Aihe: Parempi äänenlaatu sekä äänittäminen
1
Horjuuttaja
09.03.2024 10:49:16
En tiedä tuleeko tämä kysymys lainkaan oikeaan paikkaan, mutta parempaakaan en keksinyt..Tykkään soittaa, mutta en ole oikein kiinnostunut ottamaan itse selvää mistään tech-asioista. Joku on varmasti aiheesta kiinnostuneempi, niin voi ehkä auttaa mut alkuun =)

Kysymys liittyy käytännössä kahteen asiaan: Kitaran/vahvistimen soundiin, sekä miten saan äänitettyä soittoa paremmin esimerkiksi someen.

Mulla on käytössä tällä hetkellä vahvistimena kapistus joss lukee "Spider 2" ja "Line 6". Olen saanut sen lahjaksi, joten en tiedä ko. vahvistimesta sen enempää. Vaikka kuinka pyörittelen ja säädän nappuloita, en saa soundia mieleisekseni. Kun katson vaikkapa youtubesta opetusvideoita ym, niissä soolojen soundi on todella selkeä ja kaunis. Itse nauhoitan soittoa kännykällä, ja äänitys kuulostaa lähinnä sirkkeliltä..

-Miten ja millä laitteilla saisin kitaran soundin kuulostamaan sooloissa pehmeämmältä ja selkeämmältä, vähän sellaista Yngwien tyyliseltä?
-Miten ja millä laitteilla saan nauhoitettua parempilaatuisia videoita, esimerkiksi vaikka someen?
- Bonuskysymys: Miten/mistä saan kappaleisiin backing trackin, ja miten saan editoitua sen mun nauhoitukseen?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä ajan takaa, ja toivottavasti joku jaksaa vielä vastatakin, tai osoittaa minulle jonkun helpon tutoriaalin niin pääsen perehtymään asiaan =) Kiitos jo etukäteen!
elon arska
09.03.2024 13:13:50 (muokattu 09.03.2024 13:17:30)
Ihan ensimmäinen asia on olla äänittämättä puhelimella, videon kuvaaminen voi tapahtua puhelimella mutta äänitys kannattaa tehdä sitä varten tehdyillä kamoilla ja editoida ne sitten yhteen. Miten ja millä kamoilla se tapahtuu on sitten toinen kysymys.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
Vesa423
10.03.2024 12:25:08
Line 6 Spider 2 vahvistimissa käsittääkseni, ainakin jossain malleissa, on usb-ulostulo jonka kautta vahvistimen mallintaman äänen saa äänitettyä suoraan usb kautta tietokoneelle. Esim ilmaisella Audacity-ohjelmalla, jos ei halua monipuolisempia ohjelmia hankkia äänityskäyttöön. USB kautta todennäköisesti saat jo oleellisesti parempaa äänenlaatua kuin kännykällä, mutta soundissa ei ole huoneen tuomaa tilan tuntua, ja pienen huonekaiun lisääminen jälkeen päin äänityssoftan puolella saattaa olla tarpeen.

Joku video USB-nauhoituksesta Spiderillä
https://youtu.be/OeWtRSGHlYw

Toinen vaihtoehto on hankkia kunnollinen mikrofoni ja äänittää sillä. Vaatii vähän enemmän värkkäämistä mikrofonin sijoittelun yms suhteen.

Molemmissa vaihtoehdoissa edellytyksenä että Spideristä omiin korviin suoraan tuleva soundi miellyttää. Kyllä tuosta kai pitäisi moneen käyttöön ihan asiallista soundia säätämällä saada, ei ole itselläni kokemusta, joten ehkä vaikka jonkun netistä haettujen valmispresettien pohjalta voisi päästä liikkeelle jos tuntuu että säätäminen ei aukene.
oksatboys
11.03.2024 10:05:46

elon arska: Ihan ensimmäinen asia on olla äänittämättä puhelimella, videon kuvaaminen voi tapahtua puhelimella mutta äänitys kannattaa tehdä sitä varten tehdyillä kamoilla ja editoida ne sitten yhteen. Miten ja millä kamoilla se tapahtuu on sitten toinen kysymys.

Nykyään puhelimissa on yllättävän hyvät mikit + äänen prosessointi. Ainakin I-tuotteilla kuvatuista keikkavideoista on saanut pienellä jälkikäsittelyllä ihan järkevän kuuloista. Suuri vaikutus on myös mikin (eli puhelimen) asettelulla. Jos ottaa kaumpaa, että saa soittajan vahvistimineen kuvaan, niin aivan varmasti äänessä on aika paljon huonetta mukana. Pitäis kuvata vahvistimen etukangasta, että mikki ottaisi lähinnä sen ääntä.

Puhelimen kaveriksi voi hommata myös interfacen tai mikrofonin. https://musictech.com/guides/buyers … /best-mobile-audio-interfaces-2023/
masterhat
12.03.2024 07:44:00
Aiheeseen liittyen , onko suositella jotain kompaktia mikkiä kännykälle, joko 3,5mm tai usb-c liitäntään tulevaa? Joskus ostin iRigin pienen mikin kännykälle, mutta se on aika paska
Henri Henri Olavi
12.03.2024 08:52:56 (muokattu 12.03.2024 09:10:23)
masterhat: Aiheeseen liittyen , onko suositella jotain kompaktia mikkiä kännykälle, joko 3,5mm tai usb-c liitäntään tulevaa? Joskus ostin iRigin pienen mikin kännykälle, mutta se on aika paska

Mun kaveri osti Shure MV88+ (video kit) ja hän kehuu sitä vuolaasti. Ja erittäin hyvältä ne äänitykset ovat kuulostaneet, joita olen kuullut.

E: tässä yksi arvostelu jonka löysin:

https://www.pcmag.com/reviews/shure-mv88-plus
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
masterhat
13.03.2024 07:39:41
Henri Henri Olavi: Mun kaveri osti Shure MV88+ (video kit) ja hän kehuu sitä vuolaasti. Ja erittäin hyvältä ne äänitykset ovat kuulostaneet, joita olen kuullut.

E: tässä yksi arvostelu jonka löysin:

https://www.pcmag.com/reviews/shure-mv88-plus

Kiitos! hyvältä vaikuttaisi, olisi ständikin puhelimelle mukana
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)