Aihe: Hei! Ostin taas kitarakamaa.
1 2 3 4 5410 411 412 413 414418 419 420 421 422
PIM
05.01.2025 09:10:52
Amfisound stratoon kunnon mikit bulkki-Teslojen tilalle. Onneksi torilta löyty pikkasen edullisempaan hintaan käytettynä.

https://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_antiquity_ii_surf_st_set.htm
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
dajackal
05.01.2025 11:41:41
Sain viimein aikaiseksi lähettää Thomann-tilauksen! Eihän tuo ole ollut kuin ehkä kolme vuotta mielessä. Aikaisemmin keräsin tavaraa listalle siksi, koska postikulut olivat korkeahkot mutta yli 149e tilaukselle ilmaiset. Nyt kun huomasin, että postikulut olivat laskeneet -> 5,90e, niin päätin laittaa tilauksen sisään loppusummasta huolimatta. Noh, menihän se lopulta niin lähelle tuota ilmaista postikulua että piti säätää saldoja ja ylittää.

Nyt tulee mm:
-Kasa K&M seinäkoukkuja, että saa loput nurkissa lojuvat kitarat seinälle
-Hihnoja (tähän asti on ollut vain yhdessä kitarassa hihna)
-Pojan PGMM Ibaneziin uudet lukittavat virittimet (pohdin Gotohien ja Harleybentonien välillä ja päädyin jälkimmäisiin, koska halvempi hinta ja 19:1 välityssuhde)
-Plektroja ja kieliä
-GHS Fast Fret

Ja ehkä jotain muutakin pikkusälää, minkä jo unohdin. Ei siis mitään uutta, ihmeellistä tai jännittävää. Katsotaan, kuinka pitkään menee ennen kuin saan aikaiseksi asentaa nuo uudet virittimet. Stratoon tilasin sellaiset ehkä kolme vuotta sitten ja hyllyssä ovat vieläkin. :D
"Olen kitissyt tästä ennenkin ja tulen kitisemään tulevaisuudessakin." -Penasol "Olisit ollut olematta väärässä, niin ei olisi tarvinnut kenenkään korjata." -Panzer Syrjä
McLeach
06.01.2025 00:16:02
PRS DGT SE kotiutui pitkän kyttäyksen jälkeen. Pieni pärssis-kuume ollut jo liki 20v mutta nyt sain ekan hommattua ja hyvältä vaikuttaa. Jos ei tämä jää niin sitten saa PRS olla.
McLeach
06.01.2025 15:45:36
Mikki online: Omalla kohdalla tuo ostin taas tarkoittaa useamman vuoden taukoa. Ajattelin hommata uudestaan laitteet kotisoitteluun ( heavy/trash metal) kun aikaa löytyy osittaisella eläkkeellä ollessa. Mitään soitto taustaa ei ole. Muutaman soinnun ja heavy riffin osaan. Netti selailua ja sitten ostoksille mutta ei se niin helppoa ollut kuin luulin.

Kitaraksi tuli uusi Jackson American SRS SL2HTMG johon olen tyytyväinen.

Boss Katana 100mk3 combo ei oikein iskenyt, joten se siirtyi vaatekaappiin. Tiukkaa "chugging" soundia hakemassa. Seuraavaksi Hotone Ampero II Stage ja siihen aluksi Fender Tone Master FR-12. Parempi mutta tuo Fenderin piti olla suhinaton. Kaikkea muuta joten palautin. Ärsyttävä suhina kuului 3m. päähän makuuhuone soitossa.

Seuraavaksi lainasin tutusta hifiliikkeestä kokeiluun Genelecin G3:et. Liian kalliit ja soundi tietysti ihan erilainen kitarakaappeihin verrattuna, joten ei jatkoon. Tilalle esim. Kali Audio IN-8 2nd Wave?

Käytettynä löytyi Laney LFR-212 FRFR. Lähes suhinaton ja askel eteenpäin. Edelleen en täysin tyytyväinen soundiin. Amperoa on melko helppo säätää mutta edelleen se tiukkuus puuttuu ja vaikka noise gate(t) käytössä Amperossa niin herkästi ylimääräisiä sihinöitä liian paljon. Ei ehkä kokonaan johdu soittajasta?

Nyt mietinnässä 1. Neural DSP Quad Cortex Amperon tilalle. Toisiko se oikeasti mitään parannusta? 2. ENGL E633 Fireball 25 head +ENGL E112VB/E212VB ja efektiloopissa Ampero.

Kannattaa tosiaan hieman tutkia esim youtubesta mitkä laitteet soveltuu paremmin raskaampaan musaan kuin toiset, jos ei itse tiedä. Mutta ihan katanalla pitäisi saada tanakkaa lanausta kunhan osaa säätää mallinnukset, boostit ja eq:t kohdilleen. Sihinät on pitkälti kiinni laitteista, kitarasta, säädöistä ja soittotekniikasta.
Mikki online
06.01.2025 16:39:34
McLeach: Kannattaa tosiaan hieman tutkia esim youtubesta mitkä laitteet soveltuu paremmin raskaampaan musaan kuin toiset, jos ei itse tiedä. Mutta ihan katanalla pitäisi saada tanakkaa lanausta kunhan osaa säätää mallinnukset, boostit ja eq:t kohdilleen. Sihinät on pitkälti kiinni laitteista, kitarasta, säädöistä ja soittotekniikasta.

Eiköhän nuo kaikki mainitsemani sovellu enemmän tai vähemmän raskaampaan musaan. Katana tarvitsisi mielestäni paremman kaapin, eli pitäisi olla nuppiversio. Youtube on hyvä alkuselvittelyihin mutta kyllä tässä näköjään pätee sama sääntö kuin hifiharrastamisessa (itse harrastanut high-endiä yli 40v.), pitää päästä itse testaamaan ja toteamaan soundi ( hifilaitteissa vielä kotona). Heikosti vain näitä kitarapuolen vehkeitä pääsee testaamaan liikkeessä Suomessa, siten että on samassa paikassa mietinnässä olleet laitteet ( kitarat+vahvistimet/kaapit jne.)
Manteloa
06.01.2025 19:20:36

Tilasin kiinasta lasisen slide-putken, joka kyllä minusta tuntuu käteen enemmän muoviselta. Pienen kokeilun jälkeen pinta on kuitenkin naarmuton, niin eiköhän tuolla alkuun pääse.
Sitten tulin tulokseen, että line dt25 kitara-combosta ei lähde tarpeeksi mökää.
Vein sen vaihdossa ja tilalle tuli Bugeran 1990 120w putkinuppi ja fanen 4x12 kaappi.
Myyntiliike sanoi jo asiasta chattaillessa, että no tuosta ei ihan heti pitäisi tehot loppua. Toistipa saman myyjä vielä uudelleen kuitteja kirjoiteltaessa.
Kuitti sai hymyn huulilleni, kun olen "kanta-asiakas no.1" :D

En ole vielä päässyt, kuin kerrostalo volyymeillä tuota laitosta kokeilemaan.
Mutta ei rohise, surise tai pauku, vaan toimii nätisti.
Nuoresta asti tällaiset isot nuppi+kaappi yhdistelmät olleet välillä mielessä.
Ja nyt sellainen sitten on.
Paljonhan noissa Bugeroissa ollut kai vikoja, mutta kun on jo sen verran vanhempi peli, niin hieman toivon, että pahimmat viat olisi jo korjattu, tai niitä ei tulisikaan.
Tykkään nupissa olevasta impedanssi-kytkimestä, joka antaa valita 4, 8 tai 16ohm,
Koska minulla on kaksi fenderin blue-label 12" elementtiä, joista ajattelin kyhätä jossain vaiheessa toisen kaapin, jonka saisin sitten sprayata mieleisekseni. Ja muutenkin nuppi käy melkein kaappiin, kuin kaappiin, tuon impedanssi kytkimen ja mono/stereo vaihtoehdon myötä ja onpa siellä vielä tehon puolitus-namiskakin.
Efekti-looppia en ole vielä kokeillut, kun kuume yllätti ja menin vuodepotilaaksi.
Manteloa/Mozarella/Cis-Duuri@Oikeutta etsimässä...
mpekkanen
06.01.2025 19:47:09
Manteloa: Tilasin kiinasta lasisen slide-putken, joka kyllä minusta tuntuu käteen enemmän muoviselta. Pienen kokeilun jälkeen pinta on kuitenkin naarmuton, niin eiköhän tuolla alkuun pääse.
Sitten tulin tulokseen, että line dt25 kitara-combosta ei lähde tarpeeksi mökää.
Vein sen vaihdossa ja tilalle tuli Bugeran 1990 120w putkinuppi ja fanen 4x12 kaappi.
Myyntiliike sanoi jo asiasta chattaillessa, että no tuosta ei ihan heti pitäisi tehot loppua. Toistipa saman myyjä vielä uudelleen kuitteja kirjoiteltaessa.
Kuitti sai hymyn huulilleni, kun olen "kanta-asiakas no.1" :D

En ole vielä päässyt, kuin kerrostalo volyymeillä tuota laitosta kokeilemaan.
Mutta ei rohise, surise tai pauku, vaan toimii nätisti.
Nuoresta asti tällaiset isot nuppi+kaappi yhdistelmät olleet välillä mielessä.
Ja nyt sellainen sitten on.
Paljonhan noissa Bugeroissa ollut kai vikoja, mutta kun on jo sen verran vanhempi peli, niin hieman toivon, että pahimmat viat olisi jo korjattu, tai niitä ei tulisikaan.
Tykkään nupissa olevasta impedanssi-kytkimestä, joka antaa valita 4, 8 tai 16ohm,
Koska minulla on kaksi fenderin blue-label 12" elementtiä, joista ajattelin kyhätä jossain vaiheessa toisen kaapin, jonka saisin sitten sprayata mieleisekseni. Ja muutenkin nuppi käy melkein kaappiin, kuin kaappiin, tuon impedanssi kytkimen ja mono/stereo vaihtoehdon myötä ja onpa siellä vielä tehon puolitus-namiskakin.
Efekti-looppia en ole vielä kokeillut, kun kuume yllätti ja menin vuodepotilaaksi.

Soitin Jylhässä tais olla tuommoinen Bugera ja Fane kaappi hetki sitten.
Itse olen ostanut sieltä aika paljonkin tavaraa kun olen saanut ne samaan hintaan kuin Thomann myy ja päälle vielä kotiinkuljetuksen.
Olroxrox
06.01.2025 20:04:36
Mikki online: Omalla kohdalla tuo ostin taas tarkoittaa useamman vuoden taukoa. Ajattelin hommata uudestaan laitteet kotisoitteluun ( heavy/trash metal) kun aikaa löytyy osittaisella eläkkeellä ollessa. Mitään soitto taustaa ei ole. Muutaman soinnun ja heavy riffin osaan. Netti selailua ja sitten ostoksille mutta ei se niin helppoa ollut kuin luulin.

Kitaraksi tuli uusi Jackson American SRS SL2HTMG johon olen tyytyväinen.

Boss Katana 100mk3 combo ei oikein iskenyt, joten se siirtyi vaatekaappiin. Tiukkaa "chugging" soundia hakemassa. Seuraavaksi Hotone Ampero II Stage ja siihen aluksi Fender Tone Master FR-12. Parempi mutta tuo Fenderin piti olla suhinaton. Kaikkea muuta joten palautin. Ärsyttävä suhina kuului 3m. päähän makuuhuone soitossa.

Seuraavaksi lainasin tutusta hifiliikkeestä kokeiluun Genelecin G3:et. Liian kalliit ja soundi tietysti ihan erilainen kitarakaappeihin verrattuna, joten ei jatkoon. Tilalle esim. Kali Audio IN-8 2nd Wave?

Käytettynä löytyi Laney LFR-212 FRFR. Lähes suhinaton ja askel eteenpäin. Edelleen en täysin tyytyväinen soundiin. Amperoa on melko helppo säätää mutta edelleen se tiukkuus puuttuu ja vaikka noise gate(t) käytössä Amperossa niin herkästi ylimääräisiä sihinöitä liian paljon. Ei ehkä kokonaan johdu soittajasta?

Nyt mietinnässä 1. Neural DSP Quad Cortex Amperon tilalle. Toisiko se oikeasti mitään parannusta? 2. ENGL E633 Fireball 25 head +ENGL E112VB/E212VB ja efektiloopissa Ampero.

Jos ei tuosta Amperosta saa tiukkaa metal soundia niin valitettavasti pitää todeta että vika on soitossa.
Mikki online
06.01.2025 20:45:13
Olroxrox: Jos ei tuosta Amperosta saa tiukkaa metal soundia niin valitettavasti pitää todeta että vika on soitossa.

Omalla kohdalla asia (osittain ) varmaan on niin. Pyysin aikuisen yli 15v vuotta kitaraa soittanutta poikaani testaamaan. No kuulosti se tietysti ihan erilaiselta ja paremmalta mutta edelleen omaan korvaani tiukkuus puuttui.
Manteloa
06.01.2025 22:16:51

Soitin Jylhässä tais olla tuommoinen Bugera ja Fane kaappi hetki sitten.

Joo. Sieltähän tää paketti on.
Siellä on kyllä ihan kilpailukykyiset hinnat ja osaava henkilökunta.
Luotin henkilökuntaan sen verran, että ostin ikään kuin sian säkissä ja kokeilin
näitä vasta kotiin päästyäni. :)
Manteloa/Mozarella/Cis-Duuri@Oikeutta etsimässä...
McNulty
10.01.2025 15:58:24
Tein elämäni ensimmäisen Reverb.com-ostoksen ja ostaa täräytin Empress Multidrive säristimen käytettynä Saksasta. Tarkoitus blendata kahta säröä HP (high pass) ja LP (low pass) tyylisesti yhdeksi isoksi soundiksi ja apinoida siten kahden skeban kaistanleveyttä. Joku puhui soundin kolmiulotteisuudesta. No.. katsotaan miten toimii omassa käytössä.

Toivoin ensin, että olisi kaksi OD-purnukkaa jotka voisi jollain mikseri-henkisellä pedaalilla summata yhteen, mutta helpottaahan tuo Multidrive kovasti työtä kun ei tarvitse miettiä mikseriä, johdotuksia yms. Ja kun tuon pedaalin Fuzz tai Distortion-osio taipuu miedoimmillaan juuri kevyeeseen od-henkiseen reunasäröön, niin.. ehkä mä blendaan kaikkia kolmea yhteen.

https://empresseffects.com/products/multidrive
moving in stereo
Guitarfreak
11.01.2025 15:40:41
Sehän oli sit Ibanezin Universe UV777P kotiutettu :D

Vasta toista kertaa omistuksessa. Onhan tää edelleen huikea kitara.
NOOT NOOT - Pingu
mpekkanen
13.01.2025 21:05:29
Kävin hakemassa Tampereelta Gibson SG All American 1 kitaran ja nyt istun junassa.
lifer
18.01.2025 14:39:08

Ural Tone Rouhi Germanium Fuzz tuli hankittua torin kautta. Erittäin laadukkaan kuuloinen vehje. Koskaan ei ole Ural Tone vehkeet jättäneet kylmäksi. On semmoinen villitys päällä, että nyt on lisätty myös kotimaisen käsityön astetta kamoissa, kun on 3 pedaalia ja kaksi kitaraa. Ei sillä että olisi automaattisesti parempia mutta viehättää pienten pajojen vehkeet.
Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti".
McNulty
18.01.2025 14:56:26
lifer: Ural Tone Rouhi Germanium Fuzz tuli hankittua torin kautta. Erittäin laadukkaan kuuloinen vehje. Koskaan ei ole Ural Tone vehkeet jättäneet kylmäksi. On semmoinen villitys päällä, että nyt on lisätty myös kotimaisen käsityön astetta kamoissa, kun on 3 pedaalia ja kaksi kitaraa. Ei sillä että olisi automaattisesti parempia mutta viehättää pienten pajojen vehkeet.

Joskushan tämä on puhdas win-win -tilanne. Jos on hyvä soitin/laite ja vieläpä kotimaista työtä tukien, niin bueno. Itselläni myös kotimaisia käsityönä tehtyjä soittimia ja laitteita muutama kappale, mutta asiaa voi lähestyä pienemmässäkin mittakaavassa.

Mä ostin vuosi pari takaperin kokeiluun pari settiä Pyramidin kieliä. Yllätyin positiivisesti niin soundista, tuntumasta kuin kestävyydestä käytössä ja nyt en juuri muita kieliä käytäkään (muutamia Rotosoundin settejä on vielä jäljellä ja niitä tulee tuhottua treeneissä). Ja koska Pyramidit valmistetaan Saksassa, on niiden matka tehtaalta meikäläisen kouraan huomattavasti paljon lyhyempi, kuin laivata kontteja tai lentää rahtia Amerikasta ensin välivarastoon Eurooppaan ja sieltä sitten minulle. Pyramidit ovat siis ekologisempi vaihtoehto eli kaikin puolin pelkkää plussaa.
moving in stereo
lifer
18.01.2025 22:43:01

McNulty: Joskushan tämä on puhdas win-win -tilanne. Jos on hyvä soitin/laite ja vieläpä kotimaista työtä tukien, niin bueno. Itselläni myös kotimaisia käsityönä tehtyjä soittimia ja laitteita muutama kappale, mutta asiaa voi lähestyä pienemmässäkin mittakaavassa.

Mä ostin vuosi pari takaperin kokeiluun pari settiä Pyramidin kieliä. Yllätyin positiivisesti niin soundista, tuntumasta kuin kestävyydestä käytössä ja nyt en juuri muita kieliä käytäkään (muutamia Rotosoundin settejä on vielä jäljellä ja niitä tulee tuhottua treeneissä). Ja koska Pyramidit valmistetaan Saksassa, on niiden matka tehtaalta meikäläisen kouraan huomattavasti paljon lyhyempi, kuin laivata kontteja tai lentää rahtia Amerikasta ensin välivarastoon Eurooppaan ja sieltä sitten minulle. Pyramidit ovat siis ekologisempi vaihtoehto eli kaikin puolin pelkkää plussaa.

Ihan kokeilemisen arvoinen juttu kyllä. Äkkiseltään Thomannilla oli myös aika huokeita.
Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti".
Guitaristi
20.01.2025 09:29:49

Ceriatone Yeti 50 nuppi.

Ensimaistelujen jälkeen fiilis on, että onpa todella hotrodattu plexi kyseessä. Aiemmin omistamaani 1987x:ään verrattuna gainia ja sähinää on aivan törkeästi enemmän. Saa nähdä, onko liian raju peli itselle vai saanko tätä kesytettyä.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
McNulty
20.01.2025 23:43:15
Hyvin toimi Reverb.com, sillä Hampurista viime viikolla matkaan lähtenyt Empress Multidrive saapui tänään posteljounin kiikuttamana kotiovelle. Alustavasti ehdin testata ja vaikuttaa sen verran monipuoliselta, että taidan viritellä jonkin sortin pikkulaudan tämän ympärille.

Multidriven hienous on kahden tai jopa kolmen särön ajaminen rinnakkainen. Ei siis gain-astetta gain-asteen perään (kuten tavallisesti säröjä ketjuttamalla peräkkäin) boostaamassa signaalia, vaan ihan oma soundinsa kun voi miksata kolmea säröä (fuzz, od ja dist) keskenään. Totesin, että keskimmäisellä OD-kanavalla pidän homman niin sanotusti kasassa. Fuzzilla päristelen alataajuuksia ja distortionilla, sen miedoimmalla mahdollisella asetuksella tukevoitan ylätaajuuksia. Nyt jäi testit vähän puolitiehen, mutta huomenna ruuvaillaan lisää.
moving in stereo
PIM
30.01.2025 13:12:09
Jo vuosia on jostain syystä kaasutellut yksimikkinen Les Paul ja kun eilen törmäisin torilla Epin JJN Gold Gloryyn vieläpä kohtuu hinnalla, niin olihan se sieltä kotiutettava.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)