Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 5107 108 109 110 111 112 113 114 115 116
Adny
11.05.2024 08:37:54 (muokattu 11.05.2024 09:05:06)

Täällähän on mielenkiintoista keskustelua käynnissä enemmän kuin koko m.netissä miesmuistiin!

Piti itekkin tähän uusimpaan skabaan osallistua, mutta parin viikon totaalitauko ja sen päälle parin viikon ankara treenaus ei oikein toimi - vasemman käden keskari/nimetön sanoi ittensä irti yltiöpäisen tilubendailun vuoksi ja nyt on kämmenselkä turpeessa :D Itelleni tuttu vaiva tämä siis, menee ohi ajan kanssa mutta vähän iisimmin joutuu ottamaan hetken.

Tuosta sooloilufilosofiasta sen verran, että edelliseen skabaan vetelin ihan surutta sitä mitä sattui tulemaan ja puhtaasti tiluperspektiiviä painottaen. Tällä kertaa taktiikka olis ollut juuri vähän mietitympi setti; Soittelin kaikenlaista randomia alkuviikosta taustan päälle ja jatkoin siitä ilman taustaa (virhe) jalostamaan ajatuksia. Siinä tuli muutama itelle mielenkiintoinen juttu joita sitten treenailin pää märkänä kohti loppuviikkoa ja tilutin siis niillä käden taas rikki. Koetin silti eilen vetää vähän nauhalle ja mietin että mites kuulostaa aivan vitun paskalta, kunnes tajusin että viikon aikana oli sävellaji kokenut päässä jonkun metamorfoosin ja eihän ne treenailun tulokset istunut sinne taustan sekaan enää mitenkään...

Paljon on kyllä osallistujia ja kovaa kamaa porukka saanut aikaan! Liekö lomapäivillä vaikutusta, itellä varsinkin loppuviikko aika soittopainotteista (tai no, siis tähän saakka) kun töistä vapaata torstaista alkaen.
sirdickyj
11.05.2024 09:10:18
Adny: Täällähän on mielenkiintoista keskustelua käynnissä enemmän kuin koko m.netissä miesmuistiin!

Piti itekkin tähän uusimpaan skabaan osallistua, mutta parin viikon totaalitauko ja sen päälle parin viikon ankara treenaus ei oikein toimi - vasemman käden keskari/nimetön sanoi ittensä irti yltiöpäisen tilubendailun vuoksi ja nyt on kämmenselkä turpeessa :D Itelleni tuttu vaiva tämä siis, menee ohi ajan kanssa mutta vähän iisimmin joutuu ottamaan hetken.

Tuosta sooloilufilosofiasta sen verran, että edelliseen skabaan vetelin ihan surutta sitä mitä sattui tulemaan ja puhtaasti tiluperspektiiviä painottaen. Tällä kertaa taktiikka olis ollut juuri vähän mietitympi setti; Soittelin kaikenlaista randomia alkuviikosta taustan päälle ja jatkoin siitä ilman taustaa (virhe) jalostamaan ajatuksia. Siinä tuli muutama itelle mielenkiintoinen juttu joita sitten treenailin pää märkänä kohti loppuviikkoa ja tilutin siis niillä käden taas rikki. Koetin silti eilen vetää vähän nauhalle ja mietin että mites kuulostaa aivan vitun paskalta, kunnes tajusin että viikon aikana oli sävellaji kokenut päässä jonkun metamorfoosin ja eihän ne treenailun tulokset istunut sinne taustan sekaan enää mitenkään...

Paljon on kyllä osallistujia ja kovaa kamaa porukka saanut aikaan! Liekö lomapäivillä vaikutusta, itellä varsinkin loppuviikko aika soittopainotteista (tai no, siis tähän saakka) kun töistä vapaata torstaista sunnuntaihin.

Mikä laatikko sun päähän oli pesiytynyt viikon aikana? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Ja samaa mieltä että parempaa keskustelua ku aikoihin tässä ketjussa, ihan soittamisesta puhetta.

Sellaista fimosiofiaa olisi hyvä itse opetella soveltamaan että jakaisi soitettavan asian sopivaan määrään osia, esim.neljään osaan, ja pohtisi päässääk miltä haluaisi minkäkin osan kuulostavan. Ja hyräilisi niitä mielessään ja koittaisi sitten toistaa hyräilemänsä asian. "Älä soita mitään mitä et pysty laulamaan" on hieno filosofia, mutta toisaalta joskus toimii sekin että roiskii vaan räkäisesti.

Bonamassa ymmärtääkseni soittaa kaikki juttunsa hatusta, mutta toki hän toistaa opettelemiaan fraaseja ja muokkaa niitä ihan pikkasen kuten tuohon tyylilajiin kuuluu ja kuten mestarismiehet osaavat.

Bonamassa on siitä murheellinen hahmo (siis meidän muiden näkökulmasta) että soittaa sek bluesikkunan ulkopuolelta myös suvereenisti tilut sun muut. Kuten siine Jason Becker-jutussa mikä just tovi sitten julkaistiin. Siinä on tiluoetterit jonossa mutta Bonamassa leikittelee kaikki nippuun oman oauutensa ylivoimalla. Se tatsi on vaan niin kohtuuton ja fraasit selkeitä.
Adny
11.05.2024 14:38:38

sirdickyj: Mikä laatikko sun päähän oli pesiytynyt viikon aikana? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Lähdin sovittelemaan jonkinmoisia G-duuri-arpeggiohimmeleitä tuohon alkupuoliskoon. Sinällään ehkä liioittelin kun sanoin että kuulosti aivan perseeltä, olis ne jollain tapaa siihen ehkä istuneet. Mutta jotenkin niihin olis tartennut just tuota jonkun aiemmin mainitsemaa F#-nuottia sekaan, ja se sitten heitti kaikki suunnitelmat uusiksi.

Bonamassa on siitä murheellinen hahmo (siis meidän muiden näkökulmasta) että soittaa sek bluesikkunan ulkopuolelta myös suvereenisti tilut sun muut. Kuten siine Jason Becker-jutussa mikä just tovi sitten julkaistiin. Siinä on tiluoetterit jonossa mutta Bonamassa leikittelee kaikki nippuun oman oauutensa ylivoimalla. Se tatsi on vaan niin kohtuuton ja fraasit selkeitä.

Meinaat tuota Some Assembly Required -biisiä? Onhan se Bonamassa aivan kaheli ukko, hämmästyttää tosiaan juuri se erottelevuus nuottien välillä kun äijä tikkaa pentatoonista (ja siis muutakin) menemään laittomilla nopeuksilla.
sirdickyj
11.05.2024 15:38:18
Adny: Lähdin sovittelemaan jonkinmoisia G-duuri-arpeggiohimmeleitä tuohon alkupuoliskoon. Sinällään ehkä liioittelin kun sanoin että kuulosti aivan perseeltä, olis ne jollain tapaa siihen ehkä istuneet. Mutta jotenkin niihin olis tartennut just tuota jonkun aiemmin mainitsemaa F#-nuottia sekaan, ja se sitten heitti kaikki suunnitelmat uusiksi.

Mä vedin Dm pentatonista pääosin aluks. Joku pyki. Pitääkin laittaa jakoon jos se on tallessa.

Meinaat tuota Some Assembly Required -biisiä? Onhan se Bonamassa aivan kaheli ukko, hämmästyttää tosiaan juuri se erottelevuus nuottien välillä kun äijä tikkaa pentatoonista (ja siis muutakin) menemään laittomilla nopeuksilla.

https://youtu.be/5iU_Oq-DM-0?si=CMdAdEWrVoOjKpQx

Joo tää. Ihan himmee hahmo.
Juzpe
12.05.2024 12:43:27

Mikä laatikko sun päähän oli pesiytynyt viikon aikana? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Skaban alotusviestissä oli mainittu laatikkosuositus. Ei ollu maksa-.
aalataur
12.05.2024 18:24:50

Juzpe:
aalataur tuotanoin... tähän onkin sitte vaikeempi suhtautua. Menoa ja meininkiä oli niin perkeleesti ja olihan siellä chopsitkin kohallaan. Toisaalta sit jonku verran väkinäinen fiilis myös, mutta parani loppua kohti.

Ymmärrän tavallaan mitä meinaat väkinäisyydellä, tuosta alusta. Ajattelin että jaottelen sen tommoseen riffi/tilu -gebardeeriin mutta ei ehkä keinunu sisään se homma. Mulla oli 4 täysin eri alotusta mitä testasin ja jostain syystä päädyin tohon kaikkein happoisimpaan. Taaskaan en kyl laittanu mitään "ylös" eli samalla taktiikalla kuin aiemmat soolot. Päässä oli joku plääni, mutta tuli ehkä ylimietittyä sitä kuitenkin. Muutenkin tuli kiire ton oton kanssa, kello lähesty 23 joten oli tyydyttävä siihen. Voitelu, havut, ynnä muut hiihtoselitykset
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
MoreK
12.05.2024 18:25:04

aalataur: "Hyvää melodista otetta kautta linjan, staga ei ollut ihan vireessä. Tai vai oliko tausta ihan A440 en oo ihan varma. Kai se oli, mutta itellä normiskabassa ei ollut vire kohdalla ja tämän jälkeen soitin sen, eli jompikumpi ei ehkä ollut A440 (?)."

Aaapuuuuwaa! :D

Piti ihan Melodynellä analysoida tota mun vetoa, kun aloin jo epäillä omia korvia. Kyllä noi äänet näyttäis sen perusteella nuottiin osuvan. Taustakin vaikuttaa ihan perus 440 vireiseltä, mutta ehkä sit pientä heittoa jossain?! Kertokaa muutkin, jos kuulostaa epävireiseltä, niin pitää mennä korvalääkärille tai jotain:D
Rock Rooster - Shakin' Up the Henhouse! http://www.rockrooster.com
Juzpe
12.05.2024 18:36:01

Tai tommosta aika kokeilevaa, Steve Vain metkut jotenkin häivähti mielessä ehkä kuulin väärin.

Mjahas... piti oikein kuunnella. Mullahan oli tässä oikein pelisuunnitelma ja kaks ottoakin naputtelin. Pelisuunnitelma oli:

1. kierros Satrianin miksolyydiset peruspaskat
2. kierros kuten 1. kierros, mutta vähän lisää variaatiota ainakin rytmiin
Loput: urkupistetäppingpaskaa

En mä ainakaan tahallaan mitään Vain hommia koittanu pölliä. Toki on ollu kuuntelussa aika paljon ja aika pitkään ko. ukon alakupään tuotanto, niin varmaan sieltä jotaki tartuntaa on saattanu tulla.
aalataur
12.05.2024 18:47:36 (muokattu 12.05.2024 19:54:11)

MoreK: aalataur: "Hyvää melodista otetta kautta linjan, staga ei ollut ihan vireessä. Tai vai oliko tausta ihan A440 en oo ihan varma. Kai se oli, mutta itellä normiskabassa ei ollut vire kohdalla ja tämän jälkeen soitin sen, eli jompikumpi ei ehkä ollut A440 (?)."

Aaapuuuuwaa! :D

Piti ihan Melodynellä analysoida tota mun vetoa, kun aloin jo epäillä omia korvia. Kyllä noi äänet näyttäis sen perusteella nuottiin osuvan. Taustakin vaikuttaa ihan perus 440 vireiseltä, mutta ehkä sit pientä heittoa jossain?! Kertokaa muutkin, jos kuulostaa epävireiseltä, niin pitää mennä korvalääkärille tai jotain:D

No nyt aloin epäillä omia korviani.

Alavireiseltä kuulosti jotkut äänet taustaan nähden, ei kaikki. Ehkä joku yksittäinen kieli tai intonaatio-ongelma? Huomasin että mulla on intonaatio aika pielessä talven jäljiltä, mikä selittää ehkä miksi normiskabassa kuulosti niin epävireiseltä jotkut äänet, vaikka olin mittarilla virittänyt.

Oisko tuo tausta aavistuksen yli 440? Edit: Eiku ei helkutti en minä tiedä. Mutta kyllä minusta tuossa sinun vedossa oli jotain (taustaan nähden) alavireisiä ääniä, esim. 3 sekunnnin kohdalla soiva pitempi D. Että oisko se ollut se yksi kieli alavireinen. Ei mulla mitään absoluuttista korvaa ole tms.. Niin olin kuulevinani, jos Melodyne näyttää että ne on oikein niin sitten se on pakko olla taustassa kai. Tai sitten vika on mun päässä. Tietenkin taustat mitkä ei ole 440 on vähän ongelmallisia, varsinkin kelluvan tallan omistajille, en ole varma oliko siitä kyse vai mistä

Juzpe: Mjahas... piti oikein kuunnella. Mullahan oli tässä oikein pelisuunnitelma ja kaks ottoakin naputtelin. Pelisuunnitelma oli:

1. kierros Satrianin miksolyydiset peruspaskat
2. kierros kuten 1. kierros, mutta vähän lisää variaatiota ainakin rytmiin
Loput: urkupistetäppingpaskaa

En mä ainakaan tahallaan mitään Vain hommia koittanu pölliä. Toki on ollu kuuntelussa aika paljon ja aika pitkään ko. ukon alakupään tuotanto, niin varmaan sieltä jotaki tartuntaa on saattanu tulla.

Joo en tiedä mikä siinä oli, mikähän skaala siinä oli käytössä. Oli niin nopeata etten saanut selvää, ehkä siinä aivan lopussa oli jotain sellaisia ääniä mikä toi Vain jollain lailla mieleen. 22 sekan kohdalla oleva nousu. En kyllä Vaita ole viime aikoina hirveesti kuunnellut (vuosiin) että voin asssosioida väärinkin. En mä kyllä itsekään niin "tyylinmukaisesti" soittanut kuin olis pitänyt, vaikea keksiä noita kritiikkejä välillä, pelkät pisteet on helpompi jakaa. Tuntuu vaan että reilumpaa yrittää sanoa jotain jos kerkee, kun porukka on nähnyt vaivaa kuitenkin. Aina ei kerkee.

Ja sitten toisaalta en halua kirjoittaa kritiikittömiä kritiikkejäkään. Makuasioitahan nämä on joten tavallaan ei niitä kannata kenenkään kovin tosissaan ottaa. Hyvää vetämistä olen kuullut kaikilta osallistujilta jossain vaiheessa, johonkin taustaan. Nää sooloskabat on myös sellasia, että harva tänne kait mitään aivan ultimaattisia kuningasideoitaan laittaa, ne säästetään omiin biiseihin. Että useimmiten soolot on vähän semmosia mixed bag -juttuja, itse kullakin.
MoreK
12.05.2024 22:16:11

aalataur: No nyt aloin epäillä omia korviani.

Alavireiseltä kuulosti jotkut äänet taustaan nähden, ei kaikki. Ehkä joku yksittäinen kieli tai intonaatio-ongelma? Huomasin että mulla on intonaatio aika pielessä talven jäljiltä, mikä selittää ehkä miksi normiskabassa kuulosti niin epävireiseltä jotkut äänet, vaikka olin mittarilla virittänyt.

Hei toi intonaatio mun pitää tarkistaa... tnx
Juzpe
12.05.2024 22:26:39 (muokattu 12.05.2024 22:32:46)

Joo en tiedä mikä siinä oli, mikähän skaala siinä oli käytössä.

Kyllä mä ihan kiltisti koitin pysyy siinä D-miksolyydisessä koko ajan. Varmaan asiaan vaikuttaa se, että en ihan perinteisimmässä mahollisessa järjestyksessä soittanu niitä säveliä. Mainitsemasi nousu perustuu siihen, että otetaan 2 penaboksia joiden sävelet löytyy käytössä olevasta asteikosta. Nyt ku oltiin D-miksolyydisessä, niin käyttisboksit on A, E ja B mollipenaboksit tai C, G ja D duuriboksit. Sitte soitetaan vasurilla boksia 1 ja oikeella boksia 2. Edetään esim 5. kieleltä 1. kielelle tällä taktiikalla, niin, että joka kieleltä soitetaan 3 sävelen nouseva kuvio.
aalataur
12.05.2024 23:19:40 (muokattu 12.05.2024 23:22:36)

Juzpe: Kyllä mä ihan kiltisti koitin pysyy siinä D-miksolyydisessä koko ajan. Varmaan asiaan vaikuttaa se, että en ihan perinteisimmässä mahollisessa järjestyksessä soittanu niitä säveliä. Mainitsemasi nousu perustuu siihen, että otetaan 2 penaboksia joiden sävelet löytyy käytössä olevasta asteikosta. Nyt ku oltiin D-miksolyydisessä, niin käyttisboksit on A, E ja B mollipenaboksit tai C, G ja D duuriboksit. Sitte soitetaan vasurilla boksia 1 ja oikeella boksia 2. Edetään esim 5. kieleltä 1. kielelle tällä taktiikalla, niin, että joka kieleltä soitetaan 3 sävelen nouseva kuvio.

Niin joo! Se oli se juttu. Oon kanssa käynyt läpi tuon pentatonisen asian, enää en muista joka moodiin niitä bokseja. Dooriseen muistan parhaiten, vaikka nehän muistaakseni pystyy järkeilemään läpi. Joissakin tapauksissa tosiaan kuulosta aika eksoottiselta, vaikka äänet on aivan oikeat. Tavallaan kuin soittaisi pentatonista väärästä sävellajista, mutta oikeat äänethän ne on. Kätevä kikka sinänsä, pitäis palauttaa ne mieleen paremmin taas. Kiitos muistutuksesta. Muistan että kun tajusin tuon jutun doorisen osalta, niin oli paljon enemmän sanavarastoa soittoon

WW ei ole äänestänyt, viesti on mutta ääniä ei. Mutta oootellaan kai se siitä
Juzpe
12.05.2024 23:26:59

aalataur: Niin joo! Se oli se juttu. Oon kanssa käynyt läpi tuon pentatonisen asian, enää en muista joka moodiin niitä bokseja...

Elä saatana ulkoa opettele. Heleppo homma muistaa. Kvinttiympyrässä meet moodin etumerkinnän kohalle (esmes vaiks D-miksolyydisessä on 1x#) valitaan ne mitkä on kohdalla ja yks myötäpäivään ja yks vastapäivään. Moodien etumerkinnät (duuri oletetaan neutraaliksi):

Lokrinen: Viisi alennusta
Fryyginen: Neljä alennusta
Molli: Kolme alennusta
Doorinen: Kaksi alennusta
Miksolyydinen: Yksi alennus
Duuri: oletettiin nollaksi
Lyydinen: yksi ylennys

Ja muistaa että alennusmerkin lisääminen voi myös tarkoittaa ylennyksen poistamista.
aalataur
12.05.2024 23:43:01 (muokattu 12.05.2024 23:45:12)

Kvinttiympyrä.. hämärästi muistan mikä se on. Teoriat on vähän niinku ruotsin kielen taito, koskaan se ei ollut suurta ja se vähäkin on pyyhkiytynyt pois. Ihan fiilispohjalta tässä tilutetaan. Tällaisina hetkinä tietää, että olishan siitä jotain hyötyä ollut...

Moodit tiedän ja sointulappuja osaan ihan ok lukea, hajanaisia periaatteita tiedän teoriasta mutta kokonaiskuva on heikko. Sillon kun opiskelin musaa niin jotain aloin tajuta, mutta ei siitä enää mitään muista... valtaosa ajasta meni tiluttamiseen ja teoriakirja keräsi pölyä hyllyssä, paitsi jos oli joku pakollinen koe

Edit: Mutta joo kun katsoin tota ympyrää niin käyhän tuo mitä selitit järkeen. Dänks
Juzpe
12.05.2024 23:52:42

aalataur: Kvinttiympyrä.. hämärästi muistan mikä se on. Teoriat...

... Kandee opiskella soitin kädessä, testailla lukemansa jutut saman tien ja tehdä heti niistä jotain musaa. Vaikka improilla melsuja ja katella millasii sointuja esim jostain moodista saa aikaan. Ja tietty ettii ja kuunnella biiseja missä niitä konsteja on käytetty. Nopeuttaa sitä fiilispohjaakin kun on selvillä millasia juttuja eri sävelkasoista saa aikaan.

Mä opetan sekä soitto-oppilaille, että koulussa asiat tolta pohjalta.

Kirjallisuussuositus: Steve Vai - Vaideology. Siinä ainakin 10 vuoden ajalle tekemistä.
Juzpe
13.05.2024 22:04:19 (muokattu 13.05.2024 22:14:45)

Aalataur vettää seuraavan kisan, koska sääntöjen mukkaan ei kahta kertaa sama ukko valakkaa taustaa. Se on hyvä asia se.

Jos pisteet on laskettu päin persettä, se on voi voi. Oon kitaristi enkä matemaatikko.

no ehkä nuo lopun tappingit oisin jättänyt vähemmälle.

Vauvakätisen on pakko auttaa oikialla ku pelekällä vasurilla ei ylety.
aalataur
13.05.2024 23:40:52 (muokattu 14.05.2024 06:41:00)

Joo onnittelut Juzpelle, kova kisa oli. Hienoa äijät.

Edit: Trololoo saatana se tausta ei oo A440 just huomasin. Vaihdan äkkiä johki muuhun
Edit2: Tollasta vähän erilaista. Vähän kauemmas mennään hard rockista, toivottavasti ei karkoita osallistujia liiemmin. Aika perus, ei mikään kovin hankala tausta, rytmiikka on vain vähän erikoisempi.
MoreK
14.05.2024 07:53:35

aalataur: Tollasta vähän erilaista. Vähän kauemmas mennään hard rockista, toivottavasti ei karkoita osallistujia liiemmin. Aika perus, ei mikään kovin hankala tausta, rytmiikka on vain vähän erikoisempi.

Ounou. Rytmi näyttäis olevan 11/8 (3+3+2+3). Veikkaan, että tällä taustalla menee ainakin mulla soolot komiasti mettään :D
aalataur
14.05.2024 08:31:13 (muokattu 14.05.2024 08:32:45)

Munsta ton voi ajatella myös ihan 4/4 eikä välitä vaan niistä polyrytmeistä siinä tavallaan, fiilispohjalta seuraa niitä välillä tai sitten ei. Virveli tulee aina kakkosella ja nelosella. Onhan tuo aika hämäävä etenkin toi 2. osa, saa nähdä oliko vikatikki. Vähän hätäpäissäni sen nappasin youtubesta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)