Aihe: Kitaramallien suunnitteluvirheet
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Mikko1978
06.01.2025 17:10:57
BigPapa:
Tollasia Gibsoneita mm. on ollut, vanhoja ja aikoinaan jotkut uusiakin ja niitä on kuljeteltu keikoilla mukana ja olleet telineissä keikoilla ja tietenkin osaa kuljetettu puodista himaan, joko itse tai firman välityksellä ja himasta joskus puotiin samoin, milloin mitenkin, eikä kaulojen vikaantumisia/katkeamisia ole tullut vastaan yhdessäkään.

Gibson Melody Maker Single Cut 1961
Gibson Melodymaker Double Cut 1963
Gibson Les Paul Junior 1962
Gibson SG Custom 1973
Gibson ES355 TDSV 1978
Gibson ES335 Blonde Dotneck 1982
Gibson Les Paul Heritage Series Standard 80 - Elite 1980
Gibson Les Paul Custom 1972
Gibson Les Paul Standard Pre-Historic 59 Re-issue 1984
Gibson Les Paul Heritage Series Standard 80 1980
Gibson SG Special 1968
Gibson Firebird V 2007
Gibson Les Paul Traditional 2008
Gibson Les Paul Heritage Cherry Sunburst 2015
Gibson Les Paul 50s Standard Heritage Cherry Sunburst 2022
Gibson Custom L5-S 1974
Gibson Les Paul Standard 59 Pre-Historic 59 Reissue 1989

En oikein ymmärrä sitä, mitä halusit kertoa. Pitäisikö nyt unohtaa kaikki särkyneet Gibsonien lavat, kun sinulla ovat pysyneet ehjänä? Pitkä- ja ohutjalkainen viinilasikin on pirun herkkä särkymään, vaikka jollakin olisi sata sellaista säilynyt ehjänä sata vuotta. Gibsonin lapa on monessakin mielessä vain huonosti suunniteltu. Leon kaikki kolme varhaista designia olivat paljon fiksumpia ja varsinkin Music Manin lapa oli jo sitten kokolailla niin hyvä, kuin vain viritilliminen lapa voi olla. Oaul Reed Smith omaksui Gibsonin lavan vaikutteet ja korjasi alkuperäisen designin ongelmat.
Pauli Lappalainen
06.01.2025 17:17:15
Mikko1978: En oikein ymmärrä sitä, mitä halusit kertoa. Pitäisikö nyt unohtaa kaikki särkyneet Gibsonien lavat, kun sinulla ovat pysyneet ehjänä? Pitkä- ja ohutjalkainen viinilasikin on pirun herkkä särkymään, vaikka jollakin olisi sata sellaista säilynyt ehjänä sata vuotta. Gibsonin lapa on monessakin mielessä vain huonosti suunniteltu. Leon kaikki kolme varhaista designia olivat paljon fiksumpia ja varsinkin Music Manin lapa oli jo sitten kokolailla niin hyvä, kuin vain viritilliminen lapa voi olla. Oaul Reed Smith omaksui Gibsonin lavan vaikutteet ja korjasi alkuperäisen designin ongelmat.

Mikähän lienee noiden katkenneiden lapojen prosentuaalinen määrä verrattuna ehjiin?
Ei niitä omasta mielestäni kovinkaan montaa kuitenkaan ole. Sen reilun 40 vuoden aikana mitä olen noita soittopelejä keikka-autoihin sullonut, niin yhtään ei ole hajonnut. Ainoat kitaran rikkoutumiset mitä olen todistanut ovat olleet yksi Yamahan lavan katkeaminen kun kitarasankari pyörähti lavalla ja löi lavan basson lankkuun. Sitten yksi Nuutisen tekemä Flying V katkesi kaulaliitoksesta kitaristin dempatessa kielet.

Mutta en ole soittaja, joten mielipiteellä ei liene väliä.
BigPapa
06.01.2025 17:21:49 (muokattu 06.01.2025 17:23:10)

Ymmärrän hyvin, että on vaikea ymmärtää ja ymmärrän, että joku ei ole ymmärtänyt täysin ymmärrettävissä olevaa asiaa, koska joillakin ymmärrettävät asiat menevät ymmärryksen yli. 8)

Paulille plussaa.
Mikko1978
06.01.2025 17:42:46
BigPapa: Ymmärrän hyvin, että on vaikea ymmärtää ja ymmärrän, että joku ei ole ymmärtänyt täysin ymmärrettävissä olevaa asiaa, koska joillakin ymmärrettävät asiat menevät ymmärryksen yli. 8)

Paulille plussaa.

Se, ettei kykene selventämään argumenttejaan, antaa heikon kuvan argumentin esittäjän ymmärryksestä.
Mikko1978
06.01.2025 17:52:48
Pauli Lappalainen: Mikähän lienee noiden katkenneiden lapojen prosentuaalinen määrä verrattuna ehjiin?
Ei niitä omasta mielestäni kovinkaan montaa kuitenkaan ole. Sen reilun 40 vuoden aikana mitä olen noita soittopelejä keikka-autoihin sullonut, niin yhtään ei ole hajonnut. Ainoat kitaran rikkoutumiset mitä olen todistanut ovat olleet yksi Yamahan lavan katkeaminen kun kitarasankari pyörähti lavalla ja löi lavan basson lankkuun. Sitten yksi Nuutisen tekemä Flying V katkesi kaulaliitoksesta kitaristin dempatessa kielet.

Mutta en ole soittaja, joten mielipiteellä ei liene väliä.

Mitä itse olen hiplannut käytettyjä Les Pauleja, niin katkenneet ja kasaan liimatut eivät ole mitenkään harvinaisia. Eihän se tarvitse muuta, kuin kitaran kaatumisen selälleen, tuon Yamahalle sattuneen tilanteen tai jonkin äksidentin kuljetuksen yhteydessä. Kyllähän noita sattuu.

Millaisella demppauksella kaulalitos pettää? Se on helppo ymmärtää, että heikkoa mahonkia oleva kaula katkeaa liitoksesta, kun bendaa alaspäin kaulaa vääntämällä, muttaettä dempatessa.
mpekkanen
06.01.2025 17:58:59
Kyllä se on ihan tosiasia, että Gibson tyylisissä kitaroissa on tuo lapa sellainen kohta joka helposti rikkoutuu jos soitin esim kaatuu. Se juttu ei siitä muuksi muutu, vaikka jollakin olisi ehjänä säilynytkin useampi Gibson. Kyllä se edelleen on sellainen heikko kohta jos verrataan vaikka Fenderiin. Ja edelleenkään ei toki soittimia pidä käsitellä miten sattuun, mutta vahinkoja saattaa sattua kaikille. On myös joku Murphyn laki, että jos jotain soitinta oikein varoo, niin todennäköisesti se juuri kolahtaa johonkin, verrattuna semmoiseen, jota ei varo ollenkaan.
Siltikin Gibsonit on minusta hienoja kitaroita, mutta ei ne niin kestäviä ole kaulan suhteen kuin Fenderit.
Pauli Lappalainen
06.01.2025 18:01:48
Mikko1978: Mitä itse olen hiplannut käytettyjä Les Pauleja, niin katkenneet ja kasaan liimatut eivät ole mitenkään harvinaisia. Eihän se tarvitse muuta, kuin kitaran kaatumisen selälleen, tuon Yamahalle sattuneen tilanteen tai jonkin äksidentin kuljetuksen yhteydessä. Kyllähän noita sattuu.

Millaisella demppauksella kaulalitos pettää? Se on helppo ymmärtää, että heikkoa mahonkia oleva kaula katkeaa liitoksesta, kun bendaa alaspäin kaulaa vääntämällä, muttaettä dempatessa.

Sinällään hauskaa, että nuo jutut sattuivat samalla keikalla peräkkäisissä biiseissä.

Kaulaliitos petti ihan sellaisessa tavallisessa soittotilanteessa.

Tuli vielä yksi rikkoutuminen mieleen. Akustinen kitara oli rumpulavan vieressä avoimessa laukussa ja lavalta putosi n 40kg painava monitori suppasten päältä ja silppua tuli. Kitaralaukussa oli tarra: Handle with loving care..
BigPapa
06.01.2025 18:30:26 (muokattu 06.01.2025 18:41:25)

Hirvee vimma selittää Gibsonin lapojen katkeamisista, varmaan niitä joillakin katkeaa. Samoin joillakin tuhoutuu Fenderin lapoja. Muillakin kitaramerkeillä vastaavia korjauksia joudutaan tekemään syystä tai toisesta.

En ole koskaan kokenut Gibsonin virityspäätä suunnitteluvirheenä, eikä varmaan moni muukaan kyseisen merkkisellä kitaralla veivannut. Eikä se ole ainoa kitaramerkki millä olen soitellut. On ollut paljon Fendereitäkin ja niidenkin kanssa olen tullut toimeen vallan mainiosti. Muitakin kitara merkkejä, Gretschiä, Framusta, Ariaa. Ei valittamista. Ja onhan mulla nytkin pari Ibanezia, akustinen ja se toinen sähkikseni ikinä, Ibanez 2352 Telecaster. Minkään merkin fani en ole, soitan niillä mitkä omaan käteen istuvat ja mulle toimivat parhaiten. Yksikään kitara ei ole hajoamaton - tavalla tai toisella olosuhteiden asettuessa kohdalleen rikkoutuva. Suosittelen kitaroiden huolellista käsittelyä, niin ei tarvitse niitä katkenneita lapoja korjautella.

Onhan se ikävän näköistäkin, todella.

https://www.google.fi/search?q=%22+ … AiAYBkgcDMi43oAfkLQ&sclient=img

Pauli Lappalainen:

Niin sehän ei ollut Gibson, vaan Nuutisen rakentama?
Mikko1978
06.01.2025 19:00:46 (muokattu 06.01.2025 19:02:15)
BigPapa: Hirvee vimma selittää Gibsonin lapojen katkeamisista, varmaan niitä joillakin katkeaa. Samoin joillakin tuhoutuu Fenderin lapoja. Muillakin kitaramerkeillä vastaavia korjauksia joudutaan tekemään syystä tai toisesta.

Yksikään kitara ei ole hajoamaton - tavalla tai toisella olosuhteiden asettuessa kohdalleen rikkoutuva. Suosittelen kitaroiden huolellista käsittelyä, niin ei tarvitse niitä katkenneita lapoja korjautella.

Onhan se ikävän näköistäkin, todella.

Ero Les Paulin ja Straton lapojen hajoamisherkkyydessä on valtava. Varmasti ainakin kertaluokka. Se on aika heikko puolustuspuheenvuoro Les Paulin lavalle. Olen nähnyt varmaan kymmenisen kasaan liimattua Les Paulin lapaa, mutta en ole vielä nähnyt ensimmäistäkään Straton tai Telen katkennutta lapaa. Stratoja ja Telejä olen takuulla nähnyt paljon enemmän kuin Les Pauleja. Music Maniin Leo kehitti lapaa sitten edellee ja sen rikkominen on jo väkevä suoritus.

Kun keskustelun aihe on kitaroiden suunnitteluvirheet, niin en pitäisi kovin suurena ihmeenä sitä, että herkkyyttä mennä palasiksi joku voi pitää jonkinasteisena virheenä. Ei tuosta faktasta olisi mikään pakko defenssien hirttää päälle, vaan asian voi myös ihan vain hyväksyä ilman turhaa selittelyä. On niitä ongelmia muissakin designeissa - toisissa enemmän toisessa vähemmän.
Mikko1978
06.01.2025 19:15:46
Pauli Lappalainen: Sinällään hauskaa, että nuo jutut sattuivat samalla keikalla peräkkäisissä biiseissä.

Varmaan täynyt olla jo valmiiksi epäonnistunut liimaus. Vaikkei Gibsonin liimaliitos mikään pomminkestävä ratkaisu ole, niin kunnolla liimattuna (ja sovitettuna)) sen pitäisi kyllä kestää ihan om perusmuotoista väkivaltaa. Slashillä on muuten LP, joka on korjattu kaulan molemmista päistä. Lapa on tietenkin hajonnut ihan normista, mutta myöhemmin myös kaulaliitos hajosi mestarin tehdessä itselleen tyypillistä bendiä kaulaa vääntämällä. Mahonki on vähän heikko puu ja liitos sellainen, etten ehkä itse viitsisi Gibsonin kaulaa väännellä.
BigPapa
06.01.2025 19:19:20 (muokattu 06.01.2025 19:35:24)

Ei mun tarvitse mitään puolustella, enkä puolustelekaan. Suosittelen, että jokainen
pitää huolen omista soittimistaan, niin hyvin kuin pystyy. En minä ole vastuussa, jos jollain minkä tahansa merkkisestä kitarasta vaikkapa sitten lapa katkeaa.

Mulla on tällä hetkellä pääasiallisina soittimina kaksi Gibsonia ja kaksi Fenderiä, enkä aio niistä saada lapaa poikki. Gibson Les Paul Pre-Historic 59 Reissue 1989 on sellainen kuin se on ja siksihän se soi niinkuin soi ja hyvin soikin ja tuntuu sellaiselta kuin tuntuu, kun on sellainen kuin on. Ei tulisi mieleenkään virityspään vuoksi vaihtaa johonkin muuhun sitä. Satula kun on kunnossa lovineen, niin ei ole virittämisessäkään ongelmia, eikä vireen pysymisessä. Samoin Gibson Custom L5-S. En löydä siitä mitään vikaa. Samoin Fender Custom Shopit. Niillä mennään.

https://muusikoiden.net/dyn/users/182320.jpg

Kyllähän noista kuvista näkee katkenneita Fenderin lapoja ja muutenkin hajonneita.

Fenderin lavoissa on suunnitteluvirheenä ilmeisesti se viritin rivi lavan sivussa, siitähän ne näyttää usein halkeavan. 8) Jos aletaan etsimään vikoja tai suunnitteluvirheitä, niin niitä löytyy merkistä kuin merkistä.

Vaan enpä tähän kehän kiertämiseen ja mutkuilu vastausten saamiseen sen enempiä, kun ei tästä(kään) valmista tule vaikka jatkuisi maailman tappiin.
Jatkakaa valitsemallanne tiellä, kukin tavallaan.

Toi Fenkku meni ihan vahingossa aikoinaan päreiks. 8DDD

https://youtu.be/QrKwAUJtKQ8?feature=shared&t=213
Jeszse
06.01.2025 19:29:21 (muokattu 06.01.2025 19:29:35)
Mikko1978: Ero Les Paulin ja Straton lapojen hajoamisherkkyydessä on valtava. Varmasti ainakin kertaluokka. Se on aika heikko puolustuspuheenvuoro Les Paulin lavalle. Olen nähnyt varmaan kymmenisen kasaan liimattua Les Paulin lapaa, mutta en ole vielä nähnyt ensimmäistäkään Straton tai Telen katkennutta lapaa. Stratoja ja Telejä olen takuulla nähnyt paljon enemmän kuin Les Pauleja. Music Maniin Leo kehitti lapaa sitten edellee ja sen rikkominen on jo väkevä suoritus.

Rockfesteillä toissavuonna tuhosin Raivoomon kopissa yhden kiinanrimpula-straton ja kyllä sitä kaulaa sai melkosen lujaa tonttiin lyödä ennenku se lapa katkes. Lapakulmallinen kaula ei todellakaan kestäis niin paljon, jos se on rakennettu sillain miten noita nyt tupataan rakentaa.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Jeszse
06.01.2025 19:36:23 (muokattu 06.01.2025 19:38:58)
Mikko1978: Varmaan täynyt olla jo valmiiksi epäonnistunut liimaus. Vaikkei Gibsonin liimaliitos mikään pomminkestävä ratkaisu ole, niin kunnolla liimattuna (ja sovitettuna)) sen pitäisi kyllä kestää ihan om perusmuotoista väkivaltaa. Slashillä on muuten LP, joka on korjattu kaulan molemmista päistä. Lapa on tietenkin hajonnut ihan normista, mutta myöhemmin myös kaulaliitos hajosi mestarin tehdessä itselleen tyypillistä bendiä kaulaa vääntämällä. Mahonki on vähän heikko puu ja liitos sellainen, etten ehkä itse viitsisi Gibsonin kaulaa väännellä.

Liimaliitoshan nimenomaan kestää. Se on se puu mikä siinä ympärillä pettää. Myös uudelleen liimatuissa kauloissa. En sanois mahonkia niinkään heikoks puuks, mutta sen lapakulman liimaamiseen on pari tapaa joita eniten näkee ja toinen niistä on selvästi huonompi. Se, jonka tunnistaa tästä: https://www.reddit.com/media?url=ht … ce358115fd4cb34063d77&rdt=37600

Parempi, ja mun mielestä oikea tapa näyttää tältä: https://sevenstring.org/attachments/dsc_8065-jpg.128361/

Ja tosta vielä havainnollistava kuva mikä niillä on erona. Method 2 on se parempi https://images.gluedtomusic.com/blo … tock-and-scarf-joints-explained.jpg

Jos tämä nyt jollekin kiinnostuneelle uutena asiana sattuu tulemaan. On toki tapoja tehdä kaikenlaisia vahvistettuja liitoksia mutta nää esimerkit nyt sen mukaan että tehdään vaan kahen palan liitos.

Saattaahan niitä ykspalasiakin olla ilman liimaliitosta mutta ne vasta heikkoja onkin.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
mpekkanen
06.01.2025 19:38:14
Kyllä noita lapakorjattuja Gibsoneita on tullut minullekin vastaan, mutta yhtään lapakorjattua Fenderiä en ole livenä nähnyt, vaikka on niitä varmaan semmoisiakin. Kyllä ne lapakorjaukset on huomattavasti paljon yleisempiä Gibsoneissa ja muissa sen tyylisissä kitaroissa kuin Fender lavoissa.
Nytkin on torilla ja esim Kitarapajalla myynnissä laparikkoisia malleja.

Ja mulla on edelleenkin itsellä pari Gibsonia ja muutama muukin kitara.
Itseltäni on yhdestä ESP M1 Custom kitarasta lohjennut pieni pala pois lavan kärjestä joskus ysärillä. Se onkin ainoa kitara, johon on lapaan tullut mitään vaurioita.
samiko
06.01.2025 19:50:10
- Onko muilla kitaramalleilla kuin Gibsonilla (ehkä Fenderillä myös) suunnitteluvirheitä? Tai vastaavasti missä kitarassa ei ole virheen virhettä?

- Miksi juuri Gibsonia (ja Fenderiä) kopioidaan ylivoimaisesti eniten muiden lafkojen toimesta, vaikka ne ovat vain kokonaisia virhekasoja?

- Muumimukin kun heittää lattiaan niin se hajoaa, muovikuksa taas ei. Onko muumimukissa suunnitteluvirhe?
mpekkanen
06.01.2025 20:06:17 (muokattu 06.01.2025 20:07:15)
Pitääköhän joku Rickenbacker kitaroiden ja bassojen kahta kaularautaa hyvänä juttuna vai suunnitteluvirheenä. Ilmeisesti aika moni on myös saanut pilalle soittimensa kun on rautoja osaamattomana käännellyt.
Vai onko rikut niin harvinaisia, ettei tuo asia ole yleisesti tiedossa?
Mikko1978
06.01.2025 20:15:53
Jeszse: Liimaliitoshan nimenomaan kestää. Se on se puu mikä siinä ympärillä pettää. Myös uudelleen liimatuissa kauloissa. En sanois mahonkia niinkään heikoks puuks, mutta sen lapakulman liimaamiseen on pari tapaa joita eniten näkee ja toinen niistä on selvästi huonompi. Se, jonka tunnistaa tästä: https://www.reddit.com/media?url=ht … ce358115fd4cb34063d77&rdt=37600

Parempi, ja mun mielestä oikea tapa näyttää tältä: https://sevenstring.org/attachments/dsc_8065-jpg.128361/

Ja tosta vielä havainnollistava kuva mikä niillä on erona. Method 2 on se parempi https://images.gluedtomusic.com/blo … tock-and-scarf-joints-explained.jpg

Jos tämä nyt jollekin kiinnostuneelle uutena asiana sattuu tulemaan. On toki tapoja tehdä kaikenlaisia vahvistettuja liitoksia mutta nää esimerkit nyt sen mukaan että tehdään vaan kahen palan liitos.

Saattaahan niitä ykspalasiakin olla ilman liimaliitosta mutta ne vasta heikkoja onkin.

Gibsoneissa perinteisesti on yhtä puuta lapa ja kaula. Siihen päälle tulee vielä tarpeettoman suuri lapakulma ja valtava kaularaudan mutterin onkalo strategiseen kohtaan, niin soppa on valmis. Puun heikkous on tietenkin suhteellista, mutta vaahtera olisi kyllä lujempi kaulapuu.

Miksi pidät tuot tapaa #2 parempana?
Mikko1978
06.01.2025 20:24:19
BigPapa:

Fenderin lavoissa on suunnitteluvirheenä ilmeisesti se viritin rivi lavan sivussa, siitähän ne näyttää usein halkeavan. 8) Jos aletaan etsimään vikoja tai suunnitteluvirheitä, niin niitä löytyy merkistä kuin merkistä.

Joo kyllähän kaikki reiät lapaa heikentävät ja lavaton kitara on se kestävin ratkaisu. Kysymys kuuluukin vain, että mihin laittaisin virittimet jos et lavan sivuun? Gibsonin lavassa tuota ei pääse tapahtumaan, kun lapa katkeaa juurestaan ennemmin kuin halkeaa virittimien kohdalta. Sinällään nerokas sulake, joka pitää virittimien reiät ehjänä. Pieni miinus tosin siitä, että haljenneen lavan korjaus on paljon helpompi homma kuin katkenneen liimaaminen takaisin kaulaan.

Toki Gibsonin lapaviilu ja eri puusta liimatut lavan sivut antava itse lavalle lujuutta. Harmi vain, kun tuo vahvistettu lapa on heikosti kiinni kaulassa.
Pauli Lappalainen
06.01.2025 20:27:42
mpekkanen: Kyllä noita lapakorjattuja Gibsoneita on tullut minullekin vastaan, mutta yhtään lapakorjattua Fenderiä en ole livenä nähnyt, vaikka on niitä varmaan semmoisiakin. .

Lapavikaiset Gibsonit liimataan kasaan , jää jälki. Vastaavan Fenderin kaula laitetaan takan pesään ja ostetaan uusi varaosakaula?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)