Aihe: Rautalankasoundin kalustus
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
mpekkanen
30.12.2023 22:48:25
Ja jotta ei menisi liian helpoksi, niin katson nyt telkkarista Pahan Kosketus elokuvaa ja siinä Orson Welles näyttää jostain kulmasta ihan Esa Pulliaisella tai toisinpäin :)

Ei se välttämättä mene niin, että joku muu kuin Esa kuulostaa Esan kamoilla Esalta. Siihen lopputulokseen voi päästä paremmin jopa toisenlaisella vahvarilla ja toisen merkkisillä efekteillä, koska jokaisella on oma kosketus siihen soittoon.
Se on kuitenkin paljon suurempi juttu kuin ne fyyset pelit. Esa kuulostaa itseltään myös Gibsonille jne.
Funkånaut
30.12.2023 23:38:45

Helpointa on kysyä tanssipaikan yleisöstä joltakin omaa vesipulloa mukanaan kantavalta seeprakengältä, miltä niiden oikeiden kamojen pitää näyttää. Heillä se oikein tieto vaadittujen soittokamojen suhteen on, ainakin sanojensa mukaan.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
samiko
31.12.2023 00:16:21 (muokattu 31.12.2023 00:17:25)
mpekkanen:
Ei se välttämättä mene niin, että joku muu kuin Esa kuulostaa Esan kamoilla Esalta. Siihen lopputulokseen voi päästä paremmin jopa toisenlaisella vahvarilla ja toisen merkkisillä efekteillä, koska jokaisella on oma kosketus siihen soittoon.
Se on kuitenkin paljon suurempi juttu kuin ne fyyset pelit. Esa kuulostaa itseltään myös Gibsonille jne.

Mutta kun sitä ei tiedä yhtään tuntemattoman kysyjän kosketuksesta soittoon. Jos tämä tuntematon kysyy että onko Strato ja Vox rautalankaa ajatellen metsässä, niin voi olla, me ei tosiaan tiedetä kysyjästä mitään mutta Strato ja Vox ovat varmasti "turvalliset" valinnat.

Mikä todennäköisyys että tämä tuntematon kysyjä pääsisi parempaan lopputulokseen Marsulla ja ESP:llä kuin Voxilla ja Stratolla?
Juhani_t
31.12.2023 00:20:11
samiko: Mutta kun sitä ei tiedä yhtään tuntemattoman kysyjän kosketuksesta soittoon. Jos tämä tuntematon kysyy että onko Strato ja Vox rautalankaa ajatellen metsässä, niin voi olla, me ei tosiaan tiedetä kysyjästä mitään mutta Strato ja Vox ovat varmasti "turvalliset" valinnat.

Mikä todennäköisyys että tämä tuntematon kysyjä pääsisi parempaan lopputulokseen Marsulla ja ESP:llä kuin Voxilla ja Stratolla?

Tämä. PRS ja JMP-Marshall.
mpekkanen
31.12.2023 00:38:43 (muokattu 31.12.2023 01:29:10)
samiko: Mutta kun sitä ei tiedä yhtään tuntemattoman kysyjän kosketuksesta soittoon. Jos tämä tuntematon kysyy että onko Strato ja Vox rautalankaa ajatellen metsässä, niin voi olla, me ei tosiaan tiedetä kysyjästä mitään mutta Strato ja Vox ovat varmasti "turvalliset" valinnat.

Kyllähän monet soittaa rautalankaa myös esim jazzmasterilla ja jollain Fenderin combollakin. Se kai tärkeää on että ne soittimet istuu omaan kouraan ja ne ruokkii sitä omaa musikaalisuutta.
Meillä on kaikilla aivan omanlainen tatsi soittaa ja vaikka olisi kuinka esim metallimies, niin kovinkaan moni ei varmaan pidä Iommin jostain kasisetistä, vaikka muuten tykkäisi hänen soitostaan. Ihan sama asia se on Pulliaisenkin kanssa.
Soitosta ja soundeista voi tykätä, mutta samanlaiset vehkeet eivät siltikään ole välttämättä itselle ne kaikista parhaat.
Ainakin itse voisin luetella kymmenittäin soittajia, joista tykkään, mutta heidän soittokamat ei ole minulle ne parhaat mahdolliset.
Ei stratolla ja voxilla varmasti täysin pieleen mene, mutta on hyvin mahdollista, että löytyy myös vielä paremminkin itselle sopivia kitaroita ja vahvareita. Vaihtoehtoja on enemmän kuin mitä muutamalta valmistajalta tulee.
Tässä keskustelussa, minun käsityksen mukaan, oli tarkoitus kartoittaa millä sitä soundia saa aikaiseksi. Maailmassa on myös muitakin rautalankamiehiä kuin Pulliainen...
Juhani_t
31.12.2023 01:21:04
mpekkanen: jazzmasterilla ja jollain Fenderin combollakin...

Väärin harrastettu!!
Kefiiri
31.12.2023 07:26:22 (muokattu 31.12.2023 07:27:00)
Juhani_t: Väärin harrastettu!!

Tässähän kuuluu tehdä tiukka ero rautalangan ja surfin välillä :)
Rautalankahommassa pitää olla strato ja Vox ja nauhakaikumaisuus, koska Marvin ja Pulliainen, surfissa kelpaavat Fenderin vahvaritkin jousikaikuineen Venturesin ansiosta.

Venturesin vanhoilla Japanin keikkavideoilla kitara menee vallan särölle!
En ole musiikin asiantuntija.
p130
31.12.2023 10:44:01

Eilen tuli taloon AC-30 60-luvun puolivälistä Top Boost -versiona.

Koeajo treeniksellä on vielä suorittamatta, mutta kotivolallakin himmaillen on vakuuttava. 2x12 combo on tullut todettua moneen kertaan huonoksi ideaksi. Ehkä tässä lopulta soundi ylittäisi huonot puolet...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Tami
31.12.2023 13:28:18

Funkånaut: Helpointa on kysyä tanssipaikan yleisöstä joltakin omaa vesipulloa mukanaan kantavalta seeprakengältä, miltä niiden oikeiden kamojen pitää näyttää. Heillä se oikein tieto vaadittujen soittokamojen suhteen on, ainakin sanojensa mukaan.

Hehe, just noin. Rautalankaskenessä Vox ja Orbit = hyvä bändi.. Tanssilavalla haitari = hyvä bändi.. Tempot on kuitenkin aina vääriä!
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
juici
31.12.2023 14:10:24

Kefiiri: Tässähän kuuluu tehdä tiukka ero rautalangan ja surfin välillä :)
Rautalankahommassa pitää olla strato ja Vox ja nauhakaikumaisuus, koska Marvin ja Pulliainen, surfissa kelpaavat Fenderin vahvaritkin jousikaikuineen Venturesin ansiosta.

Venturesin vanhoilla Japanin keikkavideoilla kitara menee vallan särölle!

Tän vuoksi kotimaisista soittajista Mikko Lankinen on aina tuntunut mielenkiintoisemmalta. Tämä teki crossoveria käyttämällä Vox AC30:iä säröominaisuuksien takia ja kaikuina Fenderin jousikaiukutankin lisäksi erilaisia nauhakaikuja tai niitä jäljitteleviä pedaaleja. "Emman perilliset" -kirjassa Lankinen kertoo käyttäneensä Dynacord Echocord Superia, Klemt Echolettea, Pearl Echo Orbitia, Ibanez Tone-Lok Delay/Echoa, Catalinbread Belle Epochia ja Echorecia sekä MXR Carbon Copya. Kitaroina Jaguar, Jazzmaster ja vasta myöhemmin Stratocaster.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Pauli Lappalainen
31.12.2023 14:50:44
mpekkanen: Näin Cosmonautit livenä joskus ysärin alussa ja se live on edelleenkin yksi parhaista keikoista jota olen koskaan nähnyt. Laika oli silloin tosi kova bändi.

Välillä oli aika kovalla, soiton voimakkuus.
Matias.
31.12.2023 18:30:41
Jonkinlaisena vuosikymmenien räplääjänä tai niinkuin nykyään sanotaan että kokemusasiantuntijana olen huomannut ettei sellaista rautalankamaailman soundia millään Trainwreckillä oikein saa, sen takia minultakin suositus Vox-maailmaan. Kun tuolla ylempänä tulikin jo pari kertaa esille että hakusessa tummahko clean niin Rikstonella on tuohon kyllä hyvä vaihtoehto. Itse tilasin Ristolta Voxin AC-15 kloonin laatuosilla ja toiveeni oli myös ettei mene muroille ennen kuin volume osoittaa reilusti iltapäivään. Risto ehdotti myös että tehdään kaksikanavainen jossa on Voxin Classic tai jotain sinnepäin ja sitten Voxin Top Boost kanavat. Ja näin tehtiin. Molemmat yhtä aikaa päällä ja kanavakohtaisella volumella näitä voi miksata mielensä mukaan. Classic on huomattavasti Top Boostia tummempi ja sopii hyvin kotifiilistelyyn. Top Boost yksin tai miksattuna leikkaa mukavasti bändisoitossakin läpi. Vipukytkimellä valinta jompi/kumpi tai keskiasennossa molemmat ja keskinäinen volume kanavien volumepotikoilla. Olen ollut tyytyväinen.

Se mitä olen noita nykyajan Kiinan Voxeja kokeillut niin ovat aika kireän kuuloisia enkä kyllä niitä kaipaile...ei niissä mitään vikaa ole sinällään mutteivat sijoitus siihen minun haluamaani soundimaailmaan. Ehkä pehmeämpi kartio voisi niidenkin kanssa toimia ihan ok....
Rämppy
31.12.2023 21:04:46
Strato, nauhakaikua jäljittelevä delay, kompura ja tervesoundinen putkivahvistin on turvallinen valinta. Loppu onkin kiinni soittajasta. Mut ei sen kitaran ole pakko olla strato. Itse olen kerettiläisenä soittanut rautalanka -tyyppistä juttua jopa Gibsonilla, kun aloin kaivata vaihtelua ja hyvin sekin toimii. Eikä sillä putkivahvarillakaan ole niin väliä, kun on näitä mallintavia. Ja jostain vanhemmasta Yamahan trankkupelistä saa yllättävän hyvät puhtaat soundit. Ja ei kompurakaan pakollinen ole. Vibrakampi on kyllä tietyissä asioissa hyvä varuste.
Tulin, näin, soitin.
Kuha
31.12.2023 23:27:12

Kefiiri: Venturesin vanhoilla Japanin keikkavideoilla kitara menee vallan särölle!

Särö havaittu:

https://www.youtube.com/watch?v=4gJMKalxms4
Old Fenders never die
BugBadWolf
01.01.2024 00:37:25 (muokattu 01.01.2024 00:38:17)
Hmm... Kokeilin. Näkyy rautalankovan myös vanhassa Lenovossa pesivän Amplituben Mesa Mark V-malli, kompuramalli, delaymalli, kajareina niin kuivaa studiomonitoria, että niiden kuuntelu kuivattaa kivespussin syyhylle ja soittopelinä lasten ja lapsenmielisten JEM.

Minä alan epäillä, että tässä saattaa nyt olla kyse jostain muusta, kuin laitteista.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
samiko
01.01.2024 09:28:30 (muokattu 01.01.2024 09:29:18)
Jätkät tuolla mietti että miten saa djenttiä ja selailivat hevivahvareita netistä. Päätin antaa jätkille kunnon opetuksen. Meikä niinku tuli Twin Reverbillä ja Rickenbackerilla keskelle huonetta, sanoin heeboille että watch and learn. Siinä ne huuli pyöreinä tsiikas. Hokasivat katsos että se on mun kultainen tatsi mikä määrää. Kokeilin sen jälkeen piruuttaan Rickenbackeria vanhaan kasettimankkaan, djenttas vieläkin.

Eivät enää haaveilleet Sisoista, ymmärsivät että onhan sitä 50-luvullakin vedetty Metallicaa ilman Sisoja.
masoni
01.01.2024 09:49:22
Oliko kemper jo mainittu?Huhut kertovat että pulliainenkin on siirtynyt mallintaviin?
No tämä oli huumoria...
tackleberry
01.01.2024 10:42:40
samiko: Jätkät tuolla mietti että miten saa djenttiä ja selailivat hevivahvareita netistä. Päätin antaa jätkille kunnon opetuksen. Meikä niinku tuli Twin Reverbillä ja Rickenbackerilla keskelle huonetta, sanoin heeboille että watch and learn. Siinä ne huuli pyöreinä tsiikas. Hokasivat katsos että se on mun kultainen tatsi mikä määrää. Kokeilin sen jälkeen piruuttaan Rickenbackeria vanhaan kasettimankkaan, djenttas vieläkin.

Eivät enää haaveilleet Sisoista, ymmärsivät että onhan sitä 50-luvullakin vedetty Metallicaa ilman Sisoja.

Mielenkiintoisempaa olis ollut kuulla kuinka rautalangalta kuulostais, jos djenttaajat olis runnoneet sillä mörkövire kasikielisellä puhtaaseen AC30 missä kaiut ja kompurat. Kuulostais varmaan aivan Pulliaiselta.

Kyllä siitä Sisosta saisi ihan hyvät rautalankasounditkin, jos muu olisi kohdillaan. Etenkin se miten sitä kitaraa soittaa.
Diudiu
tackleberry
01.01.2024 10:58:58 (muokattu 01.01.2024 13:51:05)
Edellisestä tulikin mieleen, että joskus kauan sitten todistin paikallisessa liikkeessä kun eräs pitkään soittanut kitaristi (joka vaihtoi kitarakamoja tiheään) vei liikkeeseen vaihdossa vahvarin, koska se ei hänen mielestään kuulostanut hyvälle. Teki kaupat, hankki jotain muuta tilalle.

Hetken päästä toinen henkilö liikkeessä kokeili sitä juuri vaihdossa tullutta vahvaria ja alkuperäinen omistaja ihmetteli miksi se kuulosti niin hyvälle. Ja niin se kuulostikin. Taisi olla jokin 70-luvun Fender. No, liikkeeseen laitteen tuonut kaveri alkoi heti katumaan asiaa ja halusi myös kokeilla. Eipäs kuulostanutkaan enää hyvältä hänen käsissään. Pariin kertaan vaihtoivat soittajaa, sama lopputulos.

Paskasta ei saa konvehtia vaikka olis juuri oikeat kitarakamat. EDIT: Tällä tarkoitin sitä, että vahvarin alkuperäisen omistajan soittotyyli oli vain ihan "vääränlainen", vaikkakin oli ihan taitava soittaja. "Tatsi" ei sopinut lainkaan vahvarin soundin kanssa yhteen.
Diudiu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)