rintapek 22.08.2024 12:58:35 | |
---|
oksatboys: Niin tuosta olen samaa mieltä, mutta siitä ettei se kiinnostaisi olen eri mieltä. kun puhelin ja viidenkympin BT-kaiutin pesee ääneltään leijonanosan 70-80-lukujen kannettavista kasettimankoista, niin äänentoistojärjestelmän parannuksen ostoslistalla on seuraavaksi uusi puhelin. Ja formaatti jota kuunnellaan on mp3. Kuva on vastaavassa ajassa kokenut merkittävän parannuksen. 21-tuumaisen kuvaputkiväritelkkarin hinnalla irtoaa 50" fullHD/4K ja lähetyksetkin alkavat siirtyä teräväpiirtoaikaan, mutta ääni laahaa perässä. Ilmaiskanavien ääniformaatti on pcm 2.0, lukuunottamatta joitain YleHD-lähetyksiä joissa se on Dolby Digital 5.1 koska laitteet ovat harvinaistuneet niin yhä harvempi edes tietää miltä Vinyyli/CD kuulostaa kuunneltuna kelvollisista kaiuttimista. kuunneltava formaatti on se mp3 ja jos soundbarissa lukee se Atmos niin se upskaalaa äänen jolloin syntyy eräänlainen "tuunattu Loudness" Edelleenkään musan kuuntelu alkuperäislaadulla ei vaadi kuin pakkaamattoman äänilähteen, kelvollisen stereovahvistimen ja kaksi kelvollista kaiutinta, mutta sellaisia harvalla enää on, kotistudion omaavat muusikot ovat poikkeus. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. |
oksatboys 22.08.2024 13:43:04 (muokattu 22.08.2024 13:43:13) | |
---|
rintapek: Edelleenkään musan kuuntelu alkuperäislaadulla ei vaadi kuin pakkaamattoman äänilähteen, kelvollisen stereovahvistimen ja kaksi kelvollista kaiutinta, mutta sellaisia harvalla enää on, kotistudion omaavat muusikot ovat poikkeus. Toisaalta kuulokkeet, myös pienimmät napit, ovat nykyään todella hyviä eikä huoneen kelvoton akustiikka pilaa ääntä niitä käyttäessä. MP3 alkaa olla jo mennytt ja tilalla on parempia pakkausmuotja. Pienet BT-kajarit pesevät, linkoavat ja mankeloivat ison joukon menneiden aikojen laitteista. Soundbarit halvimpia lukuun ottamatta myös. Lonkalta kehtaisin väittä, että ennenkin vain pieni ja valveutunut joukko ymmärsi miten esim. kajarit kannattaa sijoitella. Usein noita hifikajareita on nähnyt milloin missäkin kirjahyllyn ylä- tai alahyllyeillä täyisin epäsymmetrisesti sijoittettuna ja graafisia EQja hymynaamoineen - kaukana "hifistä". |
rintapek 22.08.2024 14:40:31 | |
---|
oksatboys: Toisaalta kuulokkeet, myös pienimmät napit, ovat nykyään todella hyviä eikä huoneen kelvoton akustiikka pilaa ääntä niitä käyttäessä. MP3 alkaa olla jo mennytt ja tilalla on parempia pakkausmuotja. Pienet BT-kajarit pesevät, linkoavat ja mankeloivat ison joukon menneiden aikojen laitteista. Soundbarit halvimpia lukuun ottamatta myös. Lonkalta kehtaisin väittä, että ennenkin vain pieni ja valveutunut joukko ymmärsi miten esim. kajarit kannattaa sijoitella. Usein noita hifikajareita on nähnyt milloin missäkin kirjahyllyn ylä- tai alahyllyeillä täyisin epäsymmetrisesti sijoittettuna ja graafisia EQja hymynaamoineen - kaukana "hifistä". No se on tekniikka joka on muuttunut, ihmiset ei. Normaali sohvankuluttaja istahtaa siihen sohvalle ja painaa play ja sit katselee/kuuntelee ja joko pitää siitä tai sit ei. Vähäinenkin tieto oikeastaan vaan lisää tuskaa. Kuulokkeethan on parantuneet, tai siis asiallisten luurien/nappien hiinat on kuluttajaystävällisellä tasolla. Soundbareissakin on se hyvä puoli, että semmoista on käytännössä mahdoton sijoittaa väärin jos ei tosissaan yritä, eikä suurinta osaa oikein edes saa säädettyä väärin, mitä ny subbarin täysille, joten ne kuulostaa jokseenkin sellaiselta kuin tehtaan sedät on tarkoittaneet niiden kuulostavan. Leffaa katsoessahan oikeastaan mikä tahansa soundbar päihittää äänellään melkein minkä tahansa television sisäänleivotut kaiuttimet, aika monet osaavat todella onnistuneesti algoritnillaan poimia dialogin keskikanavaan pcm.2.0 - äänestäkin ja joskus jopa ne prosessorin luomat keinotekoiset surround- ja high-äänet ihan onnistuneesti tavallaan laajentavat kuvaruutua suuremmaksi. Mut siitä huolimatta soundbar kuin kyös kattoon ampuvat "Dolby enabled speakers" ovat oikeastaan vaan tilaäänen irvikuva, joka nyt vaan kuulostaa erilaiselta kuin stereoääni kahdesta kaiuttimesta. Katsoja/kuuntelijahan tekee valinnan ja jos pitää näkemästään/kuulemastaan niin ei siinä mitään väärää ole. Ja vehkeethän myydään yhä samoin argumentein kuin 70-luvullakin, sillä poikkeuksella että ollakseen hyvät laitteiden ei enää välttämättä tarvitse olla mustat, tai ainakaan puhelinkopin kokoiset. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Henri Henri Olavi 22.08.2024 15:09:13 | |
---|
rintapek: sellaisia harvalla enää on, kotistudion omaavat muusikot ovat poikkeus. En ymmärrä miten tämä liittyy kotistudioon. Kyllä meikällä olisi sterkat, cd-, kassu- ja vinyylisoitin + muutamat kaiuttimet, vaikkei mulla studiota olekaan. En flaska Kron Cola, söt bakeri med. |
rintapek 22.08.2024 15:30:00 | |
---|
Henri Henri Olavi: En ymmärrä miten tämä liittyy kotistudioon. Kyllä meikällä olisi sterkat, cd-, kassu- ja vinyylisoitin + muutamat kaiuttimet, vaikkei mulla studiota olekaan. Sinä olet silti kotistudion omaava muusikko. Sinulla on ja olisi moiset vehkeet. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Henri Henri Olavi 22.08.2024 17:41:56 | |
---|
rintapek: Sinä olet silti kotistudion omaava muusikko. Sinulla on ja olisi moiset vehkeet. Minulla on ollut ne vehkeet ennen studiotakin. Eivät ne edes ole mun studiossa, vaan olohuoneessa. En flaska Kron Cola, söt bakeri med. |
rintapek 22.08.2024 17:44:29 | |
---|
Henri Henri Olavi: Minulla on ollut ne vehkeet ennen studiotakin. Eivät ne edes ole mun studiossa, vaan olohuoneessa. Niin? yleisesti ottaen ovat kuitenkin harvinaistuneet huomattavasti. Eli olet eräällä tavalla poikkeus. Ja kuinka ollakaan, olet kotistudion omaava muusikko. I rest my case. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
rintapek: Niin? yleisesti ottaen ovat kuitenkin harvinaistuneet huomattavasti. Eli olet eräällä tavalla poikkeus. Ja kuinka ollakaan, olet kotistudion omaava muusikko. I rest my case. No, olen minä nähnyt niitä paljon myös ihmisillä, jotka tykkää oikeasti kuunnella musaa, mutta joilla ei ole studiota. Veikkaan että mun ikäluokassa noiden kamojen omistaminen on aika yleistä. En flaska Kron Cola, söt bakeri med. |