Aihe: Käytettyjen kamojen toteutuneet kauppahinnat
1
Jones_
13.11.2024 19:55:07 (muokattu 15.11.2024 15:13:53)
Nevermind
Perunamuusikko
jaripat
14.11.2024 08:09:42 (muokattu 14.11.2024 09:02:58)
Mä olin päättänyt yhdestä vanhasta moposta saada tonnin, mutta jouduin myymään 900:lla. Sittenhän kävi kuitenkin niin, että kun vakuutus katkesi, niin sieltä tuli satanen palautusta.

Täällä oon lähinnä kitaroita kaupitellut ja laittanut hinnan sellaiseksi, että ei tarttis kauaa myydä, mutta jos kitara vaikuttaa valmiiksi halvalta, se ei usein tunnu kiinnostavan.

Hintatason nyt helposti kuka vaan googlaa nopeasti, mutta toki aina kunto ja muutkin asiat, kuten esim. tarjonta/saatavuus vaikuttavat
Toteutuneista hinnoista joskus ihan yllättää, jos ei ostaja edes yritä tinkiä. Eihän se kauppa koskaan muutamasta kympistä ole kiinni. 10% voi olla vielä ihan ok, 20% mielestäni ei.
Eniten ärsyttää tyypit, jotka näkemättä tarjoavat esim 50% pyynnistä, "käteiskaupalla, tänään haen". Ilmeisesti toivotaan myyjän olevan rahapulassa ja halutaan tehdä itse pieni tili tuotteella. Tinkiminen on ok, sitten kun tuote on tutkittu. Mutta myyjän ei toki ole pakko siihen suostua...
Jones_
14.11.2024 11:08:22
jaripat: Mä olin päättänyt yhdestä vanhasta moposta saada tonnin, mutta jouduin myymään 900:lla. Sittenhän kävi kuitenkin niin, että kun vakuutus katkesi, niin sieltä tuli satanen palautusta.

Täällä oon lähinnä kitaroita kaupitellut ja laittanut hinnan sellaiseksi, että ei tarttis kauaa myydä, mutta jos kitara vaikuttaa valmiiksi halvalta, se ei usein tunnu kiinnostavan.

Hintatason nyt helposti kuka vaan googlaa nopeasti, mutta toki aina kunto ja muutkin asiat, kuten esim. tarjonta/saatavuus vaikuttavat
Toteutuneista hinnoista joskus ihan yllättää, jos ei ostaja edes yritä tinkiä. Eihän se kauppa koskaan muutamasta kympistä ole kiinni. 10% voi olla vielä ihan ok, 20% mielestäni ei.

Moni tuote on sellainen, että niitä ei Suomen markkinoilla hirveästi liiku. Esimerkiksi jos tommosen rockerverbin haluaisi, niin on todella harvoin ollut myynnissä ylipäätään Suomessa. Ennen oli semmonen nyrkkisääntö, että käytetyn hinta on 50-70% uuden hinnasta, mutta en usko että kukaan ostaa tuota värkkiä yli 1700 eurolla käytettynä. Toki uusien hinnat on raketoineet viime vuosina, joten hankaloittaa sekin hinnan arviointia.

Tietysti jos bändirintamalla menee yleisesti ottaen huonosti, niin eihän noille isoille putkivahvareille ole kysyntääkään + kuinka moni käyttää jo mallintavia. Englin screamerin hinta ainakin on romahtanut, ostin joskus 700 eurolla suht uuden combo-yksilön, nykyään näkyy olevan 300 euroa hintataso ja liekkö liikkuu silläkään.

Eniten ärsyttää tyypit, jotka näkemättä tarjoavat esim 50% pyynnistä, "käteiskaupalla, tänään haen". Ilmeisesti toivotaan myyjän olevan rahapulassa ja halutaan tehdä itse pieni tili tuotteella. Tinkiminen on ok, sitten kun tuote on tutkittu. Mutta myyjän ei toki ole pakko siihen suostua...

En ymmärrä mikä tässä on ongelma? Mitä sillä on väliä kuka se ostaja on, jos siltä rahaa saa? Jos hinta ei miellytä, niin on sitten myymättä?
Perunamuusikko
jaripat
14.11.2024 11:21:57
^
Siis kauppahan toki tehdään, jos ostaja on tyytyväinen tuotteeseen ja molemmat tyytyväisiä hintaan. Mutta sitten on näitä, että jos myyt jtn ja pyynti on 150E, niin tulee viestejä, että tarjoan 40Eur. Minusta se on hieman asiatonta, enkä aina näihin jaksa edes vastata.
Jones_
14.11.2024 11:28:25
Twinkle: Ei ole hyvä, hinnoista keskustelemiseen on ketjuja olemassa, en usko että ketään hyödyttää listailla yksittäistapauksia vuosien varrelta siitä, että joku on joskus jonkun romun myynyt johonkin hintaan. En usko että tästä listasta tulee ikinä niin kattavaa että se auttaa ketään ja siinäkin tapauksessa tarvitsemansa tiedon löytäminen voisi olla aika haastavaa.

Voin tehdä taulukkoa, jos saadaan dataa.
Perunamuusikko
Twinkle
14.11.2024 12:52:01
Jones_: Voin tehdä taulukkoa, jos saadaan dataa.

Sekin on mahdollista, mutta luulen edelleen että sen datan keräämiseen olisi jotakin muitakin menetelmiä kuin pitkän threadin teko tänne. Esimerkiksi joku osaava vois tehdä jonkin pienen sivun nettiin millä kerätä tota dataa tms.
jaripat
14.11.2024 13:01:37 (muokattu 14.11.2024 13:05:25)
Jonkunlaista hintaseurantaahan on myös tuolla Reverbillä. Siellä saattaa liikkua vielä enemmän tavaraa, kuin muusnetissä. Toki se on ulkomainen sivusto ja myyjä voi olla missä vain, mutta kuitenkin, on sieltä tullut osteltua joskus soittimia.

https://reverb.com/en-fi/p/engl-scr … -watt-1x12-guitar-combo#price-guide

Klikkaa "transaction history"
basisti1971
15.11.2024 06:47:08
Moi.

Twinkle: ...muitakin menetelmiä kuin pitkän threadin teko tänne.

:D

Pitkän?

Ajatus on kuolleena syntynyt monestakin syystä, joten tokkopa kovin pitkäksi -ainakaan ketjun varsinaisesta aiheesta- muodostuu.

Ykkösenä tietysti se että ollakseen edes sinnepäin suuntaa-antava, jokaisesta edes löyhästi samanlaisesta artikkelista pitäisi olla 10-20 luotettavaa tilastomerkintää per vuosi, joka vuosi.
Ja trendin muodostamiseksi pitäisi dataa kerätä vuosikymmen, mieluummin yli.
Toisaalta, voidaanhan sitä päättää että vajaan 100 vuoden jossain määrin luotettavalla lämpötilamittaushistorialla muodostetaan trendi joka ekstrapoloidaan muutaman tuhannen vuoden taakse, ja uskotellaan että homma on hanskassa jos ja kun ja kunhan...

Vähintään yhtä merkittävä ongelma ketjun aiheen mukaisessa datakeruussa on se että tokkopa kukaan vähänkään enemmän kauppaa tekevä haluaa paljastaa mitä on myymästään tavarasta maksanut.
Tai ostamastaan senpuoleen.
Eikä toisaalta kovinkaan moni ostaja edes halua törmätä tietoon siitä kuinka paljon voittoa (kuviteltua tai todellista) myyjä on hänen kustannuksellaan saanut.

Toisin kuin kaupallisten kiertotalousalustojen automaattisesti ja varsin luotettavasti (datakeruun kantilta) keräämä data, anonyymisti ja sattumanvaraisesti kerätty data on myös niin epäluotettavaa ettei sillä ole painoarvoa vaikka tilastomatematiikan parametrit täyttyisivätkin.

T:Samuli
jaripat
15.11.2024 07:27:07
Mutta jos..?

Eiköpä tää lähtis sillai käyntiin, että jos joku jtn myy, niin laittaa ketjuun tuotteen ja hinnan ja aloittaja muokkaa ekaan viestiin linkin, mistä pääsee katsomaan tuotteiden hintaseurantaa?

Mä voin aloittaa jopa. Taannoin möin Yamaha TA-60 vaffarin ja hinta tais olla 270E.

Ei sitä kuuhun menemistäkään alkuun vakavasti otettu, enkä kokeilua vastusta vain ollakseni eri mieltä. Jostain se on aina aloitettava..?
Tympee Huttunen
15.11.2024 09:44:10
Näen tässä riskiä myös soitinkamojen hintamanipulaatioon. Joku voi nostaa tai laskea hintaa. Tätähän on nähty jopa torin sisällä, kun on jossakin harvinaisessa kamppeessa pidetty polkuhintaa, mutta ei kuitenkaan vastailla viesteihin. Sen jälkeen kun joku näkee saman kamppeen normaalihinnalla, ei hän sitä osta, kun luulee tuotteen olevan kallis.

Mielestäni Reverb.comin toteutuneet kaupat (eikä missään nimessä optimistiset pyynnit) on melko hyvä suuntaa antava tilastointi laitteiden arvosta. Siinäkin pitää huomioida toki reverbin oma välistäveto.
Twinkle
15.11.2024 09:47:41
basisti1971: :D

Pitkän?

Siitä tulee vääjäämättä pitkä heti jos se saa vähän tuulta alleen ja porukka alkaa listailla hintoja kamoista mitä ammoisina aikoina on myyty. Esimerkiksi oma kontribuutioni olis aika pitkä, mutta se ei ole niin pitkä että sillä olisi vielä tilastollisesti yhtään mitään merkitystä.

Esimerkiksi tuo edelleen pysyvissä oleva "kauppapalautteet" ketju on hyvä esimerkki semmoisesta mikä perustetaan, jotkut täyttää sitä tohinalla jonkun aikaa ja sen jälkeen se kuolee antamatta mitään lisäarvoa millekään.
Jones_
15.11.2024 15:12:53
Joo anti olla, ihan paska idea, myönnän itsekin
Perunamuusikko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)