Aihe: Kitaramallien suunnitteluvirheet
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
mpekkanen
07.01.2025 02:10:11 (muokattu 07.01.2025 02:19:32)
fox: Niin, "paremmasta" tiedosta en osaa sanoa, mulla on tuo kuvassa oleva Rich Bich ja sepä ei missään nimessä oo kaulapainoinen. Voihan se olla toki sellasta "huonompaakin" tietoa, mutta tietoa kumminkin. Nääs, kokemusperäistä. Ja minä kyllä mainitsin, ettei mulla ole esmerkinks Rich Bich NJ:stä eikä myöskään Korean versioista omakohtaista tietämystä, joten äläpä yleistä kaikkia kaulapainoisiksi.

Eli kun minulla on kokemusperäistä tietoa neljästä Bich kitarasta ja kaikki oli kaulapainoisia, niin se on sinun mielestä väärin kun sulla sattuu olemaan kokemusta yhdestä kitarasta, joka ei ole kaulapainoinen.
Omien kokemusten kautta minä kuitenkin totean asioita. Ja jos jostain löytyy Bich kitara, joka ei ole kaulapainoinen, niin se on luultavasti muutoin painava kitara eli semmoinen kitara josta en tykkää muutenkaan..
Krice
07.01.2025 11:03:58

Gibson on käyttänyt välillä volutea, joka vahvistaa lavan rakennetta, mutta jostakin syystä siitä ei ole tullut pysyvää ratkaisua. Ihmeellisintä on se miten Gibsonin yksipalaiset kaulat kestävät edes kielten vetopainetta, sen verran heikko se rakenne on.
fox
07.01.2025 11:23:32

Krice: Gibson on käyttänyt välillä volutea, joka vahvistaa lavan rakennetta, mutta jostakin syystä siitä ei ole tullut pysyvää ratkaisua.

Kyllähän se melkoisen pysyvä oli, kokonaista 11 vuottahan noita oli aina tuonne 1981 puolelle. Poistumisen syyt liittynevät noihin "ostavan yleisön" eli asiakkaiden vaatimuksiin ja toiveisiin paluusta "vanhan hyvän ajan" spekseihin. Sitä tehdään mikä kaupaks menee.

Ihmeellisintä on se miten Gibsonin yksipalaiset kaulat kestävät edes kielten vetopainetta, sen verran heikko se rakenne on.

Ihmeiden aika ei oo ohi. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Mikko1978
07.01.2025 12:06:08
Krice: Gibson on käyttänyt välillä volutea, joka vahvistaa lavan rakennetta, mutta jostakin syystä siitä ei ole tullut pysyvää ratkaisua. Ihmeellisintä on se miten Gibsonin yksipalaiset kaulat kestävät edes kielten vetopainetta, sen verran heikko se rakenne on.

Kielten veto näkyy puulle enimmäkseen puristuksena, jota mahki kestää hyvin myös poikkisyyhyn.
Mikko1978
07.01.2025 12:08:52
fox: Kyllähän se melkoisen pysyvä oli, kokonaista 11 vuottahan noita oli aina tuonne 1981 puolelle. Poistumisen syyt liittynevät noihin "ostavan yleisön" eli asiakkaiden vaatimuksiin ja toiveisiin paluusta "vanhan hyvän ajan" spekseihin. Sitä tehdään mikä kaupaks menee.

RSe 70-luvun volute ei myöskään kovin paljoa tilannetta korjaa, kun rakenne on niin haastava. Jossakin modernissa mallissa ollut pitkä ja kapea volute näyttää paremmalta sekä teknisesti että esteettisesti.
Mikko1978
07.01.2025 12:14:17
fox: Aivan samalla tapaa menee "tuhannen päreiksi" vannesahattu (ei sitä toki taivuttamalla tehdä, toim. huom) lapakulmallinen mahonkikaula vaikka siinä lavassa lukisi mitä, jos huonosti sattuu käymään.

Paul Reed Smith aika hyvin korjasi tuon lapatyypin ongelmia. Lapakulma, kaularaudan mutterin onkalo ja lavan koko ovat kaikki paljon fiksumpi. Noiden yhteisvaikutus on hyvin merkittävä. PRS:n lapa ei helpolla hajoa.
Rämppy
07.01.2025 12:51:57
mpekkanen: Joo, kompensoiduilla paloilla se kolmipala talla on hyvä. Perinteinen talla ilman kompensoituja paloja on intonaation suhteen "vähän sinne päin".

Perinteiseen Telecasterin kolmipalatallaan saa paremman intonaation kun taivuttaa niitä pitkiä tallapalan kiinnitysruuveja sopivasti mutkalle, jolloin tallapalat eivät ole suorassa linjassa. Ainakin meikäläisen telessä toimii.
Tulin, näin, soitin.
Tympee Huttunen
07.01.2025 12:59:30
Mikko1978: Paul Reed Smith aika hyvin korjasi tuon lapatyypin ongelmia. Lapakulma, kaularaudan mutterin onkalo ja lavan koko ovat kaikki paljon fiksumpi. Noiden yhteisvaikutus on hyvin merkittävä. PRS:n lapa ei helpolla hajoa.

Kyllä niitäkin googlella löytyy, mutta totta kuitenkin: PRS on vienyt tuon designin eteenpäin ja tehnyt sen paljon paremmin, mutta omaan makuun rumemmin. Ja tosiaan kielikulmat ovat paljon paremmat ja sen myötä myös vireisyys.
BigPapa
07.01.2025 13:26:46

Mitä Telecastereihin tulee niin, tämä on mulle se mun makuun paras
talla ratkaisu - ihan intonaationkin vuoksi. NIin se oli Albert Collinsillekin, eikä soundissakaan sijaa valitella.

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5126.jpg

Toki siinä mun tokassa sähkiksessä kautta aikain, Ibanez Telecaster vuodelta 1972, ostin sen 1973 kesällä ja sain takaisin reilut 10v sitten, on kolmen tallapalan tsydeemi ja topload talla, eikä siinäkään valittamista.

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4798.jpg
BigPapa
07.01.2025 13:55:21 (muokattu 07.01.2025 18:05:31)

Gibsoneista, mullahan on mm. tuo Gibson Custom L5-S ja sen kaula
on 3 palainen loimuvaahtera kaula 2:lla mahonki viilulla ja siinä on volute.

Tässä näkyy sen rakennetta myyjäliikkeen kuvassa:

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5279.jpg

Tallassakin on mukavasti säätövaraa, kun on tuo ns. harmonica bridge:

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5266.jpg

Ei voi valittaa, on käteen sopiva ja LS-S soi todella mun makuun upeasti. Soinnista paljonkin esimerkkejä juutuubissa. Jorma Kaukonen soitteli paljonkin kyseisellä instrumentilla. Toki moni muukin, Pat Martino, John McLaughlin, Albertti, Grand Funkin Mark Farner, Paul Simon - omilla Custom malleillansa jotka hiukan eroavat tuosta alkuperäisestä Ron Wood ja Keith Richards - Randy Rhoads, Boz Scaggs, Costello Hautamäki ja tietenkin Quicksilver Messenger Service 2:lla LS-S:llä

https://youtu.be/Dn1BdhuyN5U?feature=shared&t=407
Mikko1978
07.01.2025 16:43:17
Tympee Huttunen: Kyllä niitäkin googlella löytyy, mutta totta kuitenkin: PRS on vienyt tuon designin eteenpäin ja tehnyt sen paljon paremmin, mutta omaan makuun rumemmin. Ja tosiaan kielikulmat ovat paljon paremmat ja sen myötä myös vireisyys.

Kuinkahan esteettiseltä Gibsonin lapa näyttäisi PRS:ssä?
Mikko1978
07.01.2025 20:43:11
Jeszse: Koska ensimmäisenä se liitos ei jää otelaudan alle aiheuttamaan asioita, ja toisena se vahvistaa sitä lapaliitosta olemalla just about siinä kohtaa mistä se lapa yleensä katkee.

Saumat ja liitokset saattavat tosiaan elää, mutta en ehkä allekirjoita tuota ajatusta lujuudesta. Ekassa vaihtoehdossa on hienosti pitkittäinen syy siinä, mistä lavat murtuu. Se kestää kyllä ilman liimaakin. Otelauta sitoo mukavasti lavan pään ja tuplaa liimasauman määrän. Kaularauta vetää kiinni pakettia kiinni. Otelauta ja lapa muodostavat aika vahvan näköisen kokonaisuuden.
Tympee Huttunen
07.01.2025 20:47:55
Mikko1978: Kuinkahan esteettiseltä Gibsonin lapa näyttäisi PRS:ssä?

Uskoisin, että varsin hienolta. Ja siis kyllä minulla PRS on Gibsonin lisäksi. Minusta Gibsonin lapa on ehkä ylipäätään hienoin, mutta valitettavasti varsin huono. PRS lapa on taas todella toimiva, mutta omaan silmään ei niin hieno - joskin parhaiten se PRS-bodyyn sopii versus vaikka ne Strato-bodyt.
fox
07.01.2025 22:01:38

Tympee Huttunen: Uskoisin, että varsin hienolta. Ja siis kyllä minulla PRS on Gibsonin lisäksi. Minusta Gibsonin lapa on ehkä ylipäätään hienoin, mutta valitettavasti varsin huono. PRS lapa on taas todella toimiva, mutta omaan silmään ei niin hieno - joskin parhaiten se PRS-bodyyn sopii versus vaikka ne Strato-bodyt.

Oikeaoppinen (minun mielestä toki) scarf-joint lapa oli tuolla muutama sivu taaksepäin Jessen kuvissa, toki se(kin) oli pikkusen damagea ottanut, kun oli halkeama tullu lavan taakse. Olikohan tuo "piikkilapa-Jackson.."
No, "varsin huono"-ilmaus on ehkä vähän suhteellista, tuon erään brändin lapavauriot kun saa paljon huomiota, syystä tai toisesta.
Jos hienoja lapoja pitäis listata, niin omalla listalla on aika kärjessä Ibanezin castle headstock, vaikka rakenne on kovin jotain muistuttava.. ;)
"Tasapuolisuutta ylläpitäen" ainoastaan, onhan mulla viimeisen päälle oikeaoppisesta lapakorjauksesta tuollaseen klippiin linkkiä..
https://www.youtube.com/watch?v=Dp-r86u_JW0
Mikko1978
07.01.2025 23:41:17 (muokattu 08.01.2025 08:51:53)
Tympee Huttunen: Uskoisin, että varsin hienolta. Ja siis kyllä minulla PRS on Gibsonin lisäksi. Minusta Gibsonin lapa on ehkä ylipäätään hienoin, mutta valitettavasti varsin huono. PRS lapa on taas todella toimiva, mutta omaan silmään ei niin hieno - joskin parhaiten se PRS-bodyyn sopii versus vaikka ne Strato-bodyt.

Vaikka Gibsonin perinnelapaa on kopioitu paljon, niin jostain syystä sitä juuri kukaan ei sitä asettele kitaroihin, joiden rungossa on offsetiä. Kopa Gibson itse varoo tuota yhdistelmää. BC Rich on ylsi harvoja ja siinä se mun silmään lapa ja body ovat eriparia.

Kotimainen Versuol Raya omaa mielestäni hienon lavan siihen kitaraan. Alkuun katsoin kieroon Ken Parkerin lapaa, mutta nykyisin olen oppinut tykkäämään siitä jopa jatsiboksissa.
Mikko1978
07.01.2025 23:42:18
fox: Oikeaoppinen (minun mielestä toki) scarf-joint lapa oli tuolla muutama sivu taaksepäin Jessen kuvissa, toki se(kin) oli pikkusen damagea ottanut, kun oli halkeama tullu lavan taakse.

Olikohan vedetty kaula halki kaularaudalla?
mpekkanen
07.01.2025 23:47:33 (muokattu 08.01.2025 01:38:42)
Mikko1978: Vaikka Gibsonin perinnelapaa on kopioitu paljon, niin jostain syystä sitä juuri kukaan ei sitä asettele kitaroihin, joiden rungossa on offsetiä. Kopa Gibson itse varoo tuota yhdistelmää. BC Rich on hksi harvija ja siinä se mun silmään lapa ja body ovat eriparia.

Vaikka luulen tietäväni mitä 3/3 BC Rich lapaa tarkoitat, niin oikeasti sillä merkillä on useita erilaisia lapoja.
Joihinkin malleihin käy toiset lavat paremmin kuin toisiin.

Musta tuo ZZ Top Gibbonsilla näkynyt SG, jossa on Flying V lapa, on aika tyylikäs.
fox
08.01.2025 01:27:37

Mikko1978: Olikohan vedetty kaula halki kaularaudalla?

Yks vaihtoehto ekstriimi kiristäminen, tai toinen se, että lavan kärki (ei näy kuvassa) on osunut johonkin vähän lujempaa ja kaularautahan siinäkin sitten mukana..
Jeszse
08.01.2025 05:35:51
fox: Oikeaoppinen (minun mielestä toki) scarf-joint lapa oli tuolla muutama sivu taaksepäin Jessen kuvissa, toki se(kin) oli pikkusen damagea ottanut, kun oli halkeama tullu lavan taakse. Olikohan tuo "piikkilapa-Jackson.."

Se oli niistä just se _mun mielestä_ väärä tapa.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)