Aihe: Dolby Atmos
1
Nick Leeson
28.12.2024 13:12:48 (muokattu 28.12.2024 13:15:53)
Dolby Atmos on sellainen juttu joka voi mullistaa musan ja elokuvien äänimaailman. Samoin kuin on menty monosta stereoksi.
Minulla on Nuendo 12 jossa on Dolby Atmos miksausmahdollisuus. https://www.steinberg.net/nuendo/dolby-atmos/
Alkutaipaleella olen toki vielä ja se on täysin hämmentävää.
Kotistudioissa voi miksata ADM-fileen jos on oikeanlaiset kuulokkeet.
Siksipä kysynkin, onko teillä tästä kokemustaja mitkä kuulokkeet toimivat parahaiten joissa on tilaääni aktiivinen ?
Minulla on Bayer Dynamic DT 770 Pro mutta mielestäni ne eivät kyllä toimi hyvin. Olisi seuraavaksi asiaa kuulokekauppaan. Suositelkaa ihmeessä:)
Tulipahan lisäintoa kotistudioonkin..
washburn
28.12.2024 13:48:58 (muokattu 28.12.2024 13:50:04)

Niin no, siitä on 12 vuotta puhuttu miten se tulee mullistamaan kaiken.
Ennen sitä kaikenlaiset muut monikanavajärjestelmät ja esim quadraphonic nelikanava systeemi jo 70-luvulla. Silti suurin osa ihmisistä kuuntelee edelleen musiikkia stereona tai jopa monona.

Ongelma kuluttajakäytössä on tietysti kalliit ja hankalat laiteinvestoinnit ja omasta mielestä myös se, että stereo on aivan hyvä systeemi edelleen. Tää toki vain mielipide.

Varsinaiseen kysymykseen mulla ei ole vastausta.
Live long and Prosper
Henri Henri Olavi
28.12.2024 14:13:25
Jos tekee leffaääntä, niin atmos-osaaminen on erittäin kannattavaa ottaa työkalupakkiin.
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
Pauli Lappalainen
28.12.2024 15:29:40 (muokattu 28.12.2024 15:30:23)
Henri Henri Olavi: Jos tekee leffaääntä, niin atmos-osaaminen on erittäin kannattavaa ottaa työkalupakkiin.

Monta kertaa olen miettinyt, että mikä on se lisäarvo joka monikanavaisuudesta tulee tavalliseen bändimusiikkiin. Live on kuitenkin aina pääosin "kaksiulotteinen" lukuunottamatta jotakin etno-osastoa.

Jotenkin tuntuu, että jos rakennetaan pelkkää "akustiikkaa", menee koko juttu hukkaan.
Vessajono
28.12.2024 15:37:36
Ohan näitä vallankumouksia ollu. Muistaako joku vielä SACD:n?
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
Juhani_t
29.12.2024 09:48:03
Pauli Lappalainen: Monta kertaa olen miettinyt, että mikä on se lisäarvo joka monikanavaisuudesta tulee tavalliseen bändimusiikkiin. Live on kuitenkin aina pääosin "kaksiulotteinen" lukuunottamatta jotakin etno-osastoa.

Jotenkin tuntuu, että jos rakennetaan pelkkää "akustiikkaa", menee koko juttu hukkaan.

Liven rajoite on pelkkä stereo. Onhan 4-kanavainen pa käynyt jopa Pink Floydin keikoilla saakka, mutta ei ole jostain syystä yleistynyt. Mä olisin oikein valmis lähtemään keikalle jossa olisi oikeasti hyödynnetty useampaa kanavaa.
Pauli Lappalainen
29.12.2024 09:59:07
Juhani_t: Liven rajoite on pelkkä stereo. Onhan 4-kanavainen pa käynyt jopa Pink Floydin keikoilla saakka, mutta ei ole jostain syystä yleistynyt. Mä olisin oikein valmis lähtemään keikalle jossa olisi oikeasti hyödynnetty useampaa kanavaa.

Onhan noita monikanavaisia järjestelmiä ollut ja varsinkin teattereissa jos nyt ei Atmoksia, niin SoundScape ja vastaavia systeemejä melkein jokaisessa.

En nyt vaan näe sitä juttua, mikä normaalissa bändimusassa olisi huomattavasti paremmin jos käytettäisiin vaikkapa Atmosta.

Ellei sitten rakenneta koko esitystä ja tilaa monikanavaisuuden ehdoilla niin kuin esimerkiksi U2 Las Vegasin Spheressä:

https://youtu.be/0NrsRRg8zOw?si=AGv4NBtH_X6ojEqx
Milkop
29.12.2024 13:34:52

Näin kuluttajana esim. paikallisen leffateatterin Atmos kieltämättä on vakuuttavaa ja jytisöö, mutta en tiedä sitten vallankumouksesta. Tavallinen Dolbykin riittää omille puukorville tai kuten kotona, ihan perus stereokin :)
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
KaRa
30.12.2024 11:10:47
Niin mikä tässä on teknologisesti mullistavaa?
Henri Henri Olavi
30.12.2024 11:14:18
KaRa: Niin mikä tässä on teknologisesti mullistavaa?

No kato saadaan korkeus mukaan
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
dewil
02.01.2025 13:09:34

KaRa: Niin mikä tässä on teknologisesti mullistavaa?

Skaalautuvuus. Atmos skaalautuu tosi näppärästi erilaisiin surroundympäristöihin kaiuttimien määrästä riippumatta. Ja lisäksi siinä on aika näppärä binauraalinen koodaus, jolla voi miksata ja kuunnella säällisesti kuulokkeilla tilaääntä.

Aloittajalle: Ei binauraalinen atmosmiksaaminen tarvitse mitään erikoisia kuulokkeita. Ihan samat kuulokkeet siihen käy, mitä stereohommiinkin. Se binauraalikoodaus tapahtuu sitten DAW:issa tai sen plugareissa itsessään, jos se atmosta tukee.
Eli hommaat vaan mahd. hyvät kuulokkeet.
Ja se binauraalikoodaus on vain sellainen keskiarvo ihmisten HRTF:stä ja joillain ihmisillä se illuusio toimii paremmin kuin toisilla.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
rintapek
02.01.2025 15:03:34

Milkop: Näin kuluttajana esim. paikallisen leffateatterin Atmos kieltämättä on vakuuttavaa ja jytisöö, mutta en tiedä sitten vallankumouksesta. Tavallinen Dolbykin riittää omille puukorville tai kuten kotona, ihan perus stereokin :)

Tavallisen tossunkuluttajan kannalta kyseessä on ylätilaäänet, eli enemmän kaiuttimia jotka sijoitetaan kattoon tai katonrajaan, pienimmillään siis 3.1.2 jossa
Left- Center - Right, (sub), fFontHighLeft - FrontHighRight

ja siitä sit yläspäin kotikäyttöön vaik 7.x.6 eli
L- C - R - SL - SR - SBL - SBR, ( x kpl sub) FHiL- FHiR - MHil - mHiR- BHiL - BHiR
... jos vaan lompakko kestää ostaa 13- kanavaisen AV-vahvistimen ja on paikat kaiuttimille.

Atmos ei oo "kanava" vaan öööh... äänestä koodattu "esine" joka liikkuu äänikentässä olemassa olevien kaiuttimien välillä halutessa nurkasta nurkkaan kuin kössipallo.

Mut ollakseen Atmos se vaatii, et äänilähde on Atmos ( ja että toistava laite on Atmos), muuten jää koodi ymmärtämättä ja kaiuttimet ruokkimatta.
...paitsi että vaikka kuuntelisit vinyyliä vahvistimella jossa on Atmos (tai Dolby PLIIz) surround päällä niin vahvistin kyllä löytää äänimateriaalista jotain (kaikuja yms) algoritminsa mukaan jokaiseen käytettävissä olevaan kaiuttimeen, eli se luo jonkinmoisen tilaäänen vaikka väkisin, paitsi tilassa "stereo" tai "direct".

Niinpä tossunkuluttajan on hankala ymmärtää Atmosta koska tuossakin sanotaan, että "suurin osa DVD- ja Bly-Ray levyistä ovat jo valmiita Atmoskäyttöön"
https://www.kuvajaaani.com/solutions.php?article=12&consent=1

Totuus on kuitenkin se, että lähikirjastoni useamman sadan tallenteen valikoimasta ainutkaan ei ole Atmos-koodattu.
Nykyisten maanpäällisten televisiolähetysten ääniraidat ovat joko PCM 2.0, DD 2.0 tai parhaimmillaan DD 5.1 eli mitään Atmosta ei ainakaan minun televisiostani tule.
Striimauspalvelujen tilannetta en tiedä koska en moisia käytä.

Et "taivasäänillä" laajennettu Dolby Surround minun Atmos- kotiteatterissani useimmin pyörii.

Tossunkuluttajaa sekoittaa hommassa myös esim. Atmos- soundbarit jotka toki ymmärtävät koodin mutta kaikkien kaiuttimien sijaitessa yhdessä pötkäleessä telkkarin edessä niin äänimaailma saadaan kuulostamaan telkkarin omia kaiuttimia paremmalta, laajemmalta tai ainakin erilaiselta, mutta ainutkaan ääni ei silloin tule todellisuudessa ylhäältä, eikä sivulta tai takaa. Mutta Atmoksena sitä myydään koska se osaa purkaa koodin ja Atmokseksi sitä sitten kutsutaan vaikka ääniraita olisi PCM 2.0.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)