Aihe: Musiikin tekeminen?
1
Pylkkänen
14.07.2004 15:54:29
Elikäs sävellättekö tahi oletteko muuten mukana musiikin tekemisessä (omat bändit/tilatut biisit).
Itselläni on jäänyt ainoastaan tuohon sovitus puoleen. Ideoita olis kyllä perkuleesti, mutta vapaa-aika ja motivaatio eivät yleensä satu samalle päivälle.
"Music Is The Best" -FZ
baron
14.07.2004 16:43:54

Elikäs sävellättekö tahi oletteko muuten mukana musiikin tekemisessä (omat bändit/tilatut biisit).
Itselläni on jäänyt ainoastaan tuohon sovitus puoleen. Ideoita olis kyllä perkuleesti, mutta vapaa-aika ja motivaatio eivät yleensä satu samalle päivälle.

Ei pienintäkään inspistä alkaa itse säveltää. Maailma on niin täynnä hyviä piisejä, että ehkä pärjää ilman mun hengentuotteita.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Ukko
14.07.2004 17:29:44

Ei pienintäkään inspistä alkaa itse säveltää. Maailma on niin täynnä hyviä piisejä, että ehkä pärjää ilman mun hengentuotteita.
Ei kai se säveltäminen ole inspiksestä kiinni. Aina kun ottaa soittimen hyppysiinsä, alkaa jostain tulemaan melodiaa tai jotain sellaista. Se on totta että maailma on täynnä hyviä biisejä mutta jos ei kukaan tee uusia niin viidenkymmenen vuoden kuluttua on musiikillisesti aika ankeata aikaa.
Pula-Aho
14.07.2004 19:31:38
Kah, jos ahkerasti keikkailee, niin muutama oma biisi kannattaisi tehdä ja ohjelmistoon ottaa jo Teosto korvausten takia. Tuleepahan siitä vähän lisää joka tapauksessa laihaan tilipussiin (voi kuinka pieninä palasina onkaan jne...)

Jos itsekritiikki on korkealla, niin voihan sitä lohduttautua ajattelemalla, että eipä ne omat tekeleet ole sen huonompia kuin ne jollotukset, joita erinäiset kuuluisuudet pokkana vetelevät. Eikä tässä mitään taidetta olla tekemässä. Haulit himaan. Niih.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
baron
14.07.2004 21:41:51

Älkää mua kritisoiko, tehkää ihmeessä piisejä, mutta ei kai mun pakko ole?
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Rantsu
14.07.2004 21:56:42
---jos ei kukaan tee uusia niin viidenkymmenen vuoden kuluttua on musiikillisesti aika ankeata aikaa.

Hmmm. Joskus tuntuu, että juuri nyt on musiikillisesti aika ankeaa aikaa, mutta enpä syyttäisi siitä niitä, jotka 50 vuotta sitten teki/ei tehneet biisejä... :)
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
sormunen
14.07.2004 23:16:53
Ukko: Se on totta että maailma on täynnä hyviä biisejä mutta jos ei kukaan tee uusia niin viidenkymmenen vuoden kuluttua on musiikillisesti aika ankeata aikaa.

Pula-aho: ...niin muutama oma biisi kannattaisi tehdä ja ohjelmistoon ottaa jo Teosto korvausten takia...Eikä tässä mitään taidetta olla tekemässä.

Jospa siihen Ukon framauttamaan ongelmaan auttaisi se, että ainakaan jälkimmäisellä metodilla ei tehtäisi biisejä?

Siis: komppaan vahvasti Baronia tässä asiassa. Ja myös Esa Pulliaista. Miksi tehdä itse, kun bändillä on jo maailman parhaat biisintekijät? Miksi väkisin? Siis jos ei ole minkäänmoista (ainakaan kysymyksen kaltaista) luomispakkoa? Sitä haluttaisi moneltakin kysyä, mutta eiköhän se liene turhaa, niinkuin tämäkin.
isojussi
15.07.2004 01:04:30
...mutta jos ei kukaan tee uusia niin viidenkymmenen vuoden kuluttua on musiikillisesti aika ankeata aikaa.

Enpä tiedä. Jos nää nyky"iskelmät" sais vaihtaa 50 vuotta vanhoihin, niin tanssimusiikinkin laatu paranis kertaheitolla. Tärkein "poispyyhittävä" olis viimeset 5 - 10 vuotta.

No, itse oon tehny yhden biisin kokonaan ja parodiasanoituksia muutamiin ja pidän hyvien biisien tekemistä tolkuttoman vaikeena. Paskaahan tulee kaikilta jo luonnostaankin.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
pekkajau
15.07.2004 09:31:32
Enpä tiedä. Jos nää nyky"iskelmät" sais vaihtaa 50 vuotta vanhoihin, niin tanssimusiikinkin laatu paranis kertaheitolla. Tärkein "poispyyhittävä" olis viimeset 5 - 10 vuotta.

No, itse oon tehny yhden biisin kokonaan ja parodiasanoituksia muutamiin ja pidän hyvien biisien tekemistä tolkuttoman vaikeena. Paskaahan tulee kaikilta jo luonnostaankin.

Eipä ole paljo tosiaankaan "helmiä" syntynyt viimesen kymmenen vuoden aikana! Pyydettiin tuossa yhteen tilaisuuteen vetämään yhteislaulua ja siinä oli pitkä lista mitä porukka haluaisi laulaa!?!? Siinä listassa ei ollut kun tätä uutta "iskelmäradio-pierua". Kieltäydyin kauniisti koko tapahtumasta. Ei helevetti! Pyytäjällä ei ollut täyttä käsitystä siitä että miten kova työ siinä olis ollut etenkin... henkisesti! Mä kysyin että onko niillä biiseistä valmiit "monisteet"? Niin ne sanoi että ei, vaan "vetäjän" tulis ne itte tehdä eli "kopsata levyltä" ja tuoda monisteet mukanaan! Kun sanoin että mitä se maksaa lisäksi tuli hiljaista ja sitten todettiin:"Olet liian kallis esiintyjä!" Mä sanoin siihen että tilatkaa Kuoppamäki tai Alatalo!
Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä!
Pylkkänen
15.07.2004 11:28:40

Tottahan tuo on. Mielestäni hyvän sovituksen teko on miljoona kertaa hankalaampaa, kuin paskan biisin vääntäminen. Vrt. Hyvä paska > huono pano!
"Music Is The Best" -FZ
dartman
15.07.2004 13:57:22
Eipä ole paljo tosiaankaan "helmiä" syntynyt viimesen kymmenen vuoden aikana! Pyydettiin tuossa yhteen tilaisuuteen vetämään yhteislaulua ja siinä oli pitkä lista mitä porukka haluaisi laulaa!?!? Siinä listassa ei ollut kun tätä uutta "iskelmäradio-pierua".

Nii! Ajatelkaas sitä, mitä itse olen usein murehtinut. Töiden puolesta kun on nuorison kanssa tekemisissä ja kotonakin sitä samaa väkeä on, ja niiden musaa "pääsee" kuuntelemaan ihan pyytämättäkin, niin kaiken maailman kökköä sitä ilmoille laitetaan ja julkaistaan. Mutta mitä nuoriso nuotiolla tai saunaillassa mahtaisi laulella jos jollakin sattuisi olemaan kitara mukana. Jotain h***tin 50 Centiä vai? Kun ei musassa muuta ole kun monotonista fuck fuck motherfucker -lyriikkaa ja runpukonppi. ***!
Se on hauska lähteä vetämään yhteislauluja jonkun ajan kuluttua, oireet on jo kertojankin näkyvissä. Mikähän mahtaa olla viimeinen yhteislauluksi sopiva biisi joka on julkaistu - tai julkaistaan.
"Sillon ku skulataan sillon jorataan."
isojussi
15.07.2004 15:10:59
..."Olet liian kallis esiintyjä!" Mä sanoin siihen että tilatkaa Kuoppamäki tai Alatalo!

Hyvähyvähyvähyvä!

Kyllä sanoit oikeeseen kohtaan oikeen kommentin!
isojussi
15.07.2004 15:13:08 (muokattu 15.07.2004 15:13:34)
...Mielestäni hyvän sovituksen teko on miljoona kertaa hankalaampaa, kuin paskan biisin vääntäminen...

No, mun kohdallani on taas niin, että arraaminen kyllä onnistuu. Ehkä se on sitä, että arrattua on tullut, mutta biisejä ei oo pahemmin tullu väännettyä...
Ukko
15.07.2004 21:26:50

Älkää mua kritisoiko, tehkää ihmeessä piisejä, mutta ei kai mun pakko ole?
Pakollista maailmassa ei ole kuin verot ja kuolema.
Ukko
15.07.2004 21:30:06

Siis jos ei ole minkäänmoista (ainakaan kysymyksen kaltaista) luomispakkoa? Sitä haluttaisi moneltakin kysyä, mutta eiköhän se liene turhaa, niinkuin tämäkin.
Kai se on niin että ne paska tuotokset ovat suurelta osin niitä pakolla väännettyjä kun "säveltäjän/sanoittajan" on pakko saada rahnaa jostain.
WanhaWetäjä
19.07.2004 20:19:39 (muokattu 19.07.2004 20:21:32)

Kai se on niin että ne paska tuotokset ovat suurelta osin niitä pakolla väännettyjä kun "säveltäjän/sanoittajan" on pakko saada rahnaa jostain.

Nuorena tuli väännettyä paljonkin omia biisejä,tosin tyylilaji oli enempi poppia/progea...yhden oikean iskelmän olen tehnyt,siis säv/san...kyllä toi "haulit himaan"-osasto menee mulla harkintaan,voihan sitä tehdä biisejä vain keikalla soitettavaksi,ei kai niitä julkaista tarvi?Siis saadakseen korvausta esityksistä?Toki pitää kai niistä biiseistä olla joku esitys/nuotti/sanat,yks mannehan oli tollaset 50 tai ylikin biisiä ilmotellut Teostoon,käry kävi,tuli vähän kiire alkaa säveltään biisejä kun niistä ei ollut kuin nimi olemassa ;-))

Voihan sitä tehdä hyviäkin biisejä,ikäänkuin itselleen,kapakassa voi ainakin soittaa tänä päivänä,en mä pysty noita mollijollotuksia tyyliin charlies/mäkeläinen tekeen,korvat sotii vastaan...

Mulla on kyllä kohtuulliset laitteet musan tekoon mutta krooninen aikapula vaivaa...harrastuksena olis kyllä varsin mukava,varsinkin kun pystyy ite hoitaan kaiken,skitat,bassot,kiipparit ja laulun,kompit vaan koneelta...tähän asti toteutumaton "unelma"olis tehdä noi nuoruuden tuotokset nykytekniikalla uudestaan,biisejä on paljon,mutta ne on joko yksin tai kaverin kanssa sorvattu päällekkäisäänityksinä tai sitten bändillä treenikämpällä....vuosina n. 74-84 tai jotain...

Biisejä on mun mielestä suht helppo tehdä,mutta sanotuksia ei,no jostainhan sekin puoli on alettava...taidan liittyä Teostoon ja syksyllä rupeen vääntään biisejä keikkakäyttöön,haulit himaan!
poppamies
19.07.2004 20:25:25

Elikäs sävellättekö ...

En. Olen paruunin kanssa samaa mieltä että on aivan tarpeeksi hyviä, soittamattomia sävellyksiä. Sitä paitsi olen sitä mieltä että ei ole mitään säälittävämpä kuin omatekoinen biisi joka kuulostaa kotitekoiselta.
"G-strings are for strippers"
Tankoprinssi
19.07.2004 20:40:50

Lähes pelkästään sanoituksia, kun bändissä on aktiivinen säveltäjä. Tosin on sitä muutama ralli joskus "sävelletty".
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)