Aihe: Rautalankasoundin kalustus
1 2 3 4 5 69 10 11 12 13
mike tapping
29.12.2023 16:35:26
maukkavee: Kotisoitteluun varsinkin vinkkiä otetaan vastaan. Tuohan Ac30 alkaa soimaan kunnolla, vasta reilulla teholla :)

Nyt sitä kotipurkin virkaa ajaa Vox vt20x

Hommaa AC10. Uutena noi perus AC10C1 jotain reilut 500e ja käytetyn saat noin 350e. ACneloset on myös hyviä mutta kymppi on paras noista pikkuversioista. VT20x on ihan ok olkkaripurkki, mutta soundiero edellämainittuihin on ihan jotain muuta.
mpekkanen
29.12.2023 16:48:01
Mainitsin jo aikaisemmin Marshall Origin 20C combon. Itseltä löytyy sellainen ja siinä on todella hyvä puhdas soundi kotivolumella. Putkivahvistin 1x10, siis kyseessä ja ei maksa uutenakaan kuin reilun viisi sataa. Tästä ei saa kotivolumella säröä pihalle, ei edes tehon alennuksella, että sellaiset soundit pitää ottaa jollain purkilla. Kaikua, eikä tremolo ei tosin ole, että nekin on sitten otettava pedaalista.
Suosittelen kokeilemaan, jos osuu kohdalle.
mike tapping
29.12.2023 16:54:00
mpekkanen: Mainitsin jo aikaisemmin Marshall Origin 20C combon. Itseltä löytyy sellainen ja siinä on todella hyvä puhdas soundi kotivolumella. Putkivahvistin 1x10, siis kyseessä ja ei maksa uutenakaan kuin reilun viisi sataa. Tästä ei saa kotivolumella säröä pihalle, ei edes tehon alennuksella, että sellaiset soundit pitää ottaa jollain purkilla. Kaikua, eikä tremolo ei tosin ole, että nekin on sitten otettava pedaalista.
Suosittelen kokeilemaan, jos osuu kohdalle.

Nuo Origin sarjan Marshallit on tosiaan tervesoundisia vehkeitä, mutta että piikkilankaketjussa? Ihan vaan EI.
Pinewood
29.12.2023 17:26:03
Pulliaisella on ollut laudassaan myös Origin Effectsin peruskompura. Sen perusteella ja omien kokemusten (ei varsinaisesti rautalankaa) pohjalta pykälää parempi Cali76 Deluxe voisi olla todella kova sana. Hintava se on, mutta on myös joka suhteessa erinomainen sekä kompressorina että yleisenä soundin parantajana.
Einherjar
29.12.2023 17:29:51
mike tapping: Nuo Origin sarjan Marshallit on tosiaan tervesoundisia vehkeitä, mutta että piikkilankaketjussa? Ihan vaan EI.

Marsusta ja Fenderistä saa helposti rautalankaisemman Voxia muistuttavan, kun lisäilee 1kHz tienoolle eq:lla korostusta. Ne on vähän enemmän skuupattuja perussoundiltaan ja Voxi honottaa enemmän.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
mike tapping
29.12.2023 17:37:43
Einherjar: Marsusta ja Fenderistä saa helposti rautalankaisemman Voxia muistuttavan, kun lisäilee 1kHz tienoolle eq:lla korostusta. Ne on vähän enemmän skuupattuja perussoundiltaan ja Voxi honottaa enemmän.

Uskon tämän ja ei muuta kuin demoa linjoille, pliis. yläpeukku
mpekkanen
29.12.2023 17:57:11
mike tapping: Nuo Origin sarjan Marshallit on tosiaan tervesoundisia vehkeitä, mutta että piikkilankaketjussa? Ihan vaan EI.

On niitä vaihtoehtoja toki muitakin, mutta tuo Marshall on yllättävän edullinen peli ja siinä hintaluokassa ei tunkua ihan hirveästi ole jos soundin pitää olla vielä ihan hyvä.
Toki, vaikka kotimaisista tekijöistä Bluetone, Hehku ja Rikstone tekee erinomaisia vahvareita, mutta hinta on ihan toista kuin marsussa. Ainakaan itse en kotiin hommaisi ihan niin kallista peliä, mutta johonkin studioon ehkä toinen juttu.
samiko
29.12.2023 18:20:25
Mä en kyllä tajua Originin tarjoamista rautisvahvariksi. Olkoon kuinka kiva clean (mitä ei edes mielestäni ole, korkeintaan ok), mutta rautis clean se ei ole.

Tai jos on niin sitten ihan mikä tahansa muukin vahvistin on. Sormistahan se soundi lähti vai miten se meni.
mike tapping
29.12.2023 18:30:10
mpekkanen: On niitä vaihtoehtoja toki muitakin, mutta tuo Marshall on yllättävän edullinen peli ja siinä hintaluokassa ei tunkua ihan hirveästi ole jos soundin pitää olla vielä ihan hyvä.
Toki, vaikka kotimaisista tekijöistä Bluetone, Hehku ja Rikstone tekee erinomaisia vahvareita, mutta hinta on ihan toista kuin marsussa. Ainakaan itse en kotiin hommaisi ihan niin kallista peliä, mutta johonkin studioon ehkä toinen juttu.

Mahtaako mrpekkanen ymmärtää, miltä rautalankasoundi kuulostaa?
mpekkanen
29.12.2023 18:59:38
mike tapping: Mahtaako mrpekkanen ymmärtää, miltä rautalankasoundi kuulostaa?

En ole itse soittanut AC30 vahvarilla, mutta toki keikoilla kyllä kuullut sitä. En tosin itse ole mikään rautalankamies, vaikka kyllä noilla minun soittokamoilla voi sitäkin soittaa ja mielestäni vielä ihan hyvillä soundeilla.

Pulliaisella taitaa olla aikamoinen kokoelma vahvareitakin ja kuulemma soittaa myös kotimaista Hehkua. En tiedä, onko sellainen kotiin hyvä peli, ainakin aika hintava.
Ainakin itse ajattelin niin, että vahvistin joka on kotikäytössä ei saa maksaa aivan älyttömiä. Treeni, keikka ja studio pelit sitten erikseen, mutta kotikäyttöön riittää joku ns budjettiluokan peli.
Parempi puhdas soundi minusta tuossa marsussa on kuin Fenderin Blues Junior combossa, jollainen minulla joskus oli, mutta tämä tosiaan oma mielipiteeni.
Kuha
29.12.2023 20:00:15

Suomessa Pulliainen ja sitä myöten Vox dominoi, mutta rautalangan kulta-aikaan oli kai enemmän Fenderit käytössä. The Soundsilla, se Emma bändi, oli Fenderin Twin ampit, blonde tolex. The Ventures käytti myös Fenkun Twinejä. Duane Eddy käytti Magnatonea.
Old Fenders never die
tackleberry
29.12.2023 20:03:54
Jos pitää soundaa Pulliaiselta, niin sitten laittaa samankaltaiset välineet ja yrittää soittaa samalla tatsillakin. Jos sen sijaan haluaa vain hyvän rautalankasoundin, niin vaihtoehtoja on paljon enemmän. Lähinnä kyse on siitä mitä haluaa. Itsellä oli aikoinaan pari vintage AC50 stackia, oikeanlaiset kompurat, kaiut ja stratot paksuilla kielillä ja soundasihan se "oikealta". Ei vaan koskaan tuntunut omalta, koska se ei ollut oma vaan Pulliaisen soundi.

Olen sattumoisin soittanut viime aikoina erittäin paljon rautalankakamaa, koska nykyisen setupin soundi ajaa soittoa siihen suuntaan: soundaa vaan niin pirun hyvältä rautalankaan! Käytössä on tele TV Jones mikeillä, 9-42 kielet ja vahvarina Swart missä älyttömän hieno reverb ja tremolo. Ei pedaaleja. Ja lisäksi soitan vieläpä ilman plekua, käytännössä peukalon ja etusormen "lihalla", en edes kynnellä. Aika kaukana normi rautalankasetistä siis...
Diudiu
maukkavee
29.12.2023 20:27:07
Tämähän kirvoitti erittäin mielenkiintoisen keskustelun aikaiseksi!
Kiitos jo nyt kaikille aiheeseen kommentoineille ja mielelläni luen lisää aiheesta!
WanhaWetäjä
29.12.2023 22:40:46

tackleberry: Jos pitää soundaa Pulliaiselta, niin sitten laittaa samankaltaiset välineet ja yrittää soittaa samalla tatsillakin.

En tiedä onko näin mutta jos katsoo EP:n plekukäden toimintaa niin aika kevyehköllä tatsilla vetää vai onko kyseessä optinen harha tms?

https://www.youtube.com/watch?v=gs-BTid5_iY No joo, taitaa olla Esa ottanut vähä liikaa halpaa punkkua tässä. Älkää lapset ottako oppia tästä, työ työnä ja jonkinmoinen vastuu viihteestä pitää olla. Mutta siis muissakin videoissa hänen tatsinsa näyttää todella hennolta, onko se sitä ja perustuuko soundi osaltaan siihen eli on headroomia ja kompura hoitaa osaltaan sen että vola on tasainen, kertokaa viisaammat.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Kefiiri
29.12.2023 23:02:40 (muokattu 29.12.2023 23:04:35)
WanhaWetäjä: Mutta siis muissakin videoissa hänen tatsinsa näyttää todella hennolta, onko se sitä ja perustuuko soundi osaltaan siihen eli on headroomia ja kompura hoitaa osaltaan sen että vola on tasainen, kertokaa viisaammat.

Noin olen ymmärtänyt, vaikka en viisaampi olekaan, että vahvari on ruuvattu kovalle mutta tatsi on kevyt. Siltähän se kuulostaakin, ei miltään riipimiseltä. Soittoon saa myös helposti dynamiikkaa tatsin muutoksilla. Tai siis helposti ja helposti, oma soittoni on pelkkiä sivuääniä ja hallitsematonta volyymin vaihtelua jos yritän soittaa tuolla tavalla. Harjoitus varmaan auttaisi :)

Niinkin tärkeästä välineestä kuin plektrasta en muuten muista kuulleeni, että onko käytössä miten kankea malli?
En ole musiikin asiantuntija.
zookiejoe
29.12.2023 23:11:21 (muokattu 29.12.2023 23:15:01)
Niinkin tärkeästä välineestä kuin plektrasta en muuten muista kuulleeni, että onko käytössä miten kankea malli?

Tuossa näkyy plekuja ja tatsia...
https://www.youtube.com/watch?v=Oo3QAZmdXNc

https://www.ruutu.fi/video/2718580
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
mpekkanen
29.12.2023 23:17:46
Kefiiri:

Mä mietin ihan samaa jo tuossa aikaisemmin, että millaiselle plekulla soittaa.
Minusta se on ihan olennainen juttu, soittaako ohuella, medium vai paksulla plekulla.
mpekkanen
29.12.2023 23:21:41 (muokattu 29.12.2023 23:24:19)
zookiejoe: Tuossa näkyy plekuja ja tatsia...

Minusta nuo keltaiset plekut näyttää aika ohkaisilta. En tiedä ovatko Dunlopin plektroja, mutta jos ovat, niin aika lerppuja ovat silloin. Keltainen Dunlop Tortex on 0,73mm.
trih
29.12.2023 23:22:58
zookiejoe: Tuossa näkyy plekuja ja tatsia...

Aika hieno. Tuli himo päästä jonnekin klubille kuuntelemaan tällaista. Ja Tarantino-fiilikset tuli myös :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)