Henri Henri Olavi 16.08.2024 20:40:31 | |
---|
krautio: Aika heikko oli, annan 2/5. Ei se nyt noin huono voi olla. Mä luulen, että se on lähempänä 0/5, mutten jaksa kuunnella sitä tänään. En flaska Kron Cola, söt bakeri med. |
carnation 16.08.2024 22:03:12 | |
---|
Pelkkää Patee -levyn kuuntelin Mustajärven Patelta. Lanka palaa - "lanka palaa, antaa palaa vaan" uhmakas statement, rytmillisesti upea tamppaus, joka aloittaa levyn rehvakkaalla otteella. Pate is back. Päästä pahasta - "minut saatettu on kiusaukseen ja kotiovelle / niin kuin koira veräjästään karannut" rehellinen, tunteellinen kappale täynnä itsereflektointia. Kertosäe nostattaa kappaleen voimaannuttavaan päätepisteeseen. Hei äijä - "emme kaipaa grillikioskille testoerkkiä / meil on oikeus sekä velvollisuus joskus olla herkkiä" Tulee oikein nurinkurinen äijäfiilis tästä, kutsuu yhteen kaikki miehiset miehet, sellaisella sopivalla tasapainoilulla. Yhteiskunta monesti tukahduttaa miesten oikeuden olla herkkiä, koska sosiaalisessa konstruktiossa se monesti mielletään heikkouden merkiksi. Pate kuitenkin puhuu oikeasta aiheesta ja miehilläkin on oikeus olla tunteellinen. "Ei oo kovempaa kuin iso äijä joka herkistyy / kunhan pehmeytensä peilin eessä itsellensä hyväksyy" Bravo! Pirulle turpaan - "annetaan Pirulle turpaan / ja opetellaan taas rakastamaan" Pate on hyvien puolella, vaikka paheita ja harha-askelia on. Sieltä ojasta on ryömitty pois, saapasnahkatornin karvahännällä ei ole osaa eikä arpaa kun suomalainen tosiäijä sanoo sanansa ja se on jämpti. Mä en muutu miksikään - "mieluummin kuin unohdan sut / mä kestän ikävää" Kappale alkaa herkästi ja rauhallisesti, tuulimyllyt ja junat piirtyvät horisonttiin kun Pate tulkitsee upeasti syvimpiä tuntojansa ja tunnistaa omat vajavaisuutensa. Kappale pitää rauhallisen, koskettavan tyylinsä loppuun saakka. Sytkärit esiin, tämä on hieno balladi. Pieniä ihmeitä - "ja nää tavalliset päivät / juuri on niitä hemmetin tärkeitä" Coldplay kalpenee tämän rinnalla. Tekstissä käsitellään ruoan tuoksuja, rappukäytäviä, auton renkaiden vaihtoa ym. arjen havaintoja poikkeuksellisen herkkävaistoisella tavalla. Ihminen on pieni, joten onnellisuus kannattaa löytää pienistä asioista. Tämä todellakin puhuttelee. Tapahtuu näinä päivinä - "maljat ylös ystäville / kohotetaan hyviksille / tänään juhlistetaan elämää" Kansallisromanttinen, yleinen kulma. Kaamosta, pohjoinen taivas. Kohtalo voi heittää noppaa milloin tahansa ja onnelliset asiat voivat tapahtua koska tahansa.... näinä päivinä. Taivas on toiset ihmiset - "mä oon viihtynyt yksin / mä oon pärjännyt hyvin / ei mun takii oo koskaan tarvinnut kahvia keittää / ja kun ite päättää / saa olla niinku haluu / ja juuri sen verran kun haluu / saa löylyä heittää" Aivan upea kappale, joka tarkkanäköisellä mutta selkokielisellä tavalla havainnolistaa laumakäyttäytymiseen sekä toisaalta erakoitumiseen taipuvaisen ihmisolennon dualismin. Joskus on helppo kadota kartalta, mutta kun auringonlaskun aikana nostaa ystävien kanssa kylmän oluen... "ja koska viimeks / joku laski käden sun olalles" Kappaleessa on syvää, lempeää ymmärtämistä. Ovella - "ja rakas / mitä maton alle kerran lakas / se tulee joku päivä takas" Hieman mattinykäsmäistä riimittelyä, laulun minähenkilö muistelee särkynyttä sydäntään ja muistelee, kuinka rappukäytävässä muistaa jokaisen askeleen rakastettunsa kotiovelle, kuitenkin kääntyen ovella takaisin ja hyväksyen vallitsevan tilanteen. Tervas - "Pohjoisen puhuri / pakkasen pauke / kiehisen kipinöitä / revontuliöitä..." Nokipannukahvit, narskuva lumi, naputtava kiuas, kuivalihasta vuollut palat ja yllä tähtien ja räiskyvien revontulien huumaava sinfonia. Tässä kappaleessa Pate tulkitsee tilanne- ja tunnelmakuvausta perisuomalaisella tavalla. Takaa ajatusten virran - "silloin hiljaisuuteen kuljin / ehkä kyynel kasvoillain / sen päivä huominen kai kuivaks saa" Levy päättyy tähän, kepeän folkmaisella poljennolla, auringonsäteisiin pilviverhon takaa. Hiton hieno levy tämä Paten uusin. "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." |
krautio 16.08.2024 22:09:54 | |
---|
Arvostan arvosteluanne!! carnation: Pelkkää Patee -levyn kuuntelin Mustajärven Patelta. Hiton hieno levy tämä Paten uusin. Hey Ho, Let's Go! |
Milkop 16.08.2024 23:01:18 | |
---|
Ulvoin naurusta + "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
Tuomoo 16.08.2024 23:44:31 | |
---|
Uutta Frost* -sinkkua kuuntelin äsken, ja laitoin soimaan edellisen Day and Age -albumin. Levyyn liittyy ikäviä muistoja, mutta uskomattoman hyvä albumi tämä on silti. Kyynel vierähti silmäkulmaan kun tätä kuuntelin pitkästä aikaa. 19.2.2021 never forget |
Kefiiri 17.08.2024 07:21:29 (muokattu 17.08.2024 07:22:40) | |
---|
Henri Henri Olavi: Ei vaan sen luettuani alkoi oikeasti kiinnostaa se levy. Jos olisi saanut jonkun "iha bok 3/5" tai 5/5, niin ei kiinnostaisi pätkääkään. Arvostelu näemmä on vain tilaajille, mutta perusteellinen lyttäys lienee tosiaan kyseessä googlaamalla löytyneistä otsikoista päätellen. Ja näkyyhän siitä alku Hesarin sivulla. Kaikkinensa erittäin kiintoisa tapaus. Itse en ole koskaan vapaaehtoisesti kuunnellut Popedaa sen paremmin kuin Paten soololevyjäkään. Esitystavan ja artikuloinnin korostettu äijämäisyys on liian rasittavaa. Ihan asialliselta tyypiltähän Pate haastattelujen perusteella kuitenkin tuntuu. Ehkä tekstien latteudet ovat vain turhasta kikkailusta riisuttua asettumista perusasioiden äärelle? Eikö näinkin voisi olla? Tuo Hesarin arvostelijan asenne vaikuttaa voimansa tunnossa uhoavan pikkupojan harkitsemattomalta töytäilyltä. Paha sanoa, pitäisi ensin kuunnella levy ja lukea arvostelu kokonaan. Mutta jotenkin tulee mieleen taannoin Soundissa ollut Kauko Röyhkän levyn arvostelu, joka myös hämmensi ja huvitti epä-analyyttisellä uhoilullaan. En ole musiikin asiantuntija. |
carnation 17.08.2024 10:23:41 | |
---|
Kefiiri: Arvostelu näemmä on vain tilaajille, mutta perusteellinen lyttäys lienee tosiaan kyseessä googlaamalla löytyneistä otsikoista päätellen. Ja näkyyhän siitä alku Hesarin sivulla. Tuo Hesarin arvostelijan asenne vaikuttaa voimansa tunnossa uhoavan pikkupojan harkitsemattomalta töytäilyltä. Paha sanoa, pitäisi ensin kuunnella levy ja lukea arvostelu kokonaan. Hesarin arvostelu meni mauttomille ja asiattomille linjoille jo ennen varsinaista leipätekstiä. Näin se alkoi: "Ei jumalaare! Mitä paskaa tämä on?" Tällaista nyt voi nettifoorumeille kirjoitella, eikä siinä mitään, mutta kun valtakunnallinen sanomalehti tuuttaa näin ala-arvoista tekstiä, niin eihän sitä kovin vakavasti voi ottaa. Kiinnostaisihan se koko arvio lukea, että onko siellä jotain järkevää vaiko ihan törkeä juttu lopulta. Ehkä tästä yhden Arttu Seppäsen kritiikistä on tehty kärpäsestä härkänen, mahtuuhan näitä maailmaan. Pääasia, että levy on hyvä ja onhan se. "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." |
sub zero 17.08.2024 11:50:52 | |
---|
"Musiikki loppui täysin Brahmsiin; ja jo Brahmsissa alan kuulla koneiden melua." -Ludwig Wittgenstein, 1930 |
Henri Henri Olavi 17.08.2024 12:07:00 | |
---|
sub zero: Arvion voi kokonaisuudessaan lukea tästä: https://pastebin.com/raw/rjCykpxa Arvostelussa on hyvin ja tarkasti perusteltu, miksi levy on arvostelijan mielestä paskaa. Levyn sisällöstä voi kaikki olla mitä mieltä tahansa, ne ovat makuasioita, mutta mielestäni arvostelu on hyvin onnistunut. En flaska Kron Cola, söt bakeri med. |
Milkop 17.08.2024 12:14:51 | |
---|
Hyvä tekstihän tuo oli, ei siinä mitään. Tuosta hermostuminen on vähän pöljää. Yhden ihmisen mielipide vain, olkoon vaikka kuinka kriitikko maan ykköslehdessä. "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
Henri Henri Olavi 17.08.2024 12:50:09 | |
---|
Milkop: Hyvä tekstihän tuo oli, ei siinä mitään. Tuosta hermostuminen on vähän pöljää. Yhden ihmisen mielipide vain, olkoon vaikka kuinka kriitikko maan ykköslehdessä. Eikä Pate siitä hermostunut. Diggaili vain. Kai sitten tuolla jossain someviidakossa taas suun kautta hengittäjät pillittää. En flaska Kron Cola, söt bakeri med. |
sub zero: Arvion voi kokonaisuudessaan lukea tästä: https://pastebin.com/raw/rjCykpxa Juu kiitoksia, tekstin alku antoi epämääräisemmän vaikutelman. Hyvinhän siellä yksilöidään mistä homma kiikastaa, kaikkea ei pistetä Paten piikkiin. Levy täytyy silti kuunnella. Että onko se väkinäisyys niin selvästi aistittavissa. En ole musiikin asiantuntija. |
Kissatäti 21.08.2024 01:56:18 | |
---|
Southern rock -yhtye The Georgia Thunderbolts tekee uuden sukupolven klassista southern rockia, joka on täynnä soulia ja bluesia. Roomasta, GA:sta Appalakkien vuorten juurelta kotoisin oleva The Georgia Thunderboltsin debyyttialbumi Can We Get A Witness on täynnä sielukasta etelän swaggeria, kuplivaa bluesia ja raakaa rockia. The Georgia Thunderbolts - "Looking For An Old Friend" https://www.youtube.com/watch?v=KlAewYVm-Ps"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa" |
Kissatäti 22.08.2024 00:38:31 | |
---|
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa" |
Henri Henri Olavi 25.08.2024 10:38:04 | |
---|
krautio: Pate Mustajärven uusimman kuuntelin tänään. Pate meni albumilistan kärkeen. Kyllä kansa tietää. Kiitos Arttu Seppänen! En flaska Kron Cola, söt bakeri med. |
-Spade- 26.08.2024 11:37:51 | |
---|
Ohan se varma. |
Epämuusikko 27.08.2024 15:02:34 | |
---|
Viime aikoina olen tutustunut Eros Ramazzottin tuotantoon ja sehän on suureksi osaksi oikein mukavaa. LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN! |
Kissatäti 27.08.2024 16:23:02 | |
---|
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa" |
Kefiiri 27.08.2024 21:53:35 (muokattu 27.08.2024 22:27:09) | |
---|
Kefiiri: Levy täytyy silti kuunnella. Että onko se väkinäisyys niin selvästi aistittavissa. No nyt kuuntelin Pelkkää Patee -levyn ekasta kappaleesta puolet. Se riittäköön toistaiseksi. Olihan se tosiaan köykäistä. Aivan kuin Pate olisi lukenut sanat paperista ekaa kertaa samalla kun lauloi. Aiemmin valitin Paten alleviivatun äijämäisestä laulutavasta mutta nyt jäin kaipaamaan juuri sitä. Ehkä todellinen Pate sitten on se kaveri joka laulaa tuollaisella iisimmällä meiningillä ja vika on vain omissa ennakkoasenteissani. Mutta omituisen löyhää on. Täytynee joskus palata aiheeseen. En oikein tiedä miksi tämä asia on olevinaan näinkin tärkeä. En ole musiikin asiantuntija. |
Muovinen 27.08.2024 22:24:09 | |
---|
|