Aihe: Ave, Popeda, morituri te salutant!
1 2 3 4 565 66 67 68 6976 77 78 79 80
sirdickyj
18.09.2024 18:32:19
mikaman: Kävikö kellään mielessä "salaliittoteoria", että Pate perustaisi oman bändin vanhojen Popeda soittajien kanssa (Kemppi, Jukkis, Holm, Puukka, Petander, Mellu jne.)? Itse mietiin tuota leikillä, mutten kehdannut kirjoittaa. Paten nykyinen soolobändi on kyllä kova nippu.

TÄSSÄ Podcast, jossa Lacu Lahtinen. Mm. "erosi" Hanoi Rocksista 1-2 krt, kun Andy huusi soundtsekin jälkeen. Kertoo olevansa tyytyväinen Olliin. Laulaa hyvin timessa, kun taas Pate kiilasi.
https://www.youtube.com/watch?v=omZhzN6z2cQ

Ilman Mike Monroeta ja Hanoi Rocksia Lacuhan olisi voinut jäädä harrastelijarumpaliksi. Toki Popeda pesti olis varmaan tullut ilman Hanoitakin, ja se olisi ollut sitten ensimmäinen huippuvirka.

Kyllä on vähän paikkoja jaossa huippusoittajille Suomessa. On varmaan paljon muitakin kansainvälisesti taitavia ammattilaisia, jotka soittelee aivan tuntemattomissa bändeissä.

Pitää muistaa että Popeda ei koostu mistään "huippusoittajista" ja juuri siksi se onkin niin hyvä rockbändi. Joutuvat tekemään vähän duuniakin homman eteen ja sen takia homma rokkaa ja on vähän vaaran tunnetta mukana.

Tollasessa bändissä varmaan 70% hommasta on se että oot hyvä äijä, hyvä yhteistyökumppani. Ja jaksat olla energinen ja innoissaan.

Popedassa on tärkeää että on paras soittaja Popedaan.
mikaman
19.09.2024 01:05:50
sirdickyj: Pitää muistaa että Popeda ei koostu mistään "huippusoittajista" ja juuri siksi se onkin niin hyvä rockbändi. Joutuvat tekemään vähän duuniakin homman eteen ja sen takia homma rokkaa ja on vähän vaaran tunnetta mukana.

Tollasessa bändissä varmaan 70% hommasta on se että oot hyvä äijä, hyvä yhteistyökumppani. Ja jaksat olla energinen ja innoissaan.

Popedassa on tärkeää että on paras soittaja Popedaan.

Joo, ja fyysinen terveys pitää olla lähes täydellinen. Popedassa ei olla saikulla, tai hankita tuuraajaa. Kaikki keikat on tehtävä. Uskomatona, kuinka vähän sairauspoissaoloja Popedan jäsenillä on ollut. Melartin myyräkuumeessa n. 2007 pois 1-2 keikkaa, Petander tilalla. Costilla pari keikkaa sivussa sairaana, ja Jussi Ojanen(?) oli tilalla.
Robanhood
19.09.2024 11:38:02
mikaman:
TÄSSÄ Podcast, jossa Lacu Lahtinen. Mm. "erosi" Hanoi Rocksista 1-2 krt, kun Andy huusi soundtsekin jälkeen. Kertoo olevansa tyytyväinen Olliin. Laulaa hyvin timessa, kun taas Pate kiilasi.
https://www.youtube.com/watch?v=omZhzN6z2cQ

Kiitos vinkistä, kuuntelin ton - ja siellähän oli myös lisää jaksoja muiden rumpaleiden kanssa jutustelua. Tossa tuli ilmi että Lacu soittaa KOVAA. Joskus Lacun Hanoi-aikoina tuntui että olis kiva kuulla uusi reinkarnaatio sellasella Razzlen kevyellä taputtelutyylillä, mutta ehkä se hard rock -mätke oli muutenkin koko ryhmällä isommalla siinä uudessa tulemisessa, ja Popedaanhan mies sopii kuin nenä päähän. Mainio imitaattorikin tuntuu olevan, repesin ihan täysin Anssi Nykänen -imitaatiosta, ja myös Andyn käninä lähti mieheltä hulvattomasti.
mikaman
19.09.2024 16:18:02
Robanhood: Mainio imitaattorikin tuntuu olevan, repesin ihan täysin Anssi Nykänen -imitaatiosta, ja myös Andyn käninä lähti mieheltä hulvattomasti.

Joo, sama huomio. Imitaatiot on loistavia. Jotkut kuulostaa tosi nololta, kun yrittää välittää jonkun toisen kertomusta matkimalla toisen ääntä. Laculla toimii. Tuo Andy -juttu oli niin hyvin kuvailtu, että piti muutamaan kertaan kuunnella se uudestaan.
texan
19.09.2024 17:07:26 (muokattu 19.09.2024 17:09:08)
Pitihän tuo podcast kuunnella jossa Lacu oli vieraana. Mukavan ja leppoisan oloinen ja huumorintajuinen kaveri. Varmasti on pidetty soittokaveri, ei diivaile ja kyllähän Lacu on myös hyvä rumpali.
mikaman
19.09.2024 18:59:18
texan: Pitihän tuo podcast kuunnella jossa Lacu oli vieraana. Mukavan ja leppoisan oloinen ja huumorintajuinen kaveri. Varmasti on pidetty soittokaveri, ei diivaile ja kyllähän Lacu on myös hyvä rumpali.

Joo, on reilu ja täydellinen bändityyppi. Ei ole hankaluuksia. Toki, jos olisin ollut Lacun tilalla, niin olisin kieltäytynyt soittamasta "Sha-la-laan" :D Hatunnosto, että soitti senkin.

Parin viime vuoden aikan olen vihdoin ymmärtänyt täysin, miksi K. Holm erotettiin. Oli vissiin aika vastahakoinen. Suuttui,kun joku toinen soitti biisin "Tahdotko" jne. Popedan oli tarkoitus tehdä cover Gûntin "Backseat" -biisistä (takapenkillä Transiitin). Holmi oli kieltäytynyt ainoana soittamasta sitä. Taisi olla vielä, että Holm oli esittänyt toiveen keikkailla vain pikkupaikoissa, ja soittaa covereita tai ekojen levyjen biisejä. On selvää, ettei voi jatkaa bändissä noiden jälkeen.
sirdickyj
19.09.2024 22:31:36
mikaman: Joo, on reilu ja täydellinen bändityyppi. Ei ole hankaluuksia. Toki, jos olisin ollut Lacun tilalla, niin olisin kieltäytynyt soittamasta "Sha-la-laan" :D Hatunnosto, että soitti senkin.

Parin viime vuoden aikan olen vihdoin ymmärtänyt täysin, miksi K. Holm erotettiin. Oli vissiin aika vastahakoinen. Suuttui,kun joku toinen soitti biisin "Tahdotko" jne. Popedan oli tarkoitus tehdä cover Gûntin "Backseat" -biisistä (takapenkillä Transiitin). Holmi oli kieltäytynyt ainoana soittamasta sitä. Taisi olla vielä, että Holm oli esittänyt toiveen keikkailla vain pikkupaikoissa, ja soittaa covereita tai ekojen levyjen biisejä. On selvää, ettei voi jatkaa bändissä noiden jälkeen.

Suurimmaksi osaksi kuitenkin Holmi vaan yksinkertaisesti oli ankee rumpali. Sanoisin sen olleen syy siihen miksi sai kenkää.
mikaman
19.09.2024 23:24:39 (muokattu 20.09.2024 00:19:53)
sirdickyj: Suurimmaksi osaksi kuitenkin Holmi vaan yksinkertaisesti oli ankee rumpali. Sanoisin sen olleen syy siihen miksi sai kenkää.

Kun Holmi korvattiin Rautajoella, niin ei siinä nyt mikään virtuoositeetti noussut. Aika samantyylisiä, väittäisin. Jos kelpasi Rautajoki, niin kyllä sitten Holmikin. Mielestäni Holm löi lujaa ja tanakka biitti. "Repe ja Lissu", "Mannaa mammonaa", sekä "Minä, sinä ja Mannerheim" on sairaan hyvää rummutusta. Monet muutkin.

Toki Rautajoki paljon rankempi ja energisempi, piti huimaa tempoa yllä. Vähän jopa ylitempoa (Alabamat, Lissut jylläsi melko huimilla tempoilla).
moikki
20.09.2024 08:07:30 (muokattu 20.09.2024 08:08:12)
mikaman: Kun Holmi korvattiin Rautajoella, niin ei siinä nyt mikään virtuoositeetti noussut. Aika samantyylisiä, väittäisin. Jos kelpasi Rautajoki, niin kyllä sitten Holmikin. Mielestäni Holm löi lujaa ja tanakka biitti. "Repe ja Lissu", "Mannaa mammonaa", sekä "Minä, sinä ja Mannerheim" on sairaan hyvää rummutusta. Monet muutkin.

Toki Rautajoki paljon rankempi ja energisempi, piti huimaa tempoa yllä. Vähän jopa ylitempoa (Alabamat, Lissut jylläsi melko huimilla tempoilla).

Luulen, että biisien temmot on tulleet Costilta. Rautajoella on jotenkin hieman jännä tyyli soittaa. Kuulostaa jotenkin "pisteelliseltä".. Rautajoki soitti neropatsissa costin kanssa ennen popedaa, joten luontainen valinta sinällään.

Holmin Karin soittoa olen monesti myös miettinyt, että saiko kenkää sen takia kun on aika yksinkertainen rumpali tyyliltään mutta sitten olisiko ollut mukana nuin pitkään jos olisi ollut soittotaidosta kiinni. Popeda tarvitsi silloin uudistumista.

Edit: näitähän voisi kysyä costilta ja en muista enää mitä kirjassa sanotaan.
mikaman
20.09.2024 09:26:10 (muokattu 20.09.2024 09:38:54)
moikki: Luulen, että biisien temmot on tulleet Costilta.
Edit: en muista enää mitä kirjassa sanotaan.

Rautajoki ja Lacu soittaa radikaalisti eri temmoilla. Viittaa siihen, että rumpalilta tulee tempo. Olin katsomassa Alavaudella Popedan ekoja keikkoja (Lacu + IP). Kun "Alabama" lähti soimaan. Tajusin heti, että nyt on temmot lähempänä levyversiota.

Kirjoista ja Stoorista näitä oon lukenut, ja tehnyt omia pohdintoja niistä. En ole ollut kärpäsenä katossa.

Tuli vielä mieleen, että kirjassa Holmi sanoi jotain: "H.Ö.N.Ö olisi ollut turha/huono levy, ilman `Tahdotko mut tosiaan` -biisiä". Kyllä tuo ainakin viittaa siihen, että ui vastavirtaan. H.Ö.N.Ö on hyvä Popeda levy.

Jos/kun pitää paikkaansa, että Kari H. oli esittänyt toiveen, että keikkailu pitää siirtää pikkupaikkoihin, ja esittää covereita sekä ekojen levyjen biisejä. Se on sama asia, kun yrittäisi alas ajaa koko bändin. Stadion ja Areena -vaihe olisi jäänyt toteutumatta.
moikki
20.09.2024 12:43:51
mikaman: Rautajoki ja Lacu soittaa radikaalisti eri temmoilla. Viittaa siihen, että rumpalilta tulee tempo. Olin katsomassa Alavaudella Popedan ekoja keikkoja (Lacu + IP). Kun "Alabama" lähti soimaan. Tajusin heti, että nyt on temmot lähempänä levyversiota.

Kirjoista ja Stoorista näitä oon lukenut, ja tehnyt omia pohdintoja niistä. En ole ollut kärpäsenä katossa.

Tuli vielä mieleen, että kirjassa Holmi sanoi jotain: "H.Ö.N.Ö olisi ollut turha/huono levy, ilman `Tahdotko mut tosiaan` -biisiä". Kyllä tuo ainakin viittaa siihen, että ui vastavirtaan. H.Ö.N.Ö on hyvä Popeda levy.

Jos/kun pitää paikkaansa, että Kari H. oli esittänyt toiveen, että keikkailu pitää siirtää pikkupaikkoihin, ja esittää covereita sekä ekojen levyjen biisejä. Se on sama asia, kun yrittäisi alas ajaa koko bändin. Stadion ja Areena -vaihe olisi jäänyt toteutumatta.

Costihan on ollut musikaallinen vetäjä jo pidempään popedassa aina sieltä 80-luvulta asti. Kyllä minä ainakin luulen, että biisien temmotkin on harkittu kumminkin melko tarkkaan costin/koko porukan toimesta.
mikaman
20.09.2024 18:04:52 (muokattu 21.09.2024 09:35:39)
moikki: Costihan on ollut musikaallinen vetäjä jo pidempään popedassa aina sieltä 80-luvulta asti. Kyllä minä ainakin luulen, että biisien temmotkin on harkittu kumminkin melko tarkkaan costin/koko porukan toimesta.

Costin näkemyksestä johtuen ja ansioistaan Popedasta on tullut stadionbändi. Oon lukenut varmaan liiankin tarkkaan juttuja. Tampereen seudun lehdessä Lacu kertoi Popedasta, että hänellä on vapaat kädet hoitaa rumpujen soitto. Ei tule raameja tai ohjeita muualta.

Costin keikkapäiväkirjoissa (Costin X-Files) luki Lapin keikasta, suunnilleen näin: "Bändi oli hirmu kovassa vireessä. Varsinkin Arska veti niin hurjasti, että oli jopa haastetta pysyä perässä". Kyllä tuo vähän viittaa siihen, että tempo tulee rumpalilta.

https://www.youtube.com/watch?v=jipCO9U_rRI
Tässä hyvä esimerkki. Kesken "Katsastuslaulu" intron Arska alkaa vetämään tempoa rajusti ylös. Hyvä rock-meininki. Varmaan hurjimmat tempot Popedan rumpaleista.

(Muokk.)
texan
20.09.2024 20:58:01 (muokattu 20.09.2024 21:12:12)
Eikös tuon Arska Rautajoen ja silloisen kosketinsoittajan Jani Kemppisen lähtö Popedasta vuonna 2007 johtunut huonoista henkilökemioista, tuohonkin aikaan Patelle maistui alkoholi vähän liiankin hyvin, niin sekin on varmasti kiristänyt tunnelmaa koko bändissä. Muistan ainakin että Kemppinen sanoi, etteivät vaivautuneet edes ilmoittamaan hänelle että lähtö tuli bändistä,vaan oli saanut tiedon julkista kautta.
mikaman
20.09.2024 21:26:08
texan: Eikös tuon Arska Rautajoen ja silloisen kosketinsoittajan Jani Kemppisen lähtö Popedasta vuonna 2007 johtunut huonoista henkilökemioista, tuohonkin aikaan Patelle maistui alkoholi vähän liiankin hyvin, niin sekin on varmasti kiristänyt tunnelmaa koko bändissä. Muistan ainakin että Kemppinen sanoi, etteivät vaivautuneet edes ilmoittamaan hänelle että lähtö tuli bändistä,vaan oli saanut tiedon julkista kautta.

Arska perusti rekkafirman. Tuskin keikkailu olisi ollut Popedan tasoisessa bändissä mahdollista sivutoimisena. https://rokkikone.fi/

Muistaakseni Arska sanoi kirjassa aika leppoisasti, "bändejä tulee, ja bändejä menee. Aikansa kutakin". tms.

Edellinen vaihto: Jukkis olisi kai lopettanut muutenkin, mutta Kari sai kenkää.
texan
20.09.2024 21:30:49 (muokattu 20.09.2024 21:39:13)
mikaman: Arska perusti rekkafirman. Tuskin keikkailu olisi ollut Popedan tasoisessa bändissä mahdollista sivutoimisena. https://rokkikone.fi/

Muistaakseni Arska sanoi kirjassa aika leppoisasti, "bändejä tulee, ja bändejä menee. Aikansa kutakin". tms.

Edellinen vaihto: Jukkis olisi kai lopettanut muutenkin, mutta Kari sai kenkää.

Kiitos tarkennuksista. En edes tiennyt että Arska on kuljetusalan yrittäjä, tuossapa sitä hommaa sitten riittääkin.
Zägädä74
20.09.2024 22:24:29
Arskan poika Antti soitti Remun bändissä 2010-luvun alusta Last call kiertueen loppuun asti eli 2018 tammikuuhun. Samoin Arska liittyi bändiin, olikohan 2013 tienoilla ja päättyi myös last call kiertueeseen.

Rautajoki on Popedan rumpaleista mun suosikki, tykkäsin jopa ylinopeista tempoista joita siihen aikaan keikoilla oli.
mikaman
20.09.2024 22:28:50
Zägädä74: Arskan poika Antti soitti Remun bändissä 2010-luvun alusta Last call kiertueen loppuun asti eli 2018 tammikuuhun. Samoin Arska liittyi bändiin, olikohan 2013 tienoilla ja päättyi myös last call kiertueeseen.

Rautajoki on Popedan rumpaleista mun suosikki, tykkäsin jopa ylinopeista tempoista joita siihen aikaan keikoilla oli.

Costello opetti kitaransoittoa Arskan pojalle (Antille), ja hyvin sitten opettikin. Hyvä kitaristi ja show-mies.

Tykkäsin myös Rautajoki-Kemppi -kokoonapanosta. Oli livenä uskomaton keikkakokemus, räjähtävine tempoineen. Aivan valtava jyrämeininki.
Epämuusikko
29.09.2024 15:39:11
Altistuin radioitse kappaleelle "Mahdollisesti" ja kainalopierun haju täytti autoni.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Prophet
29.09.2024 17:53:50 (muokattu 29.09.2024 17:54:41)
Epämuusikko: Altistuin radioitse kappaleelle "Mahdollisesti" ja kainalopierun haju täytti autoni.

Tarkistin, millainen tuo biisi on. Popeda on kuunnellut keikkabussissa Pronominirokkia ja Pakarockia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)