Aihe: "Ruvetaanko muuten soittaan tämmöstä"
1 2 3
k...
15.07.2004 13:58:33
Ja oikeestaan myös metallica, jota en oo voinu sietää mustan levyn jälkeen (ja tästä tulee varmaan vihaisia vastapalloja) .

Ei tuu ;)

Melkein samaa mieltä. Metallica loisti Black Albumilla mutta Loadin jälkeen tullut semmosta tylsää pop-heviä. Kyllähän sitä kuuntelee, mutta ei lähelläkään vanhaa tuotantoa. Tosin kyllähän se Metallicakin muuttu huonosta parempaan ainakin mun mielestä Kill 'em Allin jälkeen. Se uusin levy (muistas ees nimen, siin oli se frantic) Kill 'em Allin lisäks todellista kakkaa mun mielestä.
Torniojaws
15.07.2004 14:13:13

Kyllä nuita takinkääntöjä tulee muutama mieleen:

Fear Factory - loistavasta Industrial/DM-bändistä lähes numetalliksi (Digimortal)
In Flames - loistavasta DM-bändistä numetalliksi
Soilwork - loistavasta teknisestä DM-bändistä radiorockiksi
Machine Head - mukavasta metallibändistä numetalliksi
Metallica - Justicen jälkeen tippui laatu kuin lehmän häntä, muutamaa loistavaa biisiä lukuunottamatta
Charon - loistavan menevästä rock-metallista tusina-Him-klooniksi
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Tapani L
15.07.2004 15:28:26
Koska moni joka tykästyi esim Californication levyyn ei tuskin pidä heidän varhaisvaiheitaan minään.

Onhan niillä pari hyvää biisiä ennen Californiacationia.

Mielestäni bändit saavat tehdä aivan minkälaisia takinkäännöksiä hyvänsä, jos näin haluavat. Jos en pidä uudesta tyylistä, niin sitten sille ei voi miitään (tai voi, mutta ei tarvitse voida). Jos musiikki tehdään perimmäisenä ajatuksena miellyttää vanhoja faneja, niin ei siitä voi tulla kenenkään mielestä hyvää.
Phobophile
15.07.2004 15:37:35
Amorphis on aika hyvä esimerkki. Kahden täydellisyyttä hipovan levyn jälkeen ruvetaan tekemään progempaa kamaa ja kevennetään soundia kovalla otteella. Anathemaan sopii melkein sama kuvaus mutta ehtivät tehdä enemmän kuin kaksi noita rankempia levyjään.
Love Subverted, Lust Perverted
Teijo K.
15.07.2004 15:44:44

"Oho, nyt se Peter sitten päätti lähteä. No ei hätiä mitiä, minäpä soittelen runpuja ja laulelen niin pystytään jatkamaan."

Aijjaijai. Taisi Neili tehdä Peterit. Mutta jospa tekisi Philit, niin se ei haittaisi.
I'm a kingkong man I'm a hoodoo man I'm an apeman.
Silmät muljahdellne päistä käsin.
Julmettu
15.07.2004 19:03:44
Tähän voi kommentoida vaikka tämmöisellä virkkeellä: "Tragedia nimeltä Sepultura".

Siinä meni maailman kaikkien aikojen paras bändi piloille.

Amen.
cldron
15.07.2004 19:33:40
Sentenced, Paradise Lost, Black Sabbath ja Satyricon kuuluu mun mielestä kanssa noihin.. Ei sille mitään mahda, kyllä niitä hyviä bändejä riittää, ja uusia tulee.. Tosin nykyään valitettavan harvoin.. Sääli..
Parempi Matti kukkarossa kuin Jorma vetskarin välissä...
Kitarajeesus
15.07.2004 21:26:00
Amorphis on aika hyvä esimerkki. Kahden täydellisyyttä hipovan levyn jälkeen ruvetaan tekemään progempaa kamaa ja kevennetään soundia kovalla otteella. Anathemaan sopii melkein sama kuvaus mutta ehtivät tehdä enemmän kuin kaksi noita rankempia levyjään.

Amorphis on mun mielestä juuri esimerkki jatkuvasti parempaan suuntaan kasvaneesta bändistä.Kaksi ensimmäistä levyä oli muutamaa helmibiisiä lukuunottamatta aikamoista jöötiä.Tales from the thousand lakesin jälkeen olisi ollut helppoa jatkaa samalla hyväksi todetulla kaavalla,mutta onneksi lähdettiin paljon parempaan suuntaan.Sen jälkeen on tullut pelkkiä hyviä levyjä.Tyyli on muuttunut paljon,mutta kevyempi Kingston wall-tyylinen jammailumeininki toimii mun mielestä niillä paremmin.

Toinen selvästi parempaan suuntaan kasvanut bändi on Sentenced.Laihialan tultua mukaan Senareilta on tullut erittäin hyvää matskua.

Monet bändit joita oon seurannu ihan alkuvaiheista asti on muuttunu mun mielestä dramaattisesti popimpaan/kevyempään suuntaan.Joillakin se toimii,joillakin ei.Amorphikseen ja Sentencediin oon tutustunu vasta kevyemmän vaiheen alettua ja voi olla etten olisikaan dikkaillut uutta meininkiä niin paljon jos olisin seurannut niiden tuotantoa aktiivisesti alusta lähtien.Monien mielestä kaupallisempaan suuntaan siirtyminen pilaa bändin,mutta mun mielestä useimmat on menny mainstreamimmalla tuotannolla parempaan suuntaan.
Musiikki on elämä.
bastardo
16.07.2004 17:56:45 (muokattu 16.07.2004 18:17:01)
Toisaalta pitää ymmärtää artistin henkistä kasvua, ei voi olettaa että parikymppisen innolla aloittanut ihminen tekee pitkän uransa aikana täysin samanlaista musiikkia..

Jep, tuon musiikin muuttumisen tuossa jo kuittasinkin ihan normaalina, enemmän hain takaa noita tarkoitushakuisia linjamuutoksia.
Eihän kukaan todellakaan kuuntele bändiä, joka veivaa samaa biisiä 20 vuotta uudestaan ja uudestaan (tähän tekisi mieli pistää Yö, mutta koska se olisi tahatonta provosointia, niin jätän sen myös tuohon ;).
I can't sing and I can't dance, but still I know how to clap my hands...
bastardo
16.07.2004 17:58:43 (muokattu 16.07.2004 17:58:56)
Kyllä todellakin Metallica. Mustan levyn jälkeen on tullu niin kauheeta paskaa että....

Joo, tuo Metallican 90-luvun lopun pöhötyskausi on kyllä aika säälittävä. Mutta harvassapa on poppoot, jotka vetävät aivan tulessa 20 vuotta käymättä pohjalla.
bastardo
16.07.2004 18:00:36
Minun mielestäni musiikki on taidetta ja taiteilijalle on suotava vapaus ilmaista itseään just niinkuin tämä itse tahtoo.

Tottakai. Mutta terve itsekritiikki on myöskin aina toivottua.
bastardo
16.07.2004 18:06:28
Mutta miksi minkään bändin pitäisi hajota? Sellaisen vaatiminen on lapsellista omistamishalua. "Toi on mun bändi ja ne soittaa mun lempimusaa." Voihan siinä tuntea itsensä petetyksi, jos sieltä ei tulekaan enää sitä samaa vanhaa jaskaa, tai sitten tulee muuten vaan jaskaa.

En nyt ihan hakenut tuollaista itsekästä bändipoliisilinjaa, vaan peräänkuulutin artistista itsestään lähtevää hajoamisaloitetta. Rokkihommat olisi tyylikästä lopettaa huipulta kun vaihtoehtona on löytää itsensä Japanista koko miehistön vaihtaneen uuden aallon kirkkokuoron puikoista.
Jos itse huomaisin porukkani ajaneen itsensä piippuun bändihommalla, niin luultavasti tekisin itsekin Corganit.
bastardo
16.07.2004 18:09:45
En tarkoittanut sitä, että bändien olisi jotenkin pakko muuttua, mutta tuo nyt oli minun mielipiteeni ja minä arvostan bändejä, jotka uskaltavat muuttaa tyyliään, jos itsestä siltä tuntuu.

Itse suosisin tässä kohtaa sivuprojekteja. Jotenkin vain tuntuu siltä, että jos on saanut hyvän ja menestyvän pumpun kasaan, niin ehdoin tahdoin ei välttämättä kannattaisi tehdä mitään radikaaleja muutoksia. Pistää vaikka sitten samalla miehistöllä sivuprojektin pystyyn jos haluaa soittaa muunlaista matskua. Simple as that.
bastardo
16.07.2004 18:16:31
Ääriesimerkkinä tuohon huonojen muutosten listaan voisi lisätä nykyisen Pink Floydin, eli olisiko tämä nyt sitten ko. bändin kolmas inkarnaatio. Huhhuh, aika kaukana ollaan loistojen päivistä.

Tulipas siinä muuten juttua.
Mako
16.07.2004 18:17:50

Aika 50-50 on mennyt noissa bändien tyylimuutoksissa, että tykkäänkö vai en.. Metallicasta esimerkiksi pidin wanhassa tyylilajissaan, ja (re)loadin tyylikin oli minusta hienoa musiikkia. Ihan uudesta en pidä.

Kai tyyliä on pakko vaihtaa, jos siltä tuntuu. Parempi kai kuin väkisin puurtaa, "esittää" väärän tyylin kanssa.. Tosin päin persettähän tuo tyylimuutoskin voi bändin musiikin viedä. Kiperä juttu.
"Kuka minä on, missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston"
lxi
16.07.2004 18:27:42
Ääriesimerkkinä tuohon huonojen muutosten listaan voisi lisätä nykyisen Pink Floydin, eli olisiko tämä nyt sitten ko. bändin kolmas inkarnaatio. Huhhuh, aika kaukana ollaan loistojen päivistä.

"Nykyisen"? Siis sen, joka julkaisi Division Bellin ja PULSE:n vuosikymmen sitten?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
bastardo
16.07.2004 18:37:55
"Nykyisen"? Siis sen, joka julkaisi Division Bellin ja PULSE:n vuosikymmen sitten?

Ei kun niillähän on tietääkseni tuolla nimellä joku vielä toimivakin kokoonpano. Miehityksestä ei ole kyllä hajuakaan.
Teijo K.
16.07.2004 20:12:51

En nyt ihan hakenut tuollaista itsekästä bändipoliisilinjaa, vaan peräänkuulutin artistista itsestään lähtevää hajoamisaloitetta. Rokkihommat olisi tyylikästä lopettaa huipulta kun vaihtoehtona on löytää itsensä Japanista koko miehistön vaihtaneen uuden aallon kirkkokuoron puikoista.
Jos itse huomaisin porukkani ajaneen itsensä piippuun bändihommalla, niin luultavasti tekisin itsekin Corganit.

Niin, artistin on itse haluttava hajoittaa bändinsä, koska se on sinusta hyvä homma.
Lauletaan Kinksien Apeman nuotilla-

I'm a bass bassman I'm a bass bassman I'm a bassman.
I'm a monster man I'm self-made-man I'm a bassman.
miscage
16.07.2004 21:06:54
Joo, tuo Metallican 90-luvun lopun pöhötyskausi on kyllä aika säälittävä. Mutta harvassapa on poppoot, jotka vetävät aivan tulessa 20 vuotta käymättä pohjalla.

Slayer. Vai olenko väärässä?
"A choice is made of free will, just like the choice to kill."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)