Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5423 424 425 426 427442 443 444 445 446
iec
03.05.2024 15:51:39

Nyt avaudun tuosta tori.fi-hommasta. Olen yrittänyt ostaa elektroakustista kitaraa Oulun seudulta ja ihmiset vastaavat päivien tai jopa viikon viiveellä. Koita siinä sitten tehdä tarjousta ja kysellä. Eivät edes lue toriviestejä. Muusikoiden.netin omalla torilla ihmiset sentään reagoivat. (Tai no Wanted osaston laulajapalstalla tuntuu myös olevan erittäin tahmeaa toimintaa.)

Niin ja muutenkin ottaa pattiin jos kysyt vaikka mikä on tiukka hinta, ja siihen vastataan "Olihan tuo tosi kallis uutena." Tai sitten jos tarjoat alle hintapyynnön, on vastaus "Siihen hintaan ei lähde." Olisko hieman jouhevampaa kenties vastata esim "En myy siihen hintaan, mutta hinnalla xxx myyn ja se on tiukka hinta."

Jotenkin tuntuu että tavalliset käytöstavat ovat unohtuneet ihmisiltä ihan tyystin.

En yhtään ihmettele että moni ostaa liikkeestä uutena tai käytettynä, kun on paljon suoraviivaisempaa.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Lego
03.05.2024 16:05:09
iec: Nyt avaudun tuosta tori.fi-hommasta. Olen yrittänyt ostaa elektroakustista kitaraa Oulun seudulta ja ihmiset vastaavat päivien tai jopa viikon viiveellä. Koita siinä sitten tehdä tarjousta ja kysellä. Eivät edes lue toriviestejä. Muusikoiden.netin omalla torilla ihmiset sentään reagoivat. (Tai no Wanted osaston laulajapalstalla tuntuu myös olevan erittäin tahmeaa toimintaa.)

Niin ja muutenkin ottaa pattiin jos kysyt vaikka mikä on tiukka hinta, ja siihen vastataan "Olihan tuo tosi kallis uutena." Tai sitten jos tarjoat alle hintapyynnön, on vastaus "Siihen hintaan ei lähde." Olisko hieman jouhevampaa kenties vastata esim "En myy siihen hintaan, mutta hinnalla xxx myyn ja se on tiukka hinta."

Jotenkin tuntuu että tavalliset käytöstavat ovat unohtuneet ihmisiltä ihan tyystin.

En yhtään ihmettele että moni ostaa liikkeestä uutena tai käytettynä, kun on paljon suoraviivaisempaa.

Tuota tiukan hinnan kyselyä en kyllä jaksa ymmärtää. Ei se esimerkiksi meikän tehtävä ole tinkiä itseäni vastaan, jos on eri näkemykset hinnasta niin sen voi halutessaan kyllä esittää.
p130
03.05.2024 16:10:08

Lego: Tuota tiukan hinnan kyselyä en kyllä jaksa ymmärtää. Ei se esimerkiksi meikän tehtävä ole tinkiä itseäni vastaan, jos on eri näkemykset hinnasta niin sen voi halutessaan kyllä esittää.

Silloin sanotaan sellainen hinta, millä myyminen ei harmita. Pyyntihinta tai vaikka vähän yli.

Toriutettu kama on kyllä viime aikoinakin liikkunut ongelmitta, vaikka tyrkylle laitatessa on epäilyttänyt...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
eth0
03.05.2024 17:48:13
Metalkallo: Se on se, kun jotkut kaupatessa tavaraa haluaa saada kaiken mahdollisen, mutta sitten kun ollaan ostamassa pitäis saada mahdollisimman halvalla :)

Minua on viime aikoina ihmetyttänyt nämä "vain nouto" - myyjät. Kyllähän se suurempi riski on ostajalla. Ymmärrän hyvin, jos myydään rumpusettiä tai betonimyllyä, mutta kun kyseessä ovat esim. pedaalit tms. Ei kuitenkaan niin halpa tavara, että postikulut olisivat enempää kuin pahimmillaan 10 % tavaran hinnasta. Haluavatkohan juttuseuraa tai tilaisuuden myydä pitkänmatkalaiselle kaiken ylimääräisen tavaransa? (Kitaraa en ehkä uskaltaisi lähettää, mutta reippaana nuorena miehenä kerran vein matkahuoltoon kokonaisen ruohonleikkurin tyhjentämättä öljyjä...)
Gary the pine
03.05.2024 18:53:05
Lego: Tuota tiukan hinnan kyselyä en kyllä jaksa ymmärtää. Ei se esimerkiksi meikän tehtävä ole tinkiä itseäni vastaan, jos on eri näkemykset hinnasta niin sen voi halutessaan kyllä esittää.

Sama, myyjänä olen sen pelin aloittanut sillä hinnalla joka ilmoituksessa on, vaihtoehdot on joko maksaa se tai esittää oma tarjous, mutta en minä myyjänä ole se joka aloittaa tinkimisen.
Tulin, näin, paskoin housuun.
hullu_ukko
03.05.2024 20:01:03

Oon itse alkanut ilmoittaa ihan suoraan, että viimeisten hintojen ja epämääräisten tinkivarojen kyselystä peritään lisämaksu. Aiemmin jaksoin näille vastailla vielä asiallisesti ja tiputin hinnan suoraan siihen miettimälleni alarajalle, mutta lopputulos oli joko se, että alettiin vängätä lisäalennusta tai vaihtoehtoisesti lopetettiin saman tien vastaaminen kun hinta ei pudonnut tarpeeksi. Peruslähtökohta on se, että ostaja esittää oman näkemyksensä sopivasta hinnasta ja sitten keskustellaan, jos aiheesta on erimielisyyttä.

Toinen mikä tässä on vastustanut on se, kun uutena pitkälle toista tonnia maksavista ruoskista tarjotaan alle puolta uuden hinnasta ja perustellaan sitä sillä, että tekee vähän tiukkaa taloudellisesti niin tää on nyt ihan maksimisumma minkä pystyy maksamaan. En nimittäin tiedä, miten ostajakandidaatin taloudellinen tilanne on myyjän ongelma, tai minkä takia ollaan ostamassa tuon hintaista kitaraa jos kerran rahat riittää hädin tuskin ruokaan.
Kappale kertoo maailmanlopusta, koska maailmanlopun tuoma loppu on mustattu eli blackened. -Wikipedia
JohnnyBGoode
03.05.2024 20:17:50
hullu_ukko: Oon itse alkanut ilmoittaa ihan suoraan, että viimeisten hintojen ja epämääräisten tinkivarojen kyselystä peritään lisämaksu. Aiemmin jaksoin näille vastailla vielä asiallisesti ja tiputin hinnan suoraan siihen miettimälleni alarajalle, mutta lopputulos oli joko se, että alettiin vängätä lisäalennusta tai vaihtoehtoisesti lopetettiin saman tien vastaaminen kun hinta ei pudonnut tarpeeksi. Peruslähtökohta on se, että ostaja esittää oman näkemyksensä sopivasta hinnasta ja sitten keskustellaan, jos aiheesta on erimielisyyttä.

Toinen mikä tässä on vastustanut on se, kun uutena pitkälle toista tonnia maksavista ruoskista tarjotaan alle puolta uuden hinnasta ja perustellaan sitä sillä, että tekee vähän tiukkaa taloudellisesti niin tää on nyt ihan maksimisumma minkä pystyy maksamaan. En nimittäin tiedä, miten ostajakandidaatin taloudellinen tilanne on myyjän ongelma, tai minkä takia ollaan ostamassa tuon hintaista kitaraa jos kerran rahat riittää hädin tuskin ruokaan.

Hinnat voivat tuntua kovilta, jos ei ole tottunut käsittelemään rahaa.
iec
03.05.2024 20:20:42

hullu_ukko: Oon itse alkanut ilmoittaa ihan suoraan, että viimeisten hintojen ja epämääräisten tinkivarojen kyselystä peritään lisämaksu. Aiemmin jaksoin näille vastailla vielä asiallisesti ja tiputin hinnan suoraan siihen miettimälleni alarajalle, mutta lopputulos oli joko se, että alettiin vängätä lisäalennusta tai vaihtoehtoisesti lopetettiin saman tien vastaaminen kun hinta ei pudonnut tarpeeksi. Peruslähtökohta on se, että ostaja esittää oman näkemyksensä sopivasta hinnasta ja sitten keskustellaan, jos aiheesta on erimielisyyttä.

Se on ihan selkeä homma jos ilmoituksessa lukee, että pyyntihinta on myyntihinta ja ei tarvetta vaihtokamppeille. Se kannattaa laittaa siihen ilmoitukseen, niin ei tarvitse vastailla tinkijöille ja vaihtokamppeiden tyrkyttäjille. Osalla on pieni tinkivara hinnassa ja osalla ei. (Jakolinja lienee kehäkolmosen kohdalla tässä asiassa). Täällä jeerassa on totuttu tinkimään
iec
03.05.2024 20:27:20

p130: Silloin sanotaan sellainen hinta, millä myyminen ei harmita. Pyyntihinta tai vaikka vähän yli....

Näin toimin itsekin jos olen myymässä ja tingitään. Yritän hinnoitella kuitenkin aina järkevään hintaan. Ehkä joskus laitan ihan pienen tinkivaran mukaan, niin ostajalle jää hyvä mieli jos tykkää tinkiä ja saa tingittyä edes vähän.
hullu_ukko
03.05.2024 21:37:18
iec: Se on ihan selkeä homma jos ilmoituksessa lukee, että pyyntihinta on myyntihinta ja ei tarvetta vaihtokamppeille. Se kannattaa laittaa siihen ilmoitukseen, niin ei tarvitse vastailla tinkijöille ja vaihtokamppeiden tyrkyttäjille. Osalla on pieni tinkivara hinnassa ja osalla ei. (Jakolinja lienee kehäkolmosen kohdalla tässä asiassa). Täällä jeerassa on totuttu tinkimään

Ei siinä lainauksessa nyt näin lukenut, mutta tärkeintä on toki se, miten asiat koetaan.

Asiallinen tinkaaminen tapahtuu siten, että ostaja ilmoittaa omasta mielestään sopivan hinnan, koska myyjä on jo oman näkemyksensä esittänyt laatiessaan ilmoituksen. Tämä johtaa joko tarjouksen hyväksymiseen, hylkäämiseen tai vastatarjoukseen, ja tämänkaltainen tinkiminen on varmaan ihan ok valtaosalle myyjistä.

Viimeisen hinnan kysely sen sijaan menee kategoriaan renkaanpotkinta ja muu ämpyily, mihin mulla itsellä on nykyään nollatoleranssi. Ei ole myyjän homma tingata itseään vastaan vain sen takia, että joku tajusi vihjailla epämääräisesti jostain alennuksesta. Lisäksi mun oma kokemus näistä on se, että vaikka myyjä tulisikin vastaan hinnassa niin se ei koskaan johda kauppoihin, vaan ostaja joko jatkaa vänkäämistä tai lopettaa vastaamisen.
Kappale kertoo maailmanlopusta, koska maailmanlopun tuoma loppu on mustattu eli blackened. -Wikipedia
iec
03.05.2024 22:03:25

hullu_ukko: Ei siinä lainauksessa nyt näin lukenut, mutta tärkeintä on toki se, miten asiat koetaan.

Asiallinen tinkaaminen tapahtuu siten, että ostaja ilmoittaa omasta mielestään sopivan hinnan, koska myyjä on jo oman näkemyksensä esittänyt laatiessaan ilmoituksen. Tämä johtaa joko tarjouksen hyväksymiseen, hylkäämiseen tai vastatarjoukseen, ja tämänkaltainen tinkiminen on varmaan ihan ok valtaosalle myyjistä.

Viimeisen hinnan kysely sen sijaan menee kategoriaan renkaanpotkinta ja muu ämpyily, mihin mulla itsellä on nykyään nollatoleranssi. Ei ole myyjän homma tingata itseään vastaan vain sen takia, että joku tajusi vihjailla epämääräisesti jostain alennuksesta. Lisäksi mun oma kokemus näistä on se, että vaikka myyjä tulisikin vastaan hinnassa niin se ei koskaan johda kauppoihin, vaan ostaja joko jatkaa vänkäämistä tai lopettaa vastaamisen.

Se on vähän miten sen tulkitsee. Itse olen käyttänyt joskus kysymystä tiukasta hinnasta silloin kun hintapyynti poikkeaa reilusti yleisestä markkinatasosta ylöspäin (verrattuna muihin samanmallisiin käytettyihin tai uuden hintaan) koska se vihjaa vähän siitä että myyjällä on joko hintakäsitys vähän erilainen kuin keskimäärin, tai sitten on sellainen bulvaaniheppu joka ostelee halvalla ja yrittää myydä kalliilla. Toki yleensä tarjoan sopivaksi katsomaani hintaa jos tuntuu että on hieman yläkanttiin se hintapyyntö. Ja silloinhan ei tarvitse tinkiä jos on valmiiksi järkevä hinta.

Itse en koe hyökkäävänä jos minulta kysytään myytävästä torikamppeesta tiukkaa hintaa. Ymmärrän kyllä pointtisi, että joistakin se tuntuu renkaanpotkimiselta. Ja oikeastaan tiukan hinnan sanomisen jälkeen loppuu tinkiminen, sillä sehän on se alin hinta millä suostuu myymään. Kyselijän pitäisi tajuta se ja jos ei tajua, niin sitten se on "kiitos mielenkiinnosta ja palataan asiaan jos olet valmis maksamaan sen annetun hinnan."
askomiko
05.05.2024 08:43:46
Ei mene torifissäkään putkeen. Ilmoituksesi on poistettu. Hinta ei vaikuta realistiselta.

Oletan että siis liian halpa, nuo isot Genelecit jotka muutaman viikon on olleet myynnissä ja tiputin hintaa 7500 euroon. Hitto että ärsytti, millä hiton järjellä ne noota poliisoi, ja vieläpä ihan ihmisen järettömyydellä eikä mikää robotti. Aspasta tuli että tutki millä hinnoilla noita myydään ä yadda yadda. No perkele. Nostetaan sitten hintaa! Verisuoni katkeaa päästä.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
A-hp
05.05.2024 09:02:47
Tori.fi:tä ei hirveesti voi nykyisellään kehua, melkosen vaikeeta on sielä ilmoittaminen välillä. Koitin yksiä auton vanteita sinne laittaa, no ensin ei käy, koska ilmoitukseen ei saa laittaa, että ovat ns replicat, koska alkuperäisten valmistaja kieltää blaa blaa blaa, sitten kun jättää sen siitä pois, ei käy sekään, koska sitten ei selviä vanteiden malli tarpeeksi tarkasti. Jätin ilmotuksen laittamatta sinne.
Laulava Kylätohtori
05.05.2024 10:26:29
askomiko: Ei mene torifissäkään putkeen.

Oletan että siis liian halpa, nuo isot Genelecit jotka muutaman viikon on olleet myynnissä ja tiputin hintaa 7500 euroon. Hitto että ärsytti, millä hiton järjellä ne noota poliisoi, ja vieläpä ihan ihmisen järettömyydellä eikä mikää robotti. Aspasta tuli että tutki millä hinnoilla noita myydään ä yadda yadda. No perkele. Nostetaan sitten hintaa! Verisuoni katkeaa päästä.

No niitähän myydään just sillä hinnalla, millä sinä niitä myyt. Aika ihmeellistä on meno kieltämättä, kun ei myyjä saa itse päättää tuotteidensa hintaa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
vaikeamuistaa
05.05.2024 10:45:29

Mitä ihmettä :D

Joskus on käynyt mielessä laittaa soittoromut tyrkylle tori.fin kautta, mutta tuon perusteella ei houkuttele.
If you don't have ability, you wind up playing in a rock band.
Guitarfreak
05.05.2024 10:49:44
vaikeamuistaa: Mitä ihmettä :D

Joskus on käynyt mielessä laittaa soittoromut tyrkylle tori.fin kautta, mutta tuon perusteella ei houkuttele.

Jep. Shitstead konserni ku valtasi torin nii alko vaikeilu.. ja sit myyjät ei ilmoita esim. puhelinnumeroa/sähköpostia eikä vastaa torin sisäisiin viesteihin :D

Mut e mee täälläkään kaupaks :P
NOOT NOOT - Pingu
mpekkanen
05.05.2024 10:52:09

On kyllä ihme touhua.

Ei ole montaa viikkoa kun joku oli laittanut jostain perus Meksikon Fenderistä myynti-ilmon ja hinnaksi 10 000€. Oli vielä maininta, että älä tarjoa puolta tai jotain.
Eli sitten tuollaiset huumori-ilmot kyllä menee läpi...
mike tapping
05.05.2024 11:17:43
Minä sain viime kuussa myytyä tori.fissä behkun aktiivit ja yamaha revstarin. Nämä oli -lopulta- helpot kaupat sillä ostajat hakivat pyyntihinnalla pois. Ensin piti kylläkin sietää kaikennäköistä huutokauppakeisaria ja renkaanpotkijaa. Tästä jo avauduinkin, että hiton kummalliseksi on mennyt kun ensin pitäisi myydä polkuhintaan ja sitten vielä käydä viemässä laite johonkin sadan kilometrin päähän ostajalle. Voxin styrkkarin kohdalla meni sitten kuppi nurin näiden vänkääjien kanssa ja myin sen alehintaan paikalliseen musiikkiliikkeeseen.
askomiko
05.05.2024 15:00:55
Tai ehkä torin moderaattori ei voinut käsittää että noin kalliita kajareita olisi olemassa?
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)