Aihe: Tremolo nakuttaa
1 2
conductor
06.01.2024 13:18:21
Ensimmäinen kitara jossa vibrakampi, eli ollut vuosien varrella akkareita ja ESP i aktiivimikeissä yms, nyt kitara jossa tremolo. Osaako joku neuvoa voiko asialle tehdä mitään kun talla nakuttaa bodya vasten kammettaessa, en viitsisi alkaa säätämään ennen kun tiedän varmuudella mitä teen? Kiitos jo etukäteen ystävällistä vastauksista
Puavali
06.01.2024 13:44:24
Se on vibra, sanoi Leo Fender mitä tahansa. Nyt jos tietäisi millainen vibrasysteemi kitarassa on, niin osaisi neuvoa paremmin.

Jos se on perinteinen kuudella ruuvilla kiinnitetty, niin kiristä ruuvit sopivan tiukkaan eli hieman löysälle, että etureuna ei pääse nousemaan irti kannesta, mutta pystyt käyttämään vibrakampea.

Itse jätän jouset sen verran löysiksi, että vibrasysteemin pohjalevy on takareunastaan hieman ylhäällä (alle millin) , että voi kammeta myös ylöspäin ihan sävelaskeleen murto-osan.
A66ki
06.01.2024 15:15:28
Parissa stratossa itsellä kuulunut naputusta tai enemmänkin narinaa kammetessa. Äänet häipyi kun voitelin ne piskuiset kieliohjurit lavasta. Mutta jos äänet tulee tosiaan tremolon suunnalta, niin tuo ei sitten ole ratkaisu.
conductor
06.01.2024 19:07:09 (muokattu 06.01.2024 19:08:06)
Puavali: Se on vibra, sanoi Leo Fender mitä tahansa. Nyt jos tietäisi millainen vibrasysteemi kitarassa on, niin osaisi neuvoa paremmin.

Jos se on perinteinen kuudella ruuvilla kiinnitetty, niin kiristä ruuvit sopivan tiukkaan eli hieman löysälle, että etureuna ei pääse nousemaan irti kannesta, mutta pystyt käyttämään vibrakampea.

Itse jätän jouset sen verran löysiksi, että vibrasysteemin pohjalevy on takareunastaan hieman ylhäällä (alle millin) , että voi kammeta myös ylöspäin ihan sävelaskeleen murto-osan.

Kahdella jollain kuusikulma pultin tapaisia näyttää olevan kiinni. Uskaltaakohan niitä siis kiristää vähän? Ne vaan vähän E kielien alla.
Arkka
06.01.2024 19:56:39

Mikä talla? Tai mikä kitara? Tai minkä näköinen talla? Ja mitä tarkoittaa nakutus? Ole yksityiskohtainen, niin saat järkeviä neuvoja.
conductor
07.01.2024 00:53:34
Arkka: Mikä talla? Tai mikä kitara? Tai minkä näköinen talla? Ja mitä tarkoittaa nakutus? Ole yksityiskohtainen, niin saat järkeviä neuvoja.

Joo asia selvisi periaatteessa eli siis siitä pitää vaan tehdä kelluva, se on liian alhaalla vain. Nakutus tarkoittaa sitä että nimenomaan nakuttaa ( tai miksi sitä haluaa sanoa ) bodya vasten kun käyttää kampea. Kyseessä on Tokai TST 50 modern made in Japan, hyvä kitara kaikin. Pitää vaan tuo asia fiksata.
conductor
07.01.2024 00:56:46
Arkka: Mikä talla? Tai mikä kitara? Tai minkä näköinen talla? Ja mitä tarkoittaa nakutus? Ole yksityiskohtainen, niin saat järkeviä neuvoja.

Okei no naputus voisi olla parempi termi.
WanhaWetäjä
07.01.2024 12:45:03 (muokattu 08.01.2024 01:17:09)

A66ki: Parissa stratossa itsellä kuulunut naputusta tai enemmänkin narinaa kammetessa. Äänet häipyi kun voitelin ne piskuiset kieliohjurit lavasta. Mutta jos äänet tulee tosiaan tremolon suunnalta, niin tuo ei sitten ole ratkaisu.

Eikös osa straton soundista muodostu juurikin tuolta VIBRATALLAN jousista ja niiden helinöistä ja narinoista? Itse muistan amerikan straton ajoilta nuo todella ärsyttävät häiriöäänet etenkin kotioloissa äänityksiä tehdessä joista ei tarvi enää kärsiä kun myin straton pois ja GAS thinline telessä on Super Vee BladeRunner vibratalla.
On todella smooth ja äänetön, jotkut sanovat mm sustainin parantuneen vs Fenderin perinnetalla, siitä en tiedä mutta voipi olla.

Ulkonäkö on noissa melko perinteinen joten senkään ei pitäisi vintagehenkistäkään fenderistia häiritä. https://muusikoiden.net/dyn/users/153639.jpg

EDIT Kuten Puavali jo totesi tuo herra Fenderin alulle laittama tremolo näyttää olevan voimissaan monissa musafirmoissakin. No, jos joku saa aikaan tremolon vibratallalla niin nostan hattua.
Siinä ja siinä se on myös esim kitaravahvistimissa ja speduissa mutta kuitenkin lähempänä mitä kitaran vibrarysteemissä.

Musiikkia joskus opiskelleet ovat kentiess nähneet nuottikuvissa tremoloa tarkoittavan symboolin ja se ei tarkoita sitä että aletaan veivaamaan straton kammella, täh?

No joo, takin paikka.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
conductor
07.01.2024 19:32:17
Olisiko tuo miten vaikea homma itse tehdä? Pitääkö jotenkin jousien määrää muuttaa tms. Eli siis... Henkilö jolta ostan tekee sen mutta jos haluan tehdä itse niin kiva jos joku vaan osaisi neuvoa. Eli tehdä tallasta ns kelluva talla, eli siis toisin sanoen nostaa tallaa niin ettei se " koputa, naputa " tai mitä sanaa nyt haluaakaan siitä käyttää että talla osuu bodiin kammettaessa!
samiko
07.01.2024 20:00:42
conductor: Olisiko tuo miten vaikea homma itse tehdä? Pitääkö jotenkin jousien määrää muuttaa tms. Eli siis... Henkilö jolta ostan tekee sen mutta jos haluan tehdä itse niin kiva jos joku vaan osaisi neuvoa. Eli tehdä tallasta ns kelluva talla, eli siis toisin sanoen nostaa tallaa niin ettei se " koputa, naputa " tai mitä sanaa nyt haluaakaan siitä käyttää että talla osuu bodiin kammettaessa!

Youtubesta löytyy mielinmäärin videoita avuksi.

https://www.youtube.com/watch?v=9CkrKdQR6_g
conductor
08.01.2024 16:08:35
samiko: Youtubesta löytyy mielinmäärin videoita avuksi.

https://www.youtube.com/watch?v=9CkrKdQR6_g

Joo, kiitos.
conductor
09.01.2024 20:46:39
Niin, en ole ihan varma, mutta käsittääkseni kyseessä tuossa Tokay TST 50 modernissa on ns kaksi piste tremolo talla (?) Eli se Ros liian alhaalla eli yksinkertaisesti sanottuna kampea käyttäessä talla osuu bodiin, näinhän ei varmaan pitäisi olla? Eli koska osuu bodiin niin aiheuttaa tietenkin naputusta, en nyt oikein osaa enää selvemmin tätä kuvailla
Antti1
09.01.2024 21:54:37
Talla kolahtaa kitaran kanteen, kun sillä kolauttaa kitaran kanteen. Jos se ei saa siihen osua, niin kitaran rungosta täytyy tempaista pala pois. Vaihtoehtoisesti liian matalalla olevan tallan aiheuttamat ongelmat voi korjata sillä, että nostaa tallaa ylemmäs. Tallasta riippuen etukenoonkin säätäminen voi toimia.
Kefiiri
09.01.2024 22:13:14
Antti1: Tallasta riippuen etukenoonkin säätäminen voi toimia.

Etukenoon?
En ole musiikin asiantuntija.
Antti1
09.01.2024 22:17:28
Kefiiri: Etukenoon?

Niin, siillen niinku etukenoon. Eteenpäin mars! Miksi nyt sitä sitten haluaakaan kutsua, perse ylös ja irti kannesta.
Kefiiri
09.01.2024 22:19:04 (muokattu 09.01.2024 22:21:19)
Antti1: Niin, siillen niinku etukenoon. Eteenpäin mars! Miksi nyt sitä sitten haluaakaan kutsua, perse ylös ja irti kannesta.

Mun mielestä se on silloin loivassa takakenossa...
Ei kun jyrkässä, ja jos se on kannessa kiinni, on takakeno maksimissaan. Onpas vaikeaa, eihän se silloin ole takakenossa vaan vaakasuorassa.

Okei, taisin hävitä. Olkoon sitten etukeno!
Kefiiri
09.01.2024 22:22:22
gemisti: ylöspäin pelivara ei piisaa.

Tarkoitatko nyt sävelkorkeutta vai tallan asentoa? En viisastele vaan olen vilpittömästi pihalla.
gemisti
09.01.2024 22:50:25 (muokattu 09.01.2024 22:51:26)
Kefiiri: Tarkoitatko nyt sävelkorkeutta vai tallan asentoa? En viisastele vaan olen vilpittömästi pihalla.

Sävelkorkeutta siis! Ja siis minun makuun talla kääntyy etukenoon kun kallistuu kohti kaulaa.
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
samiko
09.01.2024 23:50:19
Herran pieksut kun on vaikeaa :D

Kun talla on kokonaan kiinni bodyssa kuin hard tailissa, olkoon se asento 1+

Kun talla on kelluva, olkoon se asento 0

Kun kampea painaa bodyyn päin ja kielen vire madaltuu, olkoon se asento 1-

Jos kuuluu naksahdus asennossa 1+, eli talla kolahtaa puuhun, pitää säätää 0 asentoa 1- suuntaan.

Jos naksahdus kuuluu asennossa 1-, se voi johtua kuten itsellä siitä että tallan mikin puoleinen reuna ottaa pleksiin hieman kiinni. Sen muovisen naksahduksen kyllä tunnistaa ja paikallistaa helposti. Itsellä ei ole tuollaista 2-tolppatallaa koskaan ollut, mutta jos se tallan mikin puoleinen reuna ottaa puuhun kiinni, niin en näe mitään muuta ratkaisua kuin saada tallaa enemmän ilmaan, eli säätää tallan tolppia korkeammalle.

Jos vieläkin poksuu tai naksuu niin kai joku tallassa on huonosti paikoillaan, löysällä tai rikki. Tai voihan se olla ns ominaissoudi? Ei noi äänettömiä vekottimia ole varsinkin jos rankasti veivaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)