Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5425 426 427 428 429442 443 444 445 446
Shredator
13.05.2024 08:28:44

zedder: Kuinka hankalaa/kallista on nykyään saada esim. 1500 € käteistä talletettua pankkitilille?

Vastaus; Hankalaa. Täytyy mennä joko käteisautomaatille (harvassa jopa Helsingissä) tai pankin konttoriin (harvassa). EU:n rahanpesusäännösten vuoksi pankki todennäköisesti vaatii selvityksen isoista rahasummista ja niiden alkuperästä.

Mobilepay on täysin ylivoimainen maksuväline tällä hetkellä.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
PIM
13.05.2024 09:10:50
mpekkanen: Noinhan se on jos on työtön. Jopa veikkausvoitot vaikuttaa toimeentulotukeen, jota monet työttömät saa. Se on ihan sama vaikka on jonkun laitteen itse ostanut työttömyyskorvauksilla, mutta jos sen myy ja rahat tulee tilille, niin se katsotaan tuloksi. Ihan perseestähän tuo systeemi on, mutta niin se menee.

Tottakai se lasketaan tuloksi jos saat rahaa, mutta saamaa aikaan näyttelet persaukista Kelalle. Ei se toimeentulotuki, mistä tässä kai puhutaan, ole mitään palkkaa, jonka olet "ansainnut" ja tottakai sun pitää ensin käyttää omaisuutesi myynnistä saadut rahat elämiseen ennen kuin yhteiskunta käyttää muiden maksamia verovaroja sun elättämiseen.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Arkka
13.05.2024 11:10:06

Shredator: EU:n rahanpesusäännösten vuoksi pankki todennäköisesti vaatii selvityksen isoista rahasummista ja niiden alkuperästä.

Ja samalla MobilePaystä omistaa yli neljäsosan Danske Bank, jonka rahanpesukömmähdys on arvatenkin yksi syy, miksi rahanpesusäännökset ovat niin tiukat tällä hetkellä. Pankit ei vaan voi hävitä :)

Itse käytän, koska se on näppärä, mutta en kyllä kehtaa nupista jos joku muu ei käytä.

PIM: Tottakai se lasketaan tuloksi jos saat rahaa, mutta saamaa aikaan näyttelet persaukista Kelalle. Ei se toimeentulotuki, mistä tässä kai puhutaan, ole mitään palkkaa, jonka olet "ansainnut" ja tottakai sun pitää ensin käyttää omaisuutesi myynnistä saadut rahat elämiseen ennen kuin yhteiskunta käyttää muiden maksamia verovaroja sun elättämiseen.

Motiivina sähköisen rahan käyttämättömyyteen toi on silti ihan konkreettinen, oli sen eettisyydestä mitä mieltä tahansa. Itse en tosin pidä kovin pahana syntinäkään; on sitä huonompiakin kohteita verorahoille kuin persaukisten musaharrastukset.
zedder
13.05.2024 11:57:24 (muokattu 13.05.2024 11:57:36)
Shredator: Vastaus; Hankalaa. Täytyy mennä joko käteisautomaatille (harvassa jopa Helsingissä) tai pankin konttoriin (harvassa). EU:n rahanpesusäännösten vuoksi pankki todennäköisesti vaatii selvityksen isoista rahasummista ja niiden alkuperästä.

Kyllä tuolta excel-taulukolta kuitenkin jonkun verran T ja O+ -tomaatteja löytyy:

https://otto.fi/missa-talletus/
Alanyyttinen pohdiskelija
Metalkallo
13.05.2024 12:14:17
Arkka: Motiivina sähköisen rahan käyttämättömyyteen toi on silti ihan konkreettinen, oli sen eettisyydestä mitä mieltä tahansa. Itse en tosin pidä kovin pahana syntinäkään; on sitä huonompiakin kohteita verorahoille kuin persaukisten musaharrastukset.

Sitten on vielä juuri se, että monikaan ei ole työtön omasta valinnastaan, yleensä siihen joudutaan ja se on loukku mistä ei tahdo päästä pois. Toki on joitakin jotka vaan perseilee omasta tahdostaan, mutta se on pieni vähemmistö ja siihen ei pitäisi keskittyä liikaa mitä yleensä tehdään ja myös yleistetään tätä kaikkiin työttömiin hallituksen että joidenkin siviilien toimesta. Menkää töihin slokani ei toimi enää koska töihin ei enää tunnu pääsevän helposti.

Itse olen töissä onneksi vielä ja laittaisin verorahani aivan mieluusti mieluummin työttömien musaharrastukseen kuin vaikkapa kansanedustajille.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
iec
13.05.2024 12:58:17

Metalkallo: Sitten on vielä juuri se, että monikaan ei ole työtön omasta valinnastaan, yleensä siihen joudutaan ja se on loukku mistä ei tahdo päästä pois. Toki on joitakin jotka vaan perseilee omasta tahdostaan, mutta se on pieni vähemmistö ja siihen ei pitäisi keskittyä liikaa mitä yleensä tehdään ja myös yleistetään tätä kaikkiin työttömiin hallituksen että joidenkin siviilien toimesta. Menkää töihin slokani ei toimi enää koska töihin ei enää tunnu pääsevän helposti.

Itse olen töissä onneksi vielä ja laittaisin verorahani aivan mieluusti mieluummin työttömien musaharrastukseen kuin vaikkapa kansanedustajille.

Hyvin sanottu.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
PIM
13.05.2024 13:18:31
Arkka:
Motiivina sähköisen rahan käyttämättömyyteen toi on silti ihan konkreettinen, oli sen eettisyydestä mitä mieltä tahansa. Itse en tosin pidä kovin pahana syntinäkään; on sitä huonompiakin kohteita verorahoille kuin persaukisten musaharrastukset.

Milläs harrastat, jos myyt soittokamas? ;)
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
rakula
13.05.2024 15:59:44
Palaten ihan otsikon aiheeseen, 100-500€ kama menee kivasti kaupaksi, mutta yli tonnin vehkeet ei mene helposti. Jengillä ei kaiketi talouden tilanteen johdosta ole fyrkkaa.
Sun skittas maalin alta paljastui todella hieno puupinta
Twinkle
13.05.2024 16:32:24 (muokattu 13.05.2024 16:32:52)
zedder: Kuinka hankalaa/kallista on nykyään saada esim. 1500 € käteistä talletettua pankkitilille?

Ei ollenkaan hankalaa, sen voi tallentaa talletusautomaatilla ja jos se on seteleitä, niin se ei maksakaan mitään. Kolikoista yli satasen jälkeen palvelumaksu mutta sen voi välttää tallentamalla kolikoita useammassa erässä.

Talletusautomaatteja ei ole ihan joka nurkan takana mutta itellä on ainakin käynyt semmoinen tuuri että asuttamieni paikkakuntien keskustoissa on vähintään yksi - ikinä ei ole ollut minkäänlaista saatavuusongelmaa jos on saanut käteistä jostakin.

Oman paikkakuntansa tarjontaa voi kattoa ao. linkistä:
https://otto.fi/missa-talletus/

EDIT: olinkin hidas.
LaXu
13.05.2024 17:03:44
mpekkanen: Erään myynti-ilmoituksen näin yhdestä kiinnostavasta jutusta, mutta ei ollut sinun ilmoitus. Siinä luki erikseen, että maksu mobilebay.
Jotenkin otaksun, ettei silloin ei käy käteinen jos noin on ilmoittanut.
Mutta kyllä maailmaan myyjiä ja tavaraa mahtuu, ettei tämä maailmaa kaada. Lähinnä vain ihmettelen, miksi käteinen ei kelpaa tuommoisessa muutaman satasen jutussa...

Mä taas käsittäisin, että tuo tarkoittaa, että Mobilepay käy maksutavaksi, mutta ei sulje välttämättä muita pois. Luulisi useimmille olevan kätevintä, jos joku tulee hakemaan laitteen pois ja antaa käteistä lapaseen, jos ei nyt puhuta jostain monen tonnin kitarasta tai vahvarista.

Lisäsin nyt omaan ilmoitukseeni, että käteinenkin kelpaa, jos joku tulkitsee mun "Mobilepay tai tilisiirto" siten, että käteinen ei käy...
Penasol
13.05.2024 18:16:21

Shredator:

Siinä on puolensa, mutta vaatii älypuhelimen jossa on virtaa ja netin. Tietyissä olosuhteissa Mobilepay on todella kätevä, mutta ei se täysin ylivoimainen ole.
Kyllähän se vähän vituttelloopi
Laulava Kylätohtori
13.05.2024 18:17:03
Mobilepayssä ja tilisiirrossa on aina viiveen riski. Ajat 300 km, maksat aidosti Mobilepayllä 900 € ja sitten se ei näy toisella. Mitä siinä sitten tehdään? Myyjänä en todellakaan antaisi tuotetta, vaan käskisin tulla hakemaan, kun rahat näkyvät tilillä. Toisaalta ostajana voi olla vähän ikävä lähteä tyhjin käsin, kun on kuitenkin maksanut tuotteen.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Shredator
13.05.2024 18:20:10 (muokattu 13.05.2024 18:20:37)

Penasol: Siinä on puolensa, mutta vaatii älypuhelimen jossa on virtaa ja netin. Tietyissä olosuhteissa Mobilepay on todella kätevä, mutta ei se täysin ylivoimainen ole.

On se, jopa pankitkin ovat sen huomanneet. Viittaat tässä nyt täysin marginaaliseen ilmiöön, eli henkilöön jolla ei ole älypuhelinta, pankkitiliä ja korttia. Ne kaverit tuskin muutenkaan soittimia ostelevat.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Penasol
13.05.2024 18:23:27 (muokattu 13.05.2024 18:26:32)

Shredator: On se, jopa pankitkin ovat sen huomanneet. Viittaat tässä nyt täysin marginaaliseen ilmiöön, eli henkilöön jolla ei ole älypuhelinta, pankkitiliä ja korttia. Ne kaverit tuskin muutenkaan soittimia ostelevat.

Niin, no en tiiä. En kanna aina itse älypuhelinta mukanani, koska en halua olla aina älypuhelimen tavoitettavana. Lisäksi retkeilen joskus, eikä älypuhelimeni akku kestä loputtomiin. Ihan kivalta tuntuu ostaa bensaa kortilla moottoripyörään jos on puhelimesta akku loppu.

Ja mainittakoon nyt vielä se, että olen ostanut soittimenkin viimeisen vuoden aikana siten, että vain käteinen kelpasi, koska myyjällä ei ollut Mobilepayta. Ei tuntunut täysin ylivoimaiselta maksutavalta silloinkaan.
Kyllähän se vähän vituttelloopi
Kötöstelijä
13.05.2024 18:26:09
Täytyy myöntää että aina epäilyttää rahan aitous jos maksu tulee käteisellä. Tilillä kun näkyy niin ei tartte miettiä.
BugBadWolf
13.05.2024 18:29:26
Shredator:... pankki todennäköisesti vaatii selvityksen isoista rahasummista

Kiinalaisen mielestä 165cm pitkä mies on iso. Tämä tuli mieleeni, kun annoin pankille selvityksen 700€ käteisssummasta.

Kyselevät muuten ihan tilisiirtojenkin perään nykyisin. Kummaa touhua.

Mobilepay on... ...turha keksintö. Vai olenko OP:n asiakkaana etuoikeutettu ja muilla pankeilla ei ole toimivia ohjelmia?
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
mpekkanen
13.05.2024 18:33:10
Laulava Kylätohtori: Mobilepayssä ja tilisiirrossa on aina viiveen riski. Ajat 300 km, maksat aidosti Mobilepayllä 900 € ja sitten se ei näy toisella. Mitä siinä sitten tehdään? Myyjänä en todellakaan antaisi tuotetta, vaan käskisin tulla hakemaan, kun rahat näkyvät tilillä. Toisaalta ostajana voi olla vähän ikävä lähteä tyhjin käsin, kun on kuitenkin maksanut tuotteen.

Tuohan se pelko siinä minullakin on, että se maksutapahtuma menee vituiksi jostain syystä.
Itse olen julkiseen liikenteen varassa, joten useiden tuntien odottelu ei ole aina mahdollista. Mitä sellaisessa tapauksessa voi tehdä, jos se mobilebay tai tilisiirto ei näy heti. Kutsua poliisit paikalle vai tulla seuraavana päivänä uudestaan ja taas on riski siitä, että joutuu kusetetuksi.
Minä en ainakaan tee muuta kuin käteiskauppaa. Se on kaikista helpoin ja järkevin tapa.
JohnnyBGoode
13.05.2024 19:00:25
mpekkanen: Tuohan se pelko siinä minullakin on, että se maksutapahtuma menee vituiksi jostain syystä.
Itse olen julkiseen liikenteen varassa, joten useiden tuntien odottelu ei ole aina mahdollista. Mitä sellaisessa tapauksessa voi tehdä, jos se mobilebay tai tilisiirto ei näy heti. Kutsua poliisit paikalle vai tulla seuraavana päivänä uudestaan ja taas on riski siitä, että joutuu kusetetuksi.
Minä en ainakaan tee muuta kuin käteiskauppaa. Se on kaikista helpoin ja järkevin tapa.

Kaikissa MobilePaylla tehdyissä ostoissa/myynneissä rahat ovat kilahtaneet heti saajan tilille. Koko maksutavan ideana on reaaliaikainen pätäkän siirtyminen. Pankin kautta maksun siirtyminen voi kestää useita päiviä, jos maksu tehdään ei-pankkipäivänä ja/tai eri pankkien välillä.
Kötöstelijä
13.05.2024 19:03:38
JohnnyBGoode: Kaikissa MobilePaylla tehdyissä ostoissa/myynneissä rahat ovat kilahtaneet heti saajan tilille. Koko maksutavan ideana on reaaliaikainen pätäkän siirtyminen.

Jossain vaiheessa oli vähän viivettä että raha näkyi tilillä, mutta MobilePay näytti kuitenkin maksun saapuneen, joten ei ongelmaa luovuttaa tavaraa.

Pankin kautta maksun siirtyminen voi kestää useita päiviä, jos maksu tehdään ei-pankkipäivänä ja/tai eri pankkien välillä.

Toikin nykyään aika nopeaa, S-pankkiin OP:lla siirtäessä on näkynyt heti, toisinpäin menee pankkipäivänäkin tunteja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)