samiko 07.01.2024 21:38:11 | |
---|
|
Mites tuo L5 s onko kenelläkään hajua vuosimallista? 1978 tai tuoreempi tallasta päätellen? Ensin housut, sitten kengät. |
fox 08.01.2024 00:22:13 | |
---|
mpekkanen: Onkohan sinulla käsitystä, millaiset ne mikit oikeasti on? Firebirdissä on metallikuoriset mini humbuckerit ja niitä samoja mikkejä on ollut myös esim joissain Les Paul malleissa, mutta sillä erotuksella, että Firebirdissä se mikin kehys on metallinen kun Les Paulissa se kehys on muovia. Käytännössä niissä on kumminkin ihan pieni ero, Firebirdin mineissä kun ei oo siinä "toisessa" kelassa säädettävien napapalojen palkkia, eikä siis myöskään filisterhead-naparuuveja. Molemmissa kelarungoissa oli vaan ne rautapalkit. Ja alla alnico-magneetti. No, olihan toki "varaosanumerokin" eri, Firebird mikit oli PU- 720 nikkelikuorella, PU- 740 taas sitten kullatulla kuorella. Muutenhan ne toki oli samaa perhettä, 4250 kierrosta #42 lankaa (tai sinne päin, tuskin se aina oli ihan just mitä tech specs sanoi) Aiemminkin oon täällä palstalla jossain todennut että noita LP Deluxen säädettävillä napapaloilla varustettuja minihumppareita jotkut vaihtoivat 'birdeihin. Toinen "muinaisten aikojen" virittelykonsti oli Firebirdin minien hyödyntäminen siten, että purettiin se mikki. Sitten otettiin Telecasterin etumikin kuoret ja pohja ja tungettiin ne Firebird-mikin kelat sinne kuoreen päällekkäin. Tuloksena oli ns. "stacked humbucker" Telen etumikiksi. Kun ei silloin muinoin ollut siihen malliin noita vastaavia korvaavia kaupallisia mikkejä kovin suurta valikoimaa. Tosin, kovin moni ei sitä humpparia Telen kaulamikiks halunnut, mutta... ;) Mutta perimmäiseen kysymykseen, onhan ne minihumppareita kyllä. Myös ne muovikuoriset SG-mallin minit. ;) |
fox 08.01.2024 00:29:21 | |
---|
badcat: Mites tuo L5 s onko kenelläkään hajua vuosimallista? 1978 tai tuoreempi tallasta päätellen? Varmaan joo. Mulla ei ole henkilökohtasta havaintoa Hautamäen L-5S kepistä, Ahosen muse.. köh, Musiikissa on ollut mun muistikuvien mukaan kolmekin L-5S -skebaa, yhtä olen jopa pikkusen laitellutkin. Yhdessä oli muistini mukaan joku edellinen omistaja laittanut valkoset (tai paremminkin kermanväriset) speed knobit. Käsittääkseni se Albertin L-5S meni Dingon Jontulle?? Vanhalla Ahosella oli muuten muitakin "pikkusen" harvinaisempia Gibsoneita, LP Artisan ja LP Artist muun muassa, V-2 ja Firebird II.. |
costi99 08.01.2024 13:19:40 | |
---|
Lilli: Illalla katselin Pate Mustajärven Popeda-jäähyväiskeikan. Costello Hautamäellä oli stagella muutama eri kitara käytössä: - Gibson L5S: Oliko kitara Ahosen Musiikissa aikoinaan pitkään esillä ollut yksilö vai Albert Järviselle aikoinaan kuulunut vai jokin muu? - Oliko säihkyvä Firebird Juha Ala-Kuhan valmistama? - entäs rakettimoottorilla varusteltu Gibson Les Paul; oliko Costellon varustukseen jo aikoja kuulunut vai uudempi? - Oliko esityksessä muita kitaroita? Kiitokset asiantuntijoille vastauksista! Moi. Kyseessä ei ole Alpun L5s. Toki samanlainen. Alpun kitara oli mulla aikoinaan testissä Ahosen Musiikista ( tamperainen soitinkauppa) Se oli jotenkin liian nokkapainoinen. Ostin aikoinaan JAK Firebirdin käytettynä Tampereen soitinkeskuksesta. Ala-Kuha ei ollut merkannut logoansa kitaraan, joten ostin sen ihan no name kitarana. Kyseinen firebird on telecasterin kokoinen. Eli huomattavasti pienempi kuin Gibsonin orkkis Firebird. Finlandia Instruments on mulle tehnyt näitä muutamia eri versioita. Tää kultahileinen tehtiin tätä stadionkeikkaa varten. Rakettikitara on Tokain Loverock. En uskaltanut laittaa näitä rakettisuihkuja arvokkaampaan kitaraan. Styrkkareina mulla oli Englin Invader ja Buddan joku superdrive-malli Terveisin Costi Hautamäki |
fox 08.01.2024 13:34:36 | |
---|
costi99: Moi. Kyseessä ei ole Alpun L5s. Toki samanlainen. Alpun kitara oli mulla aikoinaan testissä Ahosen Musiikista ( tamperainen soitinkauppa) Se oli jotenkin liian nokkapainoinen... Terveisin Costi Hautamäki Moi! Menikö se Alpun kitara Dingon Jontulle, tiäksä? ;) Asiasta toiseen, oliko sulla L-6S joskus muinoin, kun Nekalankulma 2:ssa joskus sellasta tsekkailin Matin pyynnöstä.. |
BigPapa 08.01.2024 18:27:28 (muokattu 08.01.2024 18:37:46) | |
---|
|
Pauli Lappalainen 08.01.2024 18:39:26 (muokattu 08.01.2024 18:42:07) | |
---|
BigPapa: Albert kirjasta: https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5238.jpg Tuossa mainitusta Dingon kitaroiden huoltamisesta, niin heti keikan jälkeen ne kitarat pistettiin laukkuun ja pakattiin kuorma-autoon PA:n kanssa, laukut avattiin seuraavalla keikalla ennen sound checkiä . Kieliä vaihdettiin kuitenkin säännöllisesti tai sitten kun kieliä katkeili kesken keikan ja joskus kitaroita saatettiin putsatakkin. Näin ainakin alku aikoina -84 - 85, sen jälkeen en tiedä. E. Mutta palatkaa Ratinaan ettei eksytä liikaa harhapoluille. |
BigPapa 01.08.2024 19:42:45 (muokattu 01.08.2024 20:42:54) | |
---|
|