Aihe: Sanat tanssimusiikissa
1 2 3 4
bassomies
13.07.2004 23:07:42

Kaksi kommenttia:

1. En kirveelläkään lähtisi meidän laulusolistin kanssa Korfulle enkä minnekään muuallekaan paitsi keikoille.

2. Jos kietäytyisi laulamasta piisejä, joissa kerrotaan rakkaudesta naiseen, niin erottaisin jätkän välittömästi!

Yks kauan keikkoja tehnyt R**** T sanoi kerran (muistaakseni), että se on ihan sama mitä paskaa siitä rakkaudesta höpöttää, jos ei muista sanoja. Sitäpaitsi kyllähän monet tanssii, vaikkei laulua kuulukaan vaan pelkkää soittoa, sitä instrua vai mitä se sitten onkhaan...
Vaikka paskaa koittaa laittaa kuinka hienoon pakettiin, silti se haisee.
JK
13.07.2004 23:53:11 (muokattu 13.07.2004 23:59:43)
Kaksi kommenttia:

1. En kirveelläkään lähtisi meidän laulusolistin kanssa Korfulle enkä minnekään muuallekaan paitsi keikoille.

2. Jos kietäytyisi laulamasta piisejä, joissa kerrotaan rakkaudesta naiseen, niin erottaisin jätkän välittömästi!

Niinpä....mutt mä lähden tän meidän laulajattaren kanssa ihan minne tahansa...
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Ukko
14.07.2004 17:36:30

Tiedä muuten lyriikoiden merkityksestä mutta karmeata paskaa ne ovat nykyään verrattuna J. Vainkion ja vastaavien tuotantoon. Tyypit jollottaa " niin yksin kulkea saan se on kohtaloin" tapaista vaikerrusta tai "mua vainoo mies tuo tummasilmäinen sen äsken tietää sain " tapaista ähellystä. Surkeaksi on mennyt.
isojussi
15.07.2004 00:57:49
...mutta karmeata paskaa ne ovat nykyään...

Ja sekin on lievä ilmaisu.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Simplex
16.07.2004 04:20:47

Yhden taisteluista olen jo hävinnyt, hän väitti, että turakaiset tanssivat sanojen tahdissa ja näinhän on palsta vahvistanut.

Tuosta tuli mieleeni eräs tarina jota rumpalistimme kertoo. Hän oli joissain hypyissä soittamassa/vieraana, muu orkesteri oli jo sammuneena tai muuten vaan lyönyt pillit pussiin ja tukevasti juopunut rumpalisti jatkoi yksin keikkaa polkemalla pelkkää bassaria, juhlaväki tanssi ja nautti.
I might as well go back over yonder...
baron
16.07.2004 08:15:40

Tuosta tuli mieleeni eräs tarina jota rumpalistimme kertoo. Hän oli joissain hypyissä soittamassa/vieraana, muu orkesteri oli jo sammuneena tai muuten vaan lyönyt pillit pussiin ja tukevasti juopunut rumpalisti jatkoi yksin keikkaa polkemalla pelkkää bassaria, juhlaväki tanssi ja nautti.

Näinhän se teorian mukaan pitäisi mennäkin, tällä tavallahan tanssin "säestys" on aikoinaan alkanut.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Rock n
16.07.2004 14:44:19
Näinhän se teorian mukaan pitäisi mennäkin, tällä tavallahan tanssin "säestys" on aikoinaan alkanut.

...ja valtaosa tanssista maailmalla säestetään edelleenkin noin...
baron
16.07.2004 15:01:52

...ja valtaosa tanssista maailmalla säestetään edelleenkin noin...

Mitähän suomalainen humppakansa sanoisi, jos palattaisiin "back to basics"?
dartman
16.07.2004 15:37:23
Mitähän suomalainen humppakansa sanoisi, jos palattaisiin "back to basics"?
Meanwhile, back in the jungle...
"Sillon ku skulataan sillon jorataan."
baron
16.07.2004 21:50:32

Meanwhile, back in the jungle...

Mä oikeesti tykkäisin idksestä vaik mä sitten kiipparistina tekisinkin itseni työttömäksi.

Mähän voisin alkaa yleisöksi!!!
Nikotti
17.07.2004 01:18:56 (muokattu 17.07.2004 10:33:06)
Olin edellisessä epäoikeudenmukainen niitä tanssijoita kohtaan, jotka ovat ammattitaitoisia. Tanssilla voi myös ilmentää esitettävän kappaleen tunnelmia.
Tapahtuu muuten tosi usein... :)

Ilmiö on kuitenkin olemassa, mutta lähinnä marginaalisena.

Moni artisti tapaa unohtaa usein sanoja keikan kestäessä... mikä voi johtua kemikaalien reippaasta santsaamisesta. Tämä ei kuitenkään ole tiettääkseni himmentänyt sädekehää henkilöiden tonsuurin ympärillä.
Itse olen monasti eksynyt laulaessani tunnetun schlagerin 1. säkeistön pariin kertaan kun on se kakkonen jäänyt unohduksiin... ei kemikaaleista johtuen (aina selkenemään päin keikalla). Harva on tullut moittimaan synnistä. Asia on toistunut siinä määrin usein (ammattitaidottumuudestani johtuen), että olen tullut aiemmin esittämääni uskoon.

Rohkeutta veljet ja sisaret. Tanssitaivas on meille kaikille avoinna kunnes toisin todistetaan. Älkääkä uskoko kaikkea, mitä teille sanotaan... A propos. Epäonnistumisessakin on olennaista tyylikkyys...

Leveä hymy ja hyvä meininki ovat superlatiiveja verrattuna vokabulaarion virheettömyyteen.

!
Nikotti
17.07.2004 01:24:09
Vielä yksi lisäys...

Lyyrinen musiikki kuunnellaan pehva kiinni penkissä ja melodinen musiikki mennään seisaallaan.

Melodisen musiikin oletusarvo on se, että tanssija kuvittelee olevansa tilanteessa päsmärinä. Silloin ei ennätä kuunnella sanomaa...

Onko täällä palstaa idiooteille... Tahtoo sinne.

Ma.
R.Syke
17.07.2004 07:22:01 (muokattu 17.07.2004 07:22:20)
Sanojen merkitys tanssimusiikissa on samaa luokkaa kuin muurahaisten piquenique-kakussa.

Paitsi se ytimiin ja munaskuihin iskevä kertosäe, joka soi päässä kuin tinnitus ja jota voi sitten siteerata small talkissa paikkaan kuin paikkkaan. Esimerkkejä! Kaikkihan me olemme siteeranneet kertosäkeitä!

-Kun ei rahat riitä, jukulauta! Kun ei rahat riitä, jukulauta!
Voxauttaja
17.07.2004 14:06:52 (muokattu 17.07.2004 14:07:35)
50-luvulla tehdyssä tanssimusiikissa on vielä hienoja sanoituksia, joilla todellakin on merkitystä.

Nykypäivänä kun lauletaan jonkun Andrein tapaamisesta tallinnan ryyppyreissulla, niin siitä on aika vaikea hakea romantiikkaa, tai yhtään mitään.
Mieleen tulee lähinnä, että muistiko käyttää kortonkia, ja pyyhittiinkö lerssi aktin jälkeen kabiinin verhoihin.
JK
17.07.2004 14:22:58
Onko täällä palstaa idiooteille... Tahtoo sinne.

Ma.

HE!

Kellonajasta ja artikulaation sujuvasta pulppuilusta päätellen on Nikotti tutustunut tislaamalla tai käymisprosessin avulla aikaansaatuihin alaikäisiltä kiellettyihin mutta laillisiin nautintoaineisiin ihan sopivassa määrin...

Mutta...sut tuntien onnistuu tuo pohdiskelu ihan tilanteesta riippumatta :) Näkyillään ja jatketaan samaan tyyliin..
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
WanhaWetäjä
19.07.2004 20:41:06

Just pohdin samaa asiaa kun keikkamatkalla tuli radiosta Eric Claptonin "Tears in heaven"...Ericin oman pojan traagisesta kuolemasta syntynyt koskettava biisi...niin kollega kysyi:"Ootko vetänyt tota biisiä,ihan nätti biisi..."

En ole vetänyt enkä vedä,on biisejä jotka on parempi jättää vetämättä just sen takia että tekstit ovat esim.tekijälle erittäin henkilökohtaisia tai ovat yksinkertaisesti niin koskettavia että on lähes irvokasta esittää niitä toisiaan kähmiville umpikännisille pareille pikkutunneilla jossain baarissa...no varmaan totakin biisiä joku vetää asiaa sen paremmin ajattelematta,mä en!!

No joutuuhan sitä paljon laulaan tekstejä joiden "takana"ei voi mitenkään itse seisoa,6 x 45 on pitkä aika,ei voi alkaa ihan joka biisin sanomaa miettiin,sopiiko se nyt just siihen kohtaan,pääasia on kuitenkin se että turakainen tanssii ja viihtyy ;-)
työläinen
20.07.2004 03:41:35
"Sillä ilmeisesti puhumalla avoimesti välillämme kaikki tää selviää".
Suomalaisen iskelmämusiikin paras rivi kautta aikojen allekirj. mielestä. Vexi Salmi.
Vaikka kuinka hjuva rumpali, silti aina VÄHÄN häiritse soittaminen.
Kukko
26.07.2004 11:51:40

Just pohdin samaa asiaa kun keikkamatkalla tuli radiosta Eric Claptonin "Tears in heaven"...Ericin oman pojan traagisesta kuolemasta syntynyt koskettava biisi...niin kollega kysyi:"Ootko vetänyt tota biisiä,ihan nätti biisi..."

En ole vetänyt enkä vedä,on biisejä jotka on parempi jättää vetämättä just sen takia että tekstit ovat esim.tekijälle erittäin henkilökohtaisia tai ovat yksinkertaisesti niin koskettavia että on lähes irvokasta esittää niitä toisiaan kähmiville umpikännisille pareille pikkutunneilla jossain baarissa...no varmaan totakin biisiä joku vetää asiaa sen paremmin ajattelematta,mä en!!

Mulla on tullu sama juttu mieleen truba-keikoilla kun sitä on toivottu- en ole esittänyt vaikka kyllä olen kotona joskus liikuttuneessa tilassa soitellu..
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
Simplex
26.07.2004 13:49:33

Mä luulen että E.C.:tä ei paskan vertaa kiinnosta jos sinä tai joku muu suomalainen hannu vetää ostarin pizzerian nurkassa hänelle tärkeätä biisiä.
Siinä vaiheessa kun biisi pannaan julkiseen levitykseen siitä tulee myös julkista kulutustavaraa. Tietysti se E.C:n vetämänä on toinen juttu ja silloin siitä voi välittyä jotain tunnetta ja merkityksellisyyttä. Eihän sitä jumaliste vois soittaa paljon muuta kuin jotain "Känkkäränkkää" ja "Apinaorkesteria" jos ton linjan ottais, pitäis aina ottaa selville mikä kipale on milloinkin tehty sydän syrjällään "Eevalle" tai "Irjalle".
I might as well go back over yonder...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)