Aihe: Baritonikaula stratoon?
1
PIM
03.01.2025 10:43:06
Tuli pitkästä aikaa soiteltua Squierin baritoni Cabronita telellä, missä on 27" skaala ja normi .010 - .046 setti normi E-vireessä eli kielet kireellä. Oh boy, tätä twängin määrää mitä näistä kireammistä kielistä lähtee, ero normi 25,5" skaalaisen teleen on merkittävä,ja nyt tekis mieli kokeilla 27" skaalaista stratoa, jos jostain löytäisi konversiokaulan tai vaikka koko kitaran. Onko ehdotuksia mistä lähtee etsimään?
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
tackleberry
03.01.2025 16:41:49 (muokattu 03.01.2025 16:42:05)
jaripat: Eipä oo tietoa, mistä hakea, mutta kampitan vastakysymyksellä - ookko koskaan kokeillu (tai joku muu), että pannaan se 0,46 E-kieli E-vireeseen, mutta A.n paikalle? A-kieli vastaavasti D:n paikalle jne. E-kielen paikalle laitetaan sit joku 0,52-0,54 -kieli "B-vireeseen". Mulla on tällanen normikokoinen tele seinällä "kaiken varalta". Kyllä se melkein baritonista menee ja on ns. "kustannustehokas"...

Toimii tosi hyvin. Mulla oli pitkään 012-056 standard B vireessä. Ja "madallettu avoin G", mutta vitoskieli oli E (eli paksuin oli B).
Diudiu
fox
03.01.2025 18:13:26

Hae vaikka Tammerpianosta Fenderin Sub-Sonikki kaula, näyttäs olevan jopa ihan liikkeessä..
https://www.tammerpianojasoitin.fi/ … scPf4sEKP7R-FTqlq_K9OoaAvUhEALw_wcB
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
PIM
03.01.2025 19:31:14
jaripat: Eipä oo tietoa, mistä hakea, mutta kampitan vastakysymyksellä - ookko koskaan kokeillu (tai joku muu), että pannaan se 0,46 E-kieli E-vireeseen, mutta A.n paikalle? A-kieli vastaavasti D:n paikalle jne. E-kielen paikalle laitetaan sit joku 0,52-0,54 -kieli "B-vireeseen". Mulla on tällanen normikokoinen tele seinällä "kaiken varalta". Kyllä se melkein baritonista menee ja on ns. "kustannustehokas"...

Meillä on bändissä basistä tätä varten. Vaihdoin tuohon teleen normikielet kun en sit keksinytkään mitää käyttöä alavireille ja soundi oli muutenkin ihan tumppu.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Makelele
04.01.2025 10:03:20 (muokattu 04.01.2025 10:03:52)
jaripat: Eipä oo tietoa, mistä hakea, mutta kampitan vastakysymyksellä - ookko koskaan kokeillu (tai joku muu), että pannaan se 0,46 E-kieli E-vireeseen, mutta A.n paikalle? A-kieli vastaavasti D:n paikalle jne. E-kielen paikalle laitetaan sit joku 0,52-0,54 -kieli "B-vireeseen". Mulla on tällanen normikokoinen tele seinällä "kaiken varalta". Kyllä se melkein baritonista menee ja on ns. "kustannustehokas"..

Eikö tuo ole täysin päinvastaista kuin mitä ketjun aloittaja hakee? Tuossahan vire on alempi ja todennäköisesti kieletkin löysemmällä kuin .10-.46 E-vireessä 25.5 skaalalla, puhumattakaan 27 tuumaisesta. Jos haluaa saman jännityksen 25.5" skaalalla ilman että pitää laittaa joku överipaksu kielisetti, niin pitäisi virittää kitara ylös F tai F#-vireeseen.

Tuo foxin mainitsema Subsonic kaula lienee hyvä vaihtoehto - itsellä ihan hyvä kokemus tuollaisesta Fenderin varaosakaulasta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)