Aihe: Belton Accutronics kaiun testaus
1
korvaoo
22.06.2024 18:01:26 (muokattu 28.06.2024 14:16:17)
Ratkesi! Kiitos avusta!!!

Nonnih, eli allekirjoittajan elektroniikkasekoilut part ties kuin hiton mones (myydään kohta kolvi ja työkalut pois..)

Eli kysymys kuuluu että voiko tommosta Beltonin Accutronics moduulia testata jollain tapaa, kun rakentelin tommosen kaikupedaalin johon ostin valmiin piirilevyn saksanmaalta. Osat on omista laatikoista ja muutamaan kertaan olen tarkistellut että pitäisi olla oikeat. Kuitenkin pedali kytkettäessä pitää melkoista häiriötä, ihan niinkuin joku konkka ampuisi läpi tai jotain. Nuo on kuitenkin kaikki kondensaattorit kerran jo vaihdettu joten tuskin on nissä vikaa. Myös suurinpiirtein kaikki muutkin järjellisesti vaihdettavat osat on vaihdettu paitsi tuo itse kaikumoduuli johon mulla ei ole vaihdokasta olemassa. Vastuksia en ole alkanut vaihtamaan johtuen tuon levyn ja mun kolvin varsin epäyhteensopivuudesta, jostain syystä tuo levy imasee tinat reikään sisään ja niitä ei saa edes mun huonoilla tinaimureilla auki, mutta on nuo pariin kertaan mittailtu että on suurinpiirtein ainakin jotain mitä pitäisi.

Sen verta vikakuvausta että moduulin syötöissä kuuluu vain vähän häiriöitä, mutta outputti karjuu kun.. noh viallinen.

Kaikenlaiset ideat virhehausta ja mahdollisista testauksista otetaan lämmöllä vastaan..

kuvat:
https://photos.app.goo.gl/DTu5NqVPSpqa8UNy6

Kuvissa osa noista johdoista on juotettu takapuolelle em. syystä, pitäisi kuitenkin olla oikein..
kaikki paitsi on turhaa.
Solex
23.06.2024 17:34:26
Viallinen komponentti(kaikumoduli rikki) on toki mahdollista mutta tässä tilanteessa epätodennäköisemmästä päästä.

Pari asiaa:
En halua mitenkään vinoilla mutta työn jälki on osittain sen verran karua että vika voi ihan johtua jo siitä. Juotokset itsessään ovat siistejä mutta johtovedot aika karuja. Näyttäisi kovasti siltä että on koitettu kömpelöillä kamoilla tai olosuhteissa tehdä pedaalin piirilevyä mikä onkin melkoista nysväämistä verrattuna vaikkapa vahvistimen rakenteluun. Yritän kiltisti sanoa että osaat varmasti ja saisit hyvää jälkeä jos korjaat puutteet kamoissa ja olosuhteissa.

Käytä tinaimusukkaa juotoksen purkamiseen, sillä varmasti saat juotostäplän niin kuivaksi että jokainen komponentti irtoaa. Hyvä leveys pedaalin piirilevylle on 2-3mm sukka. Tinaimuri on hyvä laite mutta se soveltuu paremmin ison tinapallon imaisuun ja sitten loput imeytetään kuivaksi sukkaan. Kuivattu juotospiste pestään IPAlla ennen uuden juottamista - likaiseen tulee helposti huono juotos.

Johdot ovat sulaneet koska niitä ei ole esitinattu. Kun johdon pään esitinaa, johtuu lämpö niin nopeasti ettei eriste ehdi sulamaan. Eristettä on vähän jokaisessa vedossa sulanut reilusti ja siinä on vaara että kuparisäikeet nirhautuvat poikki ja alkavat aiheuttamaan tahattomia oikosulkuja. Johdotus kannattaa tehdä paremmin panostaen että se on piirilevyn päässä hyvä.

Osista:
C3 - näytäisi olevan tippatantaali? Tantaalikonkat käyttäytyvät joskus hassusti. Voisitko korvata sen esim filmikonkalla?
Onko IC kokeiltu vaihtaa? TLxx tyyppiset IC:t nimittäin hajoavat yllättävän helposti staattisesta sähköstä? Mikä on IC:n tyyppi?
Mitä trimmerillä R1 tehdään?
Tarkista kaikkien puolijohteiden ja elkojen polariteetti että on oikein päin. <
Laita mulle linkki mitä kytkentää olet käyttänyt

Minkälaista se "häiriöääni" on? Matalaa jyrinää - korkeaa ulina, suhinaa - kuvaile
Basso on jalo soitin
korvaoo
23.06.2024 18:03:25
Solex: Viallinen komponentti(kaikumoduli rikki) on toki mahdollista mutta tässä tilanteessa epätodennäköisemmästä päästä.

Pari asiaa:
En halua mitenkään vinoilla mutta työn jälki on osittain sen verran karua että vika voi ihan johtua jo siitä. Juotokset itsessään ovat siistejä mutta johtovedot aika karuja. Näyttäisi kovasti siltä että on koitettu kömpelöillä kamoilla tai olosuhteissa tehdä pedaalin piirilevyä mikä onkin melkoista nysväämistä verrattuna vaikkapa vahvistimen rakenteluun. Yritän kiltisti sanoa että osaat varmasti ja saisit hyvää jälkeä jos korjaat puutteet kamoissa ja olosuhteissa.

Käytä tinaimusukkaa juotoksen purkamiseen, sillä varmasti saat juotostäplän niin kuivaksi että jokainen komponentti irtoaa. Hyvä leveys pedaalin piirilevylle on 2-3mm sukka. Tinaimuri on hyvä laite mutta se soveltuu paremmin ison tinapallon imaisuun ja sitten loput imeytetään kuivaksi sukkaan. Kuivattu juotospiste pestään IPAlla ennen uuden juottamista - likaiseen tulee helposti huono juotos.

Johdot ovat sulaneet koska niitä ei ole esitinattu. Kun johdon pään esitinaa, johtuu lämpö niin nopeasti ettei eriste ehdi sulamaan. Eristettä on vähän jokaisessa vedossa sulanut reilusti ja siinä on vaara että kuparisäikeet nirhautuvat poikki ja alkavat aiheuttamaan tahattomia oikosulkuja. Johdotus kannattaa tehdä paremmin panostaen että se on piirilevyn päässä hyvä.

Osista:
C3 - näytäisi olevan tippatantaali? Tantaalikonkat käyttäytyvät joskus hassusti. Voisitko korvata sen esim filmikonkalla?
Onko IC kokeiltu vaihtaa? TLxx tyyppiset IC:t nimittäin hajoavat yllättävän helposti staattisesta sähköstä? Mikä on IC:n tyyppi?
Mitä trimmerillä R1 tehdään?
Tarkista kaikkien puolijohteiden ja elkojen polariteetti että on oikein päin. <
Laita mulle linkki mitä kytkentää olet käyttänyt

Minkälaista se "häiriöääni" on? Matalaa jyrinää - korkeaa ulina, suhinaa - kuvaile

Joo tiedän että tuo jälki alkaa tuossa jo olemaan mitä sattuu kun sitä on purettu ja kasattu ja tuskastuneena juoteltu sitten miten sattuu. Irvailu on hyvinkin paikallaan silti :) En ite asiassa ole käyttänyt IPA:a mutta tässä jo lyhyen ajan sisään toinen kerta kun joku siitä mainitsee, niin pakkohan se on otettava tarvelistalle. Laitteissa ei pitäisi olla isommin harrastajanäkökulmasta vikaa, tuo mun juotinasema on Yihua 939D joka on tuntunut varsin pätevältä aina tähän kyseiseen piirilevyyn asti. Tästä ei jostain syystä saa reikiä puhtaaksi millään. Toki mun imusukka on vähän leveämpää, olisiko 8 millistä mutta ei auta lämmitys eikä mikään edes tuon kanssa. Tästä syystä myös nuo irtokarvat alkaa olla sen näköisiä että niitä on koitettu kiinnittää leivänpaahtimella... Pitänee ottaa myös kapeampi imusukka hankintalistalle.

C3 pitäisi olla keraaminen 100pF tommosesta sarjasta se kappale mitä myytiin ebayssa kohtuu hintaan järjetön määrä, ei ehkä maailman parasta laatua, mutta kertaalleen jo vaihdettu ja nuo on kyllä tähän asti ollut aika toimintavarmoja.

IC ja trankku on vaihdettu molemaat eikä vaikuttanut häiriöön. IC on TL072P

Häiriöääni on semmonen tsikitsikitsiki niinkuin särön läpi tuutattuna tai sepelinen krohina. Alkuun kaiku toimii 2-3 sekuntia suht normaalisti kunnes tuo alkaa.

En ole itse asiassa kovinkaan varma mitä tuo trimmerin pitäisi oikeasti tehdä, mutta mittailin sitäkin ja vaikuttaa suht siltä mitä pitäisikin.

tuolla on ko. kapineen myyntiversio ja leiskat sekä BOM: https://www.musikding.de/3verb-reverb
kaikki paitsi on turhaa.
NitroJeesus
25.06.2024 08:54:19
Tuleeko puhtaat läpi ilman häiriöitä mix-potikan ollessa nollilla? Onko Beltonin syöttöjännite kunnossa (5 volttia)? Decay-potikan juotokset kunnossa?
NitroJeesus
25.06.2024 08:57:55
korvaoo:
En ole itse asiassa kovinkaan varma mitä tuo trimmerin pitäisi oikeasti tehdä, mutta mittailin sitäkin ja vaikuttaa suht siltä mitä pitäisikin.

Trimmeri säätää kokonaisvolumea. Sillä lienee tarkoitus mätsätä volatasot pedaalin ollessa päällä. Kytkiksestä pääteltynä varmaan aika mieto säätö.
korvaoo
25.06.2024 15:44:20 (muokattu 25.06.2024 15:44:43)
NitroJeesus: Tuleeko puhtaat läpi ilman häiriöitä mix-potikan ollessa nollilla? Onko Beltonin syöttöjännite kunnossa (5 volttia)? Decay-potikan juotokset kunnossa?

Ei tuu puhtaana läpi ja Beltonin syöttöjännitteet on tyyliin 4.97V
kaikki paitsi on turhaa.
nightbird
26.06.2024 08:55:42
korvaoo: Ei tuu puhtaana läpi ja Beltonin syöttöjännitteet on tyyliin 4.97V

Ihan tyhmä kysymys: onko moduli asennettu kortille oikein päin vai meneekö se myös väärinpäin?
NitroJeesus
26.06.2024 10:01:08
korvaoo: Ei tuu puhtaana läpi ja Beltonin syöttöjännitteet on tyyliin 4.97V

Siinä tapauksessa vika on todennäköisesti jossain muualla kuin siinä kaikumodulissa. Suosittelen Audioproben rakentamista: https://www.diystompboxes.com/pedals/debug.html

Tuolla voi kuunnella miltä signaali kuulostaa esimerkiksi R4:n kohdalla ja pystyy vähän haarukoimaan mihin asti ääni kulkee ilman ongelmia.
korvaoo
28.06.2024 09:35:18 (muokattu 28.06.2024 09:35:29)
Noniin, pääsin taas ihan fyysisesti testailemaan tätä ja huomasin että muistin väärin tai levyn pesu muutti tilannetta. MIX potikan nollille kääntäminen nollaa myös häiriön. Decay potikan kääntäminen muuttaa häiriötä kaikuvasta rahinasta aina vanhaan kuulamoottoriin. Oikosulkuja ainakaan virransyötön puolella tuskin on koska mikään ei lämpene. Pesin myös piirilevyn molemmilta puolin tuolla IPA:lla. Komponentit pitäisi olla oikeinpäin. Beltonin input on 4.96V joka on vähintäänkin tarpeeksi liki. Tuo audioprobe on mulla olemassa, mutta laitoin sen niin hyvään talteen etten ole vielä sitä löytänyt edellisen tarpeen jäljiltä :D Seuraavaksi varmaan tuon proben etsintä, juottimeen uusi kärki ja jos kerran vielä juottaisi koko levyn uudelleen... eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka edelliset 2 kertaa on epäonnistunut samalta kohti :/
kaikki paitsi on turhaa.
korvaoo
28.06.2024 12:30:18 (muokattu 28.06.2024 12:34:14)
NitroJeesus: Eli inputsignaali tulee puhtaana läpi mix nollilla? Hienoa, sitten voidaan olettaa että vika on Beltonissa tai siihen liittyvissä komponenteissa ja tuon IC:n kytkentä on kunnossa. Audioprobella voisi kuulostella Beltonin sisäänmenoa ja ulostuloa (input on pinni 3 ja ulostulo 5 tai 6). Varmuuden vuoksi itse tarkastaisin myös molempien potikoiden ja Beltonin juotokset ja ainakin komponenttien R5, R6, R7 ja C4 arvot ja juotokset. Onhan Belton varamsti oikein päin?

vastukset ja C4 on oikeat.
Kaiken järjen mukaan Belton on oikein päin. Kaiku toimii suht normaalisti sen noin 5 sekuntia nyt jonka jälkeen alkaa kova kohina ja muuttuu ns. perämoottorisoundiksi kun vähän kääntää decay potikkaa. Yleismittarilla mitattuna ulostuloissa on ihan selkeä häiriö ja sisäänmenoissa huomattavsti pienempi.
Mittasin tuon TL072:n uudelleen ja netin mukaan ollaan liki kuitenkin, eli maapinni on maassa ja 0 volttia mutta kaikki muut on 3,88V paitsi 8 joka on 7.7V
Tuo regulaattori, kolmospinni on tuon 4,98V ykkönen on 7,7V ja kakkonen normalisti maissa.
Hitto että tää proggis on taas yks näistä että kirkkoon pitäs lähettää poistattamaan kirous... Tai pitäisi oikeasti alkaa opettelemaan elektroniikan saloja paremmin...

Seuraavaksi etsimään sitä audioprobea ja ehkä potikoiden tarkempaa tutkiskelua...
kaikki paitsi on turhaa.
NitroJeesus
28.06.2024 12:42:52 (muokattu 28.06.2024 12:51:58)
Jännitteet mun silmään ihan kunnossa. Olisikohan siellä joku oikosulku juotoksissa mikä aiheuttaisi sen että kaiku rupeaa oskilloimaan? Laitatko vaikka piirilevyn alapuoleltakin kuvan?

Edit. decay-potikan johdot oikein?
korvaoo
28.06.2024 13:37:23 (muokattu 28.06.2024 13:37:42)
NitroJeesus: Jännitteet mun silmään ihan kunnossa. Olisikohan siellä joku oikosulku juotoksissa mikä aiheuttaisi sen että kaiku rupeaa oskilloimaan? Laitatko vaikka piirilevyn alapuoleltakin kuvan?

Edit. decay-potikan johdot oikein?

Kas unohtunut laittaa toinen puoli julki, mutta lisäsin. Pari tinasiltaa on mutta ne mielestäni on kuparien päällä.
Decay potikka mielestäni oikein johdotettu, mutta vaihdan sen kohta josko vaikka olisi rikki kuitenkin, tosin kun tuo toimii sen hetken niin...?
kaikki paitsi on turhaa.
NitroJeesus
28.06.2024 13:47:22
Harvoinpa noissa potikoissa on vikoja joka tuollaista aiheuttaisi. Lähinnä mietin jos siellä on vaikka nuo siniset johdot ristissä ja se aiheuttaisi jotain kummalisuuksia Beltoniin.

Oletko mitannut Beltonin jalkojen välistä ettei sieltä löydy mitään oikosulkua? Jos tinaa on mennyt vähän reilusti ja Beltonin ja piirilevyn välissä on joku klimppi. Lisäksi voisi testata että maat kunnossa Beltonissa myös (pinnit 2 ja 4). Juotostyö on kieltämättä vähän rajua, joten kannattaa myös sulatella kolvilla vielä kertaalleen.
korvaoo
28.06.2024 13:53:46
Audioprobella möykkä alkaa kuulua tuossa TL072:n outputissa, eli pinnissä 7, samoten kun C3 tuolla puolen.
kaikki paitsi on turhaa.
korvaoo
28.06.2024 14:15:34
OU MAMA se ratkesi! Decay potikka oli rikki ilmiesesti kun juotokset ja johdotus näytti olevan oikein mutta uuden potikan jälkeen toimii kuin unelma!

ISO KIITOS teille jotka jaksoitte ihmetellä mun apuna tätä!
kaikki paitsi on turhaa.
NitroJeesus
28.06.2024 14:37:44
korvaoo: OU MAMA se ratkesi! Decay potikka oli rikki ilmiesesti kun juotokset ja johdotus näytti olevan oikein mutta uuden potikan jälkeen toimii kuin unelma!

ISO KIITOS teille jotka jaksoitte ihmetellä mun apuna tätä!

Hieno juttu! Pienestä ne usein on kiinni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)