Aihe: Yleisluontoinen musiikkikeskustelu
1 2 3 4 5 6 7 8 9
foliohats
04.12.2023 19:09:51
Prophet: Koulutetaanko urheilumuusikot jatkossa Sibiksessä tai Ogelissa? Alkuperäisenä hiihtosyntetisoijana Ensoniq EPS. Olisiko huomattavasti parempaa jälkeä tullut Fairlightilla, Synclavierilla tai Emulatorilla.

https://yle.fi/aihe/a/20-10005843

Synclavier ehkä, mutta EPS:hän on noihin 8-bittisiin verrattuna suorastaan hifivehje.
lukethesis
12.12.2023 10:36:05
Tällä hetkellä HS:n luetuimpien juttujen joukossa on ihan etusivulle nostettu "Orvokki, 23, teki viiden tähden levyn, jolle ei voi löytää verrokkeja".

En tunne artistia (jälleen kerran yksi etunimiartisti?), enkä levyä - mutta ketään muuta, joita nämä vähän nyppivät?

Viiden tähden levy on siis kirjaimellisesti täydellinen levy. Kautta maailmanhistorian. Jolle ei löydy verrokkia, mistään. Mestariteos. Merkkipaalu, joka vaikuttaa tuleviin sukupolviin kenties kymmeniä vuosia: lyriikan, sointuharmonioiden, tuotannon ja soundin, sävellysten ja melodioiden osalta?

Jos unohdetaan siis se, että kyseessähän on täysin ylimitoitettu klikkiotsikko; ja kritiikki (HS:nkin tapauksessa parin kriitikon yksittäinen mielipide) tai tähtien antaminen on ylipäänsä vähän kyseenalaista.

Mut eipä kai siinä, pitää varmaan kuunnella ja tehdä omat johtopäätöksensä :D
Kissatäti
12.12.2023 11:21:09
Musiikillista pohdintaa.

Onko teidän musiikkimaku muuttunut miten vuosien varrella?
Minusta tuntuu kuin olisin matkalla koko ajan. Matkalla joka on osittain etsimistä ja kokemista ja osittain muistumia ja lämpimiä tunteita kohtaamisista eri kappaleiden, musiikkigenrejen ja artistien ilotulituksessa.
-
Pienenä ei osannut kuvitellakaan tällaista mitä nyt on. Voi etsiä ja meillä on käsillä musiikkia kaikista maailmankolkista uutuuksia ja vanhuuksia.
Jos joku olisi kertonut minulle 1980-luvulla että kohta voin kuunnella mitä vain, milloin vain en olisi edes käsittänyt mitä se tarkoittaa. Nuoruudessa oltiin riippuvaisia muutamasta radiokanavasta, musiikkiohjelmista tv:ssä ja kavereiden musiikkimausta. Niin ja kirjastoista.
Muistan senkin kun kirjastoon tuli kuuntelumahdollisuus, silloin vielä ei levyjä voinut lainata.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kissatäti
12.12.2023 11:24:27
lukethesis: Tällä hetkellä HS:n luetuimpien juttujen joukossa on ihan etusivulle nostettu "Orvokki, 23, teki viiden tähden levyn, jolle ei voi löytää verrokkeja".

En tunne artistia (jälleen kerran yksi etunimiartisti?), enkä levyä - mutta ketään muuta, joita nämä vähän nyppivät?

Viiden tähden levy on siis kirjaimellisesti täydellinen levy. Kautta maailmanhistorian. Jolle ei löydy verrokkia, mistään. Mestariteos. Merkkipaalu, joka vaikuttaa tuleviin sukupolviin kenties kymmeniä vuosia: lyriikan, sointuharmonioiden, tuotannon ja soundin, sävellysten ja melodioiden osalta?

Jos unohdetaan siis se, että kyseessähän on täysin ylimitoitettu klikkiotsikko; ja kritiikki (HS:nkin tapauksessa parin kriitikon yksittäinen mielipide) tai tähtien antaminen on ylipäänsä vähän kyseenalaista.

Mut eipä kai siinä, pitää varmaan kuunnella ja tehdä omat johtopäätöksensä :D

Kuuntelen juuri kommenttisi ansiosta Orvokkia. Pidän tästä. Mutta se onko tämä viiden tähden siitä en ole sanomaan mitään.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kissatäti
12.12.2023 12:00:46
Toisaalta annetaanhan elokuvillekin 5 tähteä jos ne ovat hyviä. Hieman outoa jos pitäsisi rinnastaa kaikki musiikki keskenään. Oikeastaan se on ihan järjetöntä. Pitäisi silloin olla miljarditähtijärjestelmä jolloin jokaisella kappaleella olisi oma tähtimäärä :D Siis yksi tähtimäärä olisi vain yhdellä kappaleella. Hauska ajatusleikki.
Kefiiri
12.12.2023 12:43:21 (muokattu 12.12.2023 12:44:02)
Soundi-lehden levyarvosteluissa tähtien määrälle on tämmöiset luonnehdinnat:

***** Sydämeen
**** Soittimeen
*** Levyhyllyyn
** Divariin
* Roskiin

Minusta aika pätevä!
En ole musiikin asiantuntija.
vanha_pieru
12.12.2023 21:31:03
Kefiiri: Soundi-lehden levyarvosteluissa tähtien määrälle on tämmöiset luonnehdinnat:

***** Sydämeen
**** Soittimeen
*** Levyhyllyyn
** Divariin
* Roskiin

Minusta aika pätevä!

Tuo on ihan hyvä, ymmärrettävä jaottelu.
Kyllä mun mielestä on täysin perusteltua antaa joillekin levyille viisi tähteä. Ei se tarkoita sitä, että väitettäisiin kyseisen albumin olevan täydellinen, vaikka viisi tähteä maksimi olisikin. Se tarkoittaa vain sitä, että kyseinen albumi on erittäin onnistunut kokonaisuus omasssa genressään ja se kannattais varmaan sunkin kuunnella, jos et oo jo kuullut.
Jos viisi tähteä annettaisiin vain täydellisille albumeille, niin maksimitähtimäärää ei saisi yksikään levy. Tällöin käytännössä maksimimääräksi muodostuisi neljä tähteä ja sekin tulisi antaa harvoin, jotta se merkitsisi jotain.
Muutenkin mun mielestä on ihan ok, että musiikkia(kin) arvostellaan suhteessa muuhun musiikkiin, myös tähtiä antaen, niin kuin vaikka elokuvia arvioidaan toisten elokuvien rinnalla. Kyse on yleisön palvelemisesta. Saa nähdä heti, että "aha, arvostelija X:n mielestä tämä elokuva on tämänarvoinen" ja tähän näkemykseen voi sitten verrata omia mielipiteitään. Usein olen lisäksi aika samoilla linjoilla arvostelijoiden kanssa elokuvien saamien tähtien määrästä. Johtuu epäilemättä siitä, että näitä tähtiä jakelevat ihmiset, jotka ovat a) innoissaan elokuvista ja b) ovat nähneet niitä pirun paljon, joten arvostelut ovat perusteltuja.
Jostain syystä olen paljon useammin eri mieltä rock-albumien arvosteluista. En ole varma, mistä tämä johtuu. Usein tuntuu, että rock-kritiikeissä on mukamas ihan ok perustaa kirjoituksensa omiin ennakkoasenteisiinsa ja fiksoitumisiinsa eikä tarvitse edes teeskennellä, että olisi yritetty arvioida musiikkia sen omassa kontekstissaan ja genressään.
Henri Henri Olavi
12.12.2023 21:43:30 (muokattu 12.12.2023 21:43:53)
Kissatäti: Musiikillista pohdintaa.

Onko teidän musiikkimaku muuttunut miten vuosien varrella?

Ei. Mulla on ollut syntymästä saakka samanlainen musiikkimaku. Ainoastaan vuosien varrella on tullut vastaan artisteja, joita en ole sitä ennen kuullut ja joista pidän. Maku ei ole muuttunut miksikään, vain löydökset lisääntyvät.
Laughter is the most powerful banishing ritual.
onjokäytössä
12.12.2023 21:56:47
vanha_pieru: Tuo on ihan hyvä, ymmärrettävä jaottelu.
Kyllä mun mielestä on täysin perusteltua antaa joillekin levyille viisi tähteä. Ei se tarkoita sitä, että väitettäisiin kyseisen albumin olevan täydellinen, vaikka viisi tähteä maksimi olisikin. Se tarkoittaa vain sitä, että kyseinen albumi on erittäin onnistunut kokonaisuus omasssa genressään ja se kannattais varmaan sunkin kuunnella, jos et oo jo kuullut.
Jos viisi tähteä annettaisiin vain täydellisille albumeille, niin maksimitähtimäärää ei saisi yksikään levy. Tällöin käytännössä maksimimääräksi muodostuisi neljä tähteä ja sekin tulisi antaa harvoin, jotta se merkitsisi jotain.
Muutenkin mun mielestä on ihan ok, että musiikkia(kin) arvostellaan suhteessa muuhun musiikkiin, myös tähtiä antaen, niin kuin vaikka elokuvia arvioidaan toisten elokuvien rinnalla. Kyse on yleisön palvelemisesta. Saa nähdä heti, että "aha, arvostelija X:n mielestä tämä elokuva on tämänarvoinen" ja tähän näkemykseen voi sitten verrata omia mielipiteitään. Usein olen lisäksi aika samoilla linjoilla arvostelijoiden kanssa elokuvien saamien tähtien määrästä. Johtuu epäilemättä siitä, että näitä tähtiä jakelevat ihmiset, jotka ovat a) innoissaan elokuvista ja b) ovat nähneet niitä pirun paljon, joten arvostelut ovat perusteltuja.
Jostain syystä olen paljon useammin eri mieltä rock-albumien arvosteluista. En ole varma, mistä tämä johtuu. Usein tuntuu, että rock-kritiikeissä on mukamas ihan ok perustaa kirjoituksensa omiin ennakkoasenteisiinsa ja fiksoitumisiinsa eikä tarvitse edes teeskennellä, että olisi yritetty arvioida musiikkia sen omassa kontekstissaan ja genressään.

Tämä on kyllä hyvin kiteytetty! Musiikkiarvosteluissa itsellekin tulee usein mieleen, että joku pikkusieluinen luuseri yrittää rakentaa egolleen jotain jalustaa ymmärtämättä pätkääkään arvostelun kohteena olevasta tuotoksesta.
velipesonen
13.12.2023 03:24:15

Muistuttaako tämä Orvokki epäilyttävän paljon maailman huonoimmaksi musiikkikappaleeksi äänestettyä The XX -yhtyeen kappaletta Night Time.
Minun argumenttini ovat laaja-alaisempia, tarkempia ja huolellisemmin perusteltuja kuin teidän muiden.
velipesonen
27.12.2023 22:09:39

Äskettäin Esa Pulliainen sanoi jossain haastattelussa ettei välitä remastereista ja kuuntelevansa "Led Zeppelininsä ja Jimi Hendrixinsä mieluiten originaaliversioina koska Andy Johns ja Eddie Kramer kyllä tiesivät miltä niiden levyjen pitää kuulostaa."

Tuohan on oikeastaan argumentin perustelemista omalla vastakohdallaan koska remasteroinnin tarkoituksena useimmiten on ollut tuoda ostavan yleisön saataville lopultakin lähelle sama kuulovaikutelma joka on aikoinaan synnytetty studion tarkkaamossa. Vinyylillähän tuo ei missään tapauksessa onnistu, vaikka kuinka miksattiin tietoisena vinyylin (lukuisista) rajoituksista.

Lisäksi muusikko Pulliainen osoittaa liiallista luottamusta ääniteknikoiden suuntaan ja on epälooginen: miksi äänittäjä tietäisi miltä levyn pitää kuulostaa, eikö se ole taiteilijoiden vastuulla; ja ei kai kukaan sellaista äänittäjältä odottanutkaan; ja eikös se ole se Zeppelin ja Hendrix jotka niitä levyjä tekivät eikä Johns ja Kramer. Tuossa haisee perisuomalainen teknikoiden nuoleskelu joka ilmenee kaikilla aloilla.

https://www.youtube.com/watch?v=yzslpVWDB_I
Minun argumenttini ovat laaja-alaisempia, tarkempia ja huolellisemmin perusteltuja kuin teidän muiden.
mpekkanen
27.12.2023 22:25:13
velipesonen: Äskettäin Esa Pulliainen sanoi jossain haastattelussa ettei välitä remastereista ja kuuntelevansa "Led Zeppelininsä ja Jimi Hendrixinsä mieluiten originaaliversioina koska Andy Johns ja Eddie Kramer kyllä tiesivät miltä niiden levyjen pitää kuulostaa."

Tuohan on oikeastaan argumentin perustelemista omalla vastakohdallaan koska remasteroinnin tarkoituksena useimmiten on ollut tuoda ostavan yleisön saataville lopultakin lähelle sama kuulovaikutelma joka on aikoinaan synnytetty studion tarkkaamossa. Vinyylillähän tuo ei missään tapauksessa onnistu, vaikka kuinka miksattiin tietoisena vinyylin (lukuisista) rajoituksista.

Lisäksi muusikko Pulliainen osoittaa liiallista luottamusta ääniteknikoiden suuntaan ja on epälooginen: miksi äänittäjä tietäisi miltä levyn pitää kuulostaa, eikö se ole taiteilijoiden vastuulla; ja ei kai kukaan sellaista äänittäjältä odottanutkaan; ja eikös se ole se Zeppelin ja Hendrix jotka niitä levyjä tekivät eikä Johns ja Kramer. Tuossa haisee perisuomalainen teknikoiden nuoleskelu joka ilmenee kaikilla aloilla.

https://www.youtube.com/watch?v=yzslpVWDB_I

Olisiko kysymys kuitenkin siitä, että Pulliainen on vuosien mittaan tottunut Henkan ja Zeppelinien jne tiettyyn levysoundiin ja ei siksi tykkää uudemmista versioista.
Ainakin itse uskon, että myös nykytekniikalla saadaan hyvää ääntä aikaiseksi, ei kaiken tarvitse aina olla Vintagea tai jotain muuta museokamaa.
Esa on sanonut tässä vähän liian kärkkäästi mielipiteen. Oikeasti niillä vanhoilla 60 luvun soundeihin on vaikuttanut hyvin monet tekijät ja tosiaan silloin ei ainakaan äänitysvehkeet olleet parempia kuin nyt, mutta saahan sitä uskoa mitä haluaa...
velipesonen
27.12.2023 22:58:11

mpekkanen: Olisiko kysymys kuitenkin siitä, että Pulliainen on vuosien mittaan tottunut Henkan ja Zeppelinien jne tiettyyn levysoundiin ja ei siksi tykkää uudemmista versioista.

Ainakaan niin hän ei sano.
mpekkanen
27.12.2023 23:12:20
velipesonen: Ainakaan niin hän ei sano.

Ei varmaan sanokaan, mutta väkisin hän on niihin tietyn soundisiin levyihin tottunut ja ei voi tai ei osaa arvioida enää täysin objektiivisesti kyseistä asiaa.
velipesonen
27.12.2023 23:24:04

mpekkanen: Ei varmaan sanokaan, mutta väkisin hän on niihin tietyn soundisiin levyihin tottunut ja ei voi tai ei osaa arvioida enää täysin objektiivisesti kyseistä asiaa.

Päädyt epäilemään joko hänen rehellisyyttään tai järjenjuoksuaan.
mpekkanen
27.12.2023 23:42:43
velipesonen: Päädyt epäilemään joko hänen rehellisyyttään tai järjenjuoksuaan.

No, se on ainakin fakta, että jokaisella se eletty elämä vaikuttaa tekemisiin ja siihen miten kokee erilaiset asiat.
Toinen fakta on se, että äänitysvehkeet on kehittyneet huimasti jostain 60 luvusta.
Kyllähän moni esim pitää Beatlesin levytyksiä todella upeina, vaikka ei ne äänityksellisesti mitään tämän päivän nauhoituksia ole. Osan mielestä ainoastaan ne originelli äänitteet on hyviä, vaikka ei niissä uudemmissa masteroinneissa ole ainakaan huonommat soundit. Kyse on enemmän siitä, mihin on itse tottunut.
En pidä Pulliaista valehtelijana, mutta minusta hän perustelee omia mieltymyksiä hieman väärin.
jalkkari
07.01.2024 10:47:44

Selailin foorumin aiheita ja päädyin heittämään tänne pikkuvinkin kivasta jamikuviosta.
Näitähän on varmaan muitakin mutta itse olen tykännyt erityisen paljon wikiloops- sivustosta.

Ideana on että joku tekee jonkinlaisen pohjan, voi olla esimerkiksi pelkästään rumpuraita. Sen voi sitten ladata, soittaa oman soittimensa päälle, ja upata takaisin sivustolle muiden käytettäväksi. Toki voi tehdä niinkin että etsii sieltä sopivan taustaraidan ja jamittelee mukana ilman mitään tallentamisia. Tosin siihen tarkoitukseen löytyy yllinkyllin YT:stä hyviä raitoja, mm. https://www.youtube.com/@QuistJam -on hyvä.

Olen nyt jamitellut Wikiloopsissa jo useamman vuoden ja nauttinut erityisesti siitä että ketään ei lytätä ja välillä siellä sitten tulee uskomattomia helmiä vastaan.

Suurin hyöty on itselleni ollut siinä että soittajana kehittyy, taimi paranee ja eri tyylilajeja tulee kokeilluksi.

Eräänlainen virtuaalinen hiekkalaatikko siis.

https://www.wikiloops.com/backingtrack.php
Tres bien!
JMKM
07.01.2024 13:43:13
velipesonen:

En tiedä mutta luulen että kyseiset artistin ovat kuitenkin olleet tekemisessä mukana, saaneet kuulla masterit, testiprässit sun muut ja ilmaisseet jos jotain on ollut metsässä?
Gary Enfield
07.01.2024 13:49:05
jalkkari: Selailin foorumin aiheita ja päädyin heittämään tänne pikkuvinkin kivasta jamikuviosta.
Näitähän on varmaan muitakin mutta itse olen tykännyt erityisen paljon wikiloops- sivustosta.

Ideana on että joku tekee jonkinlaisen pohjan, voi olla esimerkiksi pelkästään rumpuraita. Sen voi sitten ladata, soittaa oman soittimensa päälle, ja upata takaisin sivustolle muiden käytettäväksi. Toki voi tehdä niinkin että etsii sieltä sopivan taustaraidan ja jamittelee mukana ilman mitään tallentamisia. Tosin siihen tarkoitukseen löytyy yllinkyllin YT:stä hyviä raitoja, mm. https://www.youtube.com/@QuistJam -on hyvä.

Olen nyt jamitellut Wikiloopsissa jo useamman vuoden ja nauttinut erityisesti siitä että ketään ei lytätä ja välillä siellä sitten tulee uskomattomia helmiä vastaan.

Suurin hyöty on itselleni ollut siinä että soittajana kehittyy, taimi paranee ja eri tyylilajeja tulee kokeilluksi.

Eräänlainen virtuaalinen hiekkalaatikko siis.

https://www.wikiloops.com/backingtrack.php

Kiitos, pitää tutustua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)