peteihis 01.12.2024 14:10:57 (muokattu 03.12.2024 16:05:12) | |
---|
Kysymykseen nyt varsinaisesti liittymättä, mikähän perskule siinä mahtaa olla, että lähes koko teollisuuden ala kutsuu näitä härkpäisesti "tremoloiksi" vaikka kammesta vatkaamalla ei todellakaan saa tremoloa tehtyä ei sitten millään? (No jos yksi pellepeloton joskus onnistui patentoimaan vibran tremolona, niin onko nyt kaikkien vielä nykyäänkin tungettava siihen samaan pulkaan?? :P Plääh...) No itselle tutuin Kahlerin joku malli -80 luvulta. Noissa on hyvää se, että koko hoito, tallat, mekanismit, jouset... on siinä samassa yksikössä, joka ruuvataan runkoon sellaisenaan. Talla on rullamallia, johon voi dempata kämmenen syrjällä ihan huoletta eikä tuu vahingossa painaneeksi virettä pieleen niinkuin kelluvatallaisten kanssa tahtoo käydä. Rullien liikkuvuudesta pitää toki muistaa huolehtia. -- No toiset tykkä - toiset ei. Itselle floikkatyyppiset on ihan liian äksyjä. |
Laulava Kylätohtori 02.12.2024 16:33:53 | |
---|
jaripat: ei treeneissä tai livenä ylipäätään tuu kyllä kukaan sanomaan vireestä mitään.. Tyhmä ei huomaa ja viisas ei puhu mitään. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Laulava Kylätohtori: Tyhmä ei huomaa ja viisas ei puhu mitään. Joskus on jotain satunnaista bändiä mksatessa joutunut pyytämään virittämään kesken keikan, että homma voi jatkua. Varmasti mainittiin kusipää jälkikäteen. Ei ollut pnukmeininkiä. |
Kefiiri 02.12.2024 19:45:01 (muokattu 02.12.2024 19:47:42) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Tyhmä ei huomaa ja viisas ei puhu mitään. Mulla on yks soittokaveri joka on tarkka vireestä ja se aina huomauttaa jos oon epiksessä vaikka itse en huomaa mitään :/ Ja siis kyllähän minäkin _havaittavan_ epävireen erotan ;) En ole musiikin asiantuntija. |
Kontiak 02.12.2024 22:35:24 (muokattu 02.12.2024 22:35:44) | |
---|
Tremolinen näkemys aiheesta pysyy vireessä reippaassakin käsittelyssä (ja jos vielä pitää paikkansa, että messupäivien kielet kiinni, niin todella toimii). Tremoline FT36T - The BEST Double Locking Tremolo EVER? https://youtu.be/-VA0KAc967w?t=716"Improvisation is a genesis of composition" - YJM |
p130 02.12.2024 22:58:39 | |
---|
Kefiiri: Mulla on yks soittokaveri joka on tarkka vireestä ja se aina huomauttaa jos oon epiksessä vaikka itse en huomaa mitään :/ Ja siis kyllähän minäkin _havaittavan_ epävireen erotan ;) Päivästä kiinni. Läskibasson kanssa tuntuu joskus omaan korvaan, että oikein mikään ei osu, joskus tuntuu, että menee just. Eikä kukaan valita kumpanakaan päivänä. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
jaripat 05.12.2024 09:41:27 | |
---|
lifer: Hehkutan nyt tännekin, että telemallinen Vegatrem tuli hankittua eikä huonolta tunnu ollenkaan. Löysin käytettynä ja maksoi alle puolet kaupan hinnasta, joten helppo oli tutustua. Ohhoh..? Ihan uus tuttavuus tämäkin. Aika erikoinen vänkyrä tuostakin aisasta kehitetty. Toi on siis vähän niinku stratoideologialla, mutta melkein 300E?? Huhhuh. |
jaripat 05.12.2024 09:51:52 | |
---|
^^ Läskibasso onkin mielestäni - toki riippuu jonkun verran musatyylistä - lähinnä rytmisoitin. Ja kyllä mäkin sitä virettä siinä jonkun verran kuuntelen, mutta lähinnä sitä rumpalin iskua. Minusta melkein on se taimi tärkeämpi, kuin vire, jos vaikka karaokelaulajaakin esim ajattelee.. Treeneissä kyllä joskus tuntuu, että "jokin on huonosti", mutta se, että kukaan ei sano epäilevänsä jonkun virettä, johtunee pitkälti siitä, että ei ole varma, kenellä se on pielessä, vaiko itsellä..? Sit kun tarkistaa omansa, saattaa sanoa: "ollaanko me kaikki ihan vireessä..?" (Kohtelias tapa?) Surullista on sekin, kuinka jotkut ovat tarkkoja soittimen laadusta. Mitä siellä lavassa lukee ja paljonko se on maksanut ja kuka sen on huoltanut etc. Ja sitten painetaan niitä kieliä soittaessa niin paljon ku nyrkistä lähtee ja sehän on saletti, että epävireisyys on silloin sitä luokkaa, että haluaisi olla jossain muualla. |
lifer 06.12.2024 08:08:52 | |
---|
jaripat: Ohhoh..? Ihan uus tuttavuus tämäkin. Aika erikoinen vänkyrä tuostakin aisasta kehitetty. Toi on siis vähän niinku stratoideologialla, mutta melkein 300E?? Huhhuh. Kai se rinnastuu lähinnä Bigsbyyn, joka kalliimpi ratkaisu teleen ja vaatii näkyville paikoille reikiä. Tän kanssa voi pakittaa, kun ei tartte tehdä reikiä näkyville ja kaikissa ei piiloonkaan. Täähän perustuu kuuteen jouseen, jotka menee olemassaoleviin kielten reikiin läpi rungon. Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti". |