Kuha 04.01.2025 19:41:29 | |
---|
Jatketaan Roots-skaban osallistumisaikaa su klo 11:00 asti. Old Fenders never die |
Kiitokset kannatuksesta, siä ois uutta sooloskabaa tulilla, kevyttä hissiä, G molli pentatonisen pohjalta kun rakentelee ja vähän maustaa muualta niin toimii hyvin. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
WanhaWetäjä 12.01.2025 15:17:59 | |
---|
Sori tuli pikku viive s-skaba 693 äänestykseen, tulin just keikkareissulta, 6 tuntia autossa, huh..no nyt voi äänestellä. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
EJ650 14.01.2025 12:38:54 | |
---|
Sorry, multa unohtui pisteet antamatta. Hyvää pöhinää. |
tjj2000 05.02.2025 17:07:05 | |
---|
Olisiko mahdollista saada soolo 697 joku kirjallinen esitys soinnuista, osuu paremmin tyydyttäville äänille? All I hear is Hellhounds... |
Jaz 06.02.2025 09:33:17 | |
---|
Yritin tehdä tästä biisiä joskus parikymmentävuotta sitten, mutta kesken on jäänyt ja ehkä ihan hyvä niin. Koetin kaivella sointuja ja tällaiset sain: A-osa: A maj7 - G#7 - C7 sus4 - C#7 A maj7 - G#7 - F#7 - B7 - E7 - A7 (toka kierrolla A7:n tilalle G7) B-osa: Bm7 - D maj9 - A add9 - F# sus4 - F# - A sus4 - A |
hasako 16.02.2025 21:27:54 | |
---|
Kiitos äänestäjille ja kommentoijille roots skabassa.Laitoin uutta taustaa. Jos tuo on vasta ollut tai muuten huono/ei tarpeeksi roots. niin voidaan toki vaihtaa. |
BigPapa 18.02.2025 20:36:50 (muokattu 18.02.2025 20:37:31) | |
---|
WW: "-No joo, tuohon sointukiertoon saisi sopiin varmaan satoja ellei tuhansia biiseja mutta "Ryysyranta" ei ihan heti tulisi itelle mieleen, hyvin poimittu kyllä. Ite aattelin jotain "I will survive" tyyppistä pop-iskelmää mutta en sitten kuitenkaan siihen lähtenyt." Kiitos. Se siinä kuunnellessa taustaa ponnahti jostain menneisyydestä tajuntaan tuo Irwinin iki-ihana Ryysyranta ja siihen vielä jatkeeksi Voutilaisen Kerran biisiä. Eli tuollainen Kerran Ryysyrannassa tyyppinen ratkaisu 8). Tanssi - ja miksei muussakin musiikissa varsin yleinen kvinttikierto tarjoaa mahdollisuuksia. |
sirdickyj 23.02.2025 11:28:47 (muokattu 23.02.2025 11:43:13) | |
---|
Vesa; sirdickyj: Enempi melodiapuoleen panostava, rytmin puolesta taustan päällä omilla linjoillaan meneviä juttuja. Mä olen varmaan kuullut ykkösen eri paikkaan kuin muut, mutta mun korvaan sointu vaihtuu ykköselle, sitä ennen on isku "nel-JÄ". Itse soitan ykköselle (tai pyrin soittamaan) aina soinnun vaihtuessa IV-sointuun. Laskeva kuvio tulee taustassa mun korvaan synkooppina. Itseasiassa siis vain ekalla rundilla toi IV vaihdolle tuleva perusääni on ykkösellä. Laskevassa kuviossa sitten taas se mun ääni joka jää soimaan on ykkösellä. Jne. Varmaankaan näin ei ole, mutta puukorvani kuulevat asian näin, ja sen mukaan myös soitto. |
krk 02.03.2025 21:34:31 | |
---|
Lämpimät 700-kertaiset onnittelut alkuperäiselle Sooloskaballe, josta koko tämä skabailu siis lähti liikkeelle 21 vuotta sitten. Kunnioitettavan rajapyykin saavuttaneen Sooloskaban merkitystä korostaa, että se on vuosien varrella poikinut lukuisia genreskaboja. Kilpailujen ylivoimaiseksi skabamääräkunkuksi onkin noussut BigPapan perustama Roots-skaba - tämä perinneperillinenhän ohitti määrissä alkumuotonsa jo aikoja sitten ja sen kun vaan edelleen "The Train-Kept-A-Rollin" (all week long) kohti seuraavaa, peräti ysillä alkavaa sataetappia! Kaiken kaikkiaan nämä Mnet-skabat ovat olleet todella merkittävässä roolissa oman soittoharrastukseni pitkäjänteisessä elävöittämisessä, vaikka viime vuosina en ole näihin enää kovin aktiivisesti osallistunutkaan. Tästä huolimatta voin kertoa, että edelleen käytännössä joka viikko olen silti tsekannut taustat ja joskus niihin jammaillutkin. Ja kitaroita ynnä muuta kamaahan kertyy näköjään aina vaan lisää ja lisää... Itse en ollut Sooloskaban startissa vuonna 2004 vielä mukana, en todellakaan edes Mnetissä tuolloin. Haluan kuitenkin kiittää silloisia pioneereja briljantista ideasta ja kaikkia osallistujia vuosien varrella tämän upean ja hyödyllisen perinteen jatkamisesta ja ylläpidosta. - So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me...
Joel Paterson |
John Longs 02.03.2025 21:54:03 | |
---|
krk: Itse en ollut Sooloskaban startissa vuonna 2004 vielä mukana, en todellakaan edes Mnetissä tuolloin. Haluan kuitenkin kiittää silloisia pioneereja briljantista ideasta ja kaikkia osallistujia vuosien varrella tämän upean ja hyödyllisen perinteen jatkamisesta ja ylläpidosta. Täytyy nyökkäillä ja olla samaa mieltä. Itselläni ideana olisi kehittää taimia ja saada lisää struktuuria ja ideaa sooloiluun, äänittäessä kun on vähän pakko kuunnella itseään kriittisemmällä korvalla. Vaikka usein toteutus jääkin jamin ja ideoinnin puoliväliin, ja aina jotain mokia tarraa mukaan, niin hauskan idean myötä tulee haastettua itseään ehkä kuitenkin hivenen enemmän, kuin vain taustan päälle räpeltämällä jotain ilman äänitystä. 700 on kyllä jo kova numero, hienoa, että on jatkunut, vaikka perinteisemmän foorumimuotoisen keskustelun kovin kultakausi lienee jo kaukana takana päin. |
Jarkre 02.03.2025 22:30:59 (muokattu 02.03.2025 22:31:42) | |
---|
Juhlasooloskaban 700 tulokset. Voiton vei upeasoundisella vedollaan krk. Onnittelut krk:lle ja seuraavan skaban vetovuoro sinne. krk 13 p hasako 12 p WanhaWetäjä 10 p Jarkre 8 p John Longs 7 p Big Papa 3 p sirdickyj 1 p Kunniamaininta: tjj2000 Vesa 423 |
Jarkre 02.03.2025 22:58:11 | |
---|
Haluaisin erityisesti korostaa tiettyjen osallistujien merkityksen näiden skabojen jatkuvuudelle. Erityisesti Vesa423:n joka vuodesta toiseen jaksaa säännöllisesti osallistua skaboihin ja poikkeuksetta antaa palautteen kohteliaasti ja asiallisesti. Eiköhän kohoteta kolminkertainen eläköön huuto Vesalle! |
krk 03.03.2025 10:15:00 | |
---|
Jarkre: Haluaisin erityisesti korostaa tiettyjen osallistujien merkityksen näiden skabojen jatkuvuudelle. Erityisesti Vesa423:n joka vuodesta toiseen jaksaa säännöllisesti osallistua skaboihin ja poikkeuksetta antaa palautteen kohteliaasti ja asiallisesti. Eiköhän kohoteta kolminkertainen eläköön huuto Vesalle! Vesa on kyä kova, hattu päästä! - So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me...
Joel Paterson |
krk 03.03.2025 10:15:54 | |
---|
Kiitos kannatuksesta, siä on uutta pohjaa. On saattanut olla tai sitten ei... - So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me...
Joel Paterson |
WanhaWetäjä 03.03.2025 12:09:38 | |
---|
krk: Itse en ollut Sooloskaban startissa vuonna 2004 vielä mukana, en todellakaan edes Mnetissä tuolloin. Haluan kuitenkin kiittää silloisia pioneereja briljantista ideasta ja kaikkia osallistujia vuosien varrella tämän upean ja hyödyllisen perinteen jatkamisesta ja ylläpidosta. Joo, kyllä se omakin soittointo palautui vuosien jälkeen juurikin näitten skabojen kautta, ainakin roots-skaba ykkösessä olin jo mukana, sooloskaboista en ole varma. Toki hommasin ekan tietsikan vasta 2003 joten sekin otti aikansa ennenkuin sain äänitysvermeet käyttökuntoon ja opin niitä käyttämään. Nyt kun on jo vanhuuden rajoilla niin on joskus tuskaa kuunnella jotain alkuvuosien vetoja, taantumista on havaittavissa ja nivelreumakin on hieman hidastanut tekniikkaa joka ei ole koskaan ollut vahvin osa-alue. Koitetaan paikata melodialla ja fraseerauksella. Soittaminen on kivempaa kun sitä ei tarvi enää tehdä työkseen, ne harvat keikat mitä vielä on tekee ihan mieluusti, onhan se kuitenkin ihan jees että kohta 68v tulee mittariin ja kelpaa vielä keikoille. Ens viikonloppuna riittää mielenkiintoa, laulukilpailun esikarsinta jossa naisille on 30 biisia kolmesta eri sävellajista joista skabaajat voivat valita yhden, miehillä samoin, noista pitää kuikkia kitarajutut ainakin auttavasti, etukäteen ei siis tiedä mitä biiseja vedetään. Lappuja on iPadilla 90 + 90, jotkut 4 sivuisia, hieman on haastetta, onneksi suuri osa on tuttuja ralleja eikä niissä kaikissa ole kitaraintroja tai väliosia, joissain iskelmissä saa soittaa jopa särösooloja which is nice. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
Jaz 03.03.2025 13:50:49 | |
---|
Raskaan musiikin sooloskaban vetovastuu olisi ollut minulla, mutta tuli sitten vähän muuttujia, enkä pystynyt sitä tekemään. Pahoittelut tästä. Kokeilen paremmalla ajalla uudelleen. |
krk 09.03.2025 21:02:01 | |
---|
Sooloskaba 701, tulokset: krk_12 BigPapa_8 Vesa423_7 tjj2000_3 EJ650 Kiitokset skabaajille, BigPapa hoitaa seuraavan! - So it was fun when I finally got to suck... that was a big moment... the suck level, that was a big moment for me...
Joel Paterson |
Jaz 13.03.2025 16:19:12 | |
---|
Jaz: Raskaan musiikin sooloskaban vetovastuu olisi ollut minulla, mutta tuli sitten vähän muuttujia, enkä pystynyt sitä tekemään. Pahoittelut tästä. Kokeilen paremmalla ajalla uudelleen. Pikkuhiljaa pystyy taas keskittymään soittohommiinkin.. ja ensi viikon reissun jälkeen enemmänkin. Sellainen kysymys tuli mieleen, että onko tuossa sooloskaban tyylilajissa rajoituksia? Kun on rootsille ja raskaammalle kuitenkin omat skabansa. Raskaalla osastolla tuntuu osallistuminen olevan melko vähäistä. |
Vesa423 13.03.2025 19:34:09 | |
---|
Jaz: Sellainen kysymys tuli mieleen, että onko tuossa sooloskaban tyylilajissa rajoituksia? Eipä siellä. Toi on se alkuperäinen skaba, jossa ollut vähän kaikkea, ja siitä sitten noi muut irtautuneet. Itse olen tuonne yleensä katsonut jonkin sortin rockia roots-skaban blues/countryosaston vastapainoksi, mutta usein on ollut jazz/fuusiotyylistäkin meininkiä. |