Aihe: Pintakäsittely kerrostalo-olosuhteissa
1
mutaatio
21.02.2024 13:42:38
Tästä on aiemminkin täällä keskusteltu, mutta kertaus on opintojen äiti. Tuli ostettua kevät/kesäprojektiksi pari telerunkoa joihin pitäisi saada jonkinlainen pinta päälle. Käytössä on lasitettu parveke, jossa olen joskus pieniä kodin projekteja spraymaalannut, mutta ehkä se jätetään tällä kertaa pois harkinnasta - jäljestä ei tullut kovin hyvä ja pintojen suojaus aiheutti aika paljon stressiä.

Pohdiskeluissa on siis joko pintaan hierottava (wipe-on, mikä lienee korrekti suomennos?) vaihtoehto:
* Tru-oil
* Wipe-on poly (esim. https://www.madinter.com/en/colortone-wipe-on-poly-finish.html)

Taikka sitten pensselillä, telalla tai tyynyllä levittäen polyuretaani:
* Libéron Bistrot
* Teknos Helo

Ennen lakkausta rungot on tarkoitus filleröidä ja värjätä petsaamalla.

Sitten ne kyssärit:
1. Kannattaako aloittelijan harkita edes muuta kuin tru-oilia tai wipe-on-polyä?
2. Onko pinnan kovuudessa/kestävyydessä merkittävää eroa noiden välillä?
3. Olenko jättänyt huomiotta jonkun paremman vaihtoehdon?

Tarkoitus on toki tehdä koepaloja valitusta menetelmästä, mutta kovin montaa erilaista ainetta ei viitsisi ostaa varastoon.
Juhani_t
22.02.2024 14:13:50
Kylpyhuone on hyvä paikka maalata ja lakata. Suihkuttelemalla saa pölyt pois ja ilmanvaihto vie hajut. Mä olen lakkaillut kylppärissä talvisaikaan pensselihommina monenlaista. Pääasiassa lakkana on ollut tämä: https://www.puuilo.fi/ilves-venelakka-90-0-9l-kiiltava
MPU
22.02.2024 17:13:11
Noilla reunaehdoilla valitsisin Tru oilin. Pintakäsittely onnistuu vaikka keittiön pöydän ääressä eikä vaadi muuta kuin muutaman rätin ja suojauksen pöydälle. Mitään todella kovaa, paksua ja kiillotettavaa kerrosta tuolla ei saa tehtyä, mutta riittävän kovan pinnan soittimeen kyllä saa.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
mutaatio
13.05.2024 21:19:13
Sen verran päivitystä aiheeseen että tuli sitten tilattua Ruotsista tuota Colortone Wipe-On-Polya ja levitettyä sitä parvekkeella, koska ajattelin että näin pääsee helpolla.

Ihan täysin tyytyväinen en ole tuohon, koska mitenkään helppokäyttöistä tuo ei ole - tai sitten en vaan osaa. Tuo pisaroituu aika voimakkaasti kun sitä yrittää levittää, vaikka pinta olisi kuivahiottu ensin P400 paperilla. Sitten kun sen vihdoin saa pysymään pinnassa niin se muodostaa semmoinen kalvon joka lähtee repeytymään irti. Jossain on selvästikin jotain vikaa, joko aineessa, pohjissa tai tekijässä.
Kefiiri
20.05.2024 14:25:00 (muokattu 20.05.2024 14:27:17)
Oletko kenties käyttänyt rungossa sellaista filleriä jonka päälle vesiohenteinen pintatökötti ei ota tarttuakseen?
En ole musiikin asiantuntija.
Little Savage
13.06.2024 19:40:19
Juhani_t: Kylpyhuone on hyvä paikka maalata ja lakata. Suihkuttelemalla saa pölyt pois ja ilmanvaihto vie hajut. Mä olen lakkaillut kylppärissä talvisaikaan pensselihommina monenlaista. Pääasiassa lakkana on ollut tämä: https://www.puuilo.fi/ilves-venelakka-90-0-9l-kiiltava

Vai niin. Asun kerrostalossa jossa painovoimainen ilmanvaihto. Kerran naapurilla kävi jokin vahinko makuuhuoneessa. Kohta jotain petivaatetta pestiin suihkussa höyryävän kuumalla vedellä ja haju levisi ilmastointien kautta minunkin makuuhuoneeseen asti.
Älä koske mun ratukasteriin.
Juhani_t
14.06.2024 07:37:54
Little Savage: Vai niin. Asun kerrostalossa jossa painovoimainen ilmanvaihto. Kerran naapurilla kävi jokin vahinko makuuhuoneessa. Kohta jotain petivaatetta pestiin suihkussa höyryävän kuumalla vedellä ja haju levisi ilmastointien kautta minunkin makuuhuoneeseen asti.

No tämäpä toki. Se ilmanvaihto saisi olla koneellinen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)