Aihe: Myyjät kusettavat liikaa aloittelijoita
1 2 3 4 5 6
M.i.k.key
11.07.2004 21:58:44
Mua ihmetyttää tuo kuopiojuttu. Silloin kun siellä käy niin Vikingissä on ollut mahtava meininki. Hyviä vehkeitä ja mukavia myyjiä. Hinnatkin saatu ihan paikoilleen
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
Keppis
11.07.2004 22:05:41
Mulla ei ainakaan soitto innostus ollu kamoista kiinni ensimmäisen sähkiksen aikoihin. Ibanezin n. 20 vuotta vanha stratokopio, ibanez 10w vahvari, dodin american metal säröpedaali+piuhat 1000mk! Kyllä yli puolitoista vuotta soittelin niillä kamoilla ihan tyytyväisenä.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
Aerodactev
11.07.2004 22:10:04 (muokattu 11.07.2004 22:10:39)
Kyllä yli puolitoista vuotta soittelin niillä kamoilla ihan tyytyväisenä.

Öm, minä oon soittanut 6 vuotta Peavey Raptor I:llä, joka on huonontunut oman käsittelyni takia, ja sitten vahvistimena Rage 15W. Hyvin tuohon on löytänyt sen tatsin soittaa. Keikalla tosin tulee vedettyä lainavehkeillä.

EDIT: Niin siis, tämä oli joku joulutarjous 1998, 900mk koko paketti.
Long = progressive = good
Billsner
11.07.2004 22:13:05
Niin niin, mutta kun se kitara ei todellakaan ollut Epiphone, vaan jonkun viisivuotiaan Ambomaassa valmistama romu.

Jos siinä €-merkki/logo oli, niin kyllä se Epiphone on ollut. Itellä on ollut Epiphonen TC-10 nailoni ja kyllä se ihan hyvä oli, tuli vaan soitettua sitä niin vähän että myin pois. En kyllä Gibsonina sitä ostanut vaan ihan Epiphonena :)
You must gather your party before venturing forth.
Makuupussimies
12.07.2004 02:27:43
No itse kun menin ensimmäistä kitaraa äitini kanssa ostamaan, myyjä tuntui kyllä aika rehelliseltä. Sanoi että tämä sopii hyvin aloittelijalle ja osoitti n.250€ maksavaa kitaraa. Riippuu varmaan aika paljon liikkeestä ja myyjästä.
Harr
-JiiTee-
12.07.2004 08:06:56
Epäilisin että suuri osa näistä "kusetuksista" johtuu vain myyjän ja asiakkaan toimimattomasta kommunikaatiosta, eikä niinkään tahallisesta huijaamisesta.

Johan täällä on nähty; lähes jokainen olisi tarjoamassa aloittelijalle eri hintaista/laatuista kitaraa ensiostokseksi. Jos ostaja ei osaa ilmaista /tiedä tarpeitaan, niin hankala sen myyjän on jokaista miellyttää. Toinen haluaa lankun 6:lla rautalangalla mahd.halvalla, että pääsee mölyämään ja toinen tahtoo kitaran, josta ei heti lopu "soittovara" kesken.

Tähän tietysti auttaa jos myyjä on ihmissuhdetaitoinen ja osaa lähestyä aloittelijaa, siten että tämän todelliset tarpeet valkenevat myyjälle. Moni ensi kitaraa ostava vain tekee sen virheen, että ei kehtaa näyttää tietämättömyyttään ja ei kysy asioita joita ei tiedä, vaan nyökyttelee vain myyjän puheille.
Hyvä olisikin, jos jokaisella olisi joku enemmän soittanut tuttu, joka voisi lähteä soitinkauppaan mukaan. Harmi vain, näin ei aina ole.

Tällaisia tuli tänään mieleeni, eivät kaikki myyjät ole rahanahneita paskoja dollarin kuvat silmissään. He ovat ihmisiä siinä missä mekin, kaikkine heikkouksineen. Yrittäkää ymmärtää tai vaihtakaa liikettä.

Tuli vielä mieleen hauska esimerkki kyseenalaisesta myynnin edistämisestä.
Kouvolassa aikoinaan eräässä musiikkiliikkeessä oli kitaroiden vieressä lista biiseistä, joita keppejä testatessa EI saanut soittaa: "1. KAIKKI Metallican biisit"...
Teinihevarit ostivat sitten ne tanan kalliit kielilukkohevihirmukeppinsä paikkakunnan toisesta liikkeestä ja rokki raikasi.

Pakko vielä lisätä loppuun: Ei, en ole musaliikkeen myyjä
poppamies
12.07.2004 08:39:03 (muokattu 12.07.2004 08:40:18)

No ei niillä musiikkikaupan sedilläkään oo helppoa. Pitää kuunnella eri versioita paranoidista aammusta iltaan.
En usko että kenelläkään musiikkikauppiaalla jolla tavoitteena on pysyä alalla pitempään, olisi mitään hyötyä tai etua siitä että "kusettaisi" tulevaa asiakaskuntaansa. Koko tällainen kusetusfobia on pitkälle vainoharhaisuutta. Jos ei ostaja itsekään tiedä mitä hakee niin kyllä myyjänkin on vaikea lukea niitä ajatuksia. Yleensä kannattaa aina selittää tarpeensa mahdollisimman hyvin myyjälle. Kun myyjälle muodostuu kuva että sinulla on edes jonkinlainen tietämys siitä soittimesta mitä olet hommaamassa niin kenties saat asiallisempaa kohtelua. Minä luulen että kitarkaupoissa liikkuu aivan liikaa renkaanpotkioita.
"G-strings are for strippers"
Skinwalker
12.07.2004 09:28:34 (muokattu 12.07.2004 09:29:19)
Pistetään ihan kiusallaan asiakaspalvelun perusteita, vaikka meneekin ohi alkuperäisen aiheen. Musaliikkeiden palvelutaso noin yleisestiottaen on aika mielenkiintoinen aihe.

Asiakas määrittelee saamansa palvelun laadun.

Asiakkaat eivät halua olla.
- hyväksikäytettyjä
- arvosteltuja, loukattuja
- naurunalaisia
- ylipuhuttuja
- nöyristeltyjä
- kohteita

Asiakkaat haluavat olla.
- arvostettuja
- hyväksyttyjä
- kunnioitettuja
- kuunneltuja
- palveltuja
- osallisia

Liikkeen näkökulmasta esimerkiksi se, ettei asiakas tiedä tarkkaan, mitä on hakemassa ei ole ostajan, vaan myyjän ja liikkeen ongelma.

Sanomattakin on selvää, että yritykselle on elintärkeää pitää asiakkaansa tyytyväisinä. Syy selviää seuraavasta listasta.

Asiakasmenetysten syitä
1% kuolema (fyysinen kuolema, yrityksen konkurssi)
2% asiakkaiden muutto paikkakunnalta toiselle
5% asiakkaan ostotottumusten ja kulutustapojen muutos
9% tuotteiten liian korkeat hinnat
14% tuotteiden heikko tekninen laatu
68% asikkaiden huono kohtelu ja asiakaspalvelu
It's funny because it's poisonous
juuso a
12.07.2004 15:52:18

Niin. Flangerhan se Kuopion paras musaliike on. Tiesittekö muuten, että Jounilla roikkuu siellä seinällä sellasia Suomen paras Tamamyyjä vuonna 2000 (tai jotain) ja risat-kylttejä.

joo, kyllähän mie tiiän. enkä sitä kyllä hetkeäkään ihmettele miksi. monesti on tullut käytyä siellä ihan vaan jututtelemassa ja kyselemässä kuulumisia. kahvitkin ovat muutaman kerran tarjonneet. :)

Eli myyjänä on aika pätevä se kaveri ainakin. Ja alennusta antaa kyllä enemmän kun laki sallii. Tilaakin ihan mitä vaan kun vaan sanot sille. Ja osaapa muutenkin tulla esittelemään tavaroitaan asiakkaille ja poistua esittelemistä kun asian hänelle vain selkeästi ilmaisee.

näin on. kaveri oli siellä jonkin aikaa töissä niin se kertoi näistä tilauskuvioista sun muista. ja monesti jos siltä vaan osaa sitä alennusta pyytää niin kyllä sitä hintaa pudotetaan lähestulkoon niin paljon kuin mahdollista. on se melkoinen epeli tuo jone... on se sen myöntänytkin ettei tuolla soitinkaupalla rikastumaan pääse, varsinkin jos haluaa pitää uskollisen asiakaskunnan.
Elämä on kivaa, jippii!!!
EtG
13.07.2004 02:41:39
Miksei kukaan viitsi sanoa noiden huonosti palvelevien liikkeiden nimiä? Tiedettäisiin sitten me muutkin kiertää nuo paikat kaukaa.

oon ihan samaa mieltä! Olin hyvän ystäväni kanssa Hellas-Pianossa ja aluksi tultiin vittuilemaan, sitten revittiin kitarasta puhat veks ja sitä paikkailtiin jollain köyhällä huumorilla. Testaushuoneessa oli peräti yksi piuha! Ja otettiinhan se meiltä pois, koska oli "maksava asiakas"! En anna siihen puljuun senttiäkään. Aluksi ajattelin ostaa sieltä viritysmittarin mutta taidanpa käydä pöllimässä mielummin.
Pakkanen karistaa nudistit
totomiettinen
13.07.2004 11:50:26
"Hoho! Kuulostaa ihan Jounilta! Siis tossa alennusmielessä... Jätkä tekee varmaan tappioo. LOL! "Ei anneta mennä kauppojen naapurille" Hehe!"

Jounilla aina sama, ensin kun kysyy tarjouksen, sitten sanoo et naapurissa ois halvemmalla niin joha tippuu hinta :)

Kuopiossa sitä Fazerin liikettä karttaisin kaukaa. Aika kauheeta touhua välillä siellä. Menin Wahia kysymään bassolle kerran, tarjos crybabya, kysyin sitten siinä että oisko niillä jotain ihan erikseen bassolle tarkoitettua wahia, myyjä alko räyhäämään melkein siinä ett "Ei semmosia ole olemassakaan!". Jätin ostamatta siitä kaupasta.

Kyl Viikin musiikki on ykköspaikka, kaiken saa testata niin vapaasti kun haluaa, mahtavat työntekijät ja hinnatkaan ei ole pahat.

Joo, eipä tähän voi muuta todeta kuin sen, että rumpalina suosisin ennemmin Flangeria kuin näitä muita Kuopion liikkeitä. Asiantuntevampaa palvelua rumpaleille siellä.

...Tosin olisipa vara olla vieläkin asiantuntevampia rumpumyyjiä Kuopiossa, Jouninkin tulokset perustuvat lähinnä myyjän kykyihin, ei välttämättä puhtaaseen asiantuntemukseen.
juuso a
13.07.2004 13:11:55

Kuopiossa sitä Fazerin liikettä karttaisin kaukaa. Aika kauheeta touhua välillä siellä. Menin Wahia kysymään bassolle kerran, tarjos crybabya, kysyin sitten siinä että oisko niillä jotain ihan erikseen bassolle tarkoitettua wahia, myyjä alko räyhäämään melkein siinä ett "Ei semmosia ole olemassakaan!". Jätin ostamatta siitä kaupasta.

fazeri on semmonen ettei siellä saa edes kattoo mitään rauhassa kun on jo myyjä seläntakana ihmettelemässä tyyliin "mitä vittua täällä teet". kavereiden kanssa joskus aikoinaan mentiin ihan vittuillessamme ihmettelemään soittimia ja lyötiin vetoa miten kauan menee myyjän ilmestymiseen. eipä kauaa mennyt... eivätkä edes joskus aikoinaan antaneet testata mitään ilman että myyjä olisi ollut läsnä. tämän jälkeen arveettekin montako kertaa olen sinne mennyt soittimia sun muita vermeitä kysymyään.

Kyl Viikin musiikki on ykköspaikka, kaiken saa testata niin vapaasti kun haluaa, mahtavat työntekijät ja hinnatkaan ei ole pahat.

viikistä olen ostellut lähinnä stompboxeja ja efektejä, taisinpa ostaa wahinkin sieltä edullisesti käytettynä. siellä tosiaan saa testata aika vapaasti ja antoi ne joskus kamaa kotiinkin kokeiltavaksi pariksi päiväksi.
siellä oli (ainakin joskus) yksi myyjä joka on jostain syystä ollut aika tyly minua kohtaan. tavallaan sitä kautta aloin suosimaan enemmän flangeria.

nykyään asun joensuussa enkä ole käynyt oikeastaan yhtään musaliikkeissä. onkos muuten kellään kokemuksia mikä niistä on se paras??
Elämä on kivaa, jippii!!!
totomiettinen
13.07.2004 13:55:18
siellä oli (ainakin joskus) yksi myyjä joka on jostain syystä ollut aika tyly minua kohtaan. tavallaan sitä kautta aloin suosimaan enemmän flangeria.

Täysin sama mulla! En tiedä, kaveri aina vaan mulkkaa tyyliin
"mitäs sää täällä teet?". Ei innosta hirveesti käydä siellä.
DJKaaos
13.07.2004 15:41:52
Kusetuksesta en tiedä, mutta joissakin liikkeissä tämä asiakkaita kohtaan ilmenevä epäkohteliaisuus ärsyttää.
Jos taivaalla nään tähdenlennon, niin silloinhan toivoa saan, ja tunnen sun kätesi hennon... Ja yössä haaveillaan.
Ukko
13.07.2004 18:37:06

Kauan kauan sitten myyjä Tampereella joa onnekso aikaa sitten lopetetussa myymälässä yritti myydä surkeahkoa kitaraa sanoen että ammattilaiset harjoittelevat näillä. HAH !
Incarnation
13.07.2004 23:40:55 (muokattu 13.07.2004 23:41:03)
Kauan kauan sitten myyjä Tampereella joa onnekso aikaa sitten lopetetussa myymälässä yritti myydä surkeahkoa kitaraa sanoen että ammattilaiset harjoittelevat näillä. HAH !

Jos ne harjoittelee sitä, miten lyödään kitara paskaksi keikan lopussa? ;)
"Tää on tää perkeleen levyraati-asetelma: Ai se oli kotimaista, no sitten vielä vähän kovemmalle!" -Marko Annala (Tavastia 7.4.2004)
gery
14.07.2004 03:35:48
Kuopion liikkeistä sen verran, että kyllä Viiking musiikki on minu suosikki, olen testaillut siellä todella montaa (noin 6 vuoden aikana) eri kitaraa ja ei ole myyjä ole koskaan ollut häiritsemässä ja apua on saanut jos on tarvinnut. Yhden kitaran olen sieltä ostanut ja halvalla lähti.

Pariin eri otteeseen olen saanut laiteita kotiin testattavaksi viikonlopuksi. Puhelimen välityksellä olen kerran tilannut ja homma toimi loistavasti mukavat alennukset rapsahtivat ilman suurempia taisteluja.

Kaverille tosin kerran myyjä sanoi, että laitatko sitä vahvari vähän pienemmälle kun ei kuule puhelimessa puhua. huomautus tuossa tilanteessa oli vähintäänkin ansaittu jos eri kerroksessa ei kuule puhua puhelimessa.
Kride2
14.07.2004 10:59:48
Olen koonnut oman kotistudion aika halvalla (melkein kaikki käytettyä) ja hyvin on kaikki toiminut paitsi tietokone ei ole häävi.Esim. kitara 200e vahvistin 100e.Voisin pärjätä koko elämäni käytetyllä 200e kitaralla ja 100e vahvistimella.Onhan aina kallis parempaa mutta kun soitin pysyy vireessä ja soi hyvin niin se riittää.
Ihme Basisti
30.07.2004 20:26:51
Mitäs mieltä olette Kouvolan musakaupoista, Guitar-centeristä ja Kouvolan musiikista?

Kouvolan musiikissa olen asioinut koko basistin urani ajan ja olen erittäin tyytyväinen koko putiikkiin. Aina olen alennusta ja hyvää palvelua saanut. Ja kertaakaan ei olla tultu kyselemään että oletko ostamassakin jotain (kaverin kanssa käyty bassoja ja kitaroita kokeilemassa suurinpiirtein joka ruokkiksella jos ei ole ollut mitään yhtä hyvää paikkaa minne mennä).

Guitar-centeristä en sitten samaa mieltä olekkaan vaikka en olekkaan koskaan sieltä ostanutkaan mitään ensivaikutelman takia kun ensimmäistä bassoani olin hankkimassa. Mutta siellä oli kyllä semmoista meininkiä että: "Katos tota! Täys nyyppä! Meeppä kusettemaan sille joku täys roju tuolta varastosta". Nimittäin ensin kävin Kvl:n musiikissa kyselemässä aloittelija-kamoja, otin paperille ja sitten samat G-centeriin ja sitten kävin kaverin kanssa Kvl:n musiikissa (kyseinen kaveri oli jo n. vuoden siellä asioinut) kyselemässä vähän rehellisiä mielipiteitä niin siellä sanottiin että "Nyt sinua on kyllä kusetettu".

Ja niin sitten päivän päätteksi lähdin Kvl: musiikista basso ja vahvari kainalossa kotiin innoissani kokeilemaan.

Mutta tämä oli vain oma näkemykseni. Jollain toisella voi olla paljon parempi kuva Guitar-centeristä kuin minulla.
Bassoni on Raamattuni ja sen soitto saarnaani.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)