Aihe: Rahkeet ja rajoitteet soittamisessa
1 2 3 4 5 6
WanhaWetäjä
13.01.2025 16:28:14

mpekkanen: Mitäköhän mieltä joku kitaranopettaja olisi James Hetfieldin alaspäin pikkauksesta ja näyttää se käden asento aika erikoiselta Marty Friedmanillakin, eikä kummankaan soitossa kyllä kuulu mitään erikoista ongelmaa.
Kuunteleppa jotain Metallican liveja..jos nyt koskaan on edes ollut ns hyvä kitaristi niin nyt on kyllä aika karmeeta soittoa välillä.

Tuli vaan mieleen, että joskus hieman erikoiset ratkaisut voivat olla myös ihan toimivia.
Pat Metheny ja George Benson omaavat varsin erikoisen plektratekniikan, Methenyn kohdalla voisi jopa luulla että se aiheuttaa naamanväänteitä hänelle.

https://www.youtube.com/watch?v=6phQ-Poa2Hs Aiheeseen liittyen, tuostahan voi koetella omia rajoitteitaan, aika hauska soolonpätkä kyllä.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
mpekkanen
13.01.2025 16:34:21
WanhaWetäjä: Kuunteleppa jotain Metallican liveja..jos nyt koskaan on edes ollut ns hyvä kitaristi niin nyt on kyllä aika karmeeta soittoa välillä.

Laita toki linkkiä jos on tiedossa sellaista Metallicaa, jossa Hetfield soittaa erikoisen huonosti.
Olen minä bändin joskus nähnyt livenä ja ei se ainakaan silloin vetänyt mitenkään heikosti..
Manteloa
13.01.2025 17:02:14

Näemmä soitat samoin kuin minä ja esim. Albert King vainaa. Meillä oli bändissä aikoinaan aika ainutlaatuinen kokoonpano: basisti ja minä soitimme molemmat kielet väärinpäin ja rumpali myös - silloin kun tarttui kitaraan.

Enpä edes tiennyt, että Albert King soitti kielet väärinpäin myös..
Täytyykin kuunnella tämän kunniaksi heti hänen kitarointiaan.. :D
Ei pahoille parta kasva, toteaa täältä trans-naikkonenkin. Sankarin ja antisankarin suurin ero kait siinä, että sankarilla on toimissaan tarvittavaan voimankäyttöön oikeuttava syy.
Kuha
13.01.2025 18:16:47

Manteloa: Enpä edes tiennyt, että Albert King soitti kielet väärinpäin myös..
Täytyykin kuunnella tämän kunniaksi heti hänen kitarointiaan.. :D

Otis Rush ja Coco Montoya myös.
Old Fenders never die
Manteloa
14.01.2025 12:40:58

Otis Rush ja Coco Montoya myös.

Ihan kuin olisin saapunut juuri takaisin tälle maapallolle..
En vaan tajua, miten en tiennyt näistäkään ennen tätä.
Menee myös kuunteluun. :)
Ei pahoille parta kasva, toteaa täältä trans-naikkonenkin. Sankarin ja antisankarin suurin ero kait siinä, että sankarilla on toimissaan tarvittavaan voimankäyttöön oikeuttava syy.
Kuha
14.01.2025 13:12:37

Arkka: Eric Gales on kans kova australialaisittain kielittävä.

Juu on, Gales unohtui.
Old Fenders never die
Manteloa
14.01.2025 17:20:32

Hyvinhän nuo kaikki soittelee, mitä nyt pintapuolisesti olen tässä tänään ja eilen kuunnellut.. Joten jatkan minäkin kielet väärinpäin soitteluani. :)
Kontiak
18.01.2025 19:04:20
mpekkanen: näyttää se käden asento aika erikoiselta Marty Friedmanillakin, eikä kummankaan soitossa kyllä kuulu mitään erikoista ongelmaa.

Ei ehkä soitonopettaja, mutta lääkäri ainakin vihjaisi jotain:

https://youtu.be/vkyFmNNCBjg?t=157

Tuli vaan mieleen, että joskus hieman erikoiset ratkaisut voivat olla myös ihan toimivia.

https://youtu.be/j--wqoUaSVU?t=69
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Otustelija
20.01.2025 07:57:31

Mulla on kaikenlaisia omituisuuksia omassa soittotyylissäni. Johtuen varmaan siitä että ikinä yhtäkään tuntia ottanut asiaa tuntevan opastuksella. Tie on ollut välillä kivinen, mutta jälkikäteen ajatellen ei kyllä kaduta ollenkaan koska kaikki se on muovannut minusta sellaisen soittajan mikä olen. Niin hyvässä kuin huonossa.

Itse vähät välitän niistä että "pitää downpickata", "pitää vetää alternatea", "pitää sitä ja tätä". Teen just niinkuin itsestä tuntuu :D

Mulla on todella kevyt ote. Plektrasta pidän kiinni niin kevyesti että se välillä tippuu. Ilman sähköjä soittaessa legatosta lähtee yhtä kova ääni kuin plektralla soittaessa. Tietty välillä vähän rouheammin kun tarve on.

Pickauskäteni on täysin paska. Otteet plektrasta outoja, eli just tuon kevyen tatsin takia tulee tuettua myös keskisormella plektraa tai sitten soittelen niin että plektra peukun ja keskisormen otteella. Usein näin tulee rytmejä soiteltua.

Tykkään tosiaan käyttää legatoa todella paljon ja sillä paikkaillaan pickauskäden ongelmia.

Tässä tämmöinen tilupätkä, eli periaatteessa Yngwie -arpeggioita legatona. Vähän laahaa mutta eipä tuo helppoa ole. Tabulatuurit mukana videossa.

https://www.youtube.com/watch?v=GGFtsip_EL0
Brain Feast - Zombiemetallia https://www.youtube.com/@BrainFeastMetal
shuffle
21.01.2025 16:05:06
Otustelija: Mulla on kaikenlaisia omituisuuksia omassa soittotyylissäni. Johtuen varmaan siitä että ikinä yhtäkään tuntia ottanut asiaa tuntevan opastuksella.

Mulla on todella kevyt ote. Plektrasta pidän kiinni niin kevyesti että se välillä tippuu.

Mulla on ihan sama. Plektrasta jäykästi kiinni pitäminen tuntuisi jotenkin oudolta. Annan pletran "elää" sormien välissä paljon, silloin kun pletralla soitan. Joskus tippuukin. Ainoa on tiukka demppauskomppaus, siinä täytyy vähän jäykistellä.
Shuffle it all by the Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds
mpekkanen
21.01.2025 16:24:58
Tavallisessa plektrassa on se terävä kulma ja sitten kaksi pyöreämpää ja mä soitan sillä pyöreämmällä kulmalla. Sillai se soundi on minusta parempi ja sopii hyvin mun soittoon.
Manteloa
21.01.2025 17:47:11

mpekkanen: Tavallisessa plektrassa on se terävä kulma ja sitten kaksi pyöreämpää ja mä soitan sillä pyöreämmällä kulmalla. Sillai se soundi on minusta parempi ja sopii hyvin mun soittoon.

Tein joskus nuorempana samaa. Nykyään pidän plektraa ns. oikeinpäin.
Oman musiikin kuunteleminen on siinä mielessä lohduttavaa, että sitä ei tarvitse analysoida millään tavalla, sen kun kuuntelee ja soittaa.
shuffle
24.01.2025 08:20:58
Itse soitan niillä kolmion muotoisilla pletroilla. Kolme samanlaista kulmaa, oranssin värinen on sopiva. Ne kun kuluu niin olen kyllä huomannut että suosin sitä pyöristynyttä kulmaa.
Shuffle it all by the Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds
Otustelija
24.01.2025 09:30:30

shuffle: Itse soitan niillä kolmion muotoisilla pletroilla. Kolme samanlaista kulmaa, oranssin värinen on sopiva. Ne kun kuluu niin olen kyllä huomannut että suosin sitä pyöristynyttä kulmaa.

Mä soitan 2.0mm dunlop tortexeilla ja parhaimmilla silloin kun se terävin kulma pikkasen pyöristyy.
Brain Feast - Zombiemetallia https://www.youtube.com/@BrainFeastMetal
jakil
24.01.2025 11:29:16
Vähän ikävämpi asia, mutta toivottavasti väliaikainen:
Meni autokolarissa vasemman värttinäluu poikki, suurin piirtein keskeltä. Siis ranteen ja kyynärpään.
Nyt sitten levyllä ruuvattu kiinni ja toipuminen ainakin alkuvaiheessa (vajaa 3 viikkoa) sujunut ok.
Vinkkejä mistä aloittaa. Oli ihan pakko jo muutama päivä sitten kokeilla taipuuko ranne otelautaan ilman kipua, taipuu.
E, B ja G kieliä pystyy soittamaan mutta siitä ylöspäin vielä en edes yritä.
Vinkkejä miten edetä? kauhea tuska, kun ei pääse hyvin alkanutta hommaa täysillä jatkamaan, ainakaan vielä.
mpekkanen
24.01.2025 11:31:23
jakil: Vähän ikävämpi asia, mutta toivottavasti väliaikainen:
Meni autokolarissa vasemman värttinäluu poikki, suurin piirtein keskeltä. Siis ranteen ja kyynärpään.
Nyt sitten levyllä ruuvattu kiinni ja toipuminen ainakin alkuvaiheessa (vajaa 3 viikkoa) sujunut ok.
Vinkkejä mistä aloittaa. Oli ihan pakko jo muutama päivä sitten kokeilla taipuuko ranne otelautaan ilman kipua, taipuu.
E, B ja G kieliä pystyy soittamaan mutta siitä ylöspäin vielä en edes yritä.
Vinkkejä miten edetä? kauhea tuska, kun ei pääse hyvin alkanutta hommaa täysillä jatkamaan, ainakaan vielä.

Anna parantua rauhassa ja sitten vasta jatkat treenejä, ettei mene parantuminen sen takia pieleen.
jakil
24.01.2025 13:18:57 (muokattu 24.01.2025 19:34:30)
mpekkanen: Anna parantua rauhassa ja sitten vasta jatkat treenejä, ettei mene parantuminen sen takia pieleen.

Kuulostaa hassulta, mutta juuri tuollaista kommenttia halusinkin kuulla.
Nyt on kyllä ihan pakko himmailla ja odotella rauhassa paranemista eikä pelleillä.
Kirurgi antoi luvan kokeilla, kun reilu 4 viikkoa on mennyt. Siihen tähdätään ja ollaan iisisti.
p130
24.01.2025 14:53:22

jakil: Kuulostaa hasulta, mutta juuri tuollaista kommenttia halusinkin kuulla.
Nyt on kyllä ihan pakko himmailla ja odotella rauhassa paranemista eikä pelleillä.
Kirurgi antoi luvan kokeilla, kun reilu 4 viikkoa on mennyt. Siihen tähdätään ja ollaan iisisti.

Sitten kun on lupa rasittaa, niin mun neuvo (aivan liian monta kertaa käsiä soittokuntoon kuntouttaneena) on, että tee vasemmalla kädellä mahdollisimman paljon kaikkea arkielämässä. Oven tai maitopurkin avaaminen ja kauppakassin kantaminen ynnä muu vastaava vahvistaa ja parantaa käden hallintaa hiljalleen huomaamatta ja ilman "ylimääräistä" vaivaa. Toki treenaaminenkin on tärkeää ammattilaisten ohjeiden mukaan ja soittimen kanssa aloittaa sellaisella, mihin kykenee.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
jakil
24.01.2025 17:43:56
p130: Sitten kun on lupa rasittaa, niin mun neuvo (aivan liian monta kertaa käsiä soittokuntoon kuntouttaneena) on, että tee vasemmalla kädellä mahdollisimman paljon kaikkea arkielämässä. Oven tai maitopurkin avaaminen ja kauppakassin kantaminen ynnä muu vastaava vahvistaa ja parantaa käden hallintaa hiljalleen huomaamatta ja ilman "ylimääräistä" vaivaa. Toki treenaaminenkin on tärkeää ammattilaisten ohjeiden mukaan ja soittimen kanssa aloittaa sellaisella, mihin kykenee.

Kipsi oli tasan kaksi viikkoa ja sinäkin aikana tein sormitreeniä melkein koko ajan. Nyt sitten muutama päivä ilman ja turvotusta ei juurikaan enää ole.
Kättä olen koko ajan käyttänyt kipsin kanssa, tosin tosi varovasti.
Kauppakassi: ei, kyllä siihen en ryhdy vähään aikaan :) muuten kyllä esimerkiki ruokalautasen pystyy jo ihan hyvin kantamaan.
Kyllä tämä tästä. Into on vaan niin kova soittamaan, että joutuu himmailemaan koko ajan ettei ala liian aikaisin riehumaan.
Kiitos kannustuksista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)