Aihe: Raskaampaa soundia
1 2
hallu
30.12.2023 12:27:32
Pedaalilla saat säröä nykyiseenkin setuppiisi, mutta jos tilanne on se että olet aloittelija, niin kannattaa istahtaa rauhassa alas ja ottaa ajatus mukaan hommaan. Ensinnäkin jonkin monipuolinen digisysteemi voisi olla antoisin siihen, että pääset tutkimaan erilaisten afektien vaikutusta. Loppupelissähän soundin anatomia on se keskeisin asia soittotaidon lisäksi minkä parissa me soittoniekat suurimman osan ajastamme vietämme.

Yksinkertaisin juttu on hommata jokin yleisesti hyväksi havaittu digihimmeli esim. Boss Katana vahvistin on useimpien mielestä sangen kelvollinen peli, joka on peruskäytöltään yksinkertainen ja monipuolinen, mutta tarjoaa pellinalla hyvinkin hienostuneita mahdollisuuksia säädellä soundeja. Ei ole mikään tolkuttoman kalliskaan sellainen.

Jos haluat lähteä luomuperiaatteella liikkeelle, niin jotkut vanhat transistorivahvistimet ovat erittäin huokeita ja hyväsoundisia. Esimerkiksi jos satut löytämään jonkun Session Sessioneten tai Rocketin, niin saat 150 euron hintaan todella maukasta säröä ja aika kolkkoa kliiniä, mutta melkoisen orgaanista.

Sinuna lähtisin katselemaan jonkun digikombon suuntaan jotka on aika huokeita ja monipuolisia ja palvelevat sinua hyvän tovin ennenkuin soundikäsityksesi alkaa kasvaa sille tasolle, että alat etsiä omaa ääntäsi ja dynamiikkaa. (Boss Katana, Blackstar ID, Microkube,...... ). Myöhemmin kyseeseen voisi tulla Bossilta vaikka Blueskuben kaltainen laite tms.
Mukavat Kengät- Hittejä, joita kukaan ei kuuntele
trih
30.12.2023 14:41:05 (muokattu 30.12.2023 14:42:23)
Ainakin Microcubeja liikkuu käytettynä järkihintaan (alle 100 e, omasta GX-versiosta maksoin 60 e). Varmaan saa omansa takaisin jos ei toimi omaan käyttöön. Pitää vaan varmistaa, että kaupassa on muuntaja mukana :)

Sitten jos on mahdollisuus isompiin ämyreihin, niin em. Boss Katana on ollut suosittu, itse en ole testannut.
hallu
30.12.2023 15:52:27
trih: Ainakin Microcubeja liikkuu käytettynä järkihintaan (alle 100 e, omasta GX-versiosta maksoin 60 e). Varmaan saa omansa takaisin jos ei toimi omaan käyttöön. Pitää vaan varmistaa, että kaupassa on muuntaja mukana :)

Sitten jos on mahdollisuus isompiin ämyreihin, niin em. Boss Katana on ollut suosittu, itse en ole testannut.

Itsekään en ole Katanaa käyttänyt tai kokeillut, mutta mulla on noissa Bossin Waza Air luureissa ne samat mallit käytössä, niin ovat mielestäni erittäinkin käyttökelpoiset ja hyvin säädettävissä myös omille reunarosomieltymyksille ja siksi tuota Katanaa suosittelin. Microcubea olen kaverilla tesmaillut niin ihan kelvollinen laitos mielestäni sekin, mutta omaan makuun jää liikaa noista mun putkikamppeista niin en ole innostunut semmoista hommaamaan. Blackstar ID ei ole mielestäni mitenkään häikäisevä, mutta ihan kelvollinen (Blackstarin HD vie kyllä mennen tullen ja palatessa), ID:n päätemallinnuksen putkivariaatiot ovat kyllä ihan hauskoja.
Backis
30.12.2023 19:29:07
Suuret kiitokset vastauksista. Totta tuo, että kannattaa hieman pitkäjänteisemmin tehdä hankinnat. Pitää perehtyä noihin vaihtoehtoihin.

Onko distortion pedalista mitään hyötyä enää jos on esimerkiksi tuollainen Bossin Katana?
Puavali
30.12.2023 19:31:32
Backis: Suuret kiitokset vastauksista. Totta tuo, että kannattaa hieman pitkäjänteisemmin tehdä hankinnat. Pitää perehtyä noihin vaihtoehtoihin.

Onko distortion pedalista mitään hyötyä enää jos on esimerkiksi tuollainen Bossin Katana?

Pedaalilla voi saada erilaista särösoundia kuin mitä pelkkä vahvari tarjoaa.
samiko
30.12.2023 19:49:40
Backis: Aloittelija kaipailee apuja tarvikkeiden hankintaan.

Tuli hommattua tuossa Squierin Telecaster harrastelukäyttöön. Vahvistimen asian ajaa tällä hetkellä JBL kaiutin, jossa on tuollainen mahdollisuus. Probleemana on, että haluaisin saada kitarasta raskaampaa ja rosoisemman kuuloista soundia, mutta tuossa kaiuttimessa ei ole kitaralle juuri muita säätöjä kuin volyymi.

Kysymys kuuluukin, saanko raskaampaa ääntä hommaamalla minkä tahansa vahvistimen, josta löytyy säätömahdollisuuksia, vai vaatiiko vielä sen lisäksi distortion pedaalin? Vai pelkkä pedaali tuon JBL kylkeen? Vahvistinasiasta sen verran, että millekään valtavalle volyymille ei ole tarvetta, kun itsekseen tulee soiteltua pienissä tiloissa.

Jos soittelet tyyliin olohuoneessa ja JBL:llä tarkoitat jotain partyboxia tms. missä volyymia riittää tarpeisiisi, niin minä sinuna hommaisin jonkun multiefektin (missä vahvistinmallinnus) Telecasterin ja JBL:n väliin. Löytyy sitten viritysmittarit, kaiut, delayt sun muut jos tarvitsee.

Eli halvimmillaan jonkun tällaisen:

https://www.thomann.de/fi/zoom_multi_stomp_ms50g.htm
Juhani_t
30.12.2023 19:59:18
Komppaan vahvasti jäsen samikoa. Multipurkkia voi katsella myös käytettynä. Niissä on usein kuulokeliitäntä, sekä keskikohtuullinen linjalähtö jonka voi kytkeä vaikka atk:lle tai stereoihin.

Suoraan äänikorttiin soitettuna on sitten mahdollisuudet melko valtavat, jos sietää pienen viiveen.
trih
30.12.2023 20:49:09
Joo, jos on mahdollista soittaa jbl:llä, niin myös vahvistimia mallintava multiefekti toimii hyvin.
hallu
30.12.2023 20:54:39
Backis: Suuret kiitokset vastauksista. Totta tuo, että kannattaa hieman pitkäjänteisemmin tehdä hankinnat. Pitää perehtyä noihin vaihtoehtoihin.

No eipä juurikaan koska Katanasta löytyy kaikki tarvittava ja voi mallintaa siihen niitä pedaalejakin. Perinteisesti säröpedaali särövahvistimen edessä tiukentaa sitä soundia fokusoimalla sitä ja säröön saa myös dynamiikkaa kun vahvistusasteita on peräkkäin useampi verrattuna siihen, että niitä olisi vain yksi. Se kuitenkin kuuluu sinne seuraavaan vaiheeseen alkaa hienostelemaan niiden kanssa. Nyt vaan joku Katana tms. peliin ja ei muuta kuin kovaa soittoa ja opettelet samalla ruuvailemaan. Teet sitten isompia hankintoja kuin sinulle alkaa täsmentyä mitä tarvitset ja mitä haluat.
Backis
03.01.2024 12:34:18
Kiitokset vastauksista kaikille.

Nyt on tullut tutkittua eri vaihtoehtoja ja vähän kysymysmerkki edelleen minkälaista komboa rakentelisi. Ajatuksena on että ei mahdottomasti euroja käyttäisi tässä vaiheessa, mutta varmaan vaihtoehtoina nyt tuo JBL+multiefekti kombo tai sitten parempi vahvistin tyyliin tuo Katana, jossa olisi säätömahdollisuuksia ja siihen jatkossa voisi hommata pedaaleja jos on tarve.

Tuo muktiefekti näyttää videoiden perusteella näppärältä, en vaan tiedä mistä tulee fiilis että usein nuo äänet vaikuttaa "keinotekoisemmalta", vaikka tuskin noissa käytännössä on eroa toiseen vaihtoehtoon verrattuna?

Jos katsoo vähän pidemmälle, niin onko jommassa kummassa vaihtoehdossa jotain sellaista joka tulisi vastaan kun kokemusta kertyy? Eli onko toinen näistä lyhyemmän aikavälin ratkaisu?
samiko
03.01.2024 13:16:58 (muokattu 03.01.2024 13:18:59)
Backis: Kiitokset vastauksista kaikille.

Nyt on tullut tutkittua eri vaihtoehtoja ja vähän kysymysmerkki edelleen minkälaista komboa rakentelisi. Ajatuksena on että ei mahdottomasti euroja käyttäisi tässä vaiheessa, mutta varmaan vaihtoehtoina nyt tuo JBL+multiefekti kombo tai sitten parempi vahvistin tyyliin tuo Katana, jossa olisi säätömahdollisuuksia ja siihen jatkossa voisi hommata pedaaleja jos on tarve.

Tuo muktiefekti näyttää videoiden perusteella näppärältä, en vaan tiedä mistä tulee fiilis että usein nuo äänet vaikuttaa "keinotekoisemmalta", vaikka tuskin noissa käytännössä on eroa toiseen vaihtoehtoon verrattuna?

Jos katsoo vähän pidemmälle, niin onko jommassa kummassa vaihtoehdossa jotain sellaista joka tulisi vastaan kun kokemusta kertyy? Eli onko toinen näistä lyhyemmän aikavälin ratkaisu?

Jos rahaa on kuitenkin sen Katanan verran, eli n.250e, niin itse kuuntelisin kaikki mahdolliset multiefektit siihen hintaan. Youtube voi hieman "fuskata", esimerkiksi just katsoin yhtä videota missä Katanan nuppia soitettiin itse nuppia paljon kalliimman kaiutinsimulaatiohärpäkkeen läpi. Tai jos Katanaa kuunnellaan huonemikityksellä niin siinä on enemmän ns. lämpöä.

Mutta sekin on todettava että juurikin eilen testailin erästä multiefektiä. Kytkin sen ensiksi suoraan ihan ok laatuiseen Pa-laitteistoon. En kauheammin tykännyt. Mutta kun kytkin saman laitteen kitaravahvistimen efektilenkin returniin, laite olikin ihan eri peli ja tykkäsin. Eli joko kitaravahvistimen pääte tai kajari teki jotain kivaa, tai todennäköisesti molemmat.

Ja myös huomiotavaa. Kaverilla on multiefekti ja Youtubesta kuuli hyvän soundin kyseisellä laitteella. Apinoitiin täysin samat säädöt - ei kuulostanut hyvältä. Eli en ihan sokeana luottaisi mitä Youtubesta kuulen.

Se vinkkini. Jos mahdollista, kokeile itse ja valitse se mikä kuulostaa parhaimmalta (esim. soitinliikkeessä). Nämä on vaikeita valintoja kun tukeutuu foorumeihin ja Youtubeen, mutta kun saat itse testata, päätöksenteko muuttuu paljon helpommaksi.
velipekka
03.01.2024 13:17:29 (muokattu 03.01.2024 13:21:46)
Voisiko tämä olla yksi vaihtoehto ? Edullinen, kevyt ja näppärän kokoinen. Soundit ihan ok ja muutama efektikin löytyy.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1882531

Jos googlaat vielä demoja ja katsot miellyttääkö.

edit. Blackstar ID:CORE STEREO 10
hallu
03.01.2024 13:25:11
velipekka: Voisiko tämä olla yksi vaihtoehto ? Edullinen, kevyt ja näppärän kokoinen. Soundit ihan ok ja muutama efektikin löytyy.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1882531

Jos googlaat vielä demoja ja katsot miellyttääkö.

edit. Blackstar ID:CORE STEREO 10

Tuossa olisi hyvää vielä tuo ISF säädin eli amerikkaa/brittejä, antaisi siltäkin osin variaatiota.
Kefiiri
03.01.2024 17:27:02 (muokattu 03.01.2024 17:27:18)
Multiefekti on kyllä näppärä vekotin. Ne valmiit soundit ovat usein liioitellun ja keinotekoisen oloisia, mutta tallentamalla omia, maltillisempia säätöjä saa parin kympin vanhasta Zoomistakin oikein kelpo sointeja kotisoitteluun.
En ole musiikin asiantuntija.
mpekkanen
04.01.2024 00:58:10 (muokattu 04.01.2024 00:59:38)
Kyllähän joku Bossin Metal Zone särkijä antaa raskaampaa soundia enemmän kuin tarvitsee. Uusi maksaa jonkun 130 ja käytettynä saa alle satasen. Ei tarvitse ihan heti ostaa sitä vahvaria kun tuolla veivaa.
Itse miettisin tuon telecasterin vaihtamista johonkin humbucker mikkiseen kitaraan jos haettavat soundit on enemmän raskaampaa musaa.
Eli itse hommaisi ensin särkijän, sitten vaihtaisin kitaran ja vasta sen jälkeen hommaisin uuden vahvistimen.
mpekkanen
04.01.2024 01:35:06 (muokattu 04.01.2024 01:56:56)
Boss Katanaa ei kannata ostaa. Kotisoitossa ei tarvitse 50 tai 100 wattia ja jos sen hommaa treenikäyttöön, niin se tarvitsee tietokoneen apuriksi jos sitä meinaa kunnolla hyödyntää. Eli se on paska ostos joka tapauksessa.

Itse hommaisin jonkun raskaampaan musaan käyvän särkijän ja soittelisin sillä kotona. Jo aikaisemmin ehdottamani Boss Metal Zone toimii hyvin raskaammassa musassa, mutta Bossilta löytyy toki muitakin laadukkaita särkijöitä, jotka on vielä ihan inhimillisessä hinnassa. Bossin pedaalit on kaikki pommin kestävissä metallikuorissa ja ne ainakin toimii, mutta toki muitakin hyviä on.

E: Ja myöskään joku multiefekti ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Itse vaan tykkään enemmän erillispurkeista koska niitä on helpompi käyttää. Toki jos tarkoitus on hankkia useampi efekti, niin silloin joku multiefekti tulee edullisemmaksi. Noissa multiefekteissä on vaan sellainen ongelma, että niillä maustaa sen oman soundin helposti piloille liiallisilla efekteillä. Voi sen oman kitarasoundi toki paskoa erillispurkeillakin jos niitä on liikaa yhtä aikaa päällä.
Arkka
04.01.2024 02:49:29 (muokattu 04.01.2024 02:49:55)

Mun vastaus olis, että mieti budjetti ja käy kaupassa testaamassa siihen sopivat laitteet. Jos testausmahkut on huonot, niin sitten vaan videoita ja muita, joista pääsee edes vähän kärylle. Luota korviis ja osta sellanen, joka saundaa sun mielestä hyvältä.

mpekkanen: Kyllähän joku Bossin Metal Zone särkijä antaa raskaampaa soundia enemmän kuin tarvitsee.

AP:lla ei siis ole kitaravahvistinta, vaan joku pieni aktiivikajari ilmeisesti. Siihen analoginen säröpurkki eteen, niin kuulostaa satavarmasti aivan paskalta. Sitten taas jos meinaa vahvarin ostaa, kannattaa ostaa sellanen, jossa on mieluisa särö.

mpekkanen: Boss Katanaa ei kannata ostaa. Kotisoitossa ei tarvitse 50 tai 100 wattia ja jos sen hommaa treenikäyttöön, niin se tarvitsee tietokoneen apuriksi jos sitä meinaa kunnolla hyödyntää. Eli se on paska ostos joka tapauksessa.

Katanaa on monenlaista. Pienin taitaa olla 7 wattinen. Watit ei myöskään ole haitaksi digipömpelin trankkupäätteessä. Kyl noi Katanat ja esim. Bossin/Rolandin Cube -sarja on ihan varteenotettavia vaihtoehtoja. Isommissa vahvareissa on se hyvä, että 12 tuuman kitarakajari kuulostaa yleensä pienelläkin volyymilla parhaalta.
mpekkanen
04.01.2024 03:54:44 (muokattu 04.01.2024 04:14:13)
Arkka: Mun vastaus olis, että mieti budjetti ja käy kaupassa testaamassa siihen sopivat laitteet. Jos testausmahkut on huonot, niin sitten vaan videoita ja muita, joista pääsee edes vähän kärylle. Luota korviis ja osta sellanen, joka saundaa sun mielestä hyvältä.

AP:lla ei siis ole kitaravahvistinta, vaan joku pieni aktiivikajari ilmeisesti. Siihen analoginen säröpurkki eteen, niin kuulostaa satavarmasti aivan paskalta. Sitten taas jos meinaa vahvarin ostaa, kannattaa ostaa sellanen, jossa on mieluisa särö.

Minulla ei ole kokemusta aktiivikajareista, luulin, että joku särö purkki toimisi siinä, mutta jos ei toimi, niin toimiiko joku multi-efekti yhtään paremmin. En tiedä.

Minusta Katana ja kaikki sellaiset vahvistimet ja multiefektit on huonoja jos niitä ei voi käyttää kunnolla ilman erillistä tietokonetta.
Jos tarvitsee kotiin saada joku pikku combo, jolla saa myös raskasta soundia, niin ainakin Line6 tekee sellaisia. Itseltäni löytyy yksi rikkinäinen Blackstar ID combo, että sellaisia en ainakaan kenellekään suosittele.

Line6 Spider kehiin ja ongelma ratkaistu. Ei myöskään maksa aivan älyttömiä, eli on halvempi kuin Katana.
Backis
04.01.2024 07:22:45
mpekkanen: Kyllähän joku Bossin Metal Zone särkijä antaa raskaampaa soundia enemmän kuin tarvitsee. Uusi maksaa jonkun 130 ja käytettynä saa alle satasen. Ei tarvitse ihan heti ostaa sitä vahvaria kun tuolla veivaa.
Itse miettisin tuon telecasterin vaihtamista johonkin humbucker mikkiseen kitaraan jos haettavat soundit on enemmän raskaampaa musaa.
Eli itse hommaisi ensin särkijän, sitten vaihtaisin kitaran ja vasta sen jälkeen hommaisin uuden vahvistimen.

Käsittääkseni tuossa on humbucker mikit, Squierin contemporary telecaster kyseessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)