Aihe: Fender Twin Reverb haastajat
1 2
Guri
17.11.2024 16:00:10
Mitä hyviä haastajia mielestänne on yo. vahvistimelle ajatellen hyvää clean soundia?
McNulty
17.11.2024 17:02:03 (muokattu 17.11.2024 17:03:03)
Guri: Mitä hyviä haastajia mielestänne on yo. vahvistimelle ajatellen hyvää clean soundia?

Mä ostin kesällä 60-luvun lopun Silverface "drip-edge" Showman Reverb nupin (käytännössä sama kuin Dual Showman) ja se on kyllä erinomainen clean-kone. 100W 4ohm kuormalle eli headroom riittää. Nuppimallisena tuon alla voi käyttää halutessaan 1x12", 2x12", 2x10", 4x10" tai 4x12" kaappia. Ei mikään pieni laitos, mutta painonsa ja kokonsa verran silkkaa Fenderin clean-hyvyyttä :)

Roland Jazz Chorus-sarjan vahvistimissa on myös erinomainen puhdas soundi, joskin erilainen kuin putkivahvistimissa. Se on jotenkin "napakampi" tai kuten englanniksi sanotaan "enempi naamalla, in your face". Johtuen ehkä siitä solid state -päätteestä. Vanhat Selmerit ja Dynacordit ovat myös kaunissoundisia styrkkareita. Samoin ne vanhat hyvät Suprot ja Ampegit.

Tykkään myös Peavey Classic 30:n (tai 50:n) puhtaasta kanavasta. Se on mielestäni erinomainen kun ko. vahvistimia saa n. 250-350€ hintaisena käytettynä. Toki Classicissa on omat ongelmansa (mekaanisen rakenteen johdosta), mutta toimiessaan oikein hienosoundinen laite.

PS. Jos et tarvitse älytöntä headroomia, niin Fender Princeton on myös loistava vaihtoehto. Harkitsen itse sellaisen ToneMaster-sarjaisen hankkimista puhtaasti jazz-kitaroinnin kaveriksi.
moving in stereo
Guri
17.11.2024 17:51:12 (muokattu 17.11.2024 20:54:50)
McNulty: Mä ostin kesällä 60-luvun lopun Silverface "drip-edge" Showman Reverb nupin (käytännössä sama kuin Dual Showman) ja se on kyllä erinomainen clean-kone. 100W 4ohm kuormalle eli headroom riittää. Nuppimallisena tuon alla voi käyttää halutessaan 1x12", 2x12", 2x10", 4x10" tai 4x12" kaappia. Ei mikään pieni laitos, mutta painonsa ja kokonsa verran silkkaa Fenderin clean-hyvyyttä :)

Roland Jazz Chorus-sarjan vahvistimissa on myös erinomainen puhdas soundi, joskin erilainen kuin putkivahvistimissa. Se on jotenkin "napakampi" tai kuten englanniksi sanotaan "enempi naamalla, in your face". Johtuen ehkä siitä solid state -päätteestä. Vanhat Selmerit ja Dynacordit ovat myös kaunissoundisia styrkkareita. Samoin ne vanhat hyvät Suprot ja Ampegit.

Tykkään myös Peavey Classic 30:n (tai 50:n) puhtaasta kanavasta. Se on mielestäni erinomainen kun ko. vahvistimia saa n. 250-350€ hintaisena käytettynä. Toki Classicissa on omat ongelmansa (mekaanisen rakenteen johdosta), mutta toimiessaan oikein hienosoundinen laite.

PS. Jos et tarvitse älytöntä headroomia, niin Fender Princeton on myös loistava vaihtoehto. Harkitsen itse sellaisen ToneMaster-sarjaisen hankkimista puhtaasti jazz-kitaroinnin kaveriksi.

Hyviä argumentteja, kiitos.

Entäs mitkä voisi olla hyvät ja halvemmat vaihtoehdot?
Jaketsu
17.11.2024 21:51:52
Music Mania kannattaa tsiigailla torilta. Ittelläni oli 212 Sixty Five vm. -79 useamman vuoden ja siitä irtosi upea puhdas saundi.
wnbrocker
17.11.2024 23:54:19
Guri: Mitä hyviä haastajia mielestänne on yo. vahvistimelle ajatellen hyvää clean soundia?

Soldano Lucky 13
Sammo
18.11.2024 09:36:13 (muokattu 18.11.2024 09:42:09)

Itellä on Two Rock Studio Pro 35, Fenderin Hot Rod Deluxe III ja DV Markin Raw Dawg EG 250- tykkään että vahvistin on aivan puhdas ja säröt tulee speduista. Toi TR on tietenkin oma suosikki (vaikka kaipaisi huoltomiehen rakkautta jo), mutta kahdesta jälkimmäisestä keikalle/treeneihin lähtee tuo DV Mark. Pysyy puhtaana, kevyt kantaa ja kuulostaa suunnilleen samalta Madison Square Soittohuoneessa, treenikämpällä tai ulkona.

Miikkana kaiku jossa on joku outo modulaation sivumaku, mutta oma ratkaisu on laadukas reverb-spedu laudassa. Ja ei toimi perinteisesti putkilla, eli ei perinteinen ratkaisu jos se haittaa ...

Edit: DV Markin hinnat näköjään nousseet Musamaailmassa (tai pitkäaikainen tarjous loppnut), mutta käytettynä tuo ja joku edukas kaappi veikkaisin kustantavan 500€ tai vähän päälle.
This is on a whole other level. Its level one.
LaXu
18.11.2024 16:40:39
Mesa Lonestar Classic. Sen ykköskanava ei käsittääkseni ole kauhean kaukana Twinin piiristä, ja kakkoskanavalla heitetään kaveriksi ylimääräinen gain stage ja muuta vipstaakia.
PJS
18.11.2024 17:21:39

Omien kokemusten mukaan:

Hiwatt Custom 50 tai Custom 100

Kummastakin lähtee IMHO monipuolisemmin cleania ja tarvittaessa myös säröä, kuin twinistä. Headroomia riittää niin paljon että taatusti ei mee kuumempaa matskuakaan tarjoilevilla instrumenteilla särölle (esim. rhodesin, stilikan, aktiivibasson, yms. kanssa) ja käyttökelpoinen EQ+ kaksi kanavaa tarjoaa tosi monipuolisesti mahista säätää saundii. Tremoloo tai reverbiä ei toki ole joten ne pitää hoitaa muualta.

Nyt voi tulla myös ehkä semisti kiistanalainen mielipide, mut IMHO Twin ei vältsii oo just mitenkään ilmiselvän hyväsaundinen vahvari cleaniin sähkikseen. Siis kiistatonta on, että se on suosittu siihen mut mä väitän että se on muodostunut sellaseksi legendaksi lähinnä siksi että aikanaan vaihtoehtoja oli huonosti tarjolla. Nykyään on mahdollista saada samaa asiaa myös siten, että tarvittaessa vahvari tarjoilee myös muuta kuin middle-scoopattua "kilinää".

Fender-leiristä itse katselisin Deluxe-Reverbiä tai Princeton-Reverbiä jos pienempitehoiset riittää. Samassa kokoluokassa kuin twin olis esim super-reverb joka on tosi kiva ja mun mielestä ehkä jotenkin terveempää middleä tarjoileva vahvari kuin twini.

Vox AC-30 on aivan käyttis clean-laite
I still love rock and roll
PJS
18.11.2024 17:24:53

Mut jos tosiaan haluaa nimenomaan kliiniä, ni kandee tarkistaa myös transistorivahvarit. HYvin toteutettu transistorivahvari on juuri niin puhdasaundinen kuin haluut tasan sillä volalla millä haluat ja jos haluut saturaatiota/säröö ni sitä on sit helppo annostella speduilla. Puristit on tietty sitä mieltä et putkivahvarit on ainoita mahiksii mut puristit harvemmin on erityisen hyviä argumentoimaan asiasta muuten kuin tunnepohjilta.
samiko
18.11.2024 18:00:24
PJS:

Nyt voi tulla myös ehkä semisti kiistanalainen mielipide, mut IMHO Twin ei vältsii oo just mitenkään ilmiselvän hyväsaundinen vahvari cleaniin sähkikseen. Siis kiistatonta on, että se on suosittu siihen mut mä väitän että se on muodostunut sellaseksi legendaksi lähinnä siksi että aikanaan vaihtoehtoja oli huonosti tarjolla. Nykyään on mahdollista saada samaa asiaa myös siten, että tarvittaessa vahvari tarjoilee myös muuta kuin middle-scoopattua "kilinää".

Ei tartte tykätä jos ei taho, mutta että Twin Reverb olisi sen takia suosittu ettei "muutakaan ollut tarjolla", on kyllä höpöä. 60-luvun puolivälissä oli jo vaikka mitä tarjolla, saati 70- ja 80-luvulla.

Twin Reverb on vielä 2020-luvullakin suosittu, ja helkkarin hienon kuuloinen vehje.
PJS
18.11.2024 19:22:26

samiko: Ei tartte tykätä jos ei taho, mutta että Twin Reverb olisi sen takia suosittu ettei "muutakaan ollut tarjolla", on kyllä höpöä. 60-luvun puolivälissä oli jo vaikka mitä tarjolla, saati 70- ja 80-luvulla.

Twin Reverb on vielä 2020-luvullakin suosittu, ja helkkarin hienon kuuloinen vehje.

Joo oon mä sillai perillä tarjonnasta, ja ihan aktiivisesti jopa käyttänyt niitä tyypillisimpiä vaihdokkei. Mut edelleen oon sitä mieltä, et verrattuna uudempiin sanotaanko nyt sit vaiks "boutique" syrkkareihin, ei ne vintage-laitteet vältsii oo mitään erityisen ihmeelliseltä saundaavii. Mut don't get me wrong ei se tarkoita että ne vältsii olis huonosaundisiakaan.
PJS
18.11.2024 19:24:54

PJS: Joo oon mä sillai perillä tarjonnasta, ja ihan aktiivisesti jopa käyttänyt niitä tyypillisimpiä vaihdokkei. Mut edelleen oon sitä mieltä, et verrattuna uudempiin sanotaanko nyt sit vaiks "boutique" syrkkareihin, ei ne vintage-laitteet vältsii oo mitään erityisen ihmeelliseltä saundaavii. Mut don't get me wrong ei se tarkoita että ne vältsii olis huonosaundisiakaan.

Ja siis tietty twin on edelleen suosittu, niin moni myyttinen hahmo on soittanut sellasella että ikoninen asema on taattu huolimatta siitä et parempaakin saundii olis tarjolla ja senlisäks hinta on matalammalla ku jossain bytiik-vahvaris.
Guri
18.11.2024 20:38:29
PJS: Ja siis tietty twin on edelleen suosittu, niin moni myyttinen hahmo on soittanut sellasella että ikoninen asema on taattu huolimatta siitä et parempaakin saundii olis tarjolla ja senlisäks hinta on matalammalla ku jossain bytiik-vahvaris.

Kyllä trankkuvahvistinkin voi pelata jos tietäs mikä? Ehkä vois säästää rahaa.
jamu
19.11.2024 09:12:47
Guri: Kyllä trankkuvahvistinkin voi pelata jos tietäs mikä? Ehkä vois säästää rahaa.

Kannattaa tsekata Qilterin tarjonta ja vaikka kysästä heiltä. Vastaavat mielellään kysymyksiin. Itsellä on Superblock us. Verrattuna Bluetonen Blackprinceen, niin ovat hyvin samanlaisia.
PJS
19.11.2024 15:21:10

McNulty
19.11.2024 15:34:59
Tämä keskustelu olisi mielestäni hyvä ulottaa myös siihen, millaista musiikkia soitetaan ja minkälaista clean-soundia halutaan.

On mielestäni eri asia etsiä swing-kvartettiin pientä, helposti roudattavaa ja ulkoisesti "taustaan hukkuvaa" comboa, jolla vahvistetaan jazzboksin soundia, kuin että Limp Bizkit -covereita esittävä rock-orkesteri hakee jäähallikeikalle puhdasta soundia (PS. Wes Borland käyttää tai ainakin käytti Roland Jazz Choruksia). Lisäksi yllä olevat esimerkit saattavat määritellä myös tehontarpeen ja sen, etsitäänkö kuivaa clean-soundia vaiko jollain efekteillä höystettyä clean-soundia. Jazz-kitaran kanssa on hyvin harvoin esim. viivekaikua, mutta rokimmassa tavarassa sellainen saattaa hyvinkin värittää soundia. Tai chorus, reverb, mitä näitä nyt on.

Siinä, missä jazz-keikalla pärjää pienellä ZT:n lunchbox-vahvistimella ja sen tuottamalla puhtaalla soundilla, voi olla että roots-keikalla kaipaa vaikka Tweed-henkistä Deluxea tai Princetonia, joka on ihan siinä rajalla meneekö soundi murolle vai ei. Sellainen pieni "likaisuus" toimii erittäin hyvin rnb/funk/soul/blues yms. jutuissa.

Onko tarkoitus mikittää vahvistin? Jos on, ei välttämättä tehoa itse vahvistimelta vaadita niin hirveästi. Tärkeämpää saattaa olla vahvistimen EQ:n kyvykkyys ja esim. kaiutinelementin /-elementtien koko, määrä, herkkyys jne. Eli myös tuo tehon ja headroomin tarve kannattaa suhteuttaa omiin ja/tai bändin tarpeisiin.
moving in stereo
fridgebuzz
19.11.2024 21:52:18

McNulty: Tämä keskustelu olisi mielestäni hyvä ulottaa myös siihen, millaista musiikkia soitetaan ja minkälaista clean-soundia halutaan. -- Sellainen pieni "likaisuus" toimii erittäin hyvin rnb/funk/soul/blues yms. jutuissa.

Mulla ei ole kokemuksia isommista vanhoista 70-80-luvun taitteen Roland Cubeista ku Cube-40 kitaraversio ja Cube-60 bassocombo, mut näitä usein kehutaan budjettivahvareiks jos halutaan hyvät ja isot cleanit. Nämä on käsittääkseni Jazz Choruksien lähisukulaisia. Elementit ainakin ovat käsittääkseni samat. Lähtee älyttömän hyvät cleanit ja menee ruttuun hyvällä tavalla jos tarvii cleanilla revitellä. Näitä taitaa olla satawattiseen saakka? Tietenki saattaa jäädä vajaaksi, mut en ihan heti keksi mihin :-)
Stone
20.11.2024 09:17:48 (muokattu 20.11.2024 09:21:51)

Fender Pro reverb, joka saanut välillä myös lempinimen "The poor man's twin".
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
PJS
20.11.2024 13:27:13

Mun kokemukset Pro Reverbistä rajoittuu 70' silverface ja sit uudempaan kasari black faceen ja ne ei kyl painon tai volan puolesta oo mitenkään hirveen eri leirissä twinin kanssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)