Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5436 437 438 439 440442 443 444 445 446
PIM
28.11.2024 17:47:16
mpekkanen: Ja varmaan itseni lisäksi aika montaa muutakin vaivaa se, että kun harrastusta on useampi vuosikymmen takana, niin ne rojut jotka kiinnostaa ovat pääsääntöisesti todella harvoin kaupan.

Ei piä paikkaansa, näin 47 vuoden harrastelun jälkeenkin lähes joka viikko jotain mielenkiintoista sattuu torilta silmään. Ja näin tässä iässä kun pakollisten menojen suhde ansiotuloihin on pienimmillään mitä ikinä ja toisaalta taas torilla ostajan markkinat, niin romuahan kertyy, kun on niin paljon mukavampaa ja kouriin tuntuvampaa hipelöidä uutta kitaraa kuin katsella pankkitilin saldon kasvua nettipankista.

Mutta noin yleisesti ajatellen niin onhan se ollut vain ajan kysymys koska Suomeen on rahdattu niin paljon musavehkeitä että tarjolla olevan tavara paljous jo alkaa painamaan hintoja alaspäin. Itse kuvittelin, että jo 10 vuotta sitten oltaisiin oltu tässä pisteessä, mutta korona-aika ja sitä seurannut inflaatiopyrähdys ilmeisesti viivytti tätä kehitystä muutamalla vuodella. Kun samaan aikaan tuntuu halvemman pään (tuonti)soittimien hintalaatusuhde senkun vaan nousevan niin eihän se ihme ole, jos käytetyn tavaran kauppakin siitä ottaa hittiä. Itse näin enimmäkseen ostolaidalla istuessani olen pistänyt mielihyvin merkille, että nykyään saa toisen käden kotimaisia käsityötuoteitakin ihan kaukoidän tehdastuotteiden hinnalla ja Amerikan tehdasihmeisiin verrattuna suorastaan pilkkahinnalla. Täytyki tästä lähteä hakemaan Matkahuollosta toissapäivänä ostamaani Amfisoundin stratoa.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
mpekkanen
28.11.2024 20:01:42 (muokattu 29.11.2024 11:53:21)
PIM: Ei piä paikkaansa, näin 47 vuoden harrastelun jälkeenkin lähes joka viikko jotain mielenkiintoista sattuu torilta silmään. Ja näin tässä iässä kun pakollisten menojen suhde ansiotuloihin on pienimmillään mitä ikinä ja toisaalta taas torilla ostajan markkinat, niin romuahan kertyy, kun on niin paljon mukavampaa ja kouriin tuntuvampaa hipelöidä uutta kitaraa kuin katsella pankkitilin saldon kasvua nettipankista.

Mutta noin yleisesti ajatellen niin onhan se ollut vain ajan kysymys koska Suomeen on rahdattu niin paljon musavehkeitä että tarjolla olevan tavara paljous jo alkaa painamaan hintoja alaspäin. Itse kuvittelin, että jo 10 vuotta sitten oltaisiin oltu tässä pisteessä, mutta korona-aika ja sitä seurannut inflaatiopyrähdys ilmeisesti viivytti tätä kehitystä muutamalla vuodella. Kun samaan aikaan tuntuu halvemman pään (tuonti)soittimien hintalaatusuhde senkun vaan nousevan niin eihän se ihme ole, jos käytetyn tavaran kauppakin siitä ottaa hittiä. Itse näin enimmäkseen ostolaidalla istuessani olen pistänyt mielihyvin merkille, että nykyään saa toisen käden kotimaisia käsityötuoteitakin ihan kaukoidän tehdastuotteiden hinnalla ja Amerikan tehdasihmeisiin verrattuna suorastaan pilkkahinnalla. Täytyki tästä lähteä hakemaan Matkahuollosta toissapäivänä ostamaani Amfisoundin stratoa.

Kyllä mulla on ihan toisia kitaroita, mitkä kiinnostaa kuin perinteiset halvemman linjaston bulkkisoittimet, joita tuntuu olevan tarjolla melkein kaikilla. Jos vaihdossa yrittää minulle tyrkyttää jotain 500€ arvoista Ibanez, BC Rich, Jackson, Schecter jne soitinta, niin 99% varmuudella minua ei kiinnosta se soitin.
Joku Amfisound on jo toinen asia, toki tällöin merkitsee se hinta, speksit ja soittimen kunto myös.

Yhden kerran on ollut kotimainen Ikaalisten soitinrakennuskoulun artesaanin tekemä strato ja siitä oli todella hankala päästä eroon kun ei ollut tekijällä nimeä. Soitin meni alle osien hinnalla, kun ei kukaan maksa tuntemattoman tekeleestä yhtään mitään, vaikka kitara hyvä olisikin. Sellaiset soittimet pitäisi hommata vain pitopeliksi, mutta ei sitä aina ostaessa tiedä, mihin harrastuksen suunta muuttuu tulevaisuudessa. Sen minä itse kyllä opin, että jatkossa en enää osta tuntemattomien tekeleitä.
Ja noista pitopeleistä tuli sellainen mieleen, että kun ikää tulee lisää, niin kukaan ei voi tietää varmaksi sitä, etteikö voi sairastua niin ettei soittaminen onnistu enää yhtä hyvin kuin aikaisemmin. Itsellekin on tullut nivelrikkoa myös sormiin ja soittaminen ei onnistu enää niin hyvin kuin joskus ennen. Siksipä jos minun myynti ilmoitukseen joku ehdottaa vaihtoa, niin sen vaihtokitaran on oltava joku todella kiinnostava soitin, että se minulle käy. Mitkään Koreassa ja muulla vinkuintiassa tehdyt vehkeet ei kiinnosta.

Mutta mitä olen seurannut sinun hankintoja, niin sellainen mielikuva mulla on, että teikäläinen ostaa hyvin paljon noita useasti edullisemman linjaston soittimia ja sellaisten tarjontaa on kyllä. Aika monesti moni pitkän linjan kitaraharrastaja toimii toisin, niinkuin minäkin ja etsinnässä on enemmän kitaroita sieltä arvokkaammaasta suunnasta ja niiden tarjonta on jo muutenkin vähäisempää. Sitten pitäisi vielä osua kohdalle oikea malli, väri ja kunto jne.
Minulla on ollut jo jonkun aikaa jonkinlainen Rickenbacker kaasutus, mutta käytettynä niitä kitaroita ei juuri missään ole. Eikä ole uusiakaan ja asiaa hankaloittaa vielä sekin, että ihan kaikki mallit ei kiinnosta.
Pinewood
29.11.2024 09:47:53
Kannattaa laittaa niitä ostoilmoituksia. Itse olen tehnyt monta kauppaa niiden avulla tuotteista, joita ei torilla paljon liiku. Osa tarjouksista on tullut vanhoilta kauppakumppaneilta, joiden kanssa hommat ovat sujuneet hyvin ennenkin. Uskon muutenkin, että positiivinen palautehistoria lisää monilla kiinnostusta suoraan kauppaan varsinkin, jos myyjä on muuten ajatellut viedä tuotteen kauppaan joko vaihdossa tai myyntitilille.
PIM
29.11.2024 12:05:24
Pinewood: Kannattaa laittaa niitä ostoilmoituksia. Itse olen tehnyt monta kauppaa niiden avulla tuotteista, joita ei torilla paljon liiku. Osa tarjouksista on tullut vanhoilta kauppakumppaneilta, joiden kanssa hommat ovat sujuneet hyvin ennenkin. Uskon muutenkin, että positiivinen palautehistoria lisää monilla kiinnostusta suoraan kauppaan varsinkin, jos myyjä on muuten ajatellut viedä tuotteen kauppaan joko vaihdossa tai myyntitilille.

Harvoin tulee mitään itse laitettua myyntiin, mutta osuvaan ostoilmoitukseen vastaamalla olen aika useastikin päässyt eroon jostan itselle vähemmän merkityksellisestä tai tarpeellisesta tavarasta, ja vielä omasta mielestä kivaan hintaan. Pitääkin selailla toria vaihteeksi sillä silmällä.
mpekkanen
12.12.2024 21:20:47
Vastasin erääseen ilmoitukseen Gibson Sg kitarasta Jyväskylässä ja ehdotin vaihtoa Epiphone ES335 kitaraan ja välirahaa 250€. Myyjä pyysi soittimesta 600€.
Nyt kävi kumminkin niin, että kun myyjä ei vaivautunut vastaamaan vaihtoilmoitukseen yhtään mitään, niin hän ei ehkä tiennyt sitä, että voisin ostaa sen Gibsonin myös suoralla rahalla. Kysyin vain ensin, että kiinnostaako vaihto...?

Ja nyt kun tämä sälli ei suostu vastaamaan asialliseen kysymykseen, niin en minä myöskään enää aio häneltä ostaa ikinä mitään. Ehkä opimme tästä, että niihin viesteihin kannattaa myös vastata jos on aikomus myydä jotain tavaraa. On ihan normaalia kysyä ensin vaihtotarjousta ja jos se ei nappaa, niin hyvällä tuurilla ne kaupat saattaa silti syntyä ihan suoralla rahalla. Valitettavasti nyt oli niin tyhmä myyjä, etten häneltä osta ikinä yhtään mitään, mutta laitan tämän tarinan tänne jos vaikka jollekin tulisi ahaa elämys....

Tämä ei muuten ollut ensimmäinen kerta kun on joltakin myyjältä mennyt ns varma kauppa ohi minun kanssa ja olen ostanut joltakin muulta.
Twinkle
12.12.2024 22:47:06
mpekkanen:
Nyt kävi kumminkin niin, että kun myyjä ei vaivautunut vastaamaan vaihtoilmoitukseen yhtään mitään, niin hän ei ehkä tiennyt sitä, että voisin ostaa sen Gibsonin myös suoralla rahalla. Kysyin vain ensin, että kiinnostaako vaihto...?

Eihän se tiennyt jos et siitä kertonut, se ole mikään ajatuksen lukija varmaan ollut. Vaihto sitä ei selvästikään kiinnostanut.
teke
12.12.2024 23:50:27
Ei täällä mene mikään kaupaksi enää oikealla hinnalla
Laatukamat jää myymättä, ihmiset kyttää puoli-ilmaisia diilejä

Outoo on kun vie åsamat kamat liikkeeseen ne lähtee

Sit nää jotkä opettaa miten romut pitäs myydä, onko ne jotain insinöörejä
Ikihonka
13.12.2024 09:07:44
teke: Ei täällä mene mikään kaupaksi enää oikealla hinnalla
Laatukamat jää myymättä, ihmiset kyttää puoli-ilmaisia diilejä

Outoo on kun vie samat kamat liikkeeseen ne lähtee

Tästä parinkin liikkeen pitäjän kanssa keskustellut, osamaksu on yksi syy miksi liikkeestä katoaa halvat käytetytkin nopeammin. Ja toki se palautusoikeuskin...
Olroxrox
31.12.2024 20:32:26
Ikihonka: Tästä parinkin liikkeen pitäjän kanssa keskustellut, osamaksu on yksi syy miksi liikkeestä katoaa halvat käytetytkin nopeammin. Ja toki se palautusoikeuskin...

Palautusoikeutta ei ole sen kummemmin liikkeestä ostettunakaan ellei liike sitä vapaaehtoisesti tarjoa.
Ikihonka
31.12.2024 21:09:49
Olroxrox: Palautusoikeutta ei ole sen kummemmin liikkeestä ostettunakaan ellei liike sitä vapaaehtoisesti tarjoa.

Etämyynnissä on lakiin perustuva palautusoikeus joka koskee myös käytettyä tavaraa.
dDevil
01.01.2025 13:19:46
Meneehän nuo, mutta hitaammin mitä ennen. Ja pitää huomioida ettei inflaatio ole osunut niin räikeästi käytetyn tavaran hintoihin. Osa kun tuntuu käytetystä olevan vailla lähes uuden hintaa.. Tuntuu myös olevan muodissa järestään, että edellisen vuoden värikartan kepakot muuttuu limited edition harvinaisuuksiksi, varsinkin täällä peräpohjolassa heti kun niitä ei mistään liikkeestä enää uutena saa. Saahaan niitä sitten roikottaa ja vinkua ettei kauppa käy.. En tiijä sitte miksi..? ;)

Ja markkinat on suppeat, ja osa mnettiläisistä jopa tulee järkiinsä ja alkaa soittamaan niitä soittimia eikä roiku päivät pitkät torilla. :D
Kitarat tulloo, ja kitarat männöö!
Jeszse
01.01.2025 16:08:45
Juuh onhan toi vahvistin jo varmaan melkein vuoden roikkunu. Ei viittis ihan nauruhinnoilla luopua.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
telecustom
01.01.2025 20:36:10
Tokain Essin ilmoitus avattu yli 300 kertaa, laitettu 13 kertaa muistiin,
ja on edelleen myynnissä. Omalla kohdallani uusi ennätys.
PIM
02.01.2025 06:17:19 (muokattu 02.01.2025 06:18:31)
Kontiak: Nopeasti kun torin kitaratarjontaa selasi, niin melkeinpä 2000 euroa pitää olla ostohousujen taskusta läimäyttää pöytään, jos meinaa "pitopelin" (ilman isoja kysymysmerkkejä) hommata.

Riippuu sit varmaan pitopelin määritelmästä, mutta mä ostin torilta viime vuonna parilla tonnilla Nevalaisen Matin vasuri-Explorerin (käänsin oikeakätiseksi), Ullakon Markuksen barncasterin ja Keskisen Kimmon Les Paulin, eli kaikki kotimaista käsityötä eikä ihan heti lähde tästä taloudesta, ja vielä jäi melkein viissataa euroa muihin hankintoihin.
Kontiak
02.01.2025 12:11:27
PIM: Riippuu sit varmaan pitopelin määritelmästä

Määritelmällisesti: jos se on torille myytäväksi laitettu, niin se pitää ostaa sieltä pois.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
jyvajemmar
02.01.2025 14:46:46
telecustom: Tokain Essin ilmoitus avattu yli 300 kertaa, laitettu 13 kertaa muistiin,
ja on edelleen myynnissä. Omalla kohdallani uusi ennätys.

Muutamia asioita puuttuu tuosta ilmotuksesta
- mitkä mikit kitarassa?
- kuva "räjähtäneestä" laukusta
- kaulaprofiilin kuvailu, ohut vai paksu, ja satulan leveys

Kyseessä kuitenkin soitin joka hinnoiteltu yli 1000 euroon.
telecustom
02.01.2025 16:01:44
jyvajemmar: Muutamia asioita puuttuu tuosta ilmotuksesta
- mitkä mikit kitarassa?
- kuva "räjähtäneestä" laukusta
- kaulaprofiilin kuvailu, ohut vai paksu, ja satulan leveys

Kyseessä kuitenkin soitin joka hinnoiteltu yli 1000 euroon.

Kiitos vinkistä, lisäsin informaatiota. Eikö alkuperäiset mikrofonit
ole oletus jos ei muuta mainita?
PIM
02.01.2025 19:48:07
telecustom: Kiitos vinkistä, lisäsin informaatiota. Eikö alkuperäiset mikrofonit
ole oletus jos ei muuta mainita?

No pieni vaiva se on siihen ilmoitukseen laittaa, kun moni kuitenkin vaihtelee mikkejä ja tekee modeja matkan varrella. Joillekin ostajille se voi olla hyvinkin tärkeää, että elektroniikka on juotoksia myöden kuten tehtaalta lähties

Nyt on varsin hyvä ilmoitusja jos jotain kaipaisin vielä niin tietoa kaulan paksuudedta 1. ja 12.nauhn kohdalta mitattuna. Sillä tiedolla on melkein vielä enemmän arvoa itselleni arvioidessani miten kaula sopii käteen kuin tiedolla satulan leveydestä. Jos satula on 42 tai 43 tai jopa 45 milliä leveä vaikuttaa vähemmän kuin jos kaula on 12. nauhalta 22 eikä mun käteen istuvasti 25 milliä paksu.
Olroxrox
05.01.2025 10:24:40
Ikihonka: Etämyynnissä on lakiin perustuva palautusoikeus joka koskee myös käytettyä tavaraa.

Etämyynnissä juu mutta suoraan liikkeestä haettuna ei
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)