Aihe: Nyt voit tehdä biisillesi lauluraidat ilman laulajaa
1
mkeitel
14.11.2024 22:21:18
Heippa.

https://www.sielunpuu.net/en/st-instruments
(klikkaa suomenlippua jos englanti ei taitu)

Olen saanut Beta-testausvaiheeseen hirmuisen 10 v. projektin. Tavoitteena oli luoda sample library, joka pystyy tuottamaan sanoitettua laulua, mielellään uskottavasti.

Nyt ollaan päästy siihen vaiheeseen, että tuote on olemassa (nice ja miesääni, ja kummastakin kaks versiota). Ja myös nettisivut.

Nää on nyt Beta-vaiheessa myynnissä halvemmalla kuin lopullinen hinta (jota en vielä ole päättänyt). Mutta, jos olet studiomuusikko, säveltäjä, sovittaja tai muun sortin muusikko joka haluaisit osallistua tämän systeemin "sisäänajamiseen", voin tarjota nää instrumentit ilmaiseksi. Toki pientä vastapalvelusta vastaan.

Sivulla on useita videoita jotka näyttää kyllä miten homma toimii. Sieltä voi myös tilata ilmaiset demoversiot ja ostaa maksulliset tuotteet.

Tsekkaa mistä on kysymys, ja ota yhteyttä:
martinkeitel@gmail.com
oksatboys
15.11.2024 09:40:55

Nykyään AI-laulajat osaa laulaa jo huomattavasti uskottavammin ja ihmismäisemmin, kuin miltä noi demot kuulostaa.
Danko
15.11.2024 14:15:07

Kymmenen vuotta on pitkä aika, ja valitettavasti useat muut ratkaisut ovat ajaneet jo edelle.
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
Ukko
15.11.2024 15:25:29

oksatboys: Nykyään AI-laulajat osaa laulaa jo huomattavasti uskottavammin ja ihmismäisemmin, kuin miltä noi demot kuulostaa.

Mitä pidät asiallisimpana AI-laulaja softana. Mulla on Sonarworksin versio mutta se ei ole kaikin osin vakuuttava sanoo mainonta mitä tahansa. Tosin vika voi olla myös lähdemateriaalissa, eli minussa. Eli nyt tarkoitan äänen muuntajaa.
COVS jäsen nro 6
Henri Henri Olavi
15.11.2024 15:37:41
Olisi tosi kiva kehua kotimaista projektia, mutta tämä on valitettavasti aika heikko esitys. Lisäksi ässät ottivat niin ikävästi korviin, että melkein pahaa teki.
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
oksatboys
15.11.2024 22:47:15

Henri Henri Olavi: Olisi tosi kiva kehua kotimaista projektia, mutta tämä on valitettavasti aika heikko esitys. Lisäksi ässät ottivat niin ikävästi korviin, että melkein pahaa teki.

Oisha toi grafiikoineen ihan kova ollu vuonna 1999.
PJS
18.11.2024 11:06:44

Heh! Tää olis täydellinen esimerkki jonnekki IT-kehitys/stratup-pöhinä/yms. entry-level koulutukseen siitä miten teknologia vanhenee tosi nopeesti joten ideasta pitäis päästä jonkinlaiseen julkaisuun melko nopeasti jos haluu olla edes kisassa mukana.

Nyt tosiaan noitten klippien perusteella on aivan ilmeistä että AI meiningit on ihan eri sfäärissä saundin, realistisuuden ja käytettävyyden suhteen, mikä on tietty harmillista sun kannalta.

En tiedä onko vieläkään ihan sellast valmista plugaria mikä osais generoida nollast lauluraitaa uskottavasti (toi tän ketjun plugari ei mun mielest, eriävät mielipiteet tietty sallitaan, saundaa mitenkään realistiselta) mutta AI höystettyä apua siihen että jo tehdystä laulusta voi AI:n avulla taikoa kokonaan eri tyypin saundista matskuu löytyy ja on löytynyt jo useamman kuukauden joten tänä päivänä ja edelleen täs vuoden parin sisään ollaan varmaan jo siinä pisteessä et plugarille voi vaan antaa midiä+lyriikat ja sit sieltä tulee täysin uskottava laulusuoritus halutun tyylisesti.

https://www.youtube.com/watch?v=PCYTqDSUbvU
https://www.youtube.com/watch?v=bo_fqP6L6Hw

linkkien takana muutaman kuukauden takaista katsausta mitä on tarjolla.
I still love rock and roll
Muovinen
18.11.2024 13:11:29

Eikös sellainen ai ääni olisi kätevä, joka leipoisi äänitetystä puheesta uskottavan lauluraidan? Siis niin että äänityksessä olisi sanat ja rytmitys oikein.
PJS
18.11.2024 13:12:54

Muovinen: Eikös sellainen ai ääni olisi kätevä, joka leipoisi äänitetystä puheesta uskottavan lauluraidan? Siis niin että äänityksessä olisi sanat ja rytmitys oikein.

Tollasii jossain määrin siis just on olemassa, tsekkaa noi youtube linkit. Tosin jos rytmitys on oikein ni sithän se on jo monella tapaa laulua eikä puhetta ;)
I still love rock and roll
mkeitel
22.11.2024 03:14:07
Kiitos palautteista.

Olen kyllä tietoinen siitä, mitä tekoälyllä voi tehdä musiikin saralla - ja muutenkin. Ihan uteliaisuudesta, onko teissä jotka kommentoitte, sellaisia jotka säveltävät tai sovittavat musiikkia perinteisellä tavalla? Ja onko sellaisia, jotka työskentelevät muuten DAW-ohjelmien ja sample kirjastojen kanssa?

Ja teissä, jotka mahdollisesti teette sovituksia orkestereille ja laulajille: Miten hyvin olette saaneet kirjoitetut laulustemmat ulos tekoälyn avulla ja mitä tekoälysovellusta olette siinä käyttäneet? Mielellään myös jotain näytteitä kehiin, että saan paremman kuvan asiasta :)

Ymmärtänette antamastani esittelystä, että näiden instrumenttien kohderyhmä (samaa pätee oikeastaan mihin hyvänsä instrumenttiin) ei ole muusikko, joka teettää musiikkia muilla (roboteilla tai ihmisillä) vaan säveltää/sovittaa itse eläville esiintyjille.

Tarkoitus ei siis todellakaan ole korvata oikeaa laulajaa (kuten tekoälymuusikoilla vaikuttaa olevan) vaan mahdollistaa laulustemmojen kirjoittaminen ja kuulla biisi laulettuna sovitusvaiheessa. Tällöin ei ole myöskään oleellista, että tämä "digitaalinen laulu" kuulostaa täysin vakuuttavalta ja aidolta.

Veli
Henri Henri Olavi
22.11.2024 11:52:51 (muokattu 22.11.2024 11:56:02)
mkeitel: Ja onko sellaisia, jotka työskentelevät muuten DAW-ohjelmien ja sample kirjastojen kanssa?

Minä työskentelen aika paljon. Ei ole tosin ollut tarvetta tällaiselle. Enemmän olen tarvinut sellaisia erilaisia uuuaaaeeeiii ja muunlaisia fraaseja eri kuorokirjastoilla Kontaktilla. Voin tsekata mitä olen käyttänyt, jahka pääsen reissusta kotiin ensi viikon alussa.

Jos tarvitsen demolauluja, laulan itse tai laulatan jotakuta.
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
Danko
22.11.2024 13:19:42

Henri Henri Olavi: Enemmän olen tarvinut sellaisia erilaisia uuuaaaeeeiii ja muunlaisia fraaseja eri kuorokirjastoilla Kontaktilla.

Omissa tuotannoissa riittänyt mellotron ja Korg X5:n Emperor-kuorot, mut säveltäjäfrendi on käyttänyt tota Oceaniaa https://youtu.be/seHzWNGruQQ
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
Vessajono
22.11.2024 22:23:23
Henri Henri Olavi: Jos tarvitsen demolauluja, laulan itse tai laulatan jotakuta.

Sama meininki. Jos on itelle niin vaikeeta tai mahdotonta laulettavaa, että edes flex pitchillä ei saa siedettävää lopputulosta, soitan tai piirrän piano rolliin laulumelodiat, laitan niille jonkun liidisoundin ja pistän demon laulajalle.

Ja koska lopputuotetta tehdessä pitää joka tapauksessa käydä sitä fraseeraus- ja "venytä tossa tota vikaa tavua äläkä painota tossa kohtaa sitä ekaa ihan niin paljon" -keskustelua, niin en oikein näe että tää tois mun workflow'hun mitään muuta ku lisää turhia välivaiheita.
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
mhelin
22.11.2024 23:06:58 (muokattu 22.11.2024 23:07:15)
Ei tuollaista AI kloonilaulajaa olis itse ihan mahdoton laittaa laulamaan jos jaksaisi säätää. Toki joku volcalist.ai homma toimii kuin jukeboxi kun vain laittaa kolikon koneeseen, mutta ilmaiseksikin saa lähes saman aikaan. Esim. tuo AICoverGen projekti on täysin open source:

https://github.com/zsxkib/AICoverGen
(tuosta myös forkkeja)

Tosin ne lauluäänet jotka on opetettu voi ehkä olla jotain maksullisia (tai ne alustat kuten Hugging Face yms., en tiedä varmaksi, ainakin jotkus softat maksavat, esim. Voiceclone X https://payhip.com/b/LuvCp - bisnestähän varmaan riittää). Omalla koneellakin lokaalisti noita voi pyörittää, ja hyödyntää myös näyttiksen GPU:ta jos sattuu tehokkaan näytönohjaimen omistamaan. Näyttää olevan paljon japanilaisia ääniä, liittyy varmaan japanilaiseen Vocaloid-perinteeseen joka alun perin perustui myös johonkin äänisynteesiin. Suomalaiset äänet olisi kivoja demoja tehdessä, miten olisi vaikka Antti Tuisku, Cheek tai vaikka Rauli Badding Somerjoki joiden laulua (tahi puhelaulua) ei enää kuule muuten kuini vanhoina levytyksinä.
Rahamassi
04.12.2024 08:18:03
Mikäs tekisi suomenkieliset laulut? Noitahan löytyy jopa täysin ilmaisia esimerkiksi replay. Mutta noissa tulee ongelmaksi usein aksentti eli tekoäly laulaa ulkomaisesti korostaen. Esimerkiksi Suno tekoälyyn tekee koko biisin, mutta kun siitä ei saa laulustemmaa erilleen. Jälkikäteen sen voi siitä erottaa mutta se ei ole useinkaan kovin siisti ja vähintäänkin laulussa jää efektoinnit aika lailla.
MustaKissa
18.12.2024 17:29:05
PJS: Heh! Tää olis täydellinen esimerkki jonnekki IT-kehitys/stratup-pöhinä/yms. entry-level koulutukseen siitä miten teknologia vanhenee tosi nopeesti joten ideasta pitäis päästä jonkinlaiseen julkaisuun melko nopeasti jos haluu olla edes kisassa mukana.

Nyt tosiaan noitten klippien perusteella on aivan ilmeistä että AI meiningit on ihan eri sfäärissä saundin, realistisuuden ja käytettävyyden suhteen, mikä on tietty harmillista sun kannalta.

En tiedä onko vieläkään ihan sellast valmista plugaria mikä osais generoida nollast lauluraitaa uskottavasti (toi tän ketjun plugari ei mun mielest, eriävät mielipiteet tietty sallitaan, saundaa mitenkään realistiselta) mutta AI höystettyä apua siihen että jo tehdystä laulusta voi AI:n avulla taikoa kokonaan eri tyypin saundista matskuu löytyy ja on löytynyt jo useamman kuukauden joten tänä päivänä ja edelleen täs vuoden parin sisään ollaan varmaan jo siinä pisteessä et plugarille voi vaan antaa midiä+lyriikat ja sit sieltä tulee täysin uskottava laulusuoritus halutun tyylisesti.

https://www.youtube.com/watch?v=PCYTqDSUbvU
https://www.youtube.com/watch?v=bo_fqP6L6Hw

linkkien takana muutaman kuukauden takaista katsausta mitä on tarjolla.

Dreamtonicsin Synth V:llä+Vocoflexillä jo hyvin pitkälti tuohon päässeekin, tosin heikäläisten softa on vielä rajoittunut enkku-epsanja-japani-kiina kielivaihtoehtoina. Synth V ymmärtää midiä ja sille voi syöttää lyriikat suoraan (sopivasti muotoiltuna). Ja osaa analysoida lauluraidasta äänenkorkeuskäyrät+sanat jos riittävän selvästi lontoota lausuu.

Itselläni Synth V siis käytössä muutamalla voicebankillä (koska oma lauluääni on kaameaa määkinää) ja pääosin oon omasta mielestäni uskottavaa jälkeä sillä saanut aikaan. Ja tietty on jo pienen ikuisuuden ollut EastWestin Hollywood Choirs wordbuilderilla olemassa.

Mut joo, noin esimerkin vuoksi biisi, jossa oon käyttänyt Hollywood Choirsia ja Synth V:n Solariaa: https://youtu.be/flWWjX5nosY?t=78&si=Ta-bEPInk-umLbAa

Joten rehellisyyden nimissä, ainakaan tuon Kontakt-instrumentit videodemot ei vakuuttaneet ja kuulosti pitkälti Vocaloidin 1.sukupolven voicebankeilta (ja Vocaloidit itsessään on samplekirjasto-pohjaisia kun taas modernit AI:t on koulutettuja algoritmejä).
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
washburn
18.12.2024 23:59:24

Olen pahoillani ketjun aloittajan puolesta, mutta nää demot kyllä kuulostaa aika vitsille näin kun ollaan kohta vuodessa 2025. En osaa kuvitella mitään käyttöä tuotteelle, vaikka se olisi ilmainen, saati tuohon hintaan mikä sivustolla nyt on.

Näiden AI juttujen lisäksi kun nykyään on olemassa kaikenlaisia Collaboration/vuokraa laulaja systeemejä, jos haluaa käyttää oikeaa laulajaa tekoälyn sijaan sovitusvaiheessa.
Live long and Prosper
mhelin
19.12.2024 15:03:18 (muokattu 19.12.2024 15:10:06)
Niin ja sitten koska demo voi vain yrittää parhaansa omalla äänellänsä ja käyttää autotunea, melodynea tms. ja perään Little Alter boy tai Waves vocal bender plugareita muuttamaan virettä ja formanttia jos tarvis. MAutopitch on ilmainen vastaava:
https://www.meldaproduction.com/mautopitch
Tuolla voi siis korjata virettä + muuttaa sukupuolta yhdellä samalla plugarilla (ensin vire oktaavia ylemmäksi sitten formantit alaspäin kunnes kuulostaa halutulta)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)