![]() 01.01.2025 12:09:42 | |
---|---|
Kefiiri: Ei tarvitse soittaa löysästi vaikka ei tuottaisikaan saatanallista meteliä :D Hitsi kun en muista kuka tämän on sanonut, mutta se meni jotenkin niin että "melu antaa moukalle vaikutelman voimasta ". Ei metelin tarvitse infernaalista olla, mutta sopiva möykkä on ihan jees. Selkärepun kokoinen vahvistin kakkosella ja ekan soinnun jälkeen joku tulee jo sanomaan että pistä hiljemmalle. Ja kyllä rokkirumpuja tarttee hiukan käskeä. Hotelliaulabändit on sitten erikseen. Pitää soittaa niin hiljaa että ihmiset pystyvät juttelemaan. | |
![]() 01.01.2025 12:16:30 (muokattu 01.01.2025 12:16:40) | |
Onhan se noinkin. Myönnän olevani yliherkkä rumpaleille joiden lyödessä virveliä kapulan säleitä lentää neljän metrin päässä istuvien olutlaseihin. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 01.01.2025 13:16:31 | |
Tuossa kannutuksessa se möykkä on välillä pakollinen paha ja sivutuote. Rock/metalli -kontekstissa toi virvelin soitto kanttiin on soundikysymys, mut se vaan sattuu olemaan äänekkäin tapa soittaa sitä. Sillä onn aika iso ero siihen että miltä se rumpu soundaa. Sit kun se virveli tulee lujaa, niin pitää sen muun setin soida kans tasapainossa. Ei ne tomit ja basarikaa kuulostaa hyvältä jos se runko ei soi kunnolla, eli niitä lyödä tarpeeks lujaa. Monestiha rokissa ja hevissä ne rungot on myös vähä semmoset että niitä pitää käskyttää ja ne ei myöskää mee tukkoon kun niitä käsketään. Äänittäjän ja etupään näkökulmasta se lujaa soittaminen voi myös helpottaa asioita. Esim. kun rumpali polkee basaria tarpeeks lujaa, niin siitä voi tiputtaa gainia ja vuodot vähenee. Eli se pelkkä möly itsessää ei aina oo itseisarvo, vaan sivutuote. Ja tosiaan hissuttelubändit on sit erikseen joissa kovaa mättäminen ei kuulu estetiikkaan. Liity: Kitara Discordissa
"Sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan psykoakustinen." Lunnu, 2023. | |
![]() 01.01.2025 15:38:12 (muokattu 01.01.2025 15:44:43) | |
Entropia666:. Monestiha rokissa ja hevissä ne rungot on myös vähä semmoset että niitä pitää käskyttää ja ne ei myöskää mee tukkoon kun niitä käsketään. No tuohan se on että ei osata (eikä haluta) edes valkata semmoisia kamoja mitkä soisivat vähemmällä paukutuksella. Jymypöntöt ovat jäänne siltä ajalta kun rumpuja ei mikitetty. Ja onhan se näyttävämpää kun rumpali huhkii kuin heinämies, tietty show-elementti toki kuuluu rokkiin. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 01.01.2025 15:45:34 | |
Kefiiri: No tuohan se on että ei osata (eikä haluta) edes valkata semmoisia kamoja mitkä soisivat vähemmällä paukutuksella. Jymypöntöt ovat jäänne siltä ajalta kun rumpuja ei mikitetty. Ei pidä paikkaansa. Samalla logiikalla joka ikinen yli 5W putkivahvarikin ja isompi ku 1x12 kaappi ois turha. Esim. klassinen 14x8 Bellbrass on uskomattoman hienosoundinen virveli, mutta se vaatii topakan käskyttäjän ja siitä tulee iha helvetisti ääntä. Mut silti priimaa rokin ja hevin mätkimiseen. Sit ku rokkia ja metallia mietitään temaattisesti ja sovituksellisesti, niin eihän se hirveen hiljasta musaa oo ees kynästä lähtiessä. Liity: Kitara Discordissa
![]() 01.01.2025 16:02:49 | |
Entropia666: Ei pidä paikkaansa. Samalla logiikalla joka ikinen yli 5W putkivahvarikin ja isompi ku 1x12 kaappi ois turha. Niin kuin onkin :D Mutta turha tästä on vängätä, kumpikaan ei muuta mielipidettään ja pitäähän sitä ääntä rokkimusaa soitettaessa toki tietty määrä tuottaakin. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 01.01.2025 17:09:33 | |
WanhaWetäjä: Eija Kantola. Itse aiheesta, MIKSI vtussa pitäisi tehdä elämästään vaikeampaa? En mä jaksa raahata jotain putkivahvaria ja hirveetä eturauhastoa harvoille keikoille saati että himassa pitäisi luukuttaa lujaa kun digivermeilla saa hyvän soundin hiljempaakin. Äänenvoimakkuus ei kyllä enää näin 2020-luvulla argumentti. Hyvä keinokuorma tarjoulii hyvän soundin tosi pienelläkin voimakkuudella. | |
![]() 01.01.2025 19:37:52 | |
Kefiiri: No tuohan se on että ei osata (eikä haluta) edes valkata semmoisia kamoja mitkä soisivat vähemmällä paukutuksella. Jymypöntöt ovat jäänne siltä ajalta kun rumpuja ei mikitetty. Ja onhan se näyttävämpää kun rumpali huhkii kuin heinämies, tietty show-elementti toki kuuluu rokkiin. Kitarakamahommiin ihan kuulumattomana sivuseikkana, että kyllä sen isonkin setin pystyy virittämään niin että ei tarvi hakata raivona. Virveli ja crashit on se melutason määrittäjä jos paikalla on akustinen ruNpali. | |
![]() 01.01.2025 22:27:58 | |
Mikko1978: Äänenvoimakkuus ei kyllä enää näin 2020-luvulla argumentti. Hyvä keinokuorma tarjoulii hyvän soundin tosi pienelläkin voimakkuudella. En näe järkeä hommata jotain monen tonnin putkipeliä saadakseni siitä sen soundin kuristamalla siitä oleellisen pois eli metakan, sehän noitten juju on että niitä luukutetaan niin että lahkeet lepattaa, täh? Toki erikoismiehet ja raskaan osaston bandit ovat oma lukunsa ja he tarvivat omat kamansa projekteissaan mutta ei se heilläkään ole aina mahollista vaan mennään captureilla joissain keikkatilanteissa. En myöskään halua himaan mitään turhia ja tilaa vieviä tötteröitä nurkkiin pyörimään vaikka omaankin ns soittotilan, plugarit ja Helix toimittaa sen mitä mä teen aivan verrattoman hyvin, setti on aina valmiina tai ainakin nopeasti kytketty jos on keikan jäljiltä. Jotta saisin sen määrän efektejä, vahvistimia ja kaappeja mitä mallintajat ja plugarit tarjoavat mulla pitäsi olla 1. helvetisti rahaa 2. helvetin iso soittotila. Myös erilaiset signaaliketjut ovat helppoja luoda mallintavilla kun efektien paikkoja voi vaihtaa mielin määrin. Mulla on myös kiipparit linkitetty Helixin kautta kuin myös laulu eli en tarvi erillistä mixeria himassa. Suora vastaus aloitukseen on siis se että en näe paluuta putkiaikaan koska se ei palvele millään tasolla mun toimintaani. Niin no, mun viimesin putkivahvistin taisi olla MusicManin combo, vuosi oli jotain 1979 tms...vuodesta 2000 menty pelkästään digilla. https://www.dropbox.com/scl/fi/o5wz … g1dc1ztnxr&st=dlrgetx9&dl=0 Tuosta ei setti paljoa pienene, täh? Menee kitarapussiin kaikki, soundit ja iPadi. Tähän pitää pyrkiä koska sama raha, täh? Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 01.01.2025 22:53:17 (muokattu 01.01.2025 22:55:09) | |
Entropia666: Muuten samaa mieltä, mutta pitää vähä puolprovolla heittää että mikään ei oo niin paskaa ku hevirumpali joka hiplaa niitä rumpuja ku kipeetä vittua. Jos rimshotti ei lähe niin kovaa ku hauiksesta lähtee niin sehä nauretaa ulos. Miten teidän korvat kestää tuota vaikka olisikin vaimennus tai valetut korvamonnarit? JOS se virppa tulee niin vtun lujaa että normaalitopilta meinaa taju lähteä joka iskusta ja sen ympäriell rakentuu muu lavabalanssi niin miten mistään saa mitään tolkkua JOS esim akustiikka on jo valmiiksi sellanen että ei voi vetää edes humppaa? Nykyää toki on kaikkia triggereillä ja sampleilla hiplaavia nössöjä, mut se soundaa kirjotuskoneelta. Mun mielestä joskus noi tuplabasarit heviosastoissa naputtaa jotenkin hauskasti taustalla, varsinkin kun mennään ns ripeämpää polkkaa miltä jotkut biisit myös kuulostavat. Tykkään kyllä, se on jokseenkin lystikästä kuultavaa. Meidänkin bändissä molemmilla kitaristeilla on QC:t ja koko bändillä IEMit, mut silti pääte ja full stackit lavalla kun ei noissa Tavastiaa pienemmissä mestoissa riitä PA:ssa löyly tuutata kitaraa tarpeeks lujaa. Syystä että rumpali ei osaa soittaa hiljempaa? Pistä se kuuntelemaan tämä https://www.youtube.com/watch?v=356Gq0qMTdE Ja jostain syystä äänisepätki miksaa basarin ja basson niin kovalle ettei skeboista kuitenkaa kuulu mitää. Pakko siis paikata vähä lavalta, jos ei muute niin ees sen verta että eturivi kuulee jotai muutaki pelkän kickin. Kuulin laivalla äänimistä joka miksaa leipätyönään sitä synkintä hevia ympäri Eurooppaa ja muutakin maailmaa soittavaa joukkuetta, ison ulkomaanbandin miksaaminen ei ollut hänen leipälajinsa vaan basari ja basso potki todellakin kaiken päällä ja muusta ei oikeen kunnon tolkkua saanut. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 01.01.2025 23:27:40 | |
WanhaWetäjä: Mun mielestä joskus noi tuplabasarit heviosastoissa naputtaa jotenkin hauskasti taustalla, varsinkin kun mennään ns ripeämpää polkkaa miltä jotkut biisit myös kuulostavat. Tykkään kyllä, se on jokseenkin lystikästä kuultavaa. Mun käsityksen mukaan nykytrendi soundeissa on juurikin se että basari naksuttaa ja basisti jyrisee todella matalalla vireellä. Se on mainio tapa tuoda se hyvä basaritekniikka puurokorvienkin bt-ämyreihin. Nykyrumpalit on aika saatanan hyviä varsinkin tuolla vauhtimetallitouhuissa. Kuulin laivalla äänimistä joka miksaa leipätyönään sitä synkintä hevia ympäri Eurooppaa ja muutakin maailmaa soittavaa joukkuetta, ison ulkomaanbandin miksaaminen ei ollut hänen leipälajinsa vaan basari ja basso potki todellakin kaiken päällä ja muusta ei oikeen kunnon tolkkua saanut. Voisiko olla niin että jos kitarat ei osaa soittaa tiukasti niin se mössö on parempi jättää taustalle? | |
![]() 02.01.2025 07:47:56 (muokattu 02.01.2025 08:03:11) | |
WanhaWetäjä: Miten teidän korvat kestää tuota vaikka olisikin vaimennus tai valetut korvamonnarit? JOS se virppa tulee niin vtun lujaa että normaalitopilta meinaa taju lähteä joka iskusta ja sen ympäriell rakentuu muu lavabalanssi niin miten mistään saa mitään tolkkua JOS esim akustiikka on jo valmiiksi sellanen että ei voi vetää edes humppaa? Iha hyvin on kestäny. Ennen IEMejä soitin -15db elacineilla ja rumpali -25db. Nyt mulla on KZ:n iemit joihin päivitin paremmat tulpat. Rumpali speksas useammat eri IEMit ja tais päätyä Shureen. Mun mielestä joskus noi tuplabasarit heviosastoissa naputtaa jotenkin hauskasti taustalla, varsinkin kun mennään ns ripeämpää polkkaa miltä jotkut biisit myös kuulostavat. Tykkään kyllä, se on jokseenkin lystikästä kuultavaa. Edellistä lättyä ku tehtiin niin Sonic Pumpin Laurenne oli oikein mielissään että kerrankin oli rumpali joka löi ja polki tasaisesti niin kovaa että meinas kompura räjähtää. Se oli tosi fiiliksissä siitä hommasta ku just basareihin ei tullu vuotoo sen takia että kaveri osas polkee voimalla myös nopeet kohdat ja pystyttiin ottamaan toi 14x8 Bellbrass äänityksiin kun se jakso lyödä sitä. Oli eka levy 15 vuoteen joka lähti siltä pajalta ilman sampleja nimenomaan sen takia että rumpali ymmärsi käyttää tarpeeks voimaa ja tasaisesti koko ajan. Tuosta voi vähän kahtoo että mikä on livenä meininki: https://youtu.be/lv3RLwnqR9g?si=J7bHN3sa_RHI08uF Syystä että rumpali ei osaa soittaa hiljempaa? Pistä se kuuntelemaan tämä https://www.youtube.com/watch?v=356Gq0qMTdE Se on ihan opistomuusikko. Lähtee jazzit ja popit, ghosteja käyttelee kans paljon. Kuulin laivalla äänimistä joka miksaa leipätyönään sitä synkintä hevia ympäri Eurooppaa ja muutakin maailmaa soittavaa joukkuetta, ison ulkomaanbandin miksaaminen ei ollut hänen leipälajinsa vaan basari ja basso potki todellakin kaiken päällä ja muusta ei oikeen kunnon tolkkua saanut. Tuo tuntuu olevan nykyään aika monen äänisepän helmasynti. Nopeessa musassa sen basarin pitäs olla tiukka ja erottuva ettei tupla-ajot muutu vaan huminaks, mut silti jotkut sepät miksaa semmosen ison tukkahevin stadion basarin josta ei saa sit mitää selvää. Liity: Kitara Discordissa
![]() 02.01.2025 07:57:29 | |
Kefiiri: Niin kuin onkin :D Mutta turha tästä on vängätä, kumpikaan ei muuta mielipidettään ja pitäähän sitä ääntä rokkimusaa soitettaessa toki tietty määrä tuottaakin. Pienet vahvarit soundaa pieneltä, tässähän on nimenomaan kyseessä soundiasiat ja se meteli tulee niiden sivutuotteena. Tietty joissakin bändeissä se meteli on myös itseisarvo, mutta omissa jutuissa soundi määrää. Ja hevihän on myös asenteeltaan tietynlaista hulluutta, ei siellä mennä järki edellä. Tosin itsehän siis käytän nykyään digiratkaisuja, mutta livenä mulla on QC:n kanssa silti 412 kaappi ja 800W pääte että pärjää. Liity: Kitara Discordissa
![]() 02.01.2025 08:06:45 | |
Entropia666: Ja hevihän on myös asenteeltaan tietynlaista hulluutta, ei siellä mennä järki edellä. Aivan, kyse ei ole pelkästään musiikillisen vaikutelman optimoimisesta, se on ihan totta. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 02.01.2025 09:31:50 | |
WanhaWetäjä: En näe järkeä hommata jotain monen tonnin putkipeliä saadakseni siitä sen soundin kuristamalla siitä oleellisen pois eli metakan, sehän noitten juju on että niitä luukutetaan niin että lahkeet lepattaa, täh? En myöskään halua himaan mitään turhia ja tilaa vieviä tötteröitä nurkkiin pyörimään vaikka omaankin ns soittotilan, plugarit ja Helix toimittaa sen mitä mä teen aivan verrattoman hyvin, setti on aina valmiina tai ainakin nopeasti kytketty jos on keikan jäljiltä. Jotta saisin sen määrän efektejä, vahvistimia ja kaappeja mitä mallintajat ja plugarit tarjoavat mulla pitäsi olla 1. helvetisti rahaa 2. helvetin iso soittotila. Putkivahvistimesta ei nyt ole mikään pakko maksaa montaa tonnia. Jokainen tietenkin tavallaan, mutta mulla ei ole tarvetta saada lahkeita lepattamaan, vaan äänenvoimakkuus vaihtelee tilanteen mukaan. Kotosalla se voi olla hyvinkin pieni ja jossakin toisessa tilanteessa ääntä saa olla enemmän. Vertikaalimallin 2x12 kaappi ei muuten vie lattialta tilaa juurikaan Helixiä enempää. Mulla taasen ei ole tarvetta tai edes halua lukemattomille vahvistimille, kaapeille tai efekteille. Olen mieleiseni jo löytänyt ja ne riittää mulle. | |
![]() 02.01.2025 09:35:36 | |
Entropia666: ... Tuo tuntuu olevan nykyään aika monen äänisepän helmasynti. Nopeessa musassa sen basarin pitäs olla tiukka ja erottuva ettei tupla-ajot muutu vaan huminaks, mut silti jotkut sepät miksaa semmosen ison tukkahevin stadion basarin josta ei saa sit mitää selvää. Minua potuttaa myös keikoilla yleisön jäsenen roolissa bassomaanikkomiksaustyyli. Kaikki miksaajat eivät sitä harrasta, mutta aika monella keikalla soundi on valitettavan bassopainotteinen, että ei meinaa erottaa bassorumpua bassokitarasta ja bassosynasoundeista. Ja mulla on lähestulkoon aina (piru vie jos unohtuu ottaa mukaan) Alpinen Music Safe Prot -19dB vaimennuksella muiden keikoilla käytössä. Omilla keikoilla sitten ihan perus Shuren SE215 IEM-napit tehdastulpilla. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 02.01.2025 10:47:39 | |
Tuosta voi vähän kahtoo että mikä on livenä meininki: https://youtu.be/lv3RLwnqR9g?si=J7bHN3sa_RHI08uF Hienoa rumpujen soittoa!! Its only Rockn Roll | |
![]() 02.01.2025 10:48:51 | |
Entropia666: Tuosta voi vähän kahtoo että mikä on livenä meininki: https://youtu.be/lv3RLwnqR9g?si=J7bHN3sa_RHI08uF Pakko kommentoida tänne väliin keskustelua sivusta seuranneena, että on muuten todella tanakkaa tykitystä rumpalilta. Usein tuntuu, että 90%:lla metallirumpaleista on se ongelma, että on ostettu paksut heavy-pellit, ja sitten niitä mäiskitään niin kovaa että "soundi syttyy", mutta pöntöt jää jalkoihin. Eli settibalanssi ihan ketuillaan, ja lopputulos kuulostaa pieneltä ja munattomalta. Tuon Anzillun videopätkän voisi näyttää kaikille heille esimerkkinä siitä, kuinka homma pitäisi oikeasti hoitaa. Muutenkin tiukkaa soittoa! | |
![]() 02.01.2025 12:01:05 | |
WanhaWetäjä: Jotta saisin sen määrän efektejä, vahvistimia ja kaappeja mitä mallintajat ja plugarit tarjoavat mulla pitäsi olla 1. helvetisti rahaa 2. helvetin iso soittotila. https://youtu.be/L2YMsgWUsUw?t=1521 "Improvisation is a genesis of composition" - YJM | |
![]() 02.01.2025 22:28:46 | |
Antinpillu :D | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)