Aihe: Ableton vai Bitwig?
1 2
telescope
13.12.2024 21:40:28 (muokattu 13.12.2024 21:42:08)
Saa varmaan millä tahansa tehtyä musiikkia, tätä kuulee usein.
Itselle ei ole intuitiivista, jos kaikki on jonkun näppäinyhdistelmän takana, niin kuin abletonissa tuntuu olevan. Monta kertaa sille antanut mahdollisuuden, mutta ei vain lähde.
Cubasessa on mielestäni aika "maanläheinen" lähestymistapa.
Siinäkin paljon ärsyttävyyksiä, joten en täysin allekirjoita lempilapsiteoriaakaan.
Jos saisi yhdistellä kaikkien dawien parhaat puolet yhteen, niin maksaisin siitä pitkähkön pennin.
Henri Henri Olavi
13.12.2024 22:06:47
No kaikissa DAW:eissa on oma oppimiskäyränsä. Jotkut ottaa toisen DAW:in nopeammin haltuu kuin toisen. Mulle Ableton aukesi nopeasti aivan tosi hyvin, kun sen hommasin melkein 20 vuotta sitten. Se tuntui heti todella intuitiiviselta; kaikki mitä halusin yrittää tehdä ja tehdä, tapahtui kuin sen olin ajatellutkin tapahtuvan. Ja monet jutut saa tehtyä useilla eri tavoilla.
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
Rahamassi
15.12.2024 18:59:12 (muokattu 15.12.2024 19:00:32)
Tämä ketju toiminee yleisestikin apuna DAWIN valintaan.

Mulla itselläni on nyt musakamojen päivitysaika. Olen käyttänyt enemmän ja vähemmän viime vuosikymmeninä FL Studiota, mutta loppujen lopuksi olen vähän siihen kyllästynyt kun se on mielestäni epävakaa ja raskas koneelle. Minulla on siis läppärinkin päivitys tässä kohta, mutta siis nykyisellä 2015 läppärillä ihka uusi Kontakt 8 + muut Komplete -kitit soundit toimii Cakewalkilla todella juohevasti ja aukevat nopeasti. FL Studio kaatuu viimeistään puolen tunnin sisällä.

FL Studio Producer Edition

+ todella toimiva piano roll
+ konemusiikin editointi
+ kohtuullsest

- monimutkainen kanavien reititys mikseriin
- heikko voluumin säästö, dB-asteikko puuttuu

Cakewalk by Bandlab (oli ilmainen, ja on edelleen, nyt saa myös maksullisena kattavampana, mutta ei ainakaan vielä kertamaksulla, vaan yli 100 euroa vuosi. .)

+ nopea ja lähes idioottivarma, ei ole kertaakaan kaatunut sen muutaman kymmenen-sadan tunnin aikana, jota sitä olen käyttänyt
+ nopea ja suoraviivainen reititys mikseriin
+ dB-asteikko

- lähes olematon efekti-softainstrumenttikattaus
- periaatteessa tässä on pelkona, että tuo nyt jo Cakewalkin sivuilta sivummalle siirretty by Bandlab -ilmainen versio joskus deaktivoituu Bandlabin toimesta

Eli vielä sinnitellään FL Studio + ilmaisella Cakewalkilla, mutta mitä sitten? FL olisi siinä, että siihen kyllä saa jatkossakin päivityksiä, mutta tuntuu, että pää-DAW olisi aika saada sujuvammaksi. Teen käytännössä ainoastaan MIDI-soitettuna laulu- ja soitinmusiikkia, mitä nyt joskus klikkailen komppia ja korjailen nuotteja oikeiksi.

Ableton tuntuu olevan joku Windows-maailman Logic, tai ns. standardi vai mitenhän lienee? Enpä ole koskaan kokeillut Abletonia. Voisihan noita kokeilla, kokeiluversiothan noista varmaan löytyy, mutta hankalaa on.
Henri Henri Olavi
15.12.2024 19:24:26
Rahamassi:
Ableton tuntuu olevan joku Windows-maailman Logic, tai ns. standardi vai mitenhän lienee? Enpä ole koskaan kokeillut Abletonia. Voisihan noita kokeilla, kokeiluversiothan noista varmaan löytyy, mutta hankalaa on.

Ei millään pahalla, mutta et voisi olla enempää väärässä.
soundmodel
15.12.2024 19:45:46 (muokattu 15.12.2024 19:46:43)
Rahamassi:
Eli vielä sinnitellään FL Studio + ilmaisella Cakewalkilla, mutta mitä sitten? FL olisi siinä, että siihen kyllä saa jatkossakin päivityksiä, mutta tuntuu, että pää-DAW olisi aika saada sujuvammaksi. Teen käytännössä ainoastaan MIDI-soitettuna laulu- ja soitinmusiikkia, mitä nyt joskus klikkailen komppia ja korjailen nuotteja oikeiksi.

Sillä on lopulta aika vähän väliä, mikä DAW on, jos ei tarvitse:

-tehdä jonkun kanssa työtä
tai
-jakaa projektitiedostoja muuten
tai
-käyttää jotain standardeja tapoja tehdä asioita

FL Studiolla tehdään 6/5 tuotantoja (esim. https://detund.bandcamp.com/album/libet-tones), joten se ei ole mitenkään rajoittava ohjelmisto. Elokuvaääni tms. voi olla vähän köykäistä sillä.
Rahamassi
16.12.2024 20:47:07 (muokattu 16.12.2024 20:48:53)
Henri Henri Olavi: Ei millään pahalla, mutta et voisi olla enempää väärässä.

Ei millään pahalla, mutta et voisi enempää perustella asiaa? =D

Musiikinteossa Pro Toolsi taitaa olla käytetyin, sitten sitä ennen Studio One ja vasta sitten Ableton, jos netin syövereistä löytämääni tilastokäppyrää on uskominen!

soundmodel: Sillä on lopulta aika vähän väliä, mikä DAW on, jos ei tarvitse:

-tehdä jonkun kanssa työtä
tai
-jakaa projektitiedostoja muuten
tai
-käyttää jotain standardeja tapoja tehdä asioita

FL Studiolla tehdään 6/5 tuotantoja (esim. https://detund.bandcamp.com/album/libet-tones), joten se ei ole mitenkään rajoittava ohjelmisto. Elokuvaääni tms. voi olla vähän köykäistä sillä.

Joo! Ilman muuta FL pystyy kaikkeen, mihin muutkin. Kuten sanottua, määrätyt asiat ovat alkaneet ärsyttämään FL:ssä, eli siis desibeliasteikon puuttuminen automaatiosta ja ainakin raitojen routtaus ja käsittely. Myös musikaalisia juttuja on, esim. transponoiniti pitää tehdä erikseen joka raidalle/istrumentille.
Henri Henri Olavi
17.12.2024 01:34:49 (muokattu 17.12.2024 01:35:58)
Rahamassi: Ei millään pahalla, mutta et voisi enempää perustella asiaa? =D

En, jos käsityksesi on

Musiikinteossa Pro Toolsi taitaa olla käytetyin, sitten sitä ennen Studio One ja vasta sitten Ableton.

Kun olet noinkin hyvin ottanut asioista selvää, löydät kyllä mieleisiäsi perusteluja.
Rahamassi
17.12.2024 19:04:00
Henri Henri Olavi: En, jos käsityksesi on

.

Kun olet noinkin hyvin ottanut asioista selvää, löydät kyllä mieleisiäsi perusteluja.

Tuossa on kysytty 5 000 musantekijältä, mikä käytössä: https://www.production-expert.com/p … -1/2024-daw-user-survey-the-results

No eipä siinä. Varmasti kaikille DAWEILLE löytyy puolustajansa ja vastustajansa. Minä en vaan enää tykkää FL:stä. Joku muu pitäisi saada alle, mutta mikä? Onko se Ableton, Studio One vai mikä? Enpä osaa arvioida asiaa.
Rahamassi
17.12.2024 21:35:33
iec: Vastaavia listauksia löytyy netistä todella paljon ja niissä ohjelmien sijoitus vaihtelee riippuen kuka on listauksen tehnyt. Eikä kannata sulkea pois mahdollisuutta, että artikkelin/listauksen tekijälle on maksettu voitelurahaa, jotta jokin DAW olisi jollain listalla vähän ylempänä.

Jokaisen kannattaa tutustua itse eri ohjelmistoihin ja niiden esittelyvideoihin & testivideoihin (toki sillä varauksella, että osa testivideoiden tekijöistä saattaa olla laput silmillä, jos on jo asenne, että kaikki mikä on hieman erilaista kuin siinä softassa mitä on käyttänyt viimeiset 10 vuotta, on automaattisesti paskaa.)

Pelkän suosituimmuuden perusteella ei kannata valita, vaan omien käyttötarpeiden mukaan.

Niin ja tosiaan monista softista saa kokeiluversioita, jolloin ei tarvitse täysin sokkona testailla (toki siinä on oma vaivansa aina asennella ja säädellä yms yms.)

Joo! Hintahaitarikin on todella laaja, 200-1 000 euroa. Ei kai siinä auta kuin musan tekemisen sijaan katsella juutuuppia! :=D

Olisin mielelläni lukenut lisää käyttökokemuksia eri softista. Toki ne ovat aina värittyneitä kirjoittelijan omasta näkökulmasta, ymmärrän tämän.
Henri Henri Olavi
18.12.2024 01:30:48 (muokattu 18.12.2024 01:31:36)
Rahamassi:
Olisin mielelläni lukenut lisää käyttökokemuksia eri softista. Toki ne ovat aina värittyneitä kirjoittelijan omasta näkökulmasta, ymmärrän tämän.

Millaisia käyttäjäkokemuksia olet vailla? Itse olen käyttänyt Ableton Live Suitea ja Pro Toolsia molempia about yhtä kauan, Abletonia vuodesta 2006 ja Pro Toolsia vuodesta 2008. Molemmat ovat maailman parhaita softia. Olen käyttänyt aika paljon myös Logicia ja sekin on maailman paras softa. Esim. Reaperia tai Cubasea en ole käyttänyt kuin ehkä kerran molempia ja ne eivät ole mun mielestä maailman parhaita softia. Jonkun toisen mielestä taas ovat.

Abletonilla teen eri juttuja kuin Pro Toolsilla. Abletonin edit on aika paska. Ja sillä miksaaminen. Pro Toolsissa nuo ovat maailman parhaat. Abletonilla taas musan teko, hahmottelu/sketchaus on maailman parasta. Sekä jammailu ja livenä sekoilu.
HarriP
12.07.2025 20:11:10

Yritin myydä Ableton opiskelijalisenssini viime kuussa rahapulassa. Onneksi ei mennyt kaupaksi.

Ei muuta kun tyhjiä pulloja kauppaan ja ruisleipää.

Aah tätä taiteilijaelämän onnea.
MustaKissa
12.07.2025 20:45:23
Vähän näsäviisastelua mutta...nyt on kyllä väärä kysymys. "Live vai Bitwig?" olis oikeampi, Ableton on firma joka kehittää Live DAWia.

/takki
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
rintapek
13.07.2025 12:07:50

HarriP:
Ei muuta kun tyhjiä pulloja kauppaan ja ruisleipää.

Aah tätä taiteilijaelämän onnea.

Musaäänitysmielessä maailma on kuitenkin sillai muuttunut köyhän opiskelijataiteilijan kannalta mukavaan suuntaan jos aatellaan, et vino pino maailmamparhaista vinyyleistä on tehty studioissa joiden "sisäkalut" on vaan murto-osa Macministä Garagebandilla.
Ja kun ilmaiseksi löytyy vaikkapa semmoiset kuin Bandlab Cakewalk, Tracktion Waveform, Luna, Ardour, raidoiltaan rajoitettu ProTools ja puoli-ilmainen Reaper niin nykypäivän köyhällä muusikkoretkuopiskelijalla on jopa varaa valita viedessään pulloja kauppaan.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)