Aihe: 1x12 vai 2x10 kitarakaappi
1 2 3
McNulty
05.09.2024 14:12:14
iec: Erittäin hyvä idea. Samalla vaivalla saa erittäin monipuolisen kaapin.

Ja jos päätyy vaikkapa Tube Amp Doctorin myymiin komeroihin, niin niihin on saatavilla myös etulevyjä eri kokoisilla kaiutinelementtien rei'illä.

Tässä itse pohtinut juurikin toisen 2x12" kaapin hankkimista nykyisen 1x12" ja 2x12" kaappien kaveriksi. Olisihan se hyvä optio, jos voisi vaihtaa 2x10" etupahvin ja toiset tötteröt sisään.

Toisaalta, mä mietin myös sitä, että kuinka usein moista swappailua jaksaa sitten todellisuudessa harrastaa? Vähän sellainen kutina, että jompi kumpi etupahveista jää keräämään pölyä vaatekaappiin ja ylimääräiset kaiutinelementitkin tulee hukattua m.netin torilla :D
moving in stereo
ituvirtanen
06.09.2024 00:14:44

Laulava Kylätohtori: Äkkiseltään asiasta mitään ymmärtämättä voisi ajatella, että bassopuoli tuossa voi jäädä vähän vajaaksi. Makuasioita toki ja bassohan hoitaa bassotaajuudet kuitenkin.

Johtuen elementtien koosta? Elementtien koko kertoo bassovasteesta yhtä paljon kuin tuumat tehonkestosta. Hifikaiutin saattaa päästä muutaman tuuman elementillä alle 40 hertsiin, bassokaappi 12" elementeillä kahdeksaankymmeneen.

Kitaristit käyttävät paljon takaa avoimia koteloita, joitten bassovaste on elementistä riippumatta hyvin kesy. Refleksi- ja umpikotelot tai vaikka torvikuormitetut kotelot pystyvät puskemaan matalia ihan toisella tavalla. Kotelon tilavuudellakin on iso merkitys, kun hyötysuhde huomioidaan.
Mikko1978
06.09.2024 04:43:35
mpekkanen:
Minun käyttöön olisi varmasti 1x10 tai 1x8 paras ratkaisu soundillisesti, mutta se jää typerän näköiseksi kun nuppi leveämpi ja haluan siitä kaapista myös tarvittaessa bändikäyttöön sopivan, jos tässä vielä vanhoilla päivillä innostuu bändivirityksistä.

Mikä noiden soundissa viehättää sinua? Mun korvaan nuo pienikokoiset kuulostavat pahvilaatikolta kaikilla äänen voimakkuuksilla.
LaXu
06.09.2024 12:35:32
Itse omistan kahta eri kokoa BluGuitarin 1x12 kaappeja, ja sen lisäksi Bluetonen 4x10 kaapin. 4x10:ssa 10" Greenbackit ja BluGuitareissa firman omat "jotain Greenbackin ja V30 välimaastosta" kaiuttimet.

4x10 on isompi soundiltaan, mutta ei välttämättä parempi kuin 1x12. Erilainen. 10" kaiuttimissa mielestäni keskialue istuu vähän ylempänä ja bassopuoli on helpompi hallita - niitä kumisevia "huonoja" alataajuuksia tulee vähemmän ja vahvarin basso-säätimissä on enemmän fiksusti toimivaa aluetta.

Olen kokeillut Bluetonen vastaavaa 2x10 mallia ja se kuulosti jo pienemmältä kuin 4x10, mutta kuitenkin hyvältä. Varmasti pelittäisi mainiosti bändikäytössä, jossa ei oikeasti sitä bassoa niin tarvita muutenkaan.

Nuo BluGuitarin 1x12 kaapit ovat omalaatuiset. Molemmissa on beam blocker estämässä turhan kirpeitä ylätaajuuksia, ja molemmat ovat takaa suljettuja, edestä portattuja designeja joten kuulostavat kokoaan isommilta. Nanocab on hädin tuskin 12" kaiutinta isompi ja sen kanssa saa vahvarin bassosäädintä kääntää kaakkoon ihan huolella. Fatcab taas on paljon tuhdimpi jo valmiiksi, pärjäisi varmaan hyvin tavallista 2x12 kaappia vastaan. Keskialue istuu kaapeissa vähän eri paikassa. Yhdessä käytettynä paikkaavat ikään kuin kummankin puutteita.

Ei kannata vierastaa suljettuja kaappeja kevyempäänkään musaan. Ne ovat vaan vähän enemmän suuntaavia ja basso pysyy paremmin kasassa.

Mä miettisin myös käytännön juttuja eli roudattavuutta, ja tässähän 1x12 kaapeissakin on paljon eroa niiden koon, rakenteen ja kaiuttimien suhteen.
Kefiiri
06.09.2024 13:35:35 (muokattu 06.09.2024 13:38:40)
Mikko1978: Mikä noiden soundissa viehättää sinua? Mun korvaan nuo pienikokoiset kuulostavat pahvilaatikolta kaikilla äänen voimakkuuksilla.

Soitin joskus Rolandin combolla jossa oli 4x8" kaiuttimet... vai olikohan se nuppi ja kaappi? Keikan jälkeen kaikki yleisössä olleet kitaristit (ja yksi urkuri) halusivat ostaa sen, mutta siitä oli jo tehty kaupat. Kumma että en muista laitteesta mitään muuta. Sointi oli yhtä aikaa lämmin ja rapsakka.

Bassoa ei toki soinnissa ollut nimeksikään, ja jos olisikin ollut, olisin ruuvannut sen pois.
Piitlesiltä se kuulemma kuulosti.

Pahvilaatikkoa voi olla yhden kasituumaisen soinnissa mutta neljä sellaista yhdessä soi kerrassaan eloisasti.
En ole musiikin asiantuntija.
Larzes
06.09.2024 21:19:13
Kannattaa kokeilla kaappeja omassa tilassa eri kaappeja mikäli mahdollista. Omaan makkarin nurkkaan Mesan 1x12 oversize -kaappi oli aivan liian iso, 1x10 taas oikein soppeli.
Paskaa soittoa jo syksystä 2008.
LaXu
07.09.2024 12:01:41
mpekkanen: Kotiin voisi ehkä toimia oikein hyvä 8 tuumainenkin, mutta en tiedä onko sellaisia edes kaupan.

Kasituumaisia on aika vähän markkinoilla muutenkaan, joten minä unohtaisin niiden olemassaolon ja menisin suoraan kymppeihin.

Ei nuo kaikki 12 tuumaisilla varustetut kaapit nekään kuulosta automaattisesti hyvältä, ettei se kajarin koko kerro aina ihan kaikkea.

Juu, esim Friedmanin Runt 1x12 kaappi on mielestäni aika laatikkomaisen kuuloinen. Mielestäni yhden kajarin kaapeissa isompi kaapin koko on keskimäärin plussaa, tai sit pitää olla portattu.

Itse tykkään 12" enemmän yhden kajarin kaapeissa, mutta 2+ 10" on hyvä myös.
Laulava Kylätohtori
07.09.2024 13:31:14
Tätä juuri itsekin mietin. Toimisiko 2x10" kotisoitossa paremmin, kun ei luukuteta ollenkaan. Toisaalta olisi kätevää, kun sama kaappi toimisi kotona ja vaikka keikalla.

Onkos tuosta mitään fakta, että 10" saisi kokonsa puolesta paremmat soundit hiljaisella? 12" elementit olisivat siitä parempia, että ovat ns. standardi ja liikkuvat torillakin helpommin. 10" joutuu kokeiluhommissa ostamaan helposti uutena ja myydessä tulee suhteessa enemmän takkiin.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Mikko1978
07.09.2024 22:17:40
Laulava Kylätohtori: Tätä juuri itsekin mietin. Toimisiko 2x10" kotisoitossa paremmin, kun ei luukuteta ollenkaan. Toisaalta olisi kätevää, kun sama kaappi toimisi kotona ja vaikka keikalla.

Onkos tuosta mitään fakta, että 10" saisi kokonsa puolesta paremmat soundit hiljaisella?

Jos soitetaan hiljaa, niin kummankaan kokoiset elementit eivät ole edes lähellä pistettä, missä kaiuttimet alkavat värittämään soundia tehon vuoksi. Miksi tuo hiljainen voimakkuus olisi jotenkin muuttaisi jotenkin vertailuasetelmaa?
Kefiiri
08.09.2024 10:15:47 (muokattu 08.09.2024 10:23:16)
Mikko1978: Jos soitetaan hiljaa, niin kummankaan kokoiset elementit eivät ole edes lähellä pistettä, missä kaiuttimet alkavat värittämään soundia tehon vuoksi. Miksi tuo hiljainen voimakkuus olisi jotenkin muuttaisi jotenkin vertailuasetelmaa?

Onhan siinä eroa suntaavuudessa ja muussa, en pidä spekulointia mitenkään turhana vaikka en vastausta osaa antaakaan. Kyllähän pienemmän elementin vaste korkeiden taajuuksien osalta on usein parempi kuin ison, ja hiljaa soittaessa se voi tasapainottaa kokonaissointia kuin loudness-nupikka vanhoissa stereolaitteissa.

Ja juu, onhan vahvarissa säätimet äänenvärin muokkaamiseksi mutta kuten tiedämme, kaiuttimen ominaissointi säilyy nuppien ruuvaamisesta riippumatta.

Keikallahan toimii mikä vaan jos kaiutin mikitetään ja kitaraa on mahdollisuus kuulla monitorista.

Pelkällä backlinella soittaessa olen käyttänyt umpinaista 2x10" kaappia ja se antaa mukavan ryhdikkään soinnin ilman tarpeetonta alataajuuksien jympsettä. Mutta suuntaavahan sellainen on jos se on kyljellään, ja niinhän se tuppaa asettumaan. Kaappi tuolille ja nuppi sen päälle.
erty
08.09.2024 12:05:34
Useesti 10" komboissa on lähtökohtasesti pieni kotelo, josta syntyy vaikutelma et 10" saundais pieniltä/laatikkomaisilta. Tommosessa perinteisessä rock/roots-musassa kympit toimii tosi kivasti. Kotona soitellessa kaipaa sitä bassoa useesti enemmän kuin bändin kanssa ja 2x10 tuuttaa kyllä kotisoittoon tarpeeksi alakertaa. Ja bändin kanssa kovalla volalla alapää pysyy paremmin kasassa kuin vastaavassa 2x12. Vaikee sinänsä verrata suoraan 1x12 koteloon kun kotelon rakenteella on niin suuri merkitys, ei oo tullut koskaan testattua noita saman kokosilla koteloilla.
Mesan kaapista ei oo kokemusta, on näemmä erittäin kompaktiksi mitotettu, joten ostamallahan sen joutuu lopulta testaamaan. Arvon säilymisen kannalta Mesan 1x12 voi olla helpompi myydä eteenpäin kuin 2x10, niitähän saa molempia samoilla mitoilla. 2x10 ei oo ehkä ihan sitä klassisinta ja houkuttelevinta Mesaa. Näillä tarpeilla ite hommaisin kuitenkin ton 2x10. Kotona soittaessa ite käytän useimmiten 8" ja 10" komboja, soi mun mielestä tasasemmin ei niin suuntaavasti kuin pienet 12" kombot.
LaXu
08.09.2024 12:30:16
Laulava Kylätohtori: Tätä juuri itsekin mietin. Toimisiko 2x10" kotisoitossa paremmin, kun ei luukuteta ollenkaan. Toisaalta olisi kätevää, kun sama kaappi toimisi kotona ja vaikka keikalla.

Onkos tuosta mitään fakta, että 10" saisi kokonsa puolesta paremmat soundit hiljaisella? 12" elementit olisivat siitä parempia, että ovat ns. standardi ja liikkuvat torillakin helpommin. 10" joutuu kokeiluhommissa ostamaan helposti uutena ja myydessä tulee suhteessa enemmän takkiin.

Koolla ei tässä ole merkitystä, mutta 10" kaiuttimet ovat monesti vähemmän herkkiä, kuin 12" vastineensa. Esim Greenback 10" herkkyys on 95 dB, 12" GB 98 dB.

Joten kympeillä voisit vääntää vahvarista ehkä sen 0.5-1 askelta enemmän volaa saman äänenpaineen, riippuen miten fiksu vola kontrolli vahvarista löytyy.
Kuha
08.09.2024 13:00:51

erty: Useesti 10" komboissa on lähtökohtasesti pieni kotelo, josta syntyy vaikutelma et 10" saundais pieniltä/laatikkomaisilta. Tommosessa perinteisessä rock/roots-musassa kympit toimii tosi kivasti. Kotona soitellessa kaipaa sitä bassoa useesti enemmän kuin bändin kanssa ja 2x10 tuuttaa kyllä kotisoittoon tarpeeksi alakertaa.

Itse olen kymppien ystävä, mm. pari Super Reverbiä. Bassoista sen verran, että Bluetonen combossa mulla on 2 x 10" tötteröt, WGS G10A ja WGS G10C - alnico ja keraaminen. Tässä bassoa pitää hillitä, kun sitä on omaan makuun aika lailla.

Videolla on juuri samainen vahvistinyksilö:

https://www.youtube.com/watch?v=KKkRRQLm_Pw
Old Fenders never die
mpekkanen
08.09.2024 17:56:19
erty:
Mesan kaapista ei oo kokemusta, on näemmä erittäin kompaktiksi mitotettu, joten ostamallahan sen joutuu lopulta testaamaan. Arvon säilymisen kannalta Mesan 1x12 voi olla helpompi myydä eteenpäin kuin 2x10, niitähän saa molempia samoilla mitoilla. 2x10 ei oo ehkä ihan sitä klassisinta ja houkuttelevinta Mesaa. Näillä tarpeilla ite hommaisin kuitenkin ton 2x10.

Mä luulen kanssa, että tuo 1x12 kaappi on varmasti helpompi myydä eteenpäin, mutta oikeastaan en usko, että olen tuota kaappia ihan heti myymässä, joten jälleenmyyntiarvolla ei ihan kauheasti ole väliä. On se kuitenkin ihan mukava tietää, että kyseessä on laatu kaappi.
Joskus kun soitin bändeissä raskaampaa rock musaa, niin mulla oli muutama 4x12 kaappi itsellä ja kokeilin myös kavereiden kaappeja. Kun hommasin Metaltronix 4x12 kaapin, niin se oli soundillisesti tosi hyvä ja samalla loppui kitarakaapin etsiminen. Hakkasi soundillisesti useamman Marshall kaapin ja myös vintage30 ja greenback elementeillä varustetut 4x12 kaapit. Siitä opin, että hyvä kaappi on järkiostos ja sillä luulen, että tuo Mesan 2x10 on soundillisesti hyvä kaappi, kun ei kuitenkaan ole kiinalainen. Eipä tuota tietysti pääse testaamaan etukäteen, että on se tietysti pieni riski. Hintava on, mutta nyt olisi tarkoitus ostaa vain yksi 2x10.
Halvimmalla tietysti pääsisi kun ostaisi jonkun käytetyn 2x10 kaapin ja vaihtaisi tötteröt parempiin. Se menee vaan turhan vaikeaksi säätämiseksi ja itse en jaksa sellaiseen lähteä.
Kefiiri
08.09.2024 18:05:40 (muokattu 08.09.2024 18:07:34)
Juu ja kyllä se kaapin rakennekin merkkaa, ei pelkät elementit. Luottaisin Mesaan.
Painavahan se laatikko voi olla mutta eihän se haittaa jos kotona soittelee.
mpekkanen
08.09.2024 19:08:58
Kefiiri: Juu ja kyllä se kaapin rakennekin merkkaa, ei pelkät elementit. Luottaisin Mesaan.
Painavahan se laatikko voi olla mutta eihän se haittaa jos kotona soittelee.

12,9 kg näyttää thomannin sivut Mesa 2x10 kaapin painoksi. Eli ei se kauhean painava kaappi ole, jos vertaa siihen että moni 1x12 kaappi saattaa painaa enemmän. Elementit näyttää olevan Celestion C90, mikä ei minulle kerro mitään.
Kefiiri
08.09.2024 22:21:35 (muokattu 08.09.2024 22:28:07)
mpekkanen: 12,9 kg näyttää thomannin sivut Mesa 2x10 kaapin painoksi.

Varsin kohtuullista!
erty
08.09.2024 22:37:36
Kuha: Itse olen kymppien ystävä, mm. pari Super Reverbiä. Bassoista sen verran, että Bluetonen combossa mulla on 2 x 10" tötteröt, WGS G10A ja WGS G10C - alnico ja keraaminen. Tässä bassoa pitää hillitä, kun sitä on omaan makuun aika lailla.

Videolla on juuri samainen vahvistinyksilö:

https://www.youtube.com/watch?v=KKkRRQLm_Pw

Mulla oli vanha Princeton Reverb 10" Alnico Goldilla ja se tuuttas kans alakertaa enemmän kun tarpeeks. Pysy kyl hyvin kasassa, mut ei bassoa viittiny kakkosta enempää avata. Headroom varmaan myös tuplaantui Goldin myötä, saundas lopulta isommalta ja leikkaavammalta kuin perus Deluxe Reverb.
LaMotta
24.09.2024 10:54:16

Ite tykkään että 1x10" toimii ja riittää.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)