Aihe: Suomirockin tulevaisuus.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kapis
02.12.2023 13:38:35
mpekkanen: Jos puhutaan rockin tulevaisuudesta, niin minusta silloin pitäisi puhua uusista bändeistä. Radiopuhelimet ja vaikka Kauko Röyhkä ovat tehneet jo kasarilta asti musaa...

Ei se minusta ole oleellista. Jotkut bändit ovat täysiä nostalgia-akteja vaikka olisivat aloittaneet 2000-luvulla, jos eivät esim. enää julkaise uutta musiikkia.. sensijaan jos uusia levyjä tulee ja varsinkin jos ne tuntuvat tuoreelta tässä ajassa niin selvästi ne ovat osa suomirockin nykyisyyttä ja siinä yhteydessä tulevaisuuttakin. Tietty tilanne olisi kehno jos olisi pelkkiä 80-luvulla aloittaneita akteja, mutta näinhän asia ei ole, enemmän nämä ovat mielenkiintoinen kuriositeetti. (Ja kyllä vanhat artistit pääsääntöisesti tekevät aika keskinkertaisia ja yhdentekeviä levyjä uransa ehtoopuolella, sehän on ihan selvä fakta, mutta on poikkeuksiakin!)
Mortte
02.12.2023 13:41:10
Kuuntelen tässä just tätä Marittan uutta. Kyllä hän edelleen osaa tehdä biisejä ja sanoituksia, mutta kyllä tää on kamalan huonosti äänitetty! Liekkö tehty jollaki Sountrapilla? Marittan laulu kuulostaa varsinki siltä, niinku ois joku botti ohjelmoitu laulamaan Marittan äänellä. Jos musiikin tulevaisuus kuulostaa tältä, olen onnellinen, että minulla on sitä varten riittävän iso vinyylikokoelmani! Niin ja eipä tämä rockia ole siinä merkityksessä, miten minä sen ymmärrän, poppilinjoille kun Maritta lähti jo ekalla "Valo Ota Vastaan"-soolollaan. Jos siis Karvanopat-levyä ei lasketa sooloksi.
Don't you know that I'm losing hold
carnation
02.12.2023 15:17:49
Suomirockin tulevaisuus on ehdottomasti Kauko Röyhkä, Ismo Alanko, Miljoonasade, Tuomari Nurmio ja J. Karjalainen.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Kefiiri
02.12.2023 22:32:18 (muokattu 02.12.2023 22:34:23)
Mortte: Kaukolla on ollut monta aika tylsää levyä, kuten Maantie ja Pyysalon kanssa tehty. Hynnisen kanssa tehty Dekadenssi oli askel parempaan suuntaan.

Minua harmitti tuossa levyssä tietty vetelyys, aivan kuin ei olisi vaivauduttu keksimään kunnollisia laulumelodioita. Mutta toisaalta turhan pinnistyksen pois jääminen tuo tietyn sorttista välittömyyttä lopputulokseen. Soundin arvostelussa levy lytättiin oikein kaksin käsin, täysin aiheetonta mutta ymmärrettävää ja viihdyttävää :D

Kuunteluni jäi yhteen kertaan, pitäisi varmaan kuunnella lisää. Monista teksteistä kyllä tykkäsin.

Ja suomirokin tulevaisuudesta en edelleenkään osaa olla huolissani.
En ole musiikin asiantuntija.
Fantasmic
03.12.2023 00:35:36
carnation: Suomirockin tulevaisuus on ehdottomasti Kauko Röyhkä, Ismo Alanko, Miljoonasade, Tuomari Nurmio ja J. Karjalainen.

Tuon ennustuksen kun olisi heittänyt kasarilla niin olisi mennyt kyllä nappiin ja hyvin.
Mortte
03.12.2023 06:59:29
Kefiiri: Minua harmitti tuossa levyssä tietty vetelyys, aivan kuin ei olisi vaivauduttu keksimään kunnollisia laulumelodioita. Mutta toisaalta turhan pinnistyksen pois jääminen tuo tietyn sorttista välittömyyttä lopputulokseen. Soundin arvostelussa levy lytättiin oikein kaksin käsin, täysin aiheetonta mutta ymmärrettävää ja viihdyttävää :D

Kuunteluni jäi yhteen kertaan, pitäisi varmaan kuunnella lisää. Monista teksteistä kyllä tykkäsin.

Ja suomirokin tulevaisuudesta en edelleenkään osaa olla huolissani.

Isoin asia, mikä tuossa levyssä minua taas viehätti, on sen rujous. Musaa ei ole viety liian pitkälle niin biisillisesti kuin tuotannollisesti, mikä on minusta nykymusiikin suurin helmasynti ja tekee siitä tylsän kuuloista pakettia. Nää on tietty makuasioita, mutta mua on alkanu ikääntyessä paljon enemmän viehättää musiikissa semmonen raakuus kuin vaikkapa joku Steely Danin Gauchon kylmä perfektionismi. On hienoa, että edes joku uskaltaa nykyaikana tehdä tollasen, aika raan levyn. Tosin vielä paremmin asiassa onnistui tänä vuonna ruotsalainen Goat yhtye Medicene-levyllään, yksi tämän vuoden parhaista levyistä niin musikillisesti kuin soundillisesti! Tuo Soundin arvioija on muuten itse kirjailija, jotenkin arviosta kuultaa vähän enempi semmonen kateus tyyliin "minun nerouttani ei ymmärretä, Kauko saa huomiota kun vain pieraisee". Minusta tuo on taas niitä Soundin arvioita, joissa ei luultavasti ole edes vaivauduttu kuuntelemaan koko levyä lävitse, samanlainen lyttäyshän tehtiin myös Pistepirkon "Lime Green Delorean"-älpystä.

Minä en ole huolissani niin Suomirokin kuin populäärimusan tulevaisuudesta. Maailmassa on tehty jo niin paljon hienoa musaa, ettei mulla riitä aika kaiken sen riittävään kuunteluun, minä kun en koskaan ole ollut mikään kerta kuuntelija. Mulla siis tulee aina riittämään musaa kuunteluun, vaikkei yhtäkään uutta hienoa levyä mistään tulisi. Mutta kaikesta huolimatta kyllä mää edelleen seuraan ainakin vanhojen suosikkieni tekemisiä ja ilahdun aina, kun tulee uusi hieno levy! Silloin tällöin sitä vielä löytää myöskin hienoja suht nuoria ja minulle täysin uusia artisteja, viimeisin hieno löyty on ollut ukranalainen DakhaBrakha-orkesteri. Suomalaisessa musassa niitä on viime vuosina mulle tullu vähän vastaan.
Kefiiri
03.12.2023 08:37:01 (muokattu 03.12.2023 08:41:40)
Mortte: Isoin asia, mikä tuossa levyssä minua taas viehätti, on sen rujous. Musaa ei ole viety liian pitkälle niin biisillisesti kuin tuotannollisesti, mikä on minusta nykymusiikin suurin helmasynti ja tekee siitä tylsän kuuloista pakettia.

Totta juu että tuollainen ihan sama -asenne on ihan virkistävä. Tehdessä jo arvaa ettei luvassa ole pelkkää päänsilitystä mutta entäs sitten?

Niinpäs onkin Niko Peltonen kirjailija. Luin joitain hänen Rumbaan tekemiään arvosteluja. Monin paikoin ihan oivaltavaa juttua mutta välillä kummallisen alentuvaa suhtautumista artisteihin. Pistetään nuoruuden piikkiin. Täytyypä lukea vaikka se esikoisteos, siitä varmaan näkee miten hommat kulttuurin saralla oikeaoppisesti hoidetaan.

Kyllä nykyään ilmaantuu monenlaisia uusia tekijöitä joilla on tuoretta näkökulmaa. Esimerkiksi Rebekka Holi on pätevä lauluntekijä ja etevä esiintyjä.

https://www.youtube.com/watch?v=JS8vEeBXUw8
Mortte
03.12.2023 09:22:45
Kefiiri: Totta juu että tuollainen ihan sama -asenne on ihan virkistävä. Tehdessä jo arvaa ettei luvassa ole pelkkää päänsilitystä mutta entäs sitten?

Niinpäs onkin Niko Peltonen kirjailija. Luin joitain hänen Rumbaan tekemiään arvosteluja. Monin paikoin ihan oivaltavaa juttua mutta välillä kummallisen alentuvaa suhtautumista artisteihin. Pistetään nuoruuden piikkiin. Täytyypä lukea vaikka se esikoisteos, siitä varmaan näkee miten hommat kulttuurin saralla oikeaoppisesti hoidetaan.

Kyllä nykyään ilmaantuu monenlaisia uusia tekijöitä joilla on tuoretta näkökulmaa. Esimerkiksi Rebekka Holi on pätevä lauluntekijä ja etevä esiintyjä.

Enpä usko, että Kauko ja Sami levynsä "ihan sama"-asenteella tekivät. Eiköhän heillä ollut jo levyä aloitettaessa selvä visio siitä, minkälainen siitä pitäisi tulla. Varmastikaan lähtökohtana ei ollut mikään kiva "nykypoppilevy".

Minua ei tuo Peltonen voisi vähempää kiinnostaa. Luen just ekaa kertaa Steinbeckin "Eedenistä Itään", on muuten hieno kirja!

Tota sun mielipidettä ei muute tue ainakaan tää muusikoiden. net. Katsastin tän vuoden ketjut tästä "Rock Pop Alternative"-osiosta, ylipäänsä ei uusista musantekijöistä pahemmin keskustella, mutta ei varsinkaan suomalaisista. Löysin ainoastaan Atomirotta, Litku Klementti ja Maustetytöt -ketjut, joissa oli keskusteltu tänä vuonna. Hekään ei nyt ihan viime vuosina ole aloittaneet. Luulisi kyllä, kun tässäkin ketjussa yleinen mielipide tuntuu olevan, että nykymusiikki voi hyvin, että olisi sitten siitä keskusteluakin. Vai onko täällä vaan enimmäkseen kaltaisiani vanhoja jääriä? Vilkaisin muute myös HipHop yms osiota, eipä sielläkään ainakaan eka sivulla ollu uusimpien artistien ketjuja.

Katon Holin jossaki vaiheessa ja lupaan kommentoida jos tykkään. Nyt soi Faust.
Mortte
03.12.2023 10:35:40
Kefiiri:

Älä nyt loukkaannu, mutta onpa tainnu ulkomusikillisilla tekijöillä olla osuutta, että olet innostunut Rebekasta! : ) No mutta en jaksanut ekaa biisiä loppuun asti kuunnella, niin tyyppailin vähän sitte loppukeikkaa. Jossain 17 minuutin kohdalla oli ihan hieno, Suomi-progeenpäin kallellaan oleva biisi. Loppukeikalta en löytänyt mitään mua sykähdyttävää (siis musikillisesti). Mutta voihan se olla, että Rebekka vielä jotain hienoa tekeekin! Näitä lahjakkaita naisartisteja tuntuu kyllä nyt vaan olevan aika paljon tässä maassa... olen törmännyt muutamaan muuhunkin ihan ok:hon, jotka kuitenkaan eivät missään näy eikä soi.
Henri Henri Olavi
03.12.2023 10:40:54
Mortte: olisi sitten siitä keskusteluakin

No en mä tiedä meneekö se ihan noinkaan. Jos mä käy vaikka katsomassa jonkun mulle uuden bändin tosi kovan keikan tai kuuntelen jonkun uuden bändin tosi kovan levyn, ei mua kiinnosta siitä keskustella.
Laughter is the most powerful banishing ritual.
Mortte
03.12.2023 11:20:23
Henri Henri Olavi: No en mä tiedä meneekö se ihan noinkaan. Jos mä käy vaikka katsomassa jonkun mulle uuden bändin tosi kovan keikan tai kuuntelen jonkun uuden bändin tosi kovan levyn, ei mua kiinnosta siitä keskustella.

Minusta on ollut aina kiinnostavaa keskustella musasta ja se on pelkästään hienoa, jos joku toinenkin on löytänyt saman hienon artistin kuin minäkin. Mutta harvoinpa sellaista enää tapahtuu nykyisin. Tuntuu, että hyvin paljon ihmiset hehkuttaa vain niitä "omia löytöjään" eikä kiinnosta edes katsastaa, jos joku on nyt vaikkapa tänne aloittanut uuden ketjun jostaki itselle tuntemattomasta bändistä. Mää aloitin tänne (muistaakseni tonne raskaan musan osastolle) ketjun Jambinaista, joka on mun mielestä yksi parhaita 2000-luvun lopulla aloittaneita bändejä. Eipä siihen kukaan kommentoinut yhtään mitään.

Susta se on kai sitten hienoa, että kukaan muu "löydä" sun "aarteita".
Kapis
03.12.2023 11:20:32
Kefiiri: Kyllä nykyään ilmaantuu monenlaisia uusia tekijöitä joilla on tuoretta näkökulmaa. Esimerkiksi Rebekka Holi on pätevä lauluntekijä ja etevä esiintyjä.

Rebekka Holin kaikki 4 sinkkua helmikuussa tulevalta levyltä on kyllä olleet tosi hienoja ja vieläpä aika eri tavoilla. Jossain artisteissa on semmoinen jännä fiilis että laulut luovat oman maailmansa ja Holi on todellakin tällainen. Debyyttilevy oli minusta enemmänkin mielenkiintoinen ja lupaava kuin todella hyvä albumi, mutta tältä tulevalta voi odottaa ns. ihan mitä tahansa.
Henri Henri Olavi
03.12.2023 11:21:38 (muokattu 03.12.2023 11:30:43)
Mortte:

Susta se on kai sitten hienoa, että kukaan muu "löydä" sun "aarteita".

Ei. Munsta se keskustelu ei vaan ole kovin kiinnostavaa. Kiinnostavampaa on kuunnella yhdessä jotain siistiä. Tarkoitin tässä siis netissä keskustelua. Oikeiden ihmisten kanssa se on kivaa.
Mortte
03.12.2023 11:29:15
Henri Henri Olavi: Ei. Munsta se keskustelu ei vaan ole kovin kiinnostavaa. Kiinnostavampaa on kuunella yhdessä jotain siistiä. Tarkoitin tässä siis etissä keskustelua. Oikeide ihmisten kanssa se on kivaa.

No, ilmeisesti olet onnekas, että sulla on ympärillä yhtä musasta innostuneita ihmisiä kuin sää. Mulla on aina ollu iha muutama kaltaiseni musaintoilija kaveripiirissä, monien kanssa en ole enää missään yhteyksissä, oikeastaan on vaan yksi kaukana asuva tyyppi, jonka kanssa edelleen harvoin tavatessa hehkutellaan musasta. Kun sulla kerran on noin aktiivinen "ihan oikea" sosiaalinen elämä, niin mitä ihmettä sä teet täällä?
Henri Henri Olavi
03.12.2023 11:31:18
Mortte: Kun sulla kerran on noin aktiivinen "ihan oikea" sosiaalinen elämä, niin mitä ihmettä sä teet täällä?

Rölötän, koska olen äärimmäisen sosiaalinen ihminen.
Mortte
03.12.2023 11:33:10
Henri Henri Olavi: Rölötän, koska olen äärimmäisen sosiaalinen ihminen.

Aha. No jos mulla ois joku kaveri, kenen kanssa vois kerran viikossa jutella musasta, niin luultavasti en olisi täällä ollenkaan.
Kefiiri
03.12.2023 11:38:00
Kapis: Rebekka Holin kaikki 4 sinkkua helmikuussa tulevalta levyltä on kyllä olleet tosi hienoja ja vieläpä aika eri tavoilla. Jossain artisteissa on semmoinen jännä fiilis että laulut luovat oman maailmansa ja Holi on todellakin tällainen. Debyyttilevy oli minusta enemmänkin mielenkiintoinen ja lupaava kuin todella hyvä albumi, mutta tältä tulevalta voi odottaa ns. ihan mitä tahansa.

No mähän en ole tainnut noita uutuuksia vielä kuullakaan! Ekalta, jotenkin luotaantyöntävällä kannella varustetulta albumilta mieleeni ovat vakuuttavimpina jääneet näkemyksekäs mummotarina "Ulla" ja kaikin tavoin huippu "Siinä me".

Linkittämäni keikan aloitus ei minustakaan ole vaikuttavinta Holia mutta luotan siihen että Morttekin hänestä vielä kuulee! Näköhavaintoihin en ota kantaa, nyt keskustelemme musiikista :)
Kefiiri
03.12.2023 11:50:25
Mortte: . Luulisi kyllä, kun tässäkin ketjussa yleinen mielipide tuntuu olevan, että nykymusiikki voi hyvin, että olisi sitten siitä keskusteluakin. Vai onko täällä vaan enimmäkseen kaltaisiani vanhoja jääriä?

Uskoisin, että selitys sille, miksi uusista musantekijöistä keskustellaan täällä omituisen vähän, on juuri tuo että tänne kirjoittelevat vain kaltaisemme vanhat jörrikät :D

Tiedän muutaman uudemman tekijän M.net -nimimerkit, mutta eivät hekään täällä näytä keskustelevan. Tarvetta ei liene, he ovat keskenään niin verkostoituneita että juttuseuraa riittänee ilmankin. M.netin Toria kuitenkin hyödyntävät, sehän on hyvä.
Henri Henri Olavi
03.12.2023 12:00:42 (muokattu 03.12.2023 12:28:08)
Mortte: Aha. No jos mulla ois joku kaveri, kenen kanssa vois kerran viikossa jutella musasta, niin luultavasti en olisi täällä ollenkaan.

Otan osaa.

E: kyllä mä silti puhun mieluummin ystävien ja kaverien kanssa muusta kuin musiikista, vaikka onhan siitäkin kiva puhua, varsinki yhteistyökuvioiden pohjalta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)