Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5290 291 292 293 294347 348 349 350 351
mpekkanen
09.02.2024 14:28:33
Laulava Kylätohtori: Hyvä se toisaalta on tuollaisten venkuloiden nimet tänne laittaa, niin se ehkäisee uusia kusetuksia. Varsinkin tunnettujen sarjakusettajien kohdalla.

Voi poliisia pikkasen hymyilyttää, jos poliisille tuttu venkula menee poliisille tekemään rikosilmoitusta, että minua sanottiin netissä huijariksi. Ei mene ihan pinon päällimmäiseksi se juttu eikä lähde karhuryhmä liikkeelle.

E. Tulee mieleen se tapaus, jossa vuosia parisuhdeväkivallan uhrina ollut nainen sai lopulta eron ja kirjoitti siitä faceen. Mies teki rikoilmoituksen, että hänen kunniaansa on loukattu ja nainen sai tuomion miehen kunnian loukkauksesta. Mies oli saanut väkivaltatuomioita ja nainen ollut väkivallan takia todistetusti turvakodissa. Mutta vitut siitä, tärkeintä on miehen kunnia. Aivan kuin jossain Afganistanissa. Vaimo ei saa kertoa, että on ollut väkivaltaisessa parisuhteessa, koska... jep, tärkeintä on miehen kunnia.

Kyllä ne huijarit minun puolesta voi täällä ilmoittaa, mutta pieni riski siinä on että huijari voi nostaa sen jutun. Varmaan jonkun nimimerkin voi aika huoletta tänne kirjoittaa, mutta itse en laittaisi koko oikeaa nimeä ja osoitetta ja puhelinnumeroa ja tilinumeroa.
Sittenhän asia on toinen kun siitä on tuomio tullut.

Kyllähän tämä järjestelmä vähän voimaton on näille taparikollisille...
Laulava Kylätohtori
09.02.2024 14:38:46
mpekkanen: Kyllä ne huijarit minun puolesta voi täällä ilmoittaa, mutta pieni riski siinä on että huijari voi nostaa sen jutun. Varmaan jonkun nimimerkin voi aika huoletta tänne kirjoittaa, mutta itse en laittaisi koko oikeaa nimeä ja osoitetta ja puhelinnumeroa ja tilinumeroa.

Lain mukaan myös faktojen laittaminen voi olla rikos. Eli ihan sama, onko tuomiota vai ei. Periaatteessa kaikkien pitää suojella näitä venkuloita ja mahdollistaa huijausten jatkuminen.

Tuossa omassa esimerkissäkin oli miehellä tuomioita pahoinpitelystä, mutta syytteet ja tuomio vaan tuli naiselle.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
mpekkanen
09.02.2024 14:55:13
Laulava Kylätohtori: Lain mukaan myös faktojen laittaminen voi olla rikos. Eli ihan sama, onko tuomiota vai ei. Periaatteessa kaikkien pitää suojella näitä venkuloita ja mahdollistaa huijausten jatkuminen.

Tuossa omassa esimerkissäkin oli miehellä tuomioita pahoinpitelystä, mutta syytteet ja tuomio vaan tuli naiselle.

Paras olisi kun ihmiset oikeasti ymmärtäisi sen, että aina kun siirtää rahaa tuntemattoman tilille niin se on riski.
Jos ostaa paljon tuolla tyylillä, niin se on vain ajan kysymys kun se paska osuu omalle kohdalle. Minäkin olen täällä toistanut tätä lukuisia kertoja, mutta en tiedä onko siitä apua kenellekään ollut. Ostajan pitäisi tiedostaa myös oma vastuu kauppatilanteessa ja olla tarkkana...

Tuo juttu minkä laitoit esimerkin, niin ihan älytön tapaus.
ak69
09.02.2024 16:03:58
mpekkanen: Kyllä ne huijarit minun puolesta voi täällä ilmoittaa, mutta pieni riski siinä on että huijari voi nostaa sen jutun. Varmaan jonkun nimimerkin voi aika huoletta tänne kirjoittaa, mutta itse en laittaisi koko oikeaa nimeä ja osoitetta ja puhelinnumeroa ja tilinumeroa.

Aika vaikeaa on kenekään "huijarin" lähteä nostelemaan mitään juttuja, jos jätetään vaan se "huijari"-sana pois ja kerrotaan vain itse tapahtumasta. Mallina esim. että ostin siltä ja siltä ja toimitin rahat, mutta tavarat jäivät toimittamatta. Niin kauan, kun kirjoitetaan totuuksia, ei kenenkään mitkään ilmoittelut viranomaiselle toimi. Toimittaa sitten ne kamat tai palauttaa raha ja kirjoitus häviää saman tien kuin pieru saharaan. Mielestäni on erittäin suotavaakin, että tuollaisista epäonnistuineista kaupoista kirjoitellaan täällä ihan nimimerkeillä muille tiedoksi, mutta ei tietenkään nimitellä ketään huijariksi.
mpekkanen
09.02.2024 16:11:34
ak69: Aika vaikeaa on kenekään "huijarin" lähteä nostelemaan mitään juttuja, jos jätetään vaan se "huijari"-sana pois ja kerrotaan vain itse tapahtumasta. Mallina esim. että ostin siltä ja siltä ja toimitin rahat, mutta tavarat jäivät toimittamatta. Niin kauan, kun kirjoitetaan totuuksia, ei kenenkään mitkään ilmoittelut viranomaiselle toimi. Toimittaa sitten ne kamat tai palauttaa raha ja kirjoitus häviää saman tien kuin pieru saharaan. Mielestäni on erittäin suotavaakin, että tuollaisista epäonnistuineista kaupoista kirjoitellaan täällä ihan nimimerkeillä muille tiedoksi, mutta ei tietenkään nimitellä ketään huijariksi.

Kyllä siinäkin on vaarassa että huijari nostaa syytteen siitä, että hänen väitetään jättäneen tavara toimittamatta. Se on oikeudessa sana sanaa vastaan jos uhri kertoo ettei saanut maksamaansa tavaraa. Juttuhan on jo riitautunut siinä vaiheessa kun käräjille mennään, eli kummankaan sana ei ole enää välttämättä luotettava. Maalaisjärki ja oikeus voivat olla kaksi eriasiaa...
Juhani_t
09.02.2024 16:15:36
mpekkanen: Kyllä siinäkin on vaarassa että huijari nostaa syytteen siitä, että hänen väitetään jättäneen tavara toimittamatta. Se on oikeudessa sana sanaa vastaan jos uhri kertoo ettei saanut maksamaansa tavaraa. Juttuhan on jo riitautunut siinä vaiheessa kun käräjille mennään, eli kummankaan sana ei ole enää välttämättä luotettava. Maalaisjärki ja oikeus voivat olla kaksi eriasiaa...

Yleensä sinne käräjille mennessä huijarilla on takanaan useita erilaisia petoksia. Oikeus kyllä toimii oikeudenmukaisesti jos samaa äijää epäillään useista samantyyppisistä rikoksista.
darrell
09.02.2024 16:24:49 (muokattu 09.02.2024 16:26:31)
mpekkanen: Taas vaihteeksi sellainen huomio, että ei kannata levittää kenestäkään nimi, osoite tai puhelin numeroita ja väittää huijariksi jos asiaa ei ole käräjillä käsitelty. Tämä muistutus ihan vain siksi, ettei tämä huijari pääse nostamaan syytettä perättömän valheen levittämisestä.
Eli kannattaa olla tarkkana, ettei vahinkoa satu useampaan kertaan.

Onko tästä oikeaa näyttöä, että JO HUIJANNUT tyyppi olisi ennen käräjiä nostanut syytteen ja voittanut?

Jos on jo huijattu mutta ei ole huijauksesta käräjäoikeyden päätöstä, niin ei siinä ole kummoinen kunnianloukkaus kyseessä, kun todisteet pitäisi löytyä.

Kevyiden huijausEPÄILYIDEN postaaminen sen sijaan on jo eri asia.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Laulava Kylätohtori
09.02.2024 16:33:56
Se on myös ihan oma asiansa, lähteekö poliisi/syyttäjä ajamaan jonkun tunnetun venkulan rikosilmoituksia. Kyllä se on hyvin äkkiä roskiksessa se ilmoitus kuten paljon vakavammistakin asioista nostetut ilmoitukset.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
mpekkanen
09.02.2024 17:00:10 (muokattu 09.02.2024 17:10:01)
Minä menetin vähän yli satasen huijarille ja poliisi neuvoi ottamaan oppirahoina. Oikeusasteet on kuulemma täynmä näitä tapauksia ja ostajalla on myös vastuu, ettei siirrä tuntemattoman tilille rahaa. Huijareilta ei kuulemma rahoja saa takaisin ja on helpompi tie kun jättää rikosilmoituksen tekemättä.
Näin neuvoi jyväskylän poliisilaitos.

Minä ostin ammattitason balalaikan ja se oli soittokelvoton rihkamapeli. Soittimen kunnon ja laadun määrittelemiseksi olisi tarvittu mm soitinrakentajan maksullinen todistus oikeuteen. Helpommalla pääsin kun unohdin koko jutun, vaikka kyllähän se vitutti.
Henri Henri Olavi
09.02.2024 17:03:07
mpekkanen: Minä menetin vähän yli satasen huijarille ja poliisi neuvoi ottamaan oppirahoina.

Mä olen tehnyt rikosilmoitukset netissä, jote ei ole kukaan Risto-Reipas ollut neuvomassa, miten toimia. Yhdestä keissistä oli niin monta ilmoitusta, että se meni lopulta käräjille ja venkula sai tuomion.
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
mpekkanen
09.02.2024 17:30:17
Henri Henri Olavi: Mä olen tehnyt rikosilmoitukset netissä, jote ei ole kukaan Risto-Reipas ollut neuvomassa, miten toimia. Yhdestä keissistä oli niin monta ilmoitusta, että se meni lopulta käräjille ja venkula sai tuomion.

Se on ihan hyvä että jäävät välillä kiinni.
Harmillisen vähän tulee kuitenkin tuomiota sellaisellekin joka kymmenittäin huijauksia väsää. Varsinkin jos ei ole vielä linnassa ollut niin muutama kuukausi avovankilaa useista kymmenistä rikoksista on aika vähän. Noin se kuitenkin useasti menee.
Juhani_t
09.02.2024 18:23:07
mpekkanen: Minä menetin vähän yli satasen huijarille ja poliisi neuvoi ottamaan oppirahoina. Oikeusasteet on kuulemma täynmä näitä tapauksia ja ostajalla on myös vastuu, ettei siirrä tuntemattoman tilille rahaa. Huijareilta ei kuulemma rahoja saa takaisin ja on helpompi tie kun jättää rikosilmoituksen tekemättä.

Onkohan tässä se syy miksi kukaan ei osta mitään käytettyä vaikka hinnan ei pitäisi olla esteenä?
mpekkanen
09.02.2024 18:31:42
Juhani_t: Onkohan tässä se syy miksi kukaan ei osta mitään käytettyä vaikka hinnan ei pitäisi olla esteenä?

Kyllä se voi olla, pelätään kusetusta. Lehdissä on jatkuvasti juttua huijareista, että kyllä niitä tuntuu olevan. Jo yksi konna saa helposti junailtua rötöksiä toista sataa juttua ennen kuin joutuu linnaan. Oikeuslaitos toimii niin hitaasti.

Toisekseen ihmisillä on kaikki paikat täynnä roinaa ja välttämättä uudelle rojulle ei ole niin tarvetta, jos ei sitten saa jotain puoli ilmaiseksi ja siinä tietysti riskinsä.
erty
09.02.2024 18:43:10
Henri Henri Olavi: Mä olen tehnyt rikosilmoitukset netissä, jote ei ole kukaan Risto-Reipas ollut neuvomassa, miten toimia. Yhdestä keissistä oli niin monta ilmoitusta, että se meni lopulta käräjille ja venkula sai tuomion.

Sen ainoon kerran kun multa huijattiin satanen ostaessani pedaalia tein myös rikosilmoituksen, joka johti myös tuomioon. Useemman kuukauden prosessi missä viranomaisetkin soitteli pariin kertaan tilannetietoja, mut itse rikosilmoitus oli helppo tehdä netissä. Jännä kun tuomion yhteydessä tuli nimilista muista huijauksen uhreista, muutama tunnettu ammattiukkelikin oli narahtanu samaan ansaan.
askomiko
09.02.2024 20:03:50
Ei toinna pelätä jos kertoo tapahtumien kulun. Maksoin nimelle Nönnönnöö kitarasta 100e, eikä kitaraa koskaan saapunut.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
darrell
09.02.2024 23:27:46 (muokattu 12.02.2024 11:39:05)

Sama. Kerran soittivat poliisilta ja seuraava havainto oli käräjiltä tullut kirje tuomion yksityiskohdista. Tiedän, että m.net torilla moneen kertaan myytyä pedaalia koskien poliisi sarjoitti rikokset.
ak69
10.02.2024 11:37:19
mpekkanen: Kyllä siinäkin on vaarassa että huijari nostaa syytteen siitä, että hänen väitetään jättäneen tavara toimittamatta. Se on oikeudessa sana sanaa vastaan jos uhri kertoo ettei saanut maksamaansa tavaraa. Juttuhan on jo riitautunut siinä vaiheessa kun käräjille mennään, eli kummankaan sana ei ole enää välttämättä luotettava. Maalaisjärki ja oikeus voivat olla kaksi eriasiaa...

Ei kyllä noilla eväillä lähde nostelemaan Suomessa syytteitä. Ja se näyttötaakka on yhtä lailla sillä kusettajallakin pystyä todistamaan, että on toimittanut kyseisen tavaran sovitusti. Vielä käräjäoikeuden 530 euron oikeudenkäyntimaksu riita-asiassa kummasti hillitsee niitä hulvattomimpia haastajia.
darrell
12.02.2024 11:32:14 (muokattu 12.02.2024 14:54:34)
mpekkanen: Minä menetin vähän yli satasen huijarille ja poliisi neuvoi ottamaan oppirahoina. Oikeusasteet on kuulemma täynmä näitä tapauksia ja ostajalla on myös vastuu, ettei siirrä tuntemattoman tilille rahaa. Huijareilta ei kuulemma rahoja saa takaisin ja on helpompi tie kun jättää rikosilmoituksen tekemättä.

Siellä Jyväskylässä on nyt joku kesätyöntekijä vastannut puhelimeen.

Nimenomaan tehdään rikosilmoitus, jos henkilötiedoista on edes jotain vinkkiä huijatulla.
Pointti on se, että tehdään rikosilmoitus, mutta ei vaadita menettelyä, jolla rahoja haetaan takaisin. Näin pääset itse käytönnössä ilman mitään lisävaivaa, mutta huijari saa tuomion. Kun sarjahuijarin tuomiot kasaantuu, niin se alkaa tuntumaan. Ilmoitusten avulla poliisi voi sarjoittaa rikoksia.

https://poliisi.fi/petosrikokset
mpekkanen
12.02.2024 11:43:56
darrell: Siellä Jyväskylässä on nyt joku kesätyöntekijä vastannut puhelimeen.

Nimenomaan tehdään rikosilmoitus, jos henkilötiedoista on edes jotain vinkkiä huijatulla.
Pointti on se, että tehdään rikosilmoitus, mutta ei ei vaadita menettelyä, jolla rahoja haetaan takaisin. Näin pääset itse käytönnössä ilman mitään lisävaivaa, mutta huijari saa tuomion. Kun sarjahuijarin tuomiot kasaantuu, niin se alkaa tuntumaan. Ilmoitusten avulla poliisi voi sarjoittaa rikoksia.

https://poliisi.fi/petosrikokset

Minä kävin poliisilaitoksella ja vanhempi mies henkilö oli poliisina, joten tuskin oli kesätyöntekijä. Ihmettelin kyllä meininkiä...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)