Aihe: Top 10 albumit 1970- luvuilta
1 2 3
rintapek
26.06.2024 17:56:06

Henri Henri Olavi: Tuossa on tosi hämärä logiikka. Ei se noin mene. Vai meinaatko että esim. vuonna 1970 synteneet ovat syntyneet 60-luvulla? Kyllä 70-luku alkaa 1.1.1970 klo. 00.00 ja loppuu 31.12.1979 klo. 23.59 ja rapiat päälle.

Vuotta nolla ei ole.
On vaan -1 eaa ja 1 jaa tai ekr ja jkr
Joten ihan ensimmäinen vuosikymmen oli vuodet 1-10
Jos vuosi 10 kuuluis seuraavaan vuosikymmeneen niin ensimmäisessä vuosikymmenessö olis vaan yhdeksön vuotta.

Ja tällä konstilla mä sain monta hyvää levyä listalle.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Henri Henri Olavi
26.06.2024 18:00:03
No, voihan sitä itseään huijata tuolla, jos haluaa listalle jotain, joka sinne ei kuulu :) Hyväksyn.
Majid Kavousifar Vapaus on homouden keskeisin elementti.
McNulty
27.06.2024 13:52:19
Ai hitto... tää onkin paha.
Eihän tällaiseen pysty mitenkään, jos ei genreä rajata lainkaan. Miten mä voin laittaa Talking Headsin ja Miles Davisin vastakkain? Tai Black Sabbathin ja Stevie Wonderin? Tai Funkadelic ja Van Halen ja Tangerine Dream? Tai Nick Drake ja The Cars? Entäs Tom Waits ja Germs? Argh ja ei saakeli.

Top kymppiin on vaikea saada mahtumaan edes albumeita, jotka määrittelivät genreään tai loivat pohjaa monelle muulle artistille/bändille/julkaisulle.

Esim. tuskin Nick Draken kolmea täydellistä levyä olisi syntynyt ilman Bob Dylania. Toisaalta Beatlesin "Let It Be" ja rooftop-keikka laittoi palikoita uuteen järjestykseen. Black Sabbathin myötä syntyi rankemman kitaramusiikin jatkumo, jota Van Halen vei kitarasankaroinnin suuntaan. Tai The Police joka yhdisti saumattomasti popin, rockin ja reggaen.

Jätin omalta listalta nämä eräänlaiset kulmakivet Sabbathista Beatlesiin ja Van Halenista Pink Floydiin ja Dylaniin ulos listalta (ja The Doorsit, Queenit, ACDC:t, Thin Lizzyt), juuri siksi että ne ovat sitä top-tier kamaa joka tapauksessa. Niiden merkitys musiikillisesti on niin suuri että ovat itsestäänselvyyksiä. Poimin listalleni 10 sellaista levyä, joita pyörittelen itse tasaisin väliajoin ja joihin aina tunnun palaavan kerta toisensa jälkeen.

Genesis - Trespass
The Stranglers - Rattus Norvegicus
The Cars - The Cars
Joy Division - Unknown Pleasures
Brian Eno - Ambient 1: Music For Airports
Talking Heads - 77
Baby Huey - The Baby Huey Story
Magazine - Real Life
Mahavishnu Orchestra - Birds of Fire
Germs - (GI)

Voisin helposti listata toiset 20 vastaavaa listaa, joilla olisi ihan eri artistit/bändit ja levyt :)
moving in stereo
sub zero
27.06.2024 14:15:24
McNulty: Joy Division - Unknown Pleasures

Ai tämäkin olisi ollut 1970-luvun puolelta...
"Musiikki loppui täysin Brahmsiin; ja jo Brahmsissa alan kuulla koneiden melua." -Ludwig Wittgenstein, 1930
Sabbathologist
04.08.2024 12:39:45 (muokattu 04.08.2024 12:44:53)
I Black Sabbath - Black Sabbath

II Black Sabbath - Paranoid

III Black Sabbath - Volume 4.

IV Black Sabbath - Technical Ecstasy

V The Doors - L.A. Woman

VI Hurriganes - Live in Stockholm 1977

VII Black Sabbath - Master of Reality

VIII Black Sabbath - Sabotage

IX Black Sabbath - Never Say Die

X Deep Purple - Scandinavian Nights

Oli pakko laittaa Sabbathilta useampi, koska en tunne juuri muita 1970-luvun albumikokonaisuuksia. Siihen aikaan kun omistin vielä levyjä, kuuntelin enimmäkseen 1960-luvun levyjä ja 1990-luvulta yksittäisiä kappaleita.
antnis
04.08.2024 19:32:10
Kefiiri: Listalla oli monta hyvääkin levyä mutta tämä ruilutus kuuluisi top törppöys teniin :D

Loistava levy.
Henri Henri Olavi
04.08.2024 19:36:18
Kefiiri: Listalla oli monta hyvääkin levyä mutta tämä ruilutus kuuluisi top törppöys teniin :D

Niinpä. Muutenkin Pötsijumalaorkesteri on aikas laiskaa.
En flaska Kron Col, söt bakeri med.
sub zero
04.08.2024 20:29:33

Ensimmäinen levy hyvinkin on 1970-luvun parhaita, tuossa Birds of Firessä kappalemateriaali ei tunnu olevan ihan niin hyvää.
"Musiikki loppui täysin Brahmsiin; ja jo Brahmsissa alan kuulla koneiden melua." -Ludwig Wittgenstein, 1930
mpekkanen
04.08.2024 22:55:23 (muokattu 04.08.2024 23:24:25)
Ei missään järjestyksessä ja varmasti monta hyvää levyä jää puuttumaan.

1. Black Sabbath: Master of Reality
2. The Doors: Morrison Hotel
3. Johnny Winter: White, Hot and Blue
4. Hurriganes: Roadrunner
5. Van Halen: 1
6. Tuomari Nurmio: Kohdusta Hautaan...
7. Led Zeppelin: Presence
8. AC/DC: Powerage
9. Frank Zappa: Sleep Dirt
10. Judas Priest: Killing Machine

Mutta on paljon muutakin hyvää tehty. Esim, CCR, David Bowie, Motörhead, King Crimson, Jeff Beck jne
Marlowe
05.08.2024 09:03:49
Sabbathologist: X Deep Purple - Scandinavian Nights

... tähän sellainen pilkuviilaus, että vaikka Scandinavian Nights -äänitteet ovat lähtöisin 1970-luvulta, itse levy julkaistiin vasta vuonna 1988. Tiukan määritelmän mukaan se ei ole siis albumi 1970-luvulta.
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby)
pekkap82
05.08.2024 19:27:19
Haastavat on tehtävät joo. Jos vaikka listaisi muutaman onnistuneen vielä ilman mainintaa jääneen ulkomaisen rokkilevyn vuosilta 76-77.

AC/DC: Let There Be Rock
Aerosmith: Rocks
Blackfoot: Flying High
Dr. Feelgood: Be Seeing You
Eddie & The Hot Rods: Teenage Depression
Pirates: Out Of Their Skulls
Rainbow: Rising
Slade: Whatever Happened To Slade
Status Quo: Blue For You
Ted Nugent: Cat Scracth Fever
ZZ Top: Tejas
Kefiiri
05.08.2024 19:48:03 (muokattu 05.08.2024 20:35:09)
antnis: Loistava levy.

Kuuntelin pätkän Birds of Fireä kun muistelin jo pelkän kitarasoundin olevan säälittävintä ripulia mitä olla voi. Mutta sehän olikin aika ärmäkkää touhua. Perun aiemman dissaukseni varauksin ja perehdyn aiheeseen tarkemmin :)

Mutta Aerosmithin Rocksista piti sanoa että se on armottoman komea kokonaisuus, ei löperöä hetkeä. Luulin hittikokoelmaksi kun ekaa kertaa kuuntelin. On hemmoilla ollut riffikynä terässään.

Meinasin myös ynistä että Sex Pistolsia ei ole mainittu ketjussa ollenkaan, mutta olipas sentään. Kuten Wirekin, mutta väärä levy :)

Inhoan listojen laatimista ja siksi tämmöisiä hajahuomioita. Mutta hei: kukaan ei ole maininnut Rock'n'Roll Bandin Everybody Needs Dancemusic Sometimesia!
En ole musiikin asiantuntija.
vanha_pieru
05.08.2024 22:09:40 (muokattu 05.08.2024 22:12:16)
Sabbathologist: I Black Sabbath - Black Sabbath

II Black Sabbath - Paranoid

III Black Sabbath - Volume 4.

IV Black Sabbath - Technical Ecstasy

V The Doors - L.A. Woman

VI Hurriganes - Live in Stockholm 1977

VII Black Sabbath - Master of Reality

VIII Black Sabbath - Sabotage

IX Black Sabbath - Never Say Die

X Deep Purple - Scandinavian Nights

Oli pakko laittaa Sabbathilta useampi, koska en tunne juuri muita 1970-luvun albumikokonaisuuksia. Siihen aikaan kun omistin vielä levyjä, kuuntelin enimmäkseen 1960-luvun levyjä ja 1990-luvulta yksittäisiä kappaleita.

Etkö välitä Sabbath Bloody Sabbathista? Vai unohditko vain sen listalta? Kaikki muut sapukat 70-luvulta sun listalla taitaa ollakin. Technical Ecstasyn noin korkea listasijoitus myös yllättää, mulle huonoin 70-luvun Sabbath-albumi. Parhaimpana puolestaan pidän Sabbath Bloody Sabbathia koko bändin tuotannossa.
Sabbathologist
08.08.2024 07:29:21 (muokattu 08.08.2024 07:41:42)
vanha_pieru: Etkö välitä Sabbath Bloody Sabbathista? Vai unohditko vain sen listalta?

Todellakin pidän, ja todellakin unohdin. Mulla olikin tunne, että taisin unohtaa jonkun.

Kaikki muut sapukat 70-luvulta sun listalla taitaa ollakin. Technical Ecstasyn noin korkea listasijoitus myös yllättää, mulle huonoin 70-luvun Sabbath-albumi. Parhaimpana puolestaan pidän Sabbath Bloody Sabbathia koko bändin tuotannossa.

Ei nuo mun kymmenen seiskarilevyä listattuina olleet paremmuusjärjestyksessä. Järjestys oli se, mitä mieleeni sattui seuraavaksi tulemaan.

Marlowe: ... tähän sellainen pilkuviilaus, että vaikka Scandinavian Nights -äänitteet ovat lähtöisin 1970-luvulta, itse levy julkaistiin vasta vuonna 1988. Tiukan määritelmän mukaan se ei ole siis albumi 1970-luvulta.

Noh, kyllä minä tiesin että se julkaistiin vasta seiskarin jälkeen. Ajattelin vaan, että musa/äänitteet kuitenkin seiskarilta ja kun en keksinyt mitään muutakaan. Kuten sanoin, mulla on '70-luvun levykokonaisuudet vähän vähemmälle jääneet.

Ja kyllähän tuo Ganesin Live in Stockholmkin julkaistiin kans vasta ysärillä (?), mutta on se silti ''seitkytluvun levy(tys).'' Enkä mä ees nykyään enää piittaa kyseisestä pumpusta, vaan aikoinaan sitä(kin) tuli diggailtua hulluna.

Ostakaa tie; Otsikossa on hassu kirjoitusasu; 1970-luvuilta. Käsittääkseni oli vain yksi 1970-luku. (Joo, en yleensä n*ssi pi**ua, vaan nyt oli bacco...)
Prophet
08.08.2024 13:07:21 (muokattu 08.08.2024 13:08:37)
Onneksi tuli hommattua CD-levy, jota ei kai enää saa halvalla.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Matin_levy
rintapek
08.08.2024 13:25:37

Prophet: Onneksi tuli hommattua CD-levy, jota ei kai enää saa halvalla.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Matin_levy

https://www.levykauppax.fi/artist/j … -Jc_RWBrjOJvGHZXOGemg7ANRA-eo0WgvTl

Vinyyli lisäpainos lähtis kolmeenkymppiin.
Pitäisköhän laittaa tilaukseen vaikka mulla ei täl hetkellä ole vinyylisoitinta enkä tiedä tuleeko.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
uusikaveri
10.08.2024 14:10:06
Kevyen kesäsateen virvoittaessa luontoa ja valitettavasti myös lehtokotiloita mieleeni tuli lukuisia hyviä 70-luvun albumeita ja koska musiikki oli silloin parhaimmillaan ajattelin, että santsikierros olisi sääntöjen puitteissa.
Ehkäpä 20 vuoden päästä m.netissä listataan innolla parhaita 90-luvun teknobiisejä.

Johnnie Taylor - Super Taylor
Soul Children - Friction
Isaac Hayes - Black Moses
Al Green - Full of Fire
Curtis Mayfield - Curtis
Earth, Wind & Fire- Gratitude
Labelle - Phoenix
Michael Henderson - Goin' Places
Johnny Guitar Watson - What The Hell Is This?
Rick James - Bustin' Out Of L'Seven
shuffle
10.08.2024 16:38:43 (muokattu 10.08.2024 17:01:23)
Aloin kasata listaa, mutta sitten tajusin et ei tuu mitään, Rollareita, Kissiä, Springsteeniä, Abbaa ja Zeppeliniä lukuun ottamatta mun musiikkimaku alkaa vuodesta 1980 :) Joitain poikkeuksia toki löytyy. En koskaan unohda sitä, kun yläasteella 5-6 tytön porukka lauloi kerran käytävällä aivan todella hienosti Scorpionsin In Trancea. Vetivät ihan sikahyvin, hieno biisi. Jeff Beckillä on hyviä levyjä 70-luvulla, jne.
Shuffle it all by the Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds
Milkop
10.08.2024 18:19:17

uusikaveri: Ehkäpä 20 vuoden päästä m.netissä listataan innolla parhaita 90-luvun teknobiisejä.

Höheiss tollot miksei jo nyt.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)