Aihe: Suosituksia suoraan linjaan soittamiseen
1
J.Nikkanen
12.06.2024 12:07:30
Itselläni pääsääntöisesti keikoilla ollut nuppi ja kaappi vain monitorointia varten ja onpahan niinkin käynyt että keikan ekat biisit soitellut tyytyväisenä vahvistin sammutettuna. Saundit tulleet laudasta jossa viritin, muutama muroboksi, kaappisimu ja 2-kanavainen DI boksi. (puhdas ja efektoitu)

Sitä aikaisemmin oli Lehlen BassWitch IQ DI eli yksikanavainen ratkaisu käytössä. Toimi erinomaisesti jos piti vain puhdasta saundia laitella ja tulipa paikoin sekaan sekoiteltua myös muroa. Särö-/efektoidun saundin kanssa oli toki tsekissä testattu että saundi on käyttökelpoista, ihan joka paikassa ei homma toiminut minkä takia siirryin kahden signaalin systeemiin.
iec
12.06.2024 14:47:10

Erityisesti IEM-systeemiin siirtyminen ainakin omalla kohdallani vähensi sen backline-vahvarin tarvetta. Yleisölle soundi tulee lähinnä PA:n kautta kuitenkin. Silti mulla on varuilta ollut se backline bassovahvari päällä kuitenkin.

Mulla ei ole ihan noin hienostunutta lautaa kuin J. Nikkasella, eli yksikanavainen systeemi vain. Sydämenä toimii Tech21SansAmp Character VT Bass, jonka DI-out-liittimestä menee signaali mikserille. Siitä olen säätänyt pikkumuron, joka on aina päällä. Bassosta signaali menee näin: Viritinpedaali -> Boss OC5 oktaaveri -> Envelopemuljutin ->Amplifirefox mallintava pedaali (josta käytän lähinnä HPF-ominaisuutta ja rankempaa säröä) ->Chorus ja viimeisenä Tech21 VT Bass.

Tärkein on juurikin tuo jonkinlainen purkki, josta saa DI-out-signaalin mikserille.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
vt_17
12.06.2024 16:28:18
Itse tuohon tarkoitukseen hommaisin jonkun DI-ulostulolla varustetun etuasteen. Esimerkiksi Tech 21:n Sansampeista ja Darkglassin valikoimista löytyy tuollaisia hyvin. Mulla on tällä hetkellä laudassa HX Stomp ja sen perässä erillinen DI-boksi, kivasti toimii. Kuuntelu sitten in-eareilla.
bassopekka
12.06.2024 22:43:41
Discord: Heipä hei!
Olen viimeaikoina ruvennut kiinnostumaan mahdollisuudesta soittaa basso keikoilla suoraan linjaan, ettei tarvitsisi aina nuppia+kaappia aina kanniskella. En juuri tiedä minkälaista vehjettä kannattaa olla välissä että saa hyvää soundia aikaiseksi, ja haluaisin kuulla teidän suosituksia. Tarkoitus olisi siis jokin pedaalityyppinen systeemi jolla saisi kokonaan korvattua nupin.

Huomioi sitten että jos kuuntelet lavalla omaa soittoasi lattiamonitorista mistä tulee muittenkin soittoa niin monitorin pitää olla laadukas joka pystyy toistamaan mataliakin ääniä. Halvoissa muovikuori monitoreissa kun bassoääni on keskiääni voittoista karmeaa honotusta. Korvamonitorit ovat sitten eri juttu.
Voi kissanpieru sentään
sepisti
12.06.2024 23:00:27
vt_17: Itse tuohon tarkoitukseen hommaisin jonkun DI-ulostulolla varustetun etuasteen. Esimerkiksi Tech 21:n Sansampeista ja Darkglassin valikoimista löytyy tuollaisia hyvin. Mulla on tällä hetkellä laudassa HX Stomp ja sen perässä erillinen DI-boksi, kivasti toimii. Kuuntelu sitten in-eareilla.

Itse olen käyttänyt HX Stompin kanssa vain TRS->XLR -piuhaa ja jättänyt di-boxin kämpille.
iec
13.06.2024 13:15:33 (muokattu 13.06.2024 13:19:43)

sepisti: Itse olen käyttänyt HX Stompin kanssa vain TRS->XLR -piuhaa ja jättänyt di-boxin kämpille.

HX Stompin TRS-liitin vastaa tietenkin noiden aktiivisten etuasteiden XLR-out -liitintä. Ovat vain kokeneet sen 6,3mm TRS:n mielestään sopivammaksi liitintyypiksi tuohon kamppeeseen. Yleisesti niitä mikserille lähteviä liittimiä kutsutaan myös nimellä DI-out, vaikka itse purkki ei ole pelkkä DI-boksi.

Ajatuksenahan on tietenkin noissa DI-bokseissa ja liitännöissä PA:n suuntaan se, että se mikserin sisääntuloimpedanssi ei vaikuta takaisinpäin soittimen soundiin (toisin kun jos tunkisi sen passiivibasson piuhalla suoraan mikseritiskiin kiinni sellaiseen inputtiin, jossa ei ole Hi-Z -mahdollisuutta.)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
vt_17
13.06.2024 13:36:25
sepisti: Itse olen käyttänyt HX Stompin kanssa vain TRS->XLR -piuhaa ja jättänyt di-boxin kämpille.

Totta, menisihän se muuten noinkin. DI jäi lautaan kun oli siinä valmiina ajalta ennen Stompia. En jaksanut poiskaan repiä kun ajattelin että toimii samalla back upina jos Stomp sekoaa kesken keikan.
JukkaPena
18.06.2024 22:34:13 (muokattu 18.06.2024 22:38:35)
Soitin 10 vuotta sitten muutaman ulkoilmakonsertin erään sotilassoittokunnan kanssa Pave Maijanen solistina (artistin nimi namedroppingin lisäksi avaamassa musiikkityyliä) ja ratkaisu oli presari suoraan BSS AR133 DI-boxiin ja välissä pelkkä piuha (viritys hoitui clipsivirittimellä). Jos oikein muistan niin eipä tainnut olla omaa monitoriakaan, kun jostakin vieressä olevasta kaapista kuuli tarpeeksi.

Tuon ratkaisun tavoitteena oli tiputtaa lavavola mahdollisimman alas jotta puhallinsoittajilla olisi mahdollisimman helppo soittaa. Omassa presarissa oli myös aika terve soundi ja mielestäni miksaaja tiesi parhaiten millaiseksi se soundi piti ruuvata jotta se kuulostaa hyvältä kymmenien puhaltajien ja muun kompin seassa.

Itsellä backlinen kanssakin equtus on ollut yleensä flattina niin melkolailla sama tuleeko ääni monitorista vai backlinesta.
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)