otrak 03.09.2024 20:07:40 | |
---|
Ajattelin rakentaa Lap steel kitaran kun kaapista löytyi mahonki kalikka. Onko täällä kellään kokemusta tai jotain hyviä vinkkejä? |
Puavali 03.09.2024 22:49:35 | |
---|
otrak: Ajattelin rakentaa Lap steel kitaran kun kaapista löytyi mahonki kalikka. Onko täällä kellään kokemusta tai jotain hyviä vinkkejä? Seitsemän tai kahdeksan kieltä. |
Moi. Kokemusta ei lap-steelin rakentamisesta ole, mutta ovat niin umpiyksinkertaisia kapistuksia että jos vähänkään omaa kädentaitoja, soitin syntyy likipitäen käden käänteessä. Umpiyksinkertaisuudestaan huolimatta -tai juuri sen vuoksi- tilaa on mukavasti myös perinteisestä poikkeaville ominaisuuksille kuten vibratalloille ymv. Pedal-steeleistä tutut yksittäisten kielten pikavireenmuutokset ovat myös kohtuullisen helppoja toteuttaa, ja luovat aivan uusia mahdollisuuksia (ja haasteita ;)) soittoon. Kieliskaala on yhdestä ylöspäin, itsestä kiinni minkä valkkaa. En lap-steeliä soita enkä omista, mutta seikka joka itseä on haitannut 80-luvulta lähtien kun ensikerran moista kokeilin Jeff Healeyn innoittamana (yllätys, yllätys), on se etteivät ole kovinkaan mukavia sylissä :). Jopa Healeyn käyttämä Strato oli tavallaan mukavampi. Joten jos moisen väsäisin, uhraisin ajatuksen jos toisenkin ergonomiaan. Akustinen lap-steel on myös instrumentti joita ei koskaan ole tarpeeksi :D T:Samuli |
pappasfin 05.09.2024 16:22:51 | |
---|
otrak: Ajattelin rakentaa Lap steel kitaran kun kaapista löytyi mahonki kalikka. Onko täällä kellään kokemusta tai jotain hyviä vinkkejä? Jos aloitat rakentamisen niin laita tänne edistymisestä tietoa ja kuvia. Mielenkiintoista ois katella itsetehtyä lap steel kitaraa. Itse just vähän aikaa sitten ostin Gretchin edullisemman pään lap steel kitaran, 6 kielinen. Ihan hyvin riittää ainakin mulla tuo 6 kieltä mutta jos siltä tuntuu niin saahan sitä olla enemmänkin. Itsellä homma lähti siitä kun David Gilmour on soittanut todella kivoja kuvioita Lap Steel tai oikeastaan Pedal Steel kitaralla (viritykset hänellä yleensä ollut G6 tai Em). Itse vasta opettelen tuon soittamista, on ihan haasteellista 6 kieliselläkin, kielien suhteen vielä kokeillaan, nyt kiinni on 013-56 Ernie Ball Paradigm Phosphor Bronzet kiinni mutta jos oikein olen ymmärtänyt niin paremmin kyllä toimii sähkökitaran kielisetit noissa (ellei sitten halua käyttää varta vasten Lap Steelille suunniteltuja kieliä). Kielien suhteen vaan on huono valikoma paksumpien settien suhteen (varsinkin jos haluaa pinnoitettua settiä). Mutta joo, sorry tämä pidempi postaus. Jos aloitat tekemään itsellesi lap steeliä niin laita tänne ihmeessä tietoa, toinen paikka vois olla soitinrakennus osio tuolla. PappaSFin |
PJS 18.10.2024 13:59:24 | |
---|
Mul on btw just Gilmourin osalta sellanen käsitys, että vaikka instrumenttina on toisinaan ollutkin pedaalit, niin ainakin enimmäkseen hän soittaa stilikkaa ilman että pedaaleita käytettään, poislukien tietty volaspedu. Eli just niihin DSOTM tunnelmiin riittää lap steel ja volaspedu. I still love rock and roll |