Aihe: Mitä kuuntelet
1 2 3 4 521 22 23 24 2546 47 48 49 50
Kefiiri
10.01.2024 08:24:05
R. L. Burnside: Sound Machine Groove -albumi. Olen viime päivät ollut ihan Burnside-kuurilla.
En ole musiikin asiantuntija.
Henri Henri Olavi
10.01.2024 08:25:36
Kefiiri: R. L. Burnside: Sound Machine Groove -albumi. Olen viime päivät ollut ihan Burnside-kuurilla.

En pidä bluussista, mutta Burnside on monesti ihan hyvää.
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
Kefiiri
10.01.2024 08:47:28
Henri Henri Olavi: En pidä bluussista, mutta Burnside on monesti ihan hyvää.

Juu se välttää ne kliseet jotka tekevät pluusista pitkästyttävää.
En ole musiikin asiantuntija.
Piepe
10.01.2024 11:13:39
Kuuntelen Portico Quartetin Monument-levyä. Kivaa että on pitkästä aikaa löytynyt hyvää instrumentaalia. (Kiitos sille joka Vuoden levyt ketjussa mainitsi Yussef Dayesin ja GoGo Penguinin.)
megatherium
14.01.2024 16:13:18 (muokattu 14.01.2024 16:14:58)
Kuunnellut tänään hiukan miltei totaalisesti unohdetun ja polyfonista kudostakin sävelkielessään jossain määrin suosivan, mutta jopa kapellimestari Kajanuksen ja maisteri Rannankin säveltäjänä joltisenkin arvostaman kulttuurin moniottelijan, kulttuurihistorioitsija Bengt von Törnen sinfoniaa nro 5, joka on mielestäni stereotyyppiseen kansallisromanttiseen tyyliin sävellettyä orkesterimusiikkia kiehtovampaa ja antoisampaa säveltaidetta, hieman heikkona ja antiikkisena historiallisena tallenteenakin, ja jossa taitavasti työstettyyn kontrapunktiseen satsiin yhdistyy ripaus sanoiksi pukematonta intohimoakin.

Fougstedt, Fordell ja Aaltonen tietysti ehkä vielä etevämpiä ja merkittävämpiä säveltäjiä, joista ensin mainittujen sinfonioihin tutustuinkin jälleen hiljattain.

Mutta on silti kiistatonta, että Törne ansaitsisi vähintäänkin maailman ensilevytysten muodossa jonkinlaisen uudelleen tulemisen ja renessanssin säveltäjänä, vaikkei hänen teoksiaan ohjelmistossa kuultaisikaan, sillä vain kerran lienee hänen musiikkiaan ollut viime aikoina esillä kamarimusiikkisarjan konsertissa, eikä voi sanoa, että radiokaan hemmottelisi meitä hänen hengentuotteillaan ja luomuksillaan olemassa olevista kantanauhatallenteista huolimatta, jotka käsittävät laajan tuotannon niin konserttoja, sinfonisia runoja, kamarimusiikkia kuin sinfoniettoja ja sinfonioita.

Törne oli omana aikanaan Euroopassa suosittu säveltäjä, jonka teoksia soitettiin niin Pariisissa kuin Venetsiassa.

Lähiradiossa myös kuultiin hänen d molli sinfoniettansa, jossa on varsin mukaansa tempaavaa temaattista ainesta, jopa suuremmassa määrin kuin mainitussa sinfoniassa ja pianokonsertto oli miellyttävä tuttavuus.

Luulisin näin amatöörinä, etteivät Törnen teemat sinfoniassa ole itsessään suuria melodisia oivalluksia, tuota kauniin huiluteeman sävyttämää johdantoa ehkä lukuun ottamatta, vaan sinfonian allegro taitteen teemoja hahmotellessaan hän on ottanut huomioon ennen kaikkea niiden kontrapunktisen käyttökelpoisuuden, ollessaan tavallaan kontrapunktisesti ajatteleva säveltäjä ja kontrapunktinsa ollessa ehkä enemmän ajatuksellista kuin kirjaimellista. Mene ja tiedä.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Kissatäti
15.01.2024 13:23:33
Löysin tällaisen. En ole ennen kuullut. Väristyksiä ja myötäelämistä.

Anthony Hamilton & Elayna Boynton - Freedom
https://www.youtube.com/watch?v=11RN_rM-EDA
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
mpekkanen
15.01.2024 13:24:58
Just tulee Teemalta joku Kaija Saariahon teos ja on kyllä semmoista kiekumista, että vaikea on uskoa että tällaisesta kukaan tykkää.
Muutaman minuutin kuuntelin ja totesin täydeksi sonnaksi.
Henri Henri Olavi
15.01.2024 13:32:05
mpekkanen: Just tulee Teemalta joku Kaija Saariahon teos ja on kyllä semmoista kiekumista, että vaikea on uskoa että tällaisesta kukaan tykkää.

Tuo Innocence on upea! Ei Saariahon parhaita missään tapauksessa, mutta erittäin hieno teos. Nautin siitä suunattomasti. Nämähän pitäisi käydä paikan päällä kokemassa, ei teeveen välityksellä saa samalaista fiilistä. Vilma Jää vetää hienosti tuossa myös. Hänen roolinsa on kivasti ulkopuolinen tuossta oopperan maailmasta.
sormunen
15.01.2024 13:33:54
mpekkanen: Just tulee Teemalta joku Kaija Saariahon teos ja on kyllä semmoista kiekumista, että vaikea on uskoa että tällaisesta kukaan tykkää.

Tässäkin tapauksessa sä olisit voinut sanoa, että
"Just tulee Teemalta joku Kaija Saariahon teos ja on kyllä semmoista kiekumista, että vaikea on uskoa että tällaisesta kukaan tykkää.
Kuitenkin sen verran ymmärrän musiikista ja taiteen teosta, että ymmärrän tämän olevan mestariteos. Minä en vain henkilökohtaisesti pysty tätä sietämään."

Nimittäin taiteen arvottamisessa tieto ja tykkääminen ovat kaksi eri asiaa, jotka saattavat kyllä hyvissä olosuhteissa kohdatakin.
mpekkanen
15.01.2024 13:48:31
sormunen: Tässäkin tapauksessa sä olisit voinut sanoa, että
"Just tulee Teemalta joku Kaija Saariahon teos ja on kyllä semmoista kiekumista, että vaikea on uskoa että tällaisesta kukaan tykkää.
Kuitenkin sen verran ymmärrän musiikista ja taiteen teosta, että ymmärrän tämän olevan mestariteos. Minä en vain henkilökohtaisesti pysty tätä sietämään."

Nimittäin taiteen arvottamisessa tieto ja tykkääminen ovat kaksi eri asiaa, jotka saattavat kyllä hyvissä olosuhteissa kohdatakin.

Ai tämä mestariteos. Siis ihan pelkkää paskaa tämmöinen on. Harmi, että oopperaa ja muuta sukkahousuissa homoilua tuetaan valtion varoista.
Henri Henri Olavi
15.01.2024 13:50:53
mpekkanen: Ai tämä mestariteos. Siis ihan pelkkää paskaa tämmöinen on. Harmi, että oopperaa ja muuta sukkahousuissa homoilua tuetaan valtion varoista.

Mikä teki tästä mielestäsi homoilua? En itse löytänyt tarinasta viitteitä siihen suuntaan.
mpekkanen
15.01.2024 13:59:32
Henri Henri Olavi: Mikä teki tästä mielestäsi homoilua? En itse löytänyt tarinasta viitteitä siihen suuntaan.

Enhän minä niin sanonut. Vaan haukuin tämän teoksen ja sen lisäksi oopperan ja muun sukkahousuissa homoilun, jota valtion varoilla tehdään.
Henri Henri Olavi
15.01.2024 14:02:45 (muokattu 15.01.2024 14:04:28)
mpekkanen: Enhän minä niin sanonut. Vaan haukuin tämän teoksen ja sen lisäksi oopperan ja muun sukkahousuissa homoilun, jota valtion varoilla tehdään.

Mutta Innocence on oopperaa, eikä siinä homoilla sukkahousuissa, joten mielipiteesi on täysin tyhjä. Se kertoo vain ummehtuneisuudestasi, sekä ahdistavasta näkemyksestäsi elämään. Käytät homoilua negatiivisessa mielessä, vaikka sulla ei luultavasti ole mitään omaa kokemusta homoseksuaalisesta toiminnasta.
Piepe
15.01.2024 14:20:10
Henri Henri Olavi: vaikka sulla ei luultavasti ole mitään omaa kokemusta homoseksuaalisesta toiminnasta.

Ehkä se häntä vituttaakin.
Henri Henri Olavi
15.01.2024 14:24:21 (muokattu 15.01.2024 14:24:42)
Lisäksi Kaija on kansainvälisesti tunnetuin ja tunnustetuin suomalainen säveltäjä koskaan. Jos säveltaidetta ei tuettaisi valtion toimesta mitenkään, ei täältä tulisi koskaan niin upeita säveltäjiä. Täältä ei tulisi lainkaan säveltäjiä.
mpekkanen
15.01.2024 16:21:53
Kuka tykkää mistäkin. Minä arvostan esim Sepi Kumpulaista huomattavasti paljon enemmän muusikkona kuin Saariahoa. Se, että Suomessa tuetaan verorahoilla oopperaa, balettia, nykytaidetta ja muuta elitististä sontaa on melkein rikollista.
Prophet
15.01.2024 19:14:35
mpekkanen: Kuka tykkää mistäkin. Minä arvostan esim Sepi Kumpulaista huomattavasti paljon enemmän muusikkona kuin Saariahoa. Se, että Suomessa tuetaan verorahoilla oopperaa, balettia, nykytaidetta ja muuta elitististä sontaa on melkein rikollista.

Ylisuuria apurahoja ja vain tietyille taidepiireille, joten oli aihetta sketsille:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/04/07/lapinlahden-linnut-min-fallos
Prophet
15.01.2024 19:28:29
megatherium
16.01.2024 12:08:28 (muokattu 16.01.2024 12:32:12)
Kritisoimatta tässä nyt kenenkään musiikkimakua sinänsä toteaisin, että Kaijan edustama musiikinlaji on niin vaativa ja jopa henkilökohtaisia uhrauksia edellyttävä, että sen oppiminen, omaksuminen ja siinä kehittyminen edellyttävät elinikäistä harjoittelua ja opiskelua tulla jatkuvasti paremmaksi ja kypsemmäksi säveltaiteilijaksi, kun puhtaasti viihdyttämispohjalta tuotettua kevyttä ajanvietemusiikkia sävelletään rennommalla asenteella spontaanisti ilman yhtä kunnianhimoista asennetta, korkeakoulututkintoja, sävellysdiplomeja tai esim. erityisiä ja moderneja spatiaalisen spektraalimusiikin säveltämiseen luotuja sävellystekniikoita, sekä ilman valtaisasta inspiraatiosta kummunneen keskittyneen sävellysprosessin tuottamia otsaryppyjä, jotka liittyvät väistämättä luovaan ja ankaraan aivotyöhön. Itse kuuntelen edellä esillä olleista esimerkeistä poiketen lähinnä suomalaista unohdettuja postromanttista säveltaidetta, jota ei ole juuri edes levytetty.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)