Aihe: Opiskelemaan musaa - mutta minne?
1 2 3 4 5 6 7
Henri Henri Olavi
17.10.2024 12:21:04 (muokattu 17.10.2024 12:21:22)
Joo, mutta tää on ketju töistä ja opiskelusta musiikkialalla. Ei lääkiksessä, insinöörikoulussa tai muussa jonninjoutavassa.
En flaska Kron Cola, söt bakeri med.
Vessajono
17.10.2024 12:27:37
-Fluky-: No tosiasia on kuitenkin, että mm. taidealan koulutukseen vuosien käyttäminen on todella suuri taloudellinen riski. Oppilaitos tuskin kantaa vastuuta tästä. Eikä se kerro asiasta, koska sitten harvempi ottaisi koulutusta. Sen kannattaa ylläpitää illuusiota työllistämisestä.

Siksi minusta paljon järkevämpi käyttää tukikuukaudet vaikka fysiikkaan kuin musiikkialaan. Ellet ole varma, että olet se 1:1000000 non-wannabe. Jos et ole, niin tuhlasit aikaa ja resursseja.

Fysiikan tutkinnolla sinulla on vielä plan B, koska ainakin et ole kallu. Joten voit löytää duunia senkin avulla, että olet todistetusti fiksumpi kuin > 70% suomalaisista. Hyvän ja vaativamman tutkinnon ensietu on siihen liitetyt pos. stereotypiat eli että suurin osa ihmisistä pitää fysiikan maisteria automaattisesti nerona. Ja tosiaan, jos fysiikalla kuuluu muusikoiden 5% kastiin, eikä musiikkitutkintomassaan, niin se voi olla hyvä kortti.

Tääkin nyt on aivan yhtä epärelevantti ku toi lääkäriesimerkki, koska tähänkin sisältyy joku omituinen oletus siitä, että ihminen voisi vaan päättää, että hänpä nyt rupeaa fyysikoksi. Joo, toki kaikki maailman asiat on opeteltavissa olevia, mutta siitä huolimatta ihmisiä ohjaa myös ne omat taipumukset, kiinnostuksenkohteet ja se, millaista lahjakkuutta on mihinkin suuntaan.

Mitä ite tunnen matlu-porukkaa, niin en myöskään olis välttämättä ollenkaan samaa mieltä siitä, että se työtilanne sillä fysiikan tutkinnollakaan nyt ihan niin ruusuinen on, että kävellään ensimmäiseen vastaantulevaan kioskiin ja sanotaan, että mää tulin nyt tänne tekemään miljoonia 60% työajalla.
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
soundmodel
17.10.2024 12:27:50 (muokattu 17.10.2024 12:31:33)
Ei se ole jonninjoutavaa. Electrical engineering + Music on ainakin ulkomailla melko yleinenkin hybriditutkinto.

Esim.

https://catalog.northeastern.edu/un … oncentration-music-technology-bsee/

Jonninjoutavaa on tuhlata aikaa ja resursseja koulussa tuottamatta mitään. Ja joskus tähän ei voi itse vaikuttaa, kuten on silloin, kun tarjonta ylittää kysynnän.
Henri Henri Olavi
17.10.2024 12:31:11
-Fluky-:

Jonninjoutavaa on tuhlata aikaa ja resursseja koulussa tuottamatta mitään.

Höpsistä. Pääasia on se että tekee sitä mistä diggaa. Kaikki muu on toisarvoista.
soundmodel
17.10.2024 12:34:10 (muokattu 17.10.2024 12:38:12)
Henri Henri Olavi: Höpsistä. Pääasia on se että tekee sitä mistä diggaa. Kaikki muu on toisarvoista.

Ei se nyt yhteiskunnassa noin mene:

https://www.hs.fi/suomi/art-2000002603429.html

"oleskeluyhteiskuntaa", jossa työtä ei tavoitella, vaan muiden odotetaan kattavan pöydän.

Eli jos työtä ei ole, niin ...

Ne opiskelupaikkojen rahat viedään pois juuri siksi, että valtion ei kannata tuhlata muiden panoksia niihin.
oksatboys
17.10.2024 12:37:27

-Fluky-: Ei se ole jonninjoutavaa. Electrical engineering + Music on ainakin ulkomailla melko yleinenkin hybriditutkinto.

Esim.

https://catalog.northeastern.edu/un … oncentration-music-technology-bsee/

Jonninjoutavaa on tuhlata aikaa ja resursseja koulussa tuottamatta mitään. Ja joskus tähän ei voi itse vaikuttaa, kuten on silloin, kun tarjonta ylittää kysynnän.

Nojuu fysiikka/insinööritieteillä kyllä pärjää pitkälle ehkä musateknologiassa, mutta aloittajaa kait kiinnosti eniten ns. taidemusiikin säveltäminen. Jos kiinnostuksen kohteet ovat tuommoiset, niin tuskin oli ajatuskaan että tutkinnolla pääsisi mahdollisimman pian palkkatöihin tai pystyisi hankkimaan elantoa muutenkaan. En siis tarkoita etteikö sävelämisellä voisi rahaa ansaita, mutta aika selvää on että massi ei voi olla 1. prioriteetti noissa hommissa.
soundmodel
17.10.2024 12:39:49 (muokattu 17.10.2024 13:59:47)
Niin ja minun ehdotelmani on tehdä tutkinto jostain, jossa on rajapintaa, mutta joka ei ole yhtä turha kuin musiikkialan tutkinto. Koska tällöin saa hieman jalkaa useammalle sektorille sekä myös siihen, ettei jää työkkärin elätettäväksi. Pl. se pieni mahdollisuus, että olisikin se uusi huipputähti.

Fysiikasta saa muutakin sisältöä kuin vain musiikkiteknologista. Se voi auttaa myös ajattelemaan uudella tavalla, kuten, että musiikissa on kyse ainakin 50% siitä, millainen soitin on, ja korkeintaan 50% siitä, mitä soittaja tekee. Pl. laulajat ja sen sellaiset. Jo esimerkiksi kitaran kaikukoppa on non-triviaali suunniteltava. Monesti ajatellaan, että muusikko tekee. Ei, vaan hyvä instrumentti on myös suunniteltu musiikaaliseksi. Myös esimerkiksi nuotinnusohjelma tietokoneella, sen käyttäjäystävällisyys jne.

Fysiikalla voi lisäksi selittää esimerkiksi mikrofoniäänitysten periaatteet ilman, että tarvitsee "kokeilla korvalla" tai "no mä oon aina tehnyt näin".

Omista AMK-haahuiluista jäi mieleen, että suuri osa oli tosiaan paikalla, koska siellä on kivaa. Valitettavasti työelämässä "on kivaa" ei riitä, vaan pitää myydä. Huonot markkinat johtuvat varmaan siitä, että aika moni haluaa kivaa. Kaikki ne sanoo, että on intohimo jne. Ei se riitä, sitä ostetaan silti vähemmän kuin tarjotaan. Itse lopetin AMK:ssa tuon takia, koska koin, että riskit ovat täysin suhteettomat suhteessa voittoihin.

Joillekin myös "pitää myydä" on antiteistinen taiteelle. Tämän jälkeen voitkin katsoa, kuinka helppo on saada apurahoja. Lisäksi hakijamäärät ovat kasvussa.

Vaihtoehtona on siis edelleen, että mene panostamaan johonkin muualle, jossa voit tehdä palkkaa helposti ja sitten ottaa vähän enemmän vapaata harrasteluun.
Henri Henri Olavi
17.10.2024 12:52:30
-Fluky-: Ei se nyt yhteiskunnassa noin mene

Menee. Mä olen yhteiskunnassa ja mulla on mennyt oikein mainiosti.
KTR2
18.10.2024 11:10:37

Noh. Osa meistä elää elämäänsä intohimo edellä, vaikka samalla tiedostetaankin että se voi olla vaikeampi polku. Inhottaisi ajatella millaista elämää eläisi, jos olisi vaan laskelmoinut kaiken sen mukaan mikä olisi "kannattavinta" tämänhetkisessä yhteiskunnassa.
En nyt muutenkaan välitä tästä nykyajan negatiivisesta maailmankuvasta, jossa kaikki on koko ajan menossa päin helvettiä ja pitäisi vaan mahdollisimman nuorena heti opiskella joku turvallinen ammatti ja sitten "harrastella vapaa-ajalla". Ja kyllähän elämässä kerkeää opiskella vaikka mitä. Itsekin istun nyt töissä ihan eri alalla mihin nuorena ajattelin suuntautuvani, mutta ei siinä mennyt kun ehkä pari vuotta että työkokeilun myötä päätin opiskella ammatin tästä ja tässä ollaan.
soundmodel
18.10.2024 14:32:27 (muokattu 18.10.2024 14:42:50)
KTR2: Noh. Osa meistä elää elämäänsä intohimo edellä, vaikka samalla tiedostetaankin että se voi olla vaikeampi polku. Inhottaisi ajatella millaista elämää eläisi, jos olisi vaan laskelmoinut kaiken sen mukaan mikä olisi "kannattavinta" tämänhetkisessä yhteiskunnassa.
En nyt muutenkaan välitä tästä nykyajan negatiivisesta maailmankuvasta, jossa kaikki on koko ajan menossa päin helvettiä ja pitäisi vaan mahdollisimman nuorena heti opiskella joku turvallinen ammatti ja sitten "harrastella vapaa-ajalla". Ja kyllähän elämässä kerkeää opiskella vaikka mitä. Itsekin istun nyt töissä ihan eri alalla mihin nuorena ajattelin suuntautuvani, mutta ei siinä mennyt kun ehkä pari vuotta että työkokeilun myötä päätin opiskella ammatin tästä ja tässä ollaan.

No varmaan edelleenkin näiden takia markkinat ovat saturoituneet.

Kysyntä ja tarjontahan mittaa myös sitä, että miten paljon ihmiset haluavat tehdä tiettyä asiaa. Ilmiselvästi aika moni haluaisi olla muusikko. Markkinat mittaavat myös tietyn asian haluttavuutta. Eli mitä useampi on sitä mieltä, että "joo taiteilijana on kivaa", niin sitä enemmän kilpailua tulee ja sitä alemmas hinnat painuvat. Siksi on tavallaan taloudellisesti fiksua tehdä jotain muuta rahan eteen, koska jollain toisella alalla kysyntä ylittää tarjonnan ja työn hinnatkin ovat sitten sen mukaisia. Siis, toisella alalla tienaa saman summan murto-osalla vaivasta.

Kapitalismissa onneksi myös ihmiset pääsääntöisesti maksavat omista valinnoistaan. Joten sitten ei pidä valittaman, jos ei ole leipää. Yhteiskunnan ei tarvitse korvata yksilöllisesti tehtyjä valintoja.

Me voidaan kuitenkin yrittää jakaa todenmukaista tietoa alasta, eikä jotain oppilaitosten markkinointikusetusta.
Henri Henri Olavi
18.10.2024 14:58:23
-Fluky-:

Me voidaan kuitenkin yrittää jakaa todenmukaista tietoa alasta, eikä jotain oppilaitosten markkinointikusetusta.

Eiköhän joka iikka ja iina ymmärrä, että musiikkialalla työllistyminen niin, että siitä saa tasaisen elannon, jolla maksella esim. asuntolainaa, on erittäin hankalaa.
soundmodel
18.10.2024 15:09:12 (muokattu 18.10.2024 15:10:59)
Henri Henri Olavi: Eiköhän joka iikka ja iina ymmärrä, että musiikkialalla työllistyminen niin, että siitä saa tasaisen elannon, jolla maksella esim. asuntolainaa, on erittäin hankalaa.

Ei kun minusta joka iikka ja iina luulee, että ne on se uusi tähti. Muttakun sinne mahtuu vain se < 1% näitä, koska tarjontaa on liikaa.

Se on vähänku joka lotossakin kaikki uskoo, että ne on se päävoiton voittaja.
Henri Henri Olavi
18.10.2024 15:10:13 (muokattu 18.10.2024 15:10:27)
-Fluky-: Ei kun minusta joka iikka ja iina luulee, että ne on se uusi tähti. Muttakun sinne mahtuu vain se < 1% näitä, koska tarjontaa on liikaa.

Okei. Mä en ole koskaan tavannut tuollaisia ihmisiä, mutta en olekaan enää mikään jonne-ikäinen.
soundmodel
18.10.2024 15:11:32 (muokattu 18.10.2024 15:12:39)
Henri Henri Olavi: Okei. Mä en ole koskaan tavannut tuollaisia ihmisiä, mutta en olekaan enää mikään jonne-ikäinen.

Siis tämän todistaa jo se, että koulutettavia tulee enemmän kuin on työtä. Joten jokainen koulutettava luulee saavansa töitä. Kaikki sitä eivät voi saada.
Henri Henri Olavi
18.10.2024 15:20:10 (muokattu 18.10.2024 15:20:20)
-Fluky-: Joten jokainen koulutettava toivoo saavansa töitä.

Niinhän se kaikilla aloilla menee.

Itse rohkaisen kaikkia hakemaan musa- tai mille tahansa alalle ja olemaan vittuakaan välittämättä siitä, millaiset työnäkymät ovat.
soundmodel
18.10.2024 15:24:26 (muokattu 18.10.2024 15:24:41)
Kouluun menemisessä on tosin se etu, että jos on omia projekteja, niin siellä pääsee käyttämään veloituksetta vehkeitä, joihin ei kotona olisi varaa. Joten siellä voi ainakin tehdä demot, joihin ei kotona olisi varaa.
nisumaka
20.10.2024 12:04:26
Mä olen opiskellut SibAssa musiikkiteknologian linjalla. Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin, että tutkipa tuota mahdollisuutta. Tosin silloin, kun sinne hain, oli jotain 40 hakijaa, joista kaksi otettiin.
soundmodel
20.10.2024 18:50:32 (muokattu 20.10.2024 19:10:21)
nisumaka: Mä olen opiskellut SibAssa musiikkiteknologian linjalla. Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin, että tutkipa tuota mahdollisuutta. Tosin silloin, kun sinne hain, oli jotain 40 hakijaa, joista kaksi otettiin.

No tuolla on nytkin Musiikkiteknologia, 296 16 5,41 % pääsyprosentti, joka on varmasti korkeampi kuin työpaikkoihin pääsyprosentti.

Liittyy eri asiaan, mutta joku sanoi, että lääkiksen matala pääsyprosentti on hyvä referenssi siihen, mitä ammatissa pitää sietää. Tarkoittaa, että jos ei pääse kouluun, niin lääkäriksi ei tuskin riitä rahkeet. Olen kuullut, että Sibiksessä olisi myös vähän kovemmat raamit kuin muualla, joten ehkä koulusta ei myöskään valmistu ihan mitä tahansa.
badcompany
23.10.2024 00:28:55
musaa on kiva opiskella mutta vaikea työllistyä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)