Aihe: Musiikilliset kotijumalat-
1
hernan-1
22.07.2024 22:20:06

Kiitos Megath. Mahtavaa. Paras kertomus, jonka olen mistään, pitkään aikaan, taiteen kokemisesta lukenut.
Antti
megatherium
22.07.2024 22:27:43 (muokattu 23.07.2024 17:14:12)
hernan-1: Kiitos Megath. Mahtavaa. Paras kertomus, jonka olen mistään, pitkään aikaan, taiteen kokemisesta lukenut.

Ole hyvä. Kiitän nöyrimmästi näistä ylistävistä sanoista, jotka taatusti lämmittävät mieltä, sillä arvostan suuresti mielipidettäsi.

Itse olen saanut 40 v sitten suuret kiksit Haydnin Luomisesta yo tutkintoa varten kirjan kappaleita ulkoa päntättyäni päivät pitkät ja sen aikaan saaman henkisen masennuksen muututtua intensiivisen musiikin kuuntelun myötä hurmioituneen paratiisimaiseksi musiikilliseksi kokemukseksi Luomis oratoriota kuunneltuani ja katharsiksen koettuani masennus muuttui hyväksi oloksi henkisen krapulan pois pyyhkiydyttyä. Tekisi mieli jonkun muun sanoin todeta myös itsestänikin, että voi minua poloista raukkaa, kun minulla on ollut onnellisia hetkiä. En muista kuka näin sanoi tai missä kirjassa se oli. Tekisi mieli vielä sanoa faktana, että tuolloin papa pelasti minut, kuten joku väitti radiossa, mutta en nyt muista mikä pelasti hänet, mutta niin ohjelmassa joku sanoi. Liioiteltuahan se on, mutta fiilikset oppikirjojen överi pänttäämisestä oli tuolloin hirveät, jota muut tuskin harrastivat. Joku kirjailija taisi kerran tokaista, että hän ei osaa saksaa, mutta ymmärtää paremmin Haydnia kuin useimmat saksalaiset. Tuosta Luomisesta tuli mieleen semmoinen juttu, kun kerran auditoriossa meille näytettiin semmoinen maantieteellinen filmi, jonka taustamusana soi kuorofuuga juuri luomisesta vaskille sovitettuna ja kun filmi oli päättynyt niin portaita kävellessäni pois salista muistin lopun säkeet fuugasta kuoron laulamana ja käytävällä lauloin ne opettajan kuullen Halleluja halleluja niin maikka sanoi "sä olet älykäs", tietämättä ehkä, että niin siinä kappaleessa lauletaan.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
hernan-1
24.07.2024 16:27:06

Onnellisten hetkien Felix : Viittaan edelliseen näkemykseeni hienoista esseistäsi.
Antti
megatherium
27.07.2024 09:49:06 (muokattu 27.07.2024 11:16:46)
Kiitos vielä kerran ylistävistä sanoistasi Hernan.

Hildesheimer käyttää laulunäytelmän kuuntelussa puhuttujen vuorosanojen aikana tapahtuvaa "maan pinnalle putoamista" musiikkinumeroiden välillä kuvaamaan elämyksen palautumista tällöin desilluusioon.

Käytän siis tätä epäspesifiä ja vertauskuvallista ilmaisua ja ihmettelen, miksi yli 40 v. sitten kokemissani musiikillisissa elämyksissä vähemmän syvällisessä sielullisessa Haydn kokemuksessa eräästä sinfoniasta putosin maan pinnalle hitaammin kuunteluprosessin tai hienommin ilmaistuna esteettisen kontemplaation jälkeen kuin syvemmässä Mozart elämyksessä ellei muisti tee tepposet.

Enempää en selittele mitä koin Haydnista, mutta kokemus ei yltänyt Goldschmittiä siteeraten niihin viimeisiin sielun sopukoihin, jonne vain Mozart yltää, mutta silti aineellisen maailman ja objektien tietoisuuteen pyrkiminen tiedoitsevan subjektin älyssä, kuten ruumiinjäsenien toiminnan palautuminen eräänlaisesta transsista muistikuvan mukaan realisoitui vähitellen, kunnes lumouksen jälkeen niin sanotusti putosin maan pinnalle ja tajusin kuka ja missä olen.

En muista juuri muulloin näin upeaa kokemusta ikään kuin Immanuel Kantin filosofia tietokykymme erittelystä pala palalta (Schopenhauer)olisi tullut demonstroitua musiikin keinoin. 40 v. sitten. Ihme, että muistan sen niinkin selvästi. tunteet eivät olleet köyhtyneet ja muisti toimii vieläkin. Tuolloinhan opettelin koealueet tenttikirjoista ulkoa
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)