Aihe: Keskustelua kitaran kaulan lakkauksista
1 2
klobasa
20.07.2015 09:00:13 (muokattu 20.07.2015 09:01:37)
Mun satiinipintainen polylakattu Tokain stratokin muuttui kiiltäväksi kaulan takaa muutamassa kuukaudessa.

Jos hiot kaulan takaa mainituilla teräsvillalla, karhunkielellä tai hienolla hiekkapaperilla niin et siinä todellakaan voi tuhoa saada aikaan. Kyse on kuitenkin muutamasta edestakaisesta pyyhkäisystä. Jotta saisit tuhoa aikaan sun pitäis hioa sitä kaulaa voimalla edestakaisin varmaan ainakin puolen tunnin ajan.

Youtubessa on aiheesta videoita.
mopar
20.07.2015 09:52:16 (muokattu 20.07.2015 09:53:29)

Teräsvillalla jos hioo, kannattaa ottaa huomioon että siitä villasta irtoo semmosta pölyä mikä tarttuu mikkien napapaloihin. Eli kannattaa peittää ne mikit jollain ekaks. Vaikka jollain teipillä.....
klobasa
20.07.2015 10:11:02
mopar: Teräsvillalla jos hioo, kannattaa ottaa huomioon että siitä villasta irtoo semmosta pölyä mikä tarttuu mikkien napapaloihin. Eli kannattaa peittää ne mikit jollain ekaks. Vaikka jollain teipillä.....

Itse kastelen teräsvillan niin ei pölise lainkaan...
mopar
20.07.2015 10:15:12

klobasa: Itse kastelen teräsvillan niin ei pölise lainkaan...

No joo. Tämä saattaa olla ihan fiksu temppu.
markkuilari
21.07.2015 01:02:53
mopar: Teräsvillalla jos hioo, kannattaa ottaa huomioon että siitä villasta irtoo semmosta pölyä mikä tarttuu mikkien napapaloihin. Eli kannattaa peittää ne mikit jollain ekaks. Vaikka jollain teipillä.....

On olemassa hiontavillaa mikä ei ole mitään metallia, automaalaushommissa sitä itse runsaasti käyttelen.
tender.insanity
21.07.2015 06:21:10

Itse olen aina irroittanut kaulan ennen hiomista. Saapa tasaisesti hiottua.
iec
21.07.2015 13:12:17

Tsugu Way: ...Mutta vois se kyllä olla, että ennen Amfille kiikuttamista kokeilis itse varulta tuon kiillon hiomista pois tässä ketjussa annetuilla ohjeilla. Sillä ei liene Amfin huollon hintaan mitään vaikutusta, että oonko sitä kaulaa vähän teräsvillalla itse hionut (jos en oo mitään pysyvästi pilannut)...

Tai sitten käytät sen kitaran Amfilla ja mietitte vaihtoehdot. Sampo ei varmaan hirveitä veloita jos aluksi pyyhkäisee hiomasienellä sitä kaulaa (tai mikä nyt lieneekään) ja kokeilet miltä tuntuu käsittelyn jälkeen. Jos ei tullut riittävän hyvä, niin sitten ehkä se uudelleenlakkaus. Amfisoundin kanssa on helppo kyllä sopia mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Mun arvaus on, että selviät halvemmalla kuin mitä luulet :)

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Tsugu Way
21.07.2015 16:34:58
iec: Tai sitten käytät sen kitaran Amfilla ja mietitte vaihtoehdot. Sampo ei varmaan hirveitä veloita jos aluksi pyyhkäisee hiomasienellä sitä kaulaa (tai mikä nyt lieneekään) ja kokeilet miltä tuntuu käsittelyn jälkeen. Jos ei tullut riittävän hyvä, niin sitten ehkä se uudelleenlakkaus. Amfisoundin kanssa on helppo kyllä sopia mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Mun arvaus on, että selviät halvemmalla kuin mitä luulet :)

-iec

Nyt tuntuukin, että taidanpa tehdä juurikin näin. Nyt rauhoitan mieleni ja lomien jälkeen käyn rauhassa jutteleen paikanpäällä Fender mukana Amfin ammattimiesten kans että mitä kannattaa tehdä ja millä hinnalla. Thanks.
The Blues is Allright!
Mho
27.09.2020 18:00:16
vanhaan juttuun palaan. Mulla on tollainen G&L:n Tribute Asat ja siinä oli kaulan takaosa tosi nahkea lakattu pinta. Tänään uskaltauduin ekaa kertaa tähän hommaan ja hioin kaulaa ensin 600:lla hiomapaperilla ja sitten 2000:lla. Lopuksi jynssäsin Fareglan G10:llä että sai hiukan kiiltoa pintaan. Hitto että parani soitettavuus ja rutkasti. Plussaa vielä että lakkaa on sen verran että saa halutessaan palautettua alkuperäiskondikseen.
tackleberry
30.12.2023 09:43:35 (muokattu 30.12.2023 09:48:21)
chinaski79: Wanhaa elvytän minäkin, coz turhaan uutta ketjua. Vuosikaudet tahmaillessa maalattujen kaulojen kanssa, EVH:n raikas ja kuiva, joskin lähes eroottisen luistava tuntuma oli eräänlainen ahaaelämys. Halpaan Corgin baritoniseiskaankin olivat pitkälti saaneet saman hyvän fiban, mutta kun käytetynä hommasin ekan aidon Gibsonin, ikävä vastakohta löytyi nitrolakkaulsesta. Tuntuu nimittäin vielä spedemmältä otelautahandussa kuin muovilakatulla halpiksella, viimeistään kun kämmen päättää hikoilla.

Mieteitä ja mahdollisuulksia?

Mietteitä: Gibsonin ja Fenderin nitrolakkaukset on aivan vitsi. Ne ei kuivu käytännössä koskaan. Siis näissä normimalleissa, CS tason kitaroista en tiedä. Laadukas nitro kuivuu kovaksi. Mulla oli itsellä Gibson SG61 RI ja Fender 52 RI Tele, joissa molempien lakat oli yli vuosikymmenen kuivumisen jälkeenkin pehmeät ja tahmaiset. Lakkasin ton telen kaulan uudelleen nitrolla ja se oli jo viikon kuivumisen jälkeen kovempi ja liukkaampi kuin ennen uudelleenlakkausta.

Mahdollisuuksia: Osta 0000 teräsvillaa ja hinkkaa kaulan takaosa sillä. Liukastaa tatsia reilusti.
Diudiu
Rämppy
01.01.2024 11:05:15 (muokattu 01.01.2024 11:06:10)
tackleberry: Mietteitä: Gibsonin ja Fenderin nitrolakkaukset on aivan vitsi. Ne ei kuivu käytännössä koskaan. Siis näissä normimalleissa, CS tason kitaroista en tiedä. Laadukas nitro kuivuu kovaksi. Mulla oli itsellä Gibson SG61 RI ja Fender 52 RI Tele, joissa molempien lakat oli yli vuosikymmenen kuivumisen jälkeenkin pehmeät ja tahmaiset. Lakkasin ton telen kaulan uudelleen nitrolla ja se oli jo viikon kuivumisen jälkeen kovempi ja liukkaampi kuin ennen uudelleenlakkausta.

Mahdollisuuksia: Osta 0000 teräsvillaa ja hinkkaa kaulan takaosa sillä. Liukastaa tatsia reilusti.

En tiedä onko vanhaa tietoa, mutta reilu vuosikymmen sitten kitaraseppä kertoi että nykyajan nitrolakoissa pehmenninaine on erilaista kuin vaikkapa 1960-luvulla. Alkuperäistä pehmennintä ei ole ollut enää aikoihin saatavilla. Se haihtui suht. nopeasti, jolloin lakkapinta ohentui ja koveni sekä upposi puuhun. Uudemmat pehmentimet eivät haihtuneet samalla tavalla ja pinta jäi pahimmillaan tahmean tuntuiseksi. Kuitenkin huippuvalmistajien toimesta nitrolakkojenkin koostumusta on viime vuosinakin viilattu. Ainakaan mun omistamissa Gibsoneissa ja cs Fendereissä en ole havainnut tahmeusongelmaa. Tosin mulla ei kädet pahemmin hikoile. Yhdessä vm. 2006 Eric Johnson Stratossa sen sijaan kaula tuntui meikäläisenkin kouraan hieman nihkeältä.
Tulin, näin, soitin.
Kefiiri
01.01.2024 14:56:40
Juu on sitä nitrolakan koostumusta muutettu vähemmän epäterveelliseksi eli ominaisuuksiltaan huonommaksi.
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)