Aihe: Tietokonesuosituksia
1 2 3
Henri Henri Olavi
30.12.2024 22:38:18
rintapek: Meinaan vaan, et kone lie tarkoitus myydä "tyhjänä" joten sen joutuu joka tapauksessa palauttamaan, eli asentamaan windowsin uusiksi.
Samalla vaivallahan siihen sit päivittää puhtaan win11:a joten onko joku syy miks myyjä ei ole tehnyt niin vaan myy win kymppiä jonka tuki päättyy vajaan vuoden päästä?

Ei varmaan myyjä ole jaksanut alkaa päivittämään.
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
rintapek
30.12.2024 22:58:30

Henri Henri Olavi: Ei varmaan myyjä ole jaksanut alkaa päivittämään.

Itte ostaisin semmoisen jonka myyjä on viitseliäämpi.

Ihan pikaisella vertailevalla tutkimuksella toi olis samaan hintaan jo kiinnostavampi.

https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/18259448

Mut tää ei oo mikään ostosuositus, en mä sellaista osaa antaa. Mut näist kahdesta Lenovosta jos mun pitäis valita niin kyl mä tän jälkimmäisen ottaisin kun hintakin on lantilleen sama.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
p130
30.12.2024 23:03:38

Oan: Budjetti?

Käytetty yritysläppäri vois olla alright, päivittää vaan tarvittaessa isompaa SSD:tä ja lisää muistikampaa. Esim. tämä sieltä halvemmasta päästä: https://taitonetti.fi/HP-ZBook-15u- … -32GB-512SSD-WX3100-FHD-15-W11-FI-A

Kts. Pistin tilaukseen, kun tarve ja tarjonta kohtasivat. Vähennyskin ehtii tämän vuoden verotukseen ;)
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Arkka
30.12.2024 23:08:56 (muokattu 30.12.2024 23:16:44)

rintapek: Itte ostaisin semmoisen jonka myyjä on viitseliäämpi.

Ihan pikaisella vertailevalla tutkimuksella toi olis samaan hintaan jo kiinnostavampi.

https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/18259448

Mut tää ei oo mikään ostosuositus, en mä sellaista osaa antaa. Mut näist kahdesta Lenovosta jos mun pitäis valita niin kyl mä tän jälkimmäisen ottaisin kun hintakin on lantilleen sama.

Jää surkeesti aiemmin linkatun jalkoihin, esim. prosessori:
https://cpu.userbenchmark.com/Compa … AMD-Ryzen-5-4600U/m338266vsm1152158

Win10 on ihan hyvä käyttis. Päivitän itsekin varmaan vasta kun tuki loppuu :D Ei siksi, ettei viitsisi, vaan siksi, että "if it ain't broke" ja leikit.
rintapek
30.12.2024 23:30:55

Arkka: Jää surkeesti aiemmin linkatun jalkoihin,
Win10 on ihan hyvä käyttis. Päivitän itsekin varmaan vasta kun tuki loppuu :D Ei siksi, ettei viitsisi, vaan siksi, että "if it ain't broke" ja leikit.

Noit ilmoituksia on torilla läjäpäin enkä aio käydä niitä enempiä läpi koska jo huomenna tarjonta on ihan erilainen.

Mut se, että win10 on ihan hyvä ja if it aint broke... ja kukin voi päivittää nyt käyttämänsä kun tarpeelliseksi katsoo on eri asia kuin ostaa käytettynä kone jota myyntialustuksen yhteydessä ei ole päivitetty if it aint broke ja jätetty leikit ostajalle.
Suhtautuisin varauksella.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Henri Henri Olavi
30.12.2024 23:35:33 (muokattu 30.12.2024 23:36:04)
Minäkään en näe mitään syytä sille, miksi pitäisi olla W11, jos koneessa on W10. Miksi päivittää, jos kaikki toimii?
Oan
31.12.2024 10:04:03
Henri Henri Olavi: Minäkään en näe mitään syytä sille, miksi pitäisi olla W11, jos koneessa on W10. Miksi päivittää, jos kaikki toimii?

Koska 11 > 10, ainakin kitaristille.

Mutta siis käytettyä etenkin yksityistaholta ostaessa kannattais muutenkin vetää aina se levy sileäksi ja asentaa (joku) käyttis tuoreeltaan uusiksi, joten aika pieni juttu tuo Windowsin versionumero.
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
iec
31.12.2024 11:25:47 (muokattu 31.12.2024 11:28:29)

Henri Henri Olavi: Minäkään en näe mitään syytä sille, miksi pitäisi olla W11, jos koneessa on W10. Miksi päivittää, jos kaikki toimii?

Ainakin sen verran kannattaa katsoa, ettei osta studiokoneeksi sellaista PC-rautaa, johon ei pysty asentamaan W11-käyttistä sitten kun W10 tuki loppuu. Veikkaan että pienelle yrittäjälle tai yksityishenkilölle on huomattavan paljon helpompi vain vaihtaa W11 kuin maksella tuesta jatkoajalla: https://www.mikrobitti.fi/uutiset/m … e458fca-c699-4530-878d-048fb0706ddc

Ja sitten kun lopulta joutuu vaihtamaan/päivittämään käyttiksen versioon W11, joutuu varmasti asentelemaan DAW-plugareita yms yms uusiksi.

Eli mä lähtisin siitä, että tänä päivänä suoraan W11 studiokone eikä W10.

EDIT: Ja kun joku varmasti tähän kommentoi, että "mut kun koneen ei tarvi olla netissä, joten tietoturvapäivityksillä ei ole väliä", niin kyllä aika hemmetin moni plugari tai softa vaatii nettiyhteyden. Ei kannata hommata jo heti valmiiksi itselle rajoitteita asian suhteen. Siksi kannattaa valita koneeseen sellainen käyttisversio, johon tulee tietoturvapäivitykset.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Henri Henri Olavi
31.12.2024 11:35:57
Oan: Koska 11 > 10, ainakin kitaristille.

Joo, siihen liittyi mun Ynkka-kommetti.
Oan
31.12.2024 11:38:08
Henri Henri Olavi: Joo, siihen liittyi mun Ynkka-kommetti.

Ynkän kymppi on aina ollut vähintään yksitoista.
Tympee Huttunen
31.12.2024 11:52:27
p130: Kts. Pistin tilaukseen, kun tarve ja tarjonta kohtasivat. Vähennyskin ehtii tämän vuoden verotukseen ;)

Mietin nyt just tätä verotusaspektia. Lisäksi kävi niin, että mulla lähti nyt joulukuun palkasta lähes puolet, josta suurin osa verottajalle. Oma vika, mutta semmosta se.
Tympee Huttunen
31.12.2024 14:56:33 (muokattu 31.12.2024 15:05:19)
Ostin nyt tuon Oanin suosituksen. Suuret kiitokset vinkistä. Koitin järkeillä asian niin, että tolle tulee nyt kahden vuoden takuu ja siinä on heti sellaiset muistit ja kovalevytilat ettei mun käytöllä tule rajoitteeksi. Tehot riittää vaikka videoeditointiin, johon voisi koittaa myös perehtyä vähän.

Kiitokset myös p130-nimimerkille. Koitan laittaa verotukseen, Loiriplukarin äänellä.
p130
31.12.2024 16:27:59

Tympee Huttunen: Ostin nyt tuon Oanin suosituksen. Suuret kiitokset vinkistä. Koitin järkeillä asian niin, että tolle tulee nyt kahden vuoden takuu ja siinä on heti sellaiset muistit ja kovalevytilat ettei mun käytöllä tule rajoitteeksi. Tehot riittää vaikka videoeditointiin, johon voisi koittaa myös perehtyä vähän.

Kiitokset myös p130-nimimerkille. Koitan laittaa verotukseen, Loiriplukarin äänellä.

Parempi mieli, kun muutkin menevät samaan halpaan ;)

Varastosaldoa ois edelleen yli 10kpl.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Tympee Huttunen
03.01.2025 19:29:33
Kone tuli jo. Näyttää ihan uudelta. Nyt menee koko Ugritonen paketti syövereihin.
Tympee Huttunen
05.01.2025 20:28:31
Olisiko vinkkejä asetuksiin? CPU pyörii jossain prossassa ja kestää tovin latailla esim. uudet rummut Reaper/Ugritonella. Miten tuon saa käyttämään enemmän tehoja?
Mikael
06.01.2025 18:29:59

Tympee Huttunen: Olisiko vinkkejä asetuksiin? CPU pyörii jossain prossassa ja kestää tovin latailla esim. uudet rummut Reaper/Ugritonella. Miten tuon saa käyttämään enemmän tehoja?

Onhan muistia riittävästi? Muistin määrä ja nopeus taitaa vaikuttaa tuohon asiaan enemmän kuin CPU:n teho. Myös järjestelmälevyn nopeus ja tila vaikutaa myös ja jos järjestelmälevy rupeaa olemaan täysi niin hommat saattavat hidastua. Itse laittaisin samplet myös eri levylle.
Fuzz is Clean!
Otustelija
07.01.2025 08:30:45

Tympee Huttunen: Olisiko vinkkejä asetuksiin? CPU pyörii jossain prossassa ja kestää tovin latailla esim. uudet rummut Reaper/Ugritonella. Miten tuon saa käyttämään enemmän tehoja?

Saako sen käyttämään cachea?

Mä en käytä cachea, mulla esim SD3 ja setti mikä imaisee vähän alle 7gb muistia, lataa pari sekuntia. Samplet lataa M.2:lta ja muistia on se 32gb.
Brain Feast - Zombiemetallia https://www.youtube.com/@BrainFeastMetal
Otustelija
07.01.2025 08:32:45

Henri Henri Olavi: Minusta 32 Gt tuollaisessa käytössä on aivan overkill. Ja sitähän voi toki lisätä(?) tuohon Lenovoon, jos loppuu. En usko loppuvan. Tuo SSD kandee tosiaan vaihtaa suurempaan. Terasia saa aika edullisesti.

Ei ole overkill kuten tuossa muut sanoneetkin.

Hassua kun ei edes huomaa kun on samaan aikaan auki iso DAW sessio, joku videoeditoriohjelma, missä sessio, sitten joku kuvankäsittelyohjelma auki ja jotain muuta.
Brain Feast - Zombiemetallia https://www.youtube.com/@BrainFeastMetal
Oan
07.01.2025 09:48:49

Ugritone tuntuu olevan monella hidas. Settien latauksen sinällään saa nopeammaksi täppäämällä asetuksista sen "Force load" -kohdan pois, mutta voi olla että ei soi niin kauniisti sitten.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)