Aihe: Vapaamuotoista keskustelua bassoista.
1 2 3 4 547 48 49 50 51
Seba
27.08.2024 21:59:22

Marsalkka: Ehkä väärä aihealue, mutta tähän on ehkä nopea vastata eikä ole olemassa mitään varsinaista jelppiketjua niin otan riskin. Olen kasaamassa ensimmäistä pedaalilautaa ja siihen pitäisi laittaa seuraavat pedaalit kiinni. Mihin järjestykseen kannattaisi laittaa:

- Boss TU-3 viritinpedaali
- EBS multicomp kompressori
- SansAmp bass driver
- MXR 10 band EQ (ehkä tarkotuksena hommata myöhemmin)

Ite laittaisin aina ekaksi virin, tokaksi kompuran, vikaksi sansampin koska se lienee samalla DI
Ihan sama mitä muita purkkeja jatkossa tulee niin noiden järjestystä en muuttaisi.
Itsellä on equ toiseksi viimeisenä ennen DI:tä ja joskus harvoin polkaisen sen päälle jos tarviin leikattua keskaria ja vähän buustia.

Mutta kuten sanottu niin kokeilemalla se oma mielekkäin kombo löytyy.
Multicomp mulla oli joskus mutta mun mielestä se toimi paremmin mietona särönä kuin kompurana mutta toisaalta taas en muutenkaan juuri ole kompuroidenkin kanssa liikaa leikkinyt, nyt on sillai miedosti tasaamassa saundia mutta dynamiikkaa reilusti säilyttäen.
Marsalkka
28.08.2024 18:10:23
Kiitokset hyvistä vastauksista! Selvensi tilannetta huomattavasti.
trih
28.08.2024 21:12:53 (muokattu 28.08.2024 21:16:36)
Vessajono: Näistä nyt on tietysti yhtä monta totuutta ku on soittajaakin, mut oktaaverit (tai ylipäätään kaikki pitch-efektit) ois mun käsittääkseni hyvä pistää mahdollisimman keulille ihan sen takia, että siellä ne träkkää parhaiten. Mulla niiden edessä ei oo yleensä ollu muuta ku viritysmittari, kompuraa oon aina pitäny perässä just tosta mainitsemastasi syystä.

Oktaaveria olen itse käyttänyt kompuran jälkeen. Jos olisi oktaaveri, niin silloin mun linja olisi:

1. viritin

2. kompura

3. oktaaveri (jos analoginen)

4. di-laite

Jos on moterni digipitchshifter, niin sen laittaisin ehkäpä ennen kompuraa.

Itse olen vetänyt viimeisimmät soittelot multipaavolla, niin pääsee helpolla kun ne on siinä valmiiksi jo järjestetty :D
libera te tutemet ex inferis
J.Nikkanen
28.08.2024 22:00:17
Kompura ja SansAmp samassa ketjussa on hieman rajua. Ensin kompura kompuroi ja sitten SansAmp lanaa vielä lisää.
Seba
29.08.2024 09:00:18

J.Nikkanen: Kompura ja SansAmp samassa ketjussa on hieman rajua. Ensin kompura kompuroi ja sitten SansAmp lanaa vielä lisää.

Mulla on VT bass di viimeisenä ja kompura ekana. Tosin se on vaan passiivina eli ei oo päällä mutta en pienten testien perusteella havainnut että se kauheasti lanaisi lisää.
Efektit tulee pääosin hx stompista ja kun saan pure vahvistimen niin sen jälkeen ajan sieltä mallinnukset jne niin di toimii ainoastaan sitten di:nä sen jälkeen.
hemmo
29.08.2024 16:09:22

J.Nikkanen: Kompura ja SansAmp samassa viestiketjussa on hieman rajua.

tis-fakin-malleen näin
Mä olen tässä vähän... funtsaillu
trih
30.08.2024 02:15:54 (muokattu 30.08.2024 02:16:27)
J.Nikkanen: Kompura ja SansAmp samassa ketjussa on hieman rajua. Ensin kompura kompuroi ja sitten SansAmp lanaa vielä lisää.

Vinland flagilla varustettuna en sanoisi noin. Mr. Steele nimenomaan lanasi kunnolla ja soitti sitä bassoa livenä paljon ihan vaan otelautakädellä.

Saahan siitä Sansampista miedompaakin soundia ja sitä voi sitten kompuroida etukäteen :D
J.Nikkanen
30.08.2024 09:51:16
trih: Vinland flagilla varustettuna en sanoisi noin. Mr. Steele nimenomaan lanasi kunnolla ja soitti sitä bassoa livenä paljon ihan vaan otelautakädellä.

Tottahan tuokin, koska viinipullo oli toisessa kädessä! Toki osa bassoista antoi säveltä/signaalia luokkaa ikuisesti koska sustaineri, mutta myös niillä yksimikkisillä laitteli samalla tavalla kompuran voimin(?) ja saundihan oli mitä mainion siihen touhuun. Paikoin erittäin piiiiiitkääääää "bassomattoa" pohjalle samalla kun kitarat pistelee menemään paikoin jopa melko humoristisella zurinasaundilla.

Saahan siitä Sansampista miedompaakin soundia ja sitä voi sitten kompuroida etukäteen :D

Kyllä.

Ja vaikka ei treeneissä tarvitsisikaan, niin kyllä kompura on vallan mukava apuväline keikoilla. Ensialkuun tai harvakseltaan keikkailevalla saattaa innostus-/kaljapäissään soittaminen olla aikamoista röytämistä (ai mistäkö tiedän, höhö), joten todellakin kannattaa opetella käyttämään moista vaikka ei sitä käyttäisikään. Tä?
anapena
30.08.2024 12:25:11

Justiinsa näin. Siinä voi olla kompurat vain tiellä kun lanataan kaikki päällä. Toki sen voi laittaa ketjuun valmiiksi.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
trih
30.08.2024 12:35:39 (muokattu 30.08.2024 12:43:17)
J.Nikkanen: Tottahan tuokin, koska viinipullo oli toisessa kädessä! Toki osa bassoista antoi säveltä/signaalia luokkaa ikuisesti koska sustaineri, mutta myös niillä yksimikkisillä laitteli samalla tavalla kompuran voimin(?) ja saundihan oli mitä mainion siihen touhuun. Paikoin erittäin piiiiiitkääääää "bassomattoa" pohjalle samalla kun kitarat pistelee menemään paikoin jopa melko humoristisella zurinasaundilla.

Kyllä.

Ja vaikka ei treeneissä tarvitsisikaan, niin kyllä kompura on vallan mukava apuväline keikoilla. Ensialkuun tai harvakseltaan keikkailevalla saattaa innostus-/kaljapäissään soittaminen olla aikamoista röytämistä (ai mistäkö tiedän, höhö), joten todellakin kannattaa opetella käyttämään moista vaikka ei sitä käyttäisikään. Tä?

TON oli kyllä aikamoinen huumoribändi vaikka vakavaakin oli seassa. Mr. Steele oli jonkun haastattelun perusteella saanut vaikutteita soundiin Mr. Kilmisteriltä.

Itse olen sitten saanut vaikutteita Mr. Steeleltä ja joissain proggiksissa vedän niin samantyylisellä soundilla kuin mahdollista.

TON on yksi ikiaikaisista lempibändeistä ja diggaan siitä miten livenä se basson soitto loppui vaan kesken biisiä ja ukko vaan lauleskeli ja jatkoi sitten kun tuli sopiva hetki :D

Kohdassa 3:35 alkaa yksi kohta :D

https://www.youtube.com/watch?v=IhsQwC91I48
Kötöstelijä
30.08.2024 13:45:30 (muokattu 30.08.2024 13:47:18)
trih: TON oli kyllä aikamoinen huumoribändi vaikka vakavaakin oli seassa.

Huumori on erittäin vahvana kyllä ja voi hyvin kuvitella miten hauskaa esim. October Rustin tekeminen on ollut. Toisaalta toi huumori ei kaikille avaudu, asiasta on jonkin verran keskusteltu ja ei oo kuulemma mitään asiaan viittaavaa löytynyt esim. em. levyltä vaikka ihan musaa digataan.

Muistan edelleen hyvin miten bändiin tutustuin kuunnellen tuota levyä kävellessäni jostain illanvietosta kotiin ja hihittelin koko matkan.
Vessajono
30.08.2024 14:16:16
JuhoXL: Huumori on erittäin vahvana kyllä ja voi hyvin kuvitella miten hauskaa esim. October Rustin tekeminen on ollut. Toisaalta toi huumori ei kaikille avaudu, asiasta on jonkin verran keskusteltu ja ei oo kuulemma mitään asiaan viittaavaa löytynyt esim. em. levyltä vaikka ihan musaa digataan.

Muistan edelleen hyvin miten bändiin tutustuin kuunnellen tuota levyä kävellessäni jostain illanvietosta kotiin ja hihittelin koko matkan.

Mä tutustuin bändiin ekaa kertaa joskus 13-vuotiaana ja aattelin että tän on kyllä pakko olla jotenkin tosi vakavaa ku on näin synkkää meininkiä. Sit jossain kohtaa ku rupes ymmärtämään englantia vähän paremmin niin joutu ehkä hieman tarkastamaan käsitystään.
Alfons Åberg: "Otin piirroshaasteen vakavasti, koska panoksena kuitenkin sekä Heikki Kinnusen tyttäreen vaikutuksen tekeminen että tulevat ruskean viinan ottamiset."
J.Nikkanen
30.08.2024 16:04:02
trih: TON oli kyllä aikamoinen huumoribändi vaikka vakavaakin oli seassa. Mr. Steele oli jonkun haastattelun perusteella saanut vaikutteita soundiin Mr. Kilmisteriltä.

Itse olen sitten saanut vaikutteita Mr. Steeleltä ja joissain proggiksissa vedän niin samantyylisellä soundilla kuin mahdollista.

TON on yksi ikiaikaisista lempibändeistä ja diggaan siitä miten livenä se basson soitto loppui vaan kesken biisiä ja ukko vaan lauleskeli ja jatkoi sitten kun tuli sopiva hetki :D

Kohdassa 3:35 alkaa yksi kohta :D

https://www.youtube.com/watch?v=IhsQwC91I48

On kyllä mahtava bändi, eilen viimeksi tuli kuunneltua ja oikein CD-levyltä. Itsellenikään ei ole aina auennut että milloin ollaan tosissaan ja milloin huumorilla, ja jossain kohtaa totesin että mitä väliä?
trih
01.09.2024 10:37:07 (muokattu 01.09.2024 10:39:46)
Täytyy vielä tohon TONin bassosoundiin sanoa, niin kaveri sanoi, että ei ole kuullut ikinä niin hyvää metallibassosoundia kun lähdin sitäf Mr. Steelen soundia matkimaan :D

Se ei vaatinut kuin Boss ME-50B:stä kompuran, distortionin ja mahdollisesti choruksen ja siitä vaan vahvarin inputiin. Yllätyin kyllä itsekin miten hyvin se toimi siinä käytössä. Middlet vaan pois Bossista ja vahvarista niin sitten sai tykitellä :D

Tää oli siis jonkun Mr. Steelen haastattelun perusteella, se sanoi siinä, että koko bändi vetää middlet poistettuna "samalla" soundilla. Onhan siellä tosiasiassa middleä, mutta tuolla reseptillä sai aika lailla TON-soundia.
vvaltsu
16.09.2024 20:59:48
https://www.youtube.com/watch?v=mbcUYFJGOVg
https://www.youtube.com/watch?v=lsbSt3VwuXI

Vittuilkaas vähän. Oon tässä reilut puol vuotta koittanu saaha tota sormilla soittelua haltuun, ekaks Geezer-laineja ja sen jälkeen Harris-laineja tapailemalla.
ituvirtanen
16.09.2024 23:01:27

vvaltsu: Oon tässä reilut puol vuotta koittanu saaha tota sormilla soittelua haltuun, ekaks Geezer-laineja ja sen jälkeen Harris-laineja tapailemalla.

Itse asiassa se kolmas, plektravideo paljastaa vasemman käden puristamisen ja etusormella soiton. Runsaasti liikettä, kun lähdet soittamaan aina etusormella. Kättä voisi pitää harkitusti paikallaan, jos joku muukin sormi voi painaa (kevyesti) kieltä. Peukalon nosto otelaudan reunaan hidastaa liikkeitä ennestään. Se kuuluisi kaulan taa.

Oikea käsi luultavasti kiskoo kieliä aika kovaa, käden asento saattaa silti toimia. Oikean käden voimaa voi vähentää panemalla vahvistinta reilusti kovemmalle ja soittamalla yhtä kovaa kevyellä tatsilla. Kokeile ainakin, tekniikkasi luultavasti paranee kilometrin. Tämä on sähköisesti vahvistettua eikä mekaanista musiikkia.

Kun istut noin huonossa ryhdissä, voisi olla paikallaan nousta ylös, peilin eteen. Etsi bassolle sellainen korkeus, joka tuntuu soiton kannalta luontevalta. Epäilen vahvasti, että soitin polvissa ryhti näyttäisi entistä pahemmalta. Siis hengitä syvään, avaa rintakehä ja yritä sitten etsiä soittimelle ja itsellesi luonteva soittokorkeus. Vältät monta ergonomiaongelmaa pitemmän päälle.

Peili voi olla terve työkalu siksikin, että voisit jättää otelaudan tuijottelun, nostaa päätä pystyyn ja keskittyä otelaudan reunan katseluun. Hetken päästä senkin voi jättää pois ja katsella yleisöä, todellista tai kuviteltua. Tai omaa naamaa sieltä peilistä.
trih
17.09.2024 07:07:01
vvaltsu: https://www.youtube.com/watch?v=mbcUYFJGOVg
https://www.youtube.com/watch?v=lsbSt3VwuXI

Vittuilkaas vähän. Oon tässä reilut puol vuotta koittanu saaha tota sormilla soittelua haltuun, ekaks Geezer-laineja ja sen jälkeen Harris-laineja tapailemalla.

Jos oot tuossa ajassa opetellut sormettamisen bassolla niin onnittelut :D

Toi Black Sabbath -vetohan on jo tosi kova. Näyttää juuri oikealta bassonkäsittelyltä. Iron Maidenissa kuvittelen havainneeni jotain taimingjuttuja.
trih
17.09.2024 07:11:45 (muokattu 17.09.2024 07:12:40)
ituvirtanen: Itse asiassa se kolmas, plektravideo paljastaa vasemman käden puristamisen ja etusormella soiton. Runsaasti liikettä, kun lähdet soittamaan aina etusormella. Kättä voisi pitää harkitusti paikallaan, jos joku muukin sormi voi painaa (kevyesti) kieltä. Peukalon nosto otelaudan reunaan hidastaa liikkeitä ennestään. Se kuuluisi kaulan taa.

Oikea käsi luultavasti kiskoo kieliä aika kovaa, käden asento saattaa silti toimia. Oikean käden voimaa voi vähentää panemalla vahvistinta reilusti kovemmalle ja soittamalla yhtä kovaa kevyellä tatsilla. Kokeile ainakin, tekniikkasi luultavasti paranee kilometrin. Tämä on sähköisesti vahvistettua eikä mekaanista musiikkia.

Kun istut noin huonossa ryhdissä, voisi olla paikallaan nousta ylös, peilin eteen. Etsi bassolle sellainen korkeus, joka tuntuu soiton kannalta luontevalta. Epäilen vahvasti, että soitin polvissa ryhti näyttäisi entistä pahemmalta. Siis hengitä syvään, avaa rintakehä ja yritä sitten etsiä soittimelle ja itsellesi luonteva soittokorkeus. Vältät monta ergonomiaongelmaa pitemmän päälle.

Peili voi olla terve työkalu siksikin, että voisit jättää otelaudan tuijottelun, nostaa päätä pystyyn ja keskittyä otelaudan reunan katseluun. Hetken päästä senkin voi jättää pois ja katsella yleisöä, todellista tai kuviteltua. Tai omaa naamaa sieltä peilistä.

Toi peilijuttu on hyvä. Jos meinaa joskus livenä esiintyä niin auttaa siinäkin. Itse olen harvat livekeikkani vetänyt sormin ja basso roikkunut melko alhaalla jotta saa oikean käden rennoksi alas ja kiva sormettaa. Kaula sitten 45 asteen kulmassa, että on kiva otella, aika korkealle se tulee mun ruumiinrakenteella.
vvaltsu
17.09.2024 08:53:17
trih: Jos oot tuossa ajassa opetellut sormettamisen bassolla niin onnittelut :D

Toi Black Sabbath -vetohan on jo tosi kova. Näyttää juuri oikealta bassonkäsittelyltä. Iron Maidenissa kuvittelen havainneeni jotain taimingjuttuja.

Oonhan mä aikasemminkin bassoa soitellut, välillä paljonkin, mutta nyt oon ihan asioikseen reenannut. Mutta kiitos kuitenkin.

Tossa Maiden-vedossa kyllä panin itekin merkille että vasurin työskentely näyttää aika paskalta. Syytän osin punaisen valon kammoa - kokonaisen rökeltämättömän oton saaminen kuumottaa varsinkin loppupuolella kappaletta niin paljon että sitä alkaa väkisinkin puristamaan mailaa. Tulee helposti kaikkia tyhmiä blackoutteja ja eikun alota alusta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)