Aihe: Musiikillinen huoraus ??
1 2 3 4 5 6
Ukko
01.07.2023 18:56:23

Eli voimme olettaa runkorakentamiseen keskittyneen timpurin "huoraavan" jos hän joutuukin tekemään muottilaudoitusta, tai lasten hoitoon ihastuneen hoitajan "huoraavan" jos joutuukin toimimaan vanhuspalveluissa. "Huoraako" heviin tykästynyt soittaja jos joutuukin leipänsä eteen soittamaan humppaa. Eli onko mielekkäämpää nääntyä nälkään, kuin "huorata" eri alalla/lajissa mitä haluaisi tehdä. Kyse ei ole mistään vittuilusta vaan ihan realistisesta katsantokannasta.
COVS jäsen nro 6
Epämuusikko
02.07.2023 01:16:41 (muokattu 02.07.2023 01:18:57)
Anonymous-jazz:

Voi olla myös melko paska muusikko ja heidätkin tilannut yleisö ymmärtää näiden muusikoiden kuviot, kun se sekalainen hanuripartio lähtee näinä aikoinakin keikalle jopa alta 350 euron.
Niin ne lähtee kun sitä enempää ei makseta, ja enemmän joko ajankäytöstään tarkat tai muuten vaan omanarvontuntoiset ei lähde. Ottamatta kantaa siihen, _tulisiko_ heille maksaa xxx euroa ja mistä.

Niihin bändeihin basistiksi pääsee yleensä hän, joka omistaa peräkärryn. Soittotaidolla ei niin väliä. Vaan pitää olla se hyvä jätkä, vaikka soittaa 2 oikeaa ääntä illassa. Mutta kaiken huippuna noi kyseiset Lotto/Odysseu basistit eivät edes omista viritysmittaria, eivätkä edes vaivaudu virittämään soitintaan ennen keikkaa, koska eivät tunne mitään bassokitaransa kieliä. (Maaret ja Hyväkkäät nyt 70-luvun ääriesimerkkinä https://www.youtube.com/watch?v=bMKsQtQLA34) tai Turkulainen Tarja ja Tahdikkaat https://www.youtube.com/watch?v=sOXClSKn-ME

Mutta yleisökin on usein noiden kyseisten edellämainittujen hanuripartioiden yksityiskeikoilla niin jurrissa, ettei siellä juuri kukaan kuule enää niitä vääriä ääniä, kunhan vaan muuten rytmi erottuu joukosta.

Nää sun esimerkkitapauksesi ovat yhtä vanhentuneita kuin mitä linkkisi ja läppäsi. Rohkenen väittää, että "livenä kuultavan" musan alimman kastin taso on viime vuosina hieman parantunut. Tosin sillä hinnalla, että aidosti aloittelevien yhtyeiden on vaikea päästä esiintymään.

Mutta vielä se, että näissä hanuripartio tason bändeissä on yhteistä sen apupyörillä ajavan 6-vuotiaan kanssa, ettei ne uskalla koskaan ottaa nuottitelineitä pois silmien edestä, koska muuten voi pudota. Vaikka soitettaisiin vaan niitä 3 soinnun biisejä.

Eli ovat jääneet samalle tasolle kuin se 6 vuotias, joka ei uskalla ottaa niitä apupyöriään pois pyörästä, koska muuten voisi kaatua.

Toki saahan niillä apupyörilläkin kuka tahansa yli 60 vuotiaskin ajaa, eihän sitäkään kukaan kiellä.

Lappuihin kiinni jääminen on tälläkin palstalla mainittua "vääränlaista rutiinia", josta voi poisoppia jos intoa riittää. Itse toki luen lappuja sujuvasti, se on hyvä perustaito.

Pekka Pohjola ja Iiro Rantalan Trio Töykeät... Kummatkin käyttivät samaa metodia. Ei lappuja/nuotteja.

Iirokin sen on myös todennut kuinka niiden tuijottelu lavalla näyttää tyhmältä.

Yleensä vielä mitä huonompi soittaja niitä tuijottaa, niin sitäkin tyhmemmältä se lavalta katsottuna näyttää.

Irrelevanttia sopertelua. Trio Töykeät ei myöskään käyttänyt tuuraajia. Freelance- tai humppaskenessä millä tahansa levelillä nämä skenaariot eivät vertaudu keskenään.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Epämuusikko
02.07.2023 12:01:51 (muokattu 02.07.2023 19:24:02)
Ja nyt jos alkuperäiseen aiheeseen vastaisi, niin sellainen musiikki, joka sotii jotain henkilökohtaista näkökantaa vastaan, hiertää esittää. Itelle semmoista olisi todnäk tämän hetken ala-arvoisin bileräppi ja nykynostalfiaeurodance. Samaan kategoriaan muutamat mitäänsanomattoman radiossakin pyörähtävän artistin musiikki sekä pahoista pahimmat ranteetauki-iskelmät, joita ei onneksi järviradion ulkopuolella juuri kuule.

Myös musiikki, jossa kehotettaisiin joidenkin kansanosien tappamiseen, saattaa paikoitellen tökkiä. Sellaista musaa tosin harvemmin joutuu soittamaan.

Ennen olin näissä näkökannoissani jyrkempi, mutta mun pitää myös mm. syödä.

tuo "sydämellä mukanaolo" on hieman liian joko-tai-henkinen jako. Kaikesta on vaikea nauttia 100%, mutta lähes-kaikesta on löydettävissä jotain mihin keskittyä, joko oman suorituksen tai musiikista jotain uutta saamisen kannalta. Kunhan jokainen veto biisistä kuin biisistä on hieman eri kuin edellisellä kerralla. Rautalanka- ja AC/DC-cover-autistit voivat kypsyä tähän ajatukseen.
Sir Roger
29.06.2024 21:11:59 (muokattu 29.06.2024 21:13:42)
Ei kai nyt sentään "huorausta"?

Mutta mulle tulee tällaisista aina mieleen se yksi kaveri joka aina keikalla kun tuli jonkun yleisön joukossa olevan kanssa juteltua muisti aina sanoa, että "rokkiahan mä yleensä soitan, mutta kun tästä saa rahaa."

Ja sitten se yksi tuuraaja kun oli yhteneväiset paidat ja palautti sen juuri kun oltiin järkkärin kanssa keskustelemassa ja puhuttu, että meillä on vakikokoonpano.

E: ..että tämmönen tapaus!
Lennu
01.07.2024 16:45:38

Kefiiri: Sitä vaan ihmettelen mistä Epämuusikko on napannut nuo lainauksensa?

Mä luulen että se on keksinyt ne
Autistinen binääriaivo.
Epämuusikko
01.07.2024 22:45:37
Kefiiri: Sitä vaan ihmettelen mistä Epämuusikko on napannut nuo lainauksensa? Onko ketjua siivottu aikoinaan jotenkin radikaalisti?

Aloitukseen sanoisin että kai se on vähän tyypistä kiinni miten nöyryyttävänä genren vaihtamisen pakon edessä kokee.

Tämä on aikoinaan siivottu hyvinkin raivoisa ja ennenkaikkea tyhjänpäiväinen ketju, joka nyt sir rogerin toimesta ilman pätevää syytä koki noston.
Kefiiri
01.07.2024 22:55:38 (muokattu 01.07.2024 22:56:20)
Epämuusikko: Tämä on aikoinaan siivottu hyvinkin raivoisa ja ennenkaikkea tyhjänpäiväinen ketju, joka nyt sir rogerin toimesta ilman pätevää syytä koki noston.

Kiitokset selvityksestä. Varmaan olisi ollut ihan viihdyttävää juttua ;)
Lennun selityksenkin olisin hätätilassa uskonut.
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
01.07.2024 23:38:52 (muokattu 01.07.2024 23:41:07)
Kefiiri: Kiitokset selvityksestä. Varmaan olisi ollut ihan viihdyttävää juttua ;)
Lennun selityksenkin olisin hätätilassa uskonut.

No jaa. Asenteellista hourailua ja vanhoja vitsejä tosissaan otettuna lähinnä.

Kai sitä itekki on h-sanaa viljelly joskus, mutta mitäpä tuota. pl. noista genreistä jotka yllä mainitsinkin, niihin olisi korkea kynnys kepillä koskea, ellei liksa olisi erittäin kohdillaan. Mutta eipä oo ollu kyselijöitäkään niin moot point sano saksalainen.
Sir Roger
02.07.2024 16:55:19
No, Suomi-iskelmä on tanssimusiikkia suomalaisille ja sitä rautalankaakin pari biisiä menee (ei enempää kerralla), mutta mieluummin laulettuna.
Radio Helsinki rap / cityiskelmä ei niinkään.
(juuri kuuntelin, menee sekin vaihteeksi autossa)
Sir Roger
02.07.2024 22:18:41 (muokattu 02.07.2024 22:20:08)
Noh.. Pitänee hieman selittää miksi "nosto"?

Tämä Ukon kirjoitus oli ihan hyvä ja ei varmaankaan ole "huorausta", mutta jos ala/ työ/ genre hieman muuttuu niin ei niitä omia tuntemuksia kannata ehkä ainakaan suureen ääneen toitottaa?
Asia ja tekeminen muuttuu vaan entistä ikävämmäksi, varsinkin jos työkaverit kokee tekemisensä tärkeäksi ja jopa pitää siitä.

E: Vanhoista kirjoituksista saattaa löytyä ihan tähänkin päivään sopivia mielipiteitä, toisaalta ajat muuttuu..
WanhaWetäjä
02.07.2024 23:47:28

Sir Roger: Noh.. Pitänee hieman selittää miksi "nosto"?

Tämä Ukon kirjoitus oli ihan hyvä ja ei varmaankaan ole "huorausta", mutta jos ala/ työ/ genre hieman muuttuu niin ei niitä omia tuntemuksia kannata ehkä ainakaan suureen ääneen toitottaa?

Tämän päivän joissain tanssibandeissa on muutamia tunnettuja tv-hahmoja joita ei olisi uskonut näkevänsä hutunväännössä mutta kun ns sisäsiistit studio/tv-hommat loppuivat niin on ollut pakko lähteä baanalle, näläkä tuloo muuten.

Asia ja tekeminen muuttuu vaan entistä ikävämmäksi, varsinkin jos työkaverit kokee tekemisensä tärkeäksi ja jopa pitää siitä.
Syntynyt humppamaan haitari sylissä on aina plussaa näissä kuvioissa vaan totuus on todellakin ja usein aivan toista, pitää vaan tehdä keikkaa ja keskustella kollegoiden kanssa miksi ovat alalle lähteneet, rakkaudesta lajiin tuskin on se yleisin vastaus poislukien haitaristit.

E: Vanhoista kirjoituksista saattaa löytyä ihan tähänkin päivään sopivia mielipiteitä, toisaalta ajat muuttuu..
No miten on oma kokemus esim keikkarintamalta viimeisten vuosien tai jopa vuosikymmenten ajalta? Miten itse olet kokenut alan ja ajan muutokset muusikkona lauteilta käsin? Puhuuko kokemuksen ääni vai ollaanko täysin mutuosastolla?
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Sir Roger
03.07.2024 06:12:22
Kirjoitin pitkään, mutta pyyhin kaiken pois, lyhyesti..

Sosiaalisuus on tärkeää elämässä, niin myös musiikissa.
Kannattaa yrittää tulla kaikkien kanssa toimeen jos on pakko.
That's it!
WanhaWetäjä
03.07.2024 12:40:21

Sir Roger: Kirjoitin pitkään, mutta pyyhin kaiken pois, lyhyesti..

Sosiaalisuus on tärkeää elämässä, niin myös musiikissa.

Kukin tavallaan.

Kannattaa yrittää tulla kaikkien kanssa toimeen jos on pakko.
That's it!

Huikeeta ajattelua, huh huh.

Duunit tehdään aina kunnolla, vastuu viihteestä, nääs! Tuurauskeikoille valmistaudutaan tsekkaamalla omat osuudet hyvissä ajoin, jos mahdollista.

Mun raja sosiaalisuuden suhteen menee siinä että kun keikka on usein 4 x 45 min, siinä on 3 taukoa, haluan viettää ne rauhassa omissa oloissa ja/tai kollegoiden kanssa, en harrastamassa joutavaa höpöttelyä tuntemattomien ihmisten kanssa saati että tanssisin tauoilla. Toki jos bandissa on joku jolta nuo asiat luonnistuvat AIDOSTI niin se on aina plussaa. Teennäinen sosiaalisuus on perseestä.

Se että ei ole sosiaalinen luonne ei tee ihmisestä huonompaa tai parempaa, olen ollut erakkoluonne varmaan aina ja se sopii mulle, jos se on jonkun mielestä tylyyttä tai ylpeyttä niin se on heidän ongelmansa. Soutuveneellä kuhaa uistelellessa kauniissa kesäyössä saavuttaa sellaisen mielenrauhan jota ei saa jossain tuhansien turakaisten turnajaisissa. Vihaan kaikkia turhaa meteliä tuottavia laitteita kuten vesijetteja, autourheilutapahtumia, ylipäätään kaikenmoista koheltamista erilaisilla moottorikulkuneuvoilla joita etenkin kesä tuo tullessaan, vierastan ja vältän myös kaikkia massatapahtumia.

Mitä tulee ihmisiin, alati äänessä olevat paskaa jauhavat perseennuolijat ovat tulleet tutuiksi tällä alalla, kumma juttu että he ovat usein se heikoin lenkki kun aletaan soittamaan, ilman lappuja ei lähe edes ukko nooa, jos hieman karrikoidaan.
Kumma juttu on myös se että he ovat usein sivutoimisia, hyvätuloisia koulutettuja henkilöitä joiden ei tarvisi tehdä keikan keikkaa rahan takia.

Itse asiasta, suurin osa tuntemistani soittajista on musiikillisia huoria, kuulun tähän ryhmään itsekkin JOS se määritellään sen mukaan mitä musaa harrastaa, kuuntelee tai soittaa vapailla. Tanssibandeissa on tänä(kin) päivänä osaavia nuoria muusikoita, soundtsekissa voi olla DreamTheather, Toto tms t-paita päällä, kertonee sen että ekana biisinä lähtevä "Suvivalssi" ja varmaan kaikki illan aikana soitetut kappaleet eivät kuulu vapaa-aikana omaan soittolistaan.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
rintapek
03.07.2024 15:13:51

WanhaWetäjä: T
Syntynyt humppamaan haitari sylissä

Toihan on jokseenkin kuin minä. Paitti et enimmät vähistä keikoistani olen huorannut rumpujen ja jopa sähkörumpujen (hyi) takana vaik en olekaan siinä hommassa hyvä, mut rumpalile joka ei häiritse soittajia on usein löytyny nurkasta jakkara.

Koska mun taidoillani soittamalla sai pimuja ja juotavaa mut ei niinkään rahaa tai syötävää niin piti aluksi päivät huorata videovarastolla ja myöhemmin lasten puuronsaannin varmistamiseksi piti myydä ittensä valtiolle neljännesvuosisadaksi, mitä kukaan ei halua tehdä jos ei oo pakko.

Viinanjuonnin ammattilaiseksi mä siirryin 2013 eikä se aluksi tuntunut huoraamiselta mut kyl se jossain vaiheessa alkoi tuntumaan raskaalta työltä josta ei tosiaankaan makseta just mitään, niin se sit todellisuudessa olikin vaan huonosti palkattua huoraamista. Tajusin, et viinalla tienaa paremmin pullon ulko- kuin sisäpuolella joten teen nykyisin päihdetyötä kun minusta ei oikein trokariksikaan ole. Eikä ainakaan nyt tunnu yhtään huoraamiselta.

Jostain se leipä on revittävä ja jokainen duuni voi vituttaa, tai jos ei itte duuni niin firma jossa sitä tekee.

Seuraavaksi olis tarkoitus kokeilla osaanko mä tehdä lastenmusiikkia. Kaveri osaa, sen mä tiedän, mut osaanko mä? Onhan se tietysti aikamoinen kasvojenmenetys vaihtaa Äidin pikkupojan soittaminen äidin pikkupojille ja -tytöille soittamiseen, mut kerranhan täällä vaan eletään. Mitään Lordi-naamaria en kuitenkaan suostu käyttämään, joku raja se minunkin huoraamisessani on.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Ukko
03.07.2024 21:51:10

rintapek: puuronsaannin varmistamiseksi piti myydä ittensä valtiolle neljännesvuosisadaksi, mitä kukaan ei halua tehdä jos ei oo pakko.

Olin 15 v. valtiolla armeijan väijyhommissa. Ja duunista suurin osa kului ihan itsekseen ollen. Aivan parhautta.
COVS jäsen nro 6
Epämuusikko
04.07.2024 17:06:28
Meni taas tämmöiseen tämä ketju. Lukkoon.
Lennu
04.07.2024 17:11:45

Epämuusikko: Meni taas tämmöiseen tämä ketju. Lukkoon.

Otsikko antoi kyllä odottaa älyllistä debattia
Autistinen binääriaivo.
Sir Roger
04.07.2024 21:43:06
Joku/ jotkut kun innostuu jotain kirjoittamaan niin pitäähän se lukita, vai ei?

Aika monelle todellisuus, että muutakin pitää tehdä, yhä enenevässä määrin.
Timi
05.07.2024 17:58:48
Auts!Tiiä häntä mikä on tuo huoraus?Mä oon tussaroinut vuosikymmenien aikana ja saanut kokea monen bändin tsydeemit.Tanhuista bilemusaan.Ja myös keralla tunnetuiden muusikkojen.Ei heistä kukaan ole sanonut että.Vinde kun pitää soittaa tätä musiikkia?
Mistä sitä tietää?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)