Aihe: lyhytskaalaiset kitarat lirputteluun?
1
JohnnyBGoode
19.07.2024 15:04:33
CaptainC: Ajattelinpa avata uuden aiheen vaikka mahtaa tästä juttua jossain olla..

Olen pitkästä aikaa treenaillut jotain teknisempiä juttuja vanhalla suosikki"shred"-kitarallani eli Ibanez RG-770. Nyt aloin miettiä, että olisiko aiheellista kokeilla joskus soittaa lyhyempikaulaisella soittimella, Ibanezin Wizard-kaula on tuon 25,5 tuumaa.

Eli millähän valmistajilla olisi oikein pienikaulaisia soittimia? :D Saisi olla siis sekä lyhyt, ohut että kapea ja action säädettävissä todella alas. Selviäisi sitten, että onko moisesta viritelmästä etua vaiko enempi haittaa..

Fenkulla on japsiversioissa sekä 24,75" ja joissain jopa 24", sama kuin Jaggessa ja Mustangissa. Ostin Reverbistä 1988 Straton STM55, joka on 24,75 mutta kaula on ohuin, mitä on tullut vastaan (satula 40 mm, paljon ohuempi kuin modern C). En tiedä, tehdäänkö tuollaisia enää. On minun räpylöille passeli.
zedder
19.07.2024 19:39:53
Tarkoitetaanko jotain oikeasti lyhytskaalaisia kitaroita, vai kelpaako "gibsonskaalaiset"?

Onhan niitä 24,75" -tilulilukeppejä ollut mm. Jacksonilla ja Charvelilla "Fusion" -mallimerkinnällä varustettuina. Mutta eipä ne nyt taida tuntumaltaan ihan hirveästi erota "fenderskaalaisita".
Alanyyttinen pohdiskelija ja muusikoi.
PIM
19.07.2024 20:45:27
No vaikka tästä Squier Bullet Mustang kokeiluun. Ostaisin ite, ellei olis jo kahta samanlaista ennestään.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1930077
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
CaptainC
19.07.2024 22:41:52
zedder: Tarkoitetaanko jotain oikeasti lyhytskaalaisia kitaroita, vai kelpaako "gibsonskaalaiset"?

Onhan niitä 24,75" -tilulilukeppejä ollut mm. Jacksonilla ja Charvelilla "Fusion" -mallimerkinnällä varustettuina. Mutta eipä ne nyt taida tuntumaltaan ihan hirveästi erota "fenderskaalaisita".

Joo siis näitä 24-tuumaisia jne. tarkoitan.

Ehkä vois aloittaa kokeilemalla ja mahdollisesti hankkimalla jonkun LP-kopion tai näitä ESP:n modernimpia malleja.

Mun eka asiallinen sähkis olikin muuten Charvel Fusion Deluxe, varmaan 1989 tai 1990 vuosimallia.
http://www.whitejacketsband.com https://www.facebook.com/captaincougarband https://www.ailijafolks.fi
Lifelover
19.07.2024 23:07:41
Jacksoneissa tuppaa olemaan vähän leveämmät kaulat.

Kramer Nightswanissa on 24.75" ja R2 satula. Näitähän saa Indonesian valmisteena uutenakin.

Caparison Horus - näissäkin taisi olla aika kapeahko kaula muistikuvan mukaan.
No love for killer babies
XTL
31.07.2024 13:58:41
Tuumaa lyhyempi on vaikutukseltaan suunnilleen sama kuin jos laitat capon eka nauhalle. Tenorikitara, guitalele tai lasten koko alkaa olla tuntuvampi, mutta en usko että ainakaan mikään tekninen käy helpommaksi. Päinvastoin.

Aina voi kuitenkin kokeilla. Monelle kuulostaa olevan hirveän valtava vaikutus kaikkeen maailmassa jos on muutaman millin ero mensuurissa.
LesPaul70
31.07.2024 18:12:16
XTL: Aina voi kuitenkin kokeilla. Monelle kuulostaa olevan hirveän valtava vaikutus kaikkeen maailmassa jos on muutaman millin ero mensuurissa.

Yksittäisten nauhojen kohdalla ero voi tuntua mitättömältä millipeliltä, mutta koko mensuurin mitalla puhutaan kuitenkin jo lähes kahden sentin erosta. En ole mikään tiluvelho, mutta kyllä minä ainakin huomaan hyvin selvän eron, kun sormet yltävätkin jonkun nauhavälin pidemmälle ja ennenkaikkea paljon helpommin -> nopeuttaa jopa meikäläisen soittoa.

Samaan havaintoon ovat päätyneet lähipiiristäni useat Fender-skaalaisiin tottuneet, jotka ovat päässeet kokeilemaan 24,75-skaalaista tilukeppiä.

Jackson/Charvel Fusion on toki yksi vaihtoehto. Parempi (IMO) on kuitenkin rakentaa itse (jos osaa) tai teettää oma customi, niin saa juuri mitä haluaa.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
JohnnyBGoode
31.07.2024 18:24:32
LesPaul70: Yksittäisten nauhojen kohdalla ero voi tuntua mitättömältä millipeliltä, mutta koko mensuurin mitalla puhutaan kuitenkin jo lähes kahden sentin erosta. En ole mikään tiluvelho, mutta kyllä minä ainakin huomaan hyvin selvän eron, kun sormet yltävätkin jonkun nauhavälin pidemmälle ja ennenkaikkea paljon helpommin -> nopeuttaa jopa meikäläisen soittoa.

Samaan havaintoon ovat päätyneet lähipiiristäni useat Fender-skaalaisiin tottuneet, jotka ovat päässeet kokeilemaan 24,75-skaalaista tilukeppiä.

Jackson/Charvel Fusion on toki yksi vaihtoehto. Parempi (IMO) on kuitenkin rakentaa itse (jos osaa) tai teettää oma customi, niin saa juuri mitä haluaa.

Ihan sama homma itsellä. Kun ei nakit normi fenderissää yletä, niin ei voi mitään. Gibbonin lyhyempi skaala auttaa, ja kun vielä kaula on ohut ja kapeampi, niin sormet voivat toimia kohtuullisesti. On toki paljon venytyksiä, mitä ei kannata edes yrittää.
lukeman
01.08.2024 10:56:35
Fenkulla on myös Duo Sonic missä on "24" scale". Tuollainen oli hetken aikaa ja oli oudon mukava käteen esim. stratoon verrattuna.

https://www.gear4music.fi/fi/Kitara … ic-HS-PF-Surf-Green-Nearly-New/235P
prtzah
01.08.2024 23:12:10
Tällä hetkellä mulla on 3 kpl 25,5 tuuman skaalalla ja eri levyisillä kauloilla (Steinberger GL ja GM4T & Ibanez IMG2010), 1 kpl 24,75" (modattu Roland G505,) 2 kpl 24" (Jaguar ja Super Sonic), 1 kpl 23" (Eastwood Warren Ellis 6) ja 1 kpl 22,7" (1994 Duo Sonic).

Jokainen on jossain vaiheessa ollut suosikki ja eroa todellakin on skaaloissa (ja toki muussakin). Parhaalta kompromissilta itselleni tuntuu 24". Helpposoittoinen, ja kun ei alle kympin kielisettiä käytä, niin pysyy vireessäkin. Itselläni on Thomastik 12-50 setti kaikissa paitsi noissa pitkäskaalaisissa 10-49.

Alle 24" tulee ainakin minulla jo jonkun verran ongelmia vireessä pysymisen kanssa vaikka ne muuten olisivatkin mukavia.

Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti mitä suinkin löydät. Kyllähän Hendrixkin alkuaikoinaan soitteli Duo Sonicilla.
Hyvä musiikki on hyvää tyylilajista riippumatta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)