Aihe: Costellon kitarat Ratinssa
1 2
Lilli
07.01.2024 10:23:23 (muokattu 07.01.2024 10:41:55)
Illalla katselin Pate Mustajärven Popeda-jäähyväiskeikan. Costello Hautamäellä oli stagella muutama eri kitara käytössä:
- Gibson L5S: Oliko kitara Ahosen Musiikissa aikoinaan pitkään esillä ollut yksilö vai Albert Järviselle aikoinaan kuulunut vai jokin muu?
- Oliko säihkyvä Firebird Juha Ala-Kuhan valmistama?
- entäs rakettimoottorilla varusteltu Gibson Les Paul; oliko Costellon varustukseen jo aikoja kuulunut vai uudempi?
- Oliko esityksessä muita kitaroita?

Kiitokset asiantuntijoille vastauksista!
'Pitäkää varanne lehmät, sillä elämä on lyhyt.' - Gabriel Garcia Marquez
BugBadWolf
07.01.2024 18:41:35
Lilli:...
- Oliko säihkyvä Firebird Juha Ala-Kuhan valmistama?...

On Finlandia Instrumentsin Costellobird (luullakseni. En katso keikkaa, mutta tiedän mallin olevan olemassa). Muita en ala arvailemaan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Lilli
07.01.2024 19:13:54 (muokattu 07.01.2024 19:21:38)
BugBadWolf: On Finlandia Instrumentsin Costellobird (luullakseni. En katso keikkaa, mutta tiedän mallin olevan olemassa). Muita en ala arvailemaan.

Näin voi olla. - Muistelen aan joskus lukeneeni, että Costellolla on ollut hallussaan JAK mini-Firebird. En kyllä ole nähnyt. - Ja sen verran vielä korjausta, että JAK-kitaroiden tekijä oli Jussi Ala-Kuha.
'Pitäkää varanne lehmät, sillä elämä on lyhyt.' - Gabriel Garcia Marquez
samiko
07.01.2024 19:28:41
Lilli: Näin voi olla. - Muistelen aan joskus lukeneeni, että Costellolla on ollut hallussaan JAK mini-Firebird. En kyllä ole nähnyt. - Ja sen verran vielä korjausta, että JAK-kitaroiden tekijä oli Jussi Ala-Kuha.

Kyllä se Finlandia Instrumentsin Costellobird oli Ratinassa. Finlandia Instruments jakoi kuviakin Facebookissa keikan jälkeen.
mpekkanen
07.01.2024 19:31:28
Lilli: Näin voi olla. - Muistelen aan joskus lukeneeni, että Costellolla on ollut hallussaan JAK mini-Firebird. En kyllä ole nähnyt. - Ja sen verran vielä korjausta, että JAK-kitaroiden tekijä oli Jussi Ala-Kuha.

Alkuperäinen mini Firebirdin oli JAK, mutta Finlandia Instruments on tehnyt jo useamman mini birdin Costelolle.
Olis ihan jännä päästä kokeilemaan tuollaista, lähinnä kiinnostaa, onko kuinka kaulapainoinen. Itse kyllä tykkään, että Firebirdissä on oltava mini humbuckerit...
mpekkanen
07.01.2024 20:12:47
samiko: Itse taas tykkään että Firebirdissä oltava Firebird-mikit.

Ne on juurikin mini humbuckerit ne originaalit Firebirdin mikit. Ainakin omasta Firebirdissä löytyy sellaiset.
On Firebirdejä tehty myöhemmin humbuckereilla ja P90 mikeillä, mutta ne ensimmäiset Firebirdit 60 luvulla tuli mini humbuckereilla.
samiko
07.01.2024 20:29:00
mpekkanen: Ne on juurikin mini humbuckerit ne originaalit Firebirdin mikit. Ainakin omasta Firebirdissä löytyy sellaiset.
On Firebirdejä tehty myöhemmin humbuckereilla ja P90 mikeillä, mutta ne ensimmäiset Firebirdit 60 luvulla tuli mini humbuckereilla.

Kyllä Firebirdissä on alunperin ollut Firebird-mikit
mpekkanen
07.01.2024 20:37:12
samiko: Kyllä Firebirdissä on alunperin ollut Firebird-mikit

Onkohan sinulla käsitystä, millaiset ne mikit oikeasti on? Firebirdissä on metallikuoriset mini humbuckerit ja niitä samoja mikkejä on ollut myös esim joissain Les Paul malleissa, mutta sillä erotuksella, että Firebirdissä se mikin kehys on metallinen kun Les Paulissa se kehys on muovia.
samiko
07.01.2024 20:44:16
mpekkanen: Onkohan sinulla käsitystä, millaiset ne mikit oikeasti on? Firebirdissä on metallikuoriset mini humbuckerit ja niitä samoja mikkejä on ollut myös esim joissain Les Paul malleissa, mutta sillä erotuksella, että Firebirdissä se mikin kehys on metallinen kun Les Paulissa se kehys on muovia.

On mulla käsitys millaiset ovat Firebirdin mikit.
Jeszse
07.01.2024 20:54:35
samiko: On mulla käsitys millaiset ovat Firebirdin mikit.

Jaa nyt ihmeessä sit ku sävy on tollanen.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
samiko
07.01.2024 21:09:35
Jeszse: Jaa nyt ihmeessä sit ku sävy on tollanen.

Siis mikä sävy siitä että vastaan kysymykseen mitä kysytään?
Jeszse
07.01.2024 21:10:58
:) &#032 &#032
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
samiko
07.01.2024 21:13:16
Jeszse: :)

No mikäs sävy se tuossakin vastauksessa on?

No, sovitaan niin että Firebirdissä on samat mikit kuin Les Paul minihumpparikitarassa paitsi että kehys on eri materiaalia.
mpekkanen
07.01.2024 21:14:16
samiko: On mulla käsitys millaiset ovat Firebirdin mikit.

Minulla on Gibson Firebird ja siinä on ne perinteiset Firebirdin mikit, jotka ovat mini humbuckerit. Vai millaiset ne mikit sinun käsityksen mukaan tässä on?
Omassa profiilissani on isompi kuva tuosta avatarista ja siinä näkyy ne mikit.
samiko
07.01.2024 21:17:40
mpekkanen: Minulla on Gibson Firebird ja siinä on ne perinteiset Firebirdin mikit, jotka ovat mini humbuckerit. Vai millaiset ne mikit sinun käsityksen mukaan tässä on?
Omassa profiilissani on isompi kuva tuosta avatarista ja siinä näkyy ne mikit.

https://www.youtube.com/watch?v=iZGPASOfTg0

Minihumpparit ovat eri mikit (kuten esimerkiksi Les Paul Deluxessa).
mpekkanen
07.01.2024 21:23:59
samiko: https://www.youtube.com/watch?v=iZGPASOfTg0

Minihumpparit ovat eri mikit (kuten esimerkiksi Les Paul Deluxessa).

No mitkä nämä minun mikit sitten on jos ne ei ole mini humbuckerit? Ne ei ole singlecoil mikit, P90 mikit, eikä ne ole myöskään normaalit humbuckerit.
samiko
07.01.2024 21:24:29
mpekkanen: No mitkä nämä minun mikit sitten on jos ne ei ole mini humbuckerit? Ne ei ole singlecoil mikit, P90 mikit, eikä ne ole myöskään normaalit humbuckerit.

Firebird-mikit kuvasta päätellen.
mpekkanen
07.01.2024 21:27:20
samiko: Firebird-mikit kuvasta päätellen.

Niin on ja se niiden tyyppi on mini humbucker. Ne ei ole normaali kokoiset humbuckerit, vaan hiukan pienemmät mini humbuckerit.
Mikä ihme tässä on nyt niin vaikeaa...
Jousipolvi
07.01.2024 21:32:53
Paljoa en asiasta ymmärrä, mut löysin tällaisen:

https://humbuckersoup.com/mini-humbucker-versus-firebird/

Jotain eroa ymmärtääkseni on.
Hengissä hoidosta huolimatta!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)