Aihe: Rautalankasoundin kalustus
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
mpekkanen
02.01.2024 00:25:02 (muokattu 02.01.2024 03:16:03)
Onkohan Kemperiä kuitenkin hieman liian moderni rautalankamiehelle, vaikka siinä hyvä soundi olisikin?
Itse en ainakaan tunne yhtään roots ukkoa, jotka olisivat innostuneita näistä uusista digihärveleistä...
ituvirtanen
02.01.2024 01:41:42

mpekkanen: Itse en ainakaan tunne yhtään roots ukkoa, jotka olisivat innostuneita näistä uusista digihärveleistä...

No näytä niille mallia mallintavalla?
mpekkanen
02.01.2024 04:07:09
ituvirtanen: No näytä niille mallia mallintavalla?

Ei ole sellaisia vehkeitä, jolla mallia näyttäisi. Boss IR-2 pedaalin tilasin, mutta se ei ole vielä tullut. Siinä on vahvistin mallinnoksia ja mm Vox AC30. Hommasin sen oikeastaan siksi kun minun putkimarsussa ei ole kuulokeliitäntään, ei putkivehkeissä useinkaan ole, niin tällä pedaalilla voi soittaa vaikka silloin kun muut nukkuu.
tackleberry
02.01.2024 09:22:46
Jokin digileivänpaahdin rautalankasoundin lähteenä olis kyllä itselle aivan totaalinen turn off, kuulosti se miten hyvältä tahansa. Tavallaan kadehdin niitä jotka digilaitteista osaa pitää, sillä loistavaltahan ne usein soundaa tyylissä kuin tyylissä.
Diudiu
Kefiiri
02.01.2024 09:55:59 (muokattu 02.01.2024 09:56:12)
Juu ei se todellakaan ole se pelkkä sointi jonka optimoiminen tuo hyvän meiningin. En välitä autoista enkä pidä autovertauksista, mutta se on vähän sama kuin tyrkyttäisi vanhoja jenkkiautoja harrastavalle nykyaikaisia, taloudellisempia ja näppärillä ajotietokoneilla varusteltuja autoja.
En ole musiikin asiantuntija.
tackleberry
03.01.2024 10:15:55
Semisti liittynee aiheeseen, joten...

Mulla on toi 5W Swartin combo missä on reverb. Kaiukutankki on pitkällä decayllä, eli kaiun häntä jää soimaan pitkäksi aikaa. Toi on sellainen asia mistä en ole koskaan pitänyt. Olen aina modannut vahvareista sitä häntää lyhyemmäksi (erityisesti Fendereistä) tavalla tai toisella. Tuntuu etten saa omasta soitosta mitään selvää sen pitkän läiskeen seasta. Yleensä reverb potikka pikkuhiljaa kääntyy niin pienelle, että hädin tuskin kuulee reverbin olevan päällä.

Pulliainen sanoi tossa jossain videossa, että pitää kompuran kaiun jälkeen, koska sillä voi kontrolloida kaiun/delayn voimakkuutta. Soittovoimakkuus vaikuttaa kaiun voimakkuuteen.

Toi on itseaasiassa syy miksi toi Swartin reverb toimii niin pirun hyvin vaikka häntä on tosi pitkä ja läiske olisi kovalla. Soittovoimakkuus ja volumenupin asento vaikuttaa siihen miten lujaa reverb lätisee. Jos soittaa "rautalankatatsilla" ja reverb on isolla, niin reverb antaa vain upean ambient kaiun taustalle, se ei "lätise". Toisin kuin vaikka aiemmin omistamassani Princeton Reverbissä, missä reverb läiskyi samalla tasolla soitti miten tahansa. Toi Swartin soundi antaa "rautalankafiiliksen", eikä niinkään surf läiskettä. Tai ehkä jotain siltä väliltä.

Jotku netissä kaipasi Swarteihinsa "fendermäistä" reverbiä. Mua kiinnostais kyllä kovasti jokin AC10/15 missä olis 1x Alnico Blue, tremolo ja tollainen Swart tyylinen reverb.

Mun TV Jones telessä on muuten Broadcaster kytkentä. Kaula-asennossa päällä on kaulamikki ja "pitkää kitarapiuhaa" simuloiva konkka.
Diudiu
hallu
03.01.2024 10:34:47 (muokattu 09.01.2024 15:26:19)
tackleberry: Semisti liittynee aiheeseen, joten...

Mulla on toi 5W Swartin combo missä on reverb. Kaiukutankki on pitkällä decayllä, eli kaiun häntä jää soimaan pitkäksi aikaa. Toi on sellainen asia mistä en ole koskaan pitänyt. Olen aina modannut vahvareista sitä häntää lyhyemmäksi (erityisesti Fendereistä) tavalla tai toisella. Tuntuu etten saa omasta soitosta mitään selvää sen pitkän läiskeen seasta. Yleensä reverb potikka pikkuhiljaa kääntyy niin pienelle, että hädin tuskin kuulee reverbin olevan päällä.

Pulliainen sanoi tossa jossain videossa, että pitää kompuran kaiun jälkeen, koska sillä voi kontrolloida kaiun/delayn voimakkuutta. Soittovoimakkuus vaikuttaa kaiun voimakkuuteen.

Toi on itseaasiassa syy miksi toi Swartin reverb toimii niin pirun hyvin vaikka häntä on tosi pitkä ja läiske olisi kovalla. Soittovoimakkuus ja volumenupin asento vaikuttaa siihen miten lujaa reverb lätisee. Jos soittaa "rautalankatatsilla" ja reverb on isolla, niin reverb antaa vain upean ambient kaiun taustalle, se ei "lätise". Toisin kuin vaikka aiemmin omistamassani Princeton Reverbissä, missä reverb läiskyi samalla tasolla soitti miten tahansa. Toi Swartin soundi antaa "rautalankafiiliksen", eikä niinkään surf läiskettä. Tai ehkä jotain siltä väliltä.

Jotku netissä kaipasi Swarteihinsa "fendermäistä" reverbiä. Mua kiinnostais kyllä kovasti jokin AC10/15 missä olis 1x Alnico Blue, tremolo ja tollainen Swart tyylinen reverb.

Mun TV Jones telessä on muuten Broadcaster kytkentä. Kaula-asennossa päällä on kaulamikki ja "pitkää kitarapiuhaa" simuloiva konkka.

Roland RE201 (analoginen nauhakaiku) tai Boss RE202 tarjoaisi tuohon ratkaisuksi lyhytjousista kaikutankkia, joka on lisäksi hyvin säädettävissä niin ei ainakaan hännän pituus kävisi ongelmaksi.
Mukavat Kengät- Hittejä, joita kukaan ei kuuntele
tackleberry
03.01.2024 10:45:56 (muokattu 03.01.2024 10:56:00)
hallu: Roland RE201 (analoginen nauhakaiku) tai Boss RE201 tarjoaisi tuohon ratkaisuksi lyhytjousista kaikutankkia, joka on lisäksi hyvin säädettävissä niin ei ainakaan hännän pituus kävisi ongelmaksi.

Toki. En omista mitään pedaaleja. Jos nyt lähtisin hakemaan ihan täysin perinteistä rautalankasoundia, niin laittaisin ehkä kaiun ja kompurankin.

On mulla ollut pari ulkoista reverb tankkia ja yksi Monsterin "VOX" combo missä reverbille sai säädettyä hännän pituudenkin. En niistäkään oppinut pitämään, muuta kuin vähän elävöittämään kuivaa soundia.
Diudiu
tackleberry
03.01.2024 11:19:15
Tässä lyhyt näyte missä on käytössä vain tele TV Jones mikeillä + piuha + Swart STR Tremolo. Käytössä se mikkiasento missä on kaulamikki ja pitkää kaapelia simuloiva konkka. Soitto nyt on mitä sattuu nuudlausta ja pätkä on äänitetty laittamalla kännykkä lattialle vahvarin eteen. Taisin mikkien korkeutta säätää kun tuota äänitin.

Peukalolla näppäilin 9-42 kieliä.

https://www.dropbox.com/scl/fi/xo6d … =3wkrkx65g8c1j56ap9zqek7lq&dl=0
Diudiu
Karhukoira74
05.01.2024 10:07:40 (muokattu 05.01.2024 10:09:05)

Itsekin lasken itseni monessa asiassa vanha pieru -osastolle, mutta Kemper on kyllä yllättänyt itteni kaikilta osin mallintavien maailmassa. Enemmän raskasta soitelleena tullu testattua melkeinpä kaikki härpäkkeet jollain tasolla, ja aina ne on jääny vajaaksi verrattuna Mesan Dual Rectoon höystettynä TS9:llä. Kempperiä on kyllä vaikea erottaa ainakin omalla korvalla oikeista laitteista, varsinkin kun joku osaavampi kaveri on nupikoita vääntämässä ja parametriä hieromassa. Muutamaa rautalankasaundia olen itsekin siitä väännellyt, ja suht tyytyväinen lopputulokseen olen. Niistä en nyt valitettavasti just saa pätkää tähän.

Mutta, kun itelläkin se sisäinen pulliainen aina heräilee, kun sillä on tullu soittelu joskus aloitettua kasarilla, niin. Heitänpä minäkin heikon suorituksen, mutta soundin haku edellä olevan linkin tähän =D Mistähän tuli mieleen että muista kesää, vaikka sitä soittanu joskus 20 v. sitten viimeksi.

Pikainen vääntely Boss ME-90 lankusta.
https://www.dropbox.com/scl/fi/3oud … =9wvshsgk6yqqq7p4citrfqhfz&dl=0
-So many assholes, so few bullets-
maukkavee
06.01.2024 13:15:57
maukkavee: Just mietin tällaisia:
D'Addario XL ECG24 Flat Wound

Käyttänyt vuosia tällaisia:
D'Addario EXL115W

Marssittu musakauppaan ja ostettu ECG24:t.
Soundi tummeni selvästi ja nauhaäänet loistavat poissaolollaan. Iso harppaus toivottuun suuntaan!

Alempaa kielisettiä on tullut käytettyä liian monta vuotta, turhaan...

Kielten pysyessä 11-settinä, hämmästyin, että tallajousia sai kiristää aika reilusti ja kaularautaakin joutui säätämään ~1/5 kiekan verran.

Kaikesta huolimatta tatsi säilyi keveänä, ellei jopa keventynyt.
Soittotuntumasta tykkään älyttömästi, verrattuna perinteisiin kieliin.

Eipä olis uskonut tämän vaikuttavan näin paljon soundimaailmaan.
Tami
06.01.2024 21:57:40

maukkavee: Marssittu musakauppaan ja ostettu

Eipä olis uskonut tämän vaikuttavan näin paljon soundimaailmaan.

Ja sitten kun vaihdat vahvarin toiseen puhtaana olevaan vahvariin, niin huomaat miten vähän se vaikuttaa soundimaailmaan vahvarin hinnasta riippumatta.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
maukkavee
07.01.2024 16:51:05
Tami: Ja sitten kun vaihdat vahvarin toiseen puhtaana olevaan vahvariin, niin huomaat miten vähän se vaikuttaa soundimaailmaan vahvarin hinnasta riippumatta.

Jep, samaa pähkäillyt.

Oon omistanut Kustomin täysputkicombon ja muutamia erilaisia Voxeja trankusta hybridiin.
Kieltenvaihdolla sain isomman muutoksen aikaiseksi tummempaa soundia hakiessa.

Olis hienoa päästä kokeilemaan ac10, ac15 ja ac30 soundierot ja se, miltä kuulostaa olohuoneessa.
tackleberry
09.01.2024 14:36:47
Mulla on nyt kotona AC15/30 vastaava (ihan saat*nan äänekäs) Bad Cat, 1x12" Blue alnicolla. Jos tarkoitus on soitella vain kotona (kuten ketjun aloittaja), niin en kyllä todellakaan suosittele esim. AC30 ja 2x12" Blue. Se on todennäköisesti vielä selvästi äänekkäämpi kuin tämä.

Vaikka Blue olisi kuinka paras kaiutin tahansa, niin se lähtee tosta heti pois kun ostamani epäherkkä Greenback saapuu perille. Sen jälkeen vahvarin volumepotikkaa voi jo ehkä avata edes vähän. Ja tosiaan, cleaneillä soitan. Toi Blue vaatii volumea, että kuulostaa hyvältä.

Tai toki, voihan sitä soitta kotonakin kovaa. Riippuu kodista. Mun volumetasot on maksimissaan srllaista ettei kuulo kärsi vaikka soittaa ilman korvatulppia.
Diudiu
mpekkanen
15.01.2024 16:41:28
Soitin Jylhässä Muuramessa on käytettynä Bossin RE-20 pedaali hintaan 185€, jos jotain kiinnostaa.
Vai muistanko väärin, että sitä jotkut rautalankamiehet pitää ihan hyvänä pedaalina.

Minulla on RE-2 ja se on ainakin todella hyvä.
buttfinger
18.01.2024 15:54:11 (muokattu 18.01.2024 17:24:54)
--------
maukkavee
18.01.2024 17:33:25
tackleberry: Mulla on nyt kotona AC15/30 vastaava (ihan saat*nan äänekäs) Bad Cat, 1x12" Blue alnicolla. Jos tarkoitus on soitella vain kotona (kuten ketjun aloittaja), niin en kyllä todellakaan suosittele esim. AC30 ja 2x12" Blue. Se on todennäköisesti vielä selvästi äänekkäämpi kuin tämä.

Vaikka Blue olisi kuinka paras kaiutin tahansa, niin se lähtee tosta heti pois kun ostamani epäherkkä Greenback saapuu perille. Sen jälkeen vahvarin volumepotikkaa voi jo ehkä avata edes vähän. Ja tosiaan, cleaneillä soitan. Toi Blue vaatii volumea, että kuulostaa hyvältä.

Tai toki, voihan sitä soitta kotonakin kovaa. Riippuu kodista. Mun volumetasot on maksimissaan srllaista ettei kuulo kärsi vaikka soittaa ilman korvatulppia.

Eli kotisoitteluun vois olla Vox AC4 ihan varteenotettava vaihtoehto. Tiedä sitten, miten 12" elementti soi 4W:n teholla

https://www.stpaulssound.fi/vox-ac4 … ge-black-kitarakombo/p/AC4C1-12-VB/

"AC4 tunnetaan kyvystään tuottaa klassinen VOX-soundi alhaisella soittovoimakkuudella, mikä on miellyttävä ominaisuus koti- ja studiosoitossa. AC4 esiteltiin jo v. 1961 ja on yhä eräs suosituimmista VOX-malleista ajattoman ulkonäkönsä ja monipuolisuutensa ansiosta."
maukkavee
18.01.2024 17:35:49
mpekkanen: Soitin Jylhässä Muuramessa on käytettynä Bossin RE-20 pedaali hintaan 185€, jos jotain kiinnostaa.
Vai muistanko väärin, että sitä jotkut rautalankamiehet pitää ihan hyvänä pedaalina.

Minulla on RE-2 ja se on ainakin todella hyvä.

Juu moni rautalankakitaristi vannoo tuon Boss RE-20:n nimeen. Studioissa käyttävät nauhaa, mutta keikoilla tuota toimintavarmuuden ja tarpeeksi hyvän soundin vuoksi.
erty
18.01.2024 19:03:15
maukkavee: Eli kotisoitteluun vois olla Vox AC4 ihan varteenotettava vaihtoehto. Tiedä sitten, miten 12" elementti soi 4W:n teholla

https://www.stpaulssound.fi/vox-ac4 … ge-black-kitarakombo/p/AC4C1-12-VB/

"AC4 tunnetaan kyvystään tuottaa klassinen VOX-soundi alhaisella soittovoimakkuudella, mikä on miellyttävä ominaisuus koti- ja studiosoitossa. AC4 esiteltiin jo v. 1961 ja on yhä eräs suosituimmista VOX-malleista ajattoman ulkonäkönsä ja monipuolisuutensa ansiosta."

Toi uusiotuotanto AC4C1 on mun lemppari näistä pienistä Voxeista. Mulla on ollut lisäksi AC4TV, AC10C1, AC15C1 (alnico goldilla) ja vintage AC4. Täysin eri peli kuin tuo originaali AC4, mut AC4C1 on hyvä "miniatyyri AC30" mun mielestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)