trih 26.07.2024 14:15:23 | |
---|
Jotta saadaa mahdollisimman monta erilaista ehdotusta niin kerron omani. Viimeisimmät töhnät olen ruusupuuotelaudoista putsannut aluksi kostealla paperilla ja sen jälkeen öljyäminen/puhdistus sillä perus-dunlopilla. Putsasin tarkasti kaikki nauhojen viereiset alueet, että saa koko laitoksen hienoksi. Ainoa huoli tuossa kostean rätin käytössä on se, ettei nauhat ala nousemaan. Mutta käsittääkseni ruusupuu on niin öljyistä, että se ei pääse vaikuttamaan asiaan. |
Twinkle 26.07.2024 16:51:31 (muokattu 26.07.2024 16:51:55) | |
---|
Antti1: On melko yhdentekevää millä ja miten sen otelaudan puhdistaa, kunhan tulee puhtaaksi. Se on kuitenkin vain puuta. Toihan se on se juttu, se kampe on tosiaan puuta eikä se ihan hirveen monimutkainen systeemi ole. Jos siihen laittaa vettä niin se imeytyy. Jos se imeytyy niin se ottaa aikansa että se kuivuu, kun se on kuivunut niin se on taas kuiva. kun se taas on kuiva niin se voi kutistua ja haljeta, minkä takia se kannattaa öljytä. Otelauta on pitkittäis-syistä joten se imee vettä kuituihin aika verkkaisesti: jos vettä käyttää niin se haihtuu ilmaan paljon nopeammin kuin imeytyy sinne lankkuun, joten sitä ei myöskään vesipesun jälkeen kauheen paljoa sinne päädy. Jos päätyy, niin se lankku kyllä kuivuu, koska se on edelleen vain puuta. Se saattaa tuntua karheammalta, mutta ne tasaantuu kyllä käytössä tai sitten ne voi vetäistä sileäksi teräsvillalla tai vaikka kierrätyspaperista tehdyn paperipussin palalla. |
trih 26.07.2024 19:39:05 | |
---|
|
Jeszse 26.07.2024 19:44:55 | |
---|
Kefiiri: En ole uskaltanut kun ajattelin että jos se tärpätti vaan ohentaa töhnän ja se imeytyy puuhun entistä syvemmälle? Pitänee varovasti kokeilla. Kostuta rätti ja hinkkaa sillä, se haihtuu sen verran nopeesti ettei oo huolta. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
Kefiiri 26.07.2024 20:08:47 | |
---|
Jeszse: Kostuta rätti ja hinkkaa sillä, se haihtuu sen verran nopeesti ettei oo huolta. Noin tosiaan saattaa olla. Ilmoitan tuloksesta kun olen laappaissut. En ole musiikin asiantuntija. |
trih 26.07.2024 20:44:27 | |
---|
Mulla on lähinnä saada se gunk eka märkään papruun, niin paljon kuin sitä irtoaa. En välttämättä käyttäisi rättiä, siinä tosin voi olla enemmän kitkaa kuin esim. nenäliinassa. Itse vaan olen sitä gunkia hinkatessa tullut siihen tulokseen, että se on vähän kuin perseen pyyhkimistä. Turha sillä paskasella rätillä on putsailla. Siis jos haluaa putsata :D |
otamatone 26.07.2024 23:43:30 (muokattu 26.07.2024 23:44:58) | |
---|
Myös vanupuikko on yllättävän kätevä väline otelautaa puhdistaessa. Niitähän kuluu tietysti jonkin verran, mutta eipä ne tyyriitäkään ole. |
nakedzen 27.07.2024 11:18:07 | |
---|
Puhdistukseen toimii isopropanoli. Vesi turvottaa säikeitä ja karhentaa pintaa. Mineraaliöljy toimii jos on pakko öljytä. Eeben ei öljyä kaipaa. Chuck Norris on paras Power Ranger |
gotthard 27.07.2024 11:45:14 | |
---|
otamatone: Myös vanupuikko on yllättävän kätevä väline otelautaa puhdistaessa. Niitähän kuluu tietysti jonkin verran, mutta eipä ne tyyriitäkään ole. Itse käytän myös. Aineena vanha kunnon Illodin suuvesi. Puhistuuhan tuo näköjään silläkin, ainaki topsy mustaksi tulee. Tunnuksesi on pistetty jäähylle! Muusikoiden.net |
jkiva 27.07.2024 18:04:02 | |
---|
nakedzen: Puhdistukseen toimii isopropanoli. Vesi turvottaa säikeitä ja karhentaa pintaa. Ei se vesi siinä alle minuutissa per nauhaväli ehdi mitään karhentaa. Eihän sitä nyt sentää.oo tarkotus makuuttaa siellä veessä. Pelatetaan maailma kitara kerrallaan! |
nightbird 27.07.2024 21:48:39 | |
---|
Täällä ilmeisesti tässä ketjussa tahallaan ymmärretään väärin ohjeita..Tuskin kukaan tässä threadissa vettä kannattava on edes ehdottanut aasialaista vesiletkupesua. Aivan varmasti on puhuttu kostutetusta pyyhintävälineestä jolla ei siis pestä puuta vaan pyyhkäistään. Kyllä sillä lähtee popparitiluttelijan uunimakkaran jämät otelaudasta ja myös ne sinapit. :=) Olisi hyvä saada edes hitusen sallivuutta kollegoille tässä tuikivakavassa aiheessa.(miten tämä muuten eroaa naisten palstojen reseptikilpailuista ? ) |
McWylde 27.07.2024 22:03:03 | |
---|
Olen käyttänyt Music Nomad F-One oil:a. Hyvin on putsannut ja hoitanut otelautaa. |
Jeszse: Mineraalitärpätti. Tänään sain hommattua tärpättiä ja hyvin sillä lähtivät tummentumat Landolan otelaudasta. Ilmeisesti se nopea haihtuminen tosiaan esti töhnäliejua värjäämästä vaaleaa puuta. Kokeilin yhteen nauhaväliin Sinoliakin ja se toimi myös. Karuin tulos oli semmoisella sitruspuhdistusaineella. Sen jäljiltä puun syykuvio värjääntyi tummaksi mutta tärpätin avulla sain senkin vielä putsattua :) En ole musiikin asiantuntija. |